آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

مشکل اصولگرایان با آقای خاتمی، میزان محبوبیت وحشتناک او در جامعه است



اخبار,اخبارسیاسی,سید محمد خاتمی

سرانجام با دستور قوه قضائیه، سید محمد خاتمی رییس جمهوری دولت اصلاحات ممنوع التصویر شد.

به گزارش انتخاب خبر، ماجرای ممنوع التصویر شدن سید محمد خاتمی که به سیدِ خندان، شهره است بر می گردد به تیرماه امسال که خبرگزاری ایسنا خبری با این مضمون درج کرد: جواد کريمي‌قدوسي، نصرالله پژمان‌فر، علي کائيدي، محمداسماعيل کوثري، رضا آشتياني عراقي، سيدمرتضي حسيني، فاطمه آليا، سيدمهدي موسوي‌نژاد، روح‌الله حسينيان که از اعضاي جبهه پايداري محسوب مي شدند به وزير دادگستري اهتمام جدي در اجراي حکم ممنوع‌التصوير، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البيان بودن سيد محمد خاتمي توسط قوه قضائيه را متذکر شدند.

پس از درخواست 10 نماینده مجلس، حرف و حدیث های زیادی در صحنه سیاست به راه افتاد و مخالفان و موافقان، نظرهایشان را اعلام کردند.

جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم شهر مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکر کتبي‌اش به وزير دادگستري مبني بر اهتمام جدي در اجراي حکم ممنوع‌التصوير، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البيان بودن خاتمي که به امضاي 10 نفر از وکلاي ملت رسيده بود، گفته بود: «بنده به وزير دادگستري تذکر دادم که مصوبه شوراي عالي امنيت که رياست آن بر عهده رئيس‌جمهور است، اجرا شود. برخي رسانه‌هاي زنجيره‌اي و رسانه‌هاي ضد نظام اين تذکر را به گونه‌اي وانمود کردند که نمايندگان درخواست کردند تا خاتمي ممنوع‌التصوير، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البيان شود، در حالي که اين تصميم، مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است و بايد اجرا شود.».

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، خاتمي را از عناصر کليدي فتنه دانسته و گفته بود: «ممنوع‌الخروجي خاتمي به علت ارتباطات قبلي که با بيگانگان بر قرار کرده بود، وضع شده و ممنوع‌البيان و ممنوع‌التصويري وي نيز به علت کارهاي تبليغاتي است که اخيرا نيز مشاهده‌ مي‌کنيم پررنگ شده است. نمايندگان اعتراض داشتند که چرا اين حکم، اجرا نمي‌شود و چرا مدعي‌العموم پيگيري نمي‌کند؟ نظر ما اجراي همان حکم و دستور شوراي عالي امنيت ملي است.».

اما این تذکر نمایندگان، مخالفانی هم داشت. علي مطهري، ديگر نماينده مجلس هم با نامعقول خواندن اين تذكر، گفت: بهتر بود اين تذكردهندگان محترم حكم ممنوع الحياتي ايشان را هم ذكر مي كردند تا خيال خودشان را راحت كرده باشند.

وي افزود: بر اساس كدام حكم قضايي، آقاي خاتمي ممنوع التصوير و ممنوع الخروج و ممنوع البيان شده است؟ ايشان در كدام دادگاه از خود دفاع كرده است كه بعد محكوم به اين احكام شده باشد؟

مطهري با اشاره به برخي اظهارات درباره اينكه مبناي چنين تذكري، مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است، يادآور شد: ممكن است منظورشان مصوبات شوراي عالي امنيت ملي باشد؛ در اين صورت دو نكته قابل ذكر است: اول اينكه اين شورا فقط در شرايط بحران و اضطرار مي تواند چنين احكامي آن هم به طور موقت داشته باشد و احكام دايمي نيازمند حكم قضايي است. به همين دليل من معتقدم حكم حصر خانگي آقايان موسوي و كروبي نيز فقط براي همان دوره بحران، نافذ بوده و بعد از آن نياز به حكم قضايي داشته است.

اين عضو هيات نظارت بر مطبوعات ادامه داد: نكته دوم اينكه، شوراي عالي امنيت ملي مصوبه اي مبني بر ممنوع التصويري آقاي خاتمي نداشته است. اين موضوع چند بار در هيات نظارت بر مطبوعات مورد بحث قرار گرفت و نتيجه اين بود كه مصوبه اي از طرف شوراي عالي امنيت ملي در اين خصوص وجود ندارد و فقط در همان ايام، دبيرخانه اين شورا نامه اي در اين موضوع ارسال كرده است كه مصوبه تلقي نمي شود.

وي با بيان اينكه «از حكم ممنوع الخروجي ايشان(سيدمحمد خاتمي) هم اطلاعي ندارم»، تصريح كرد: اگر حكم قضايي وجود دارد، يك بي تدبيري بوده است؛ چون آقاي خاتمي مي تواند با سفر به برخي كشورها به ويژه كشورهاي غربي در بهبود سياست خارجي كشور، موثر باشد.

نماينده مردم تهران در مجلس، اضافه كرد: حكم ممنوع البياني آقاي خاتمي نيز اولين باري است كه به گوش من مي خورد. بهتر بود اين تذكردهندگان محترم حكم ممنوع الحياتي ايشان را هم ذكر مي كردند تا خيال خودشان را راحت كرده باشند.

مطهري در پايان با انتقاد از تذكردهندگان، تاكيد كرد: به هرحال من اين تندروي ها را نمي پسندم. اگر آنها از روشن شدن حقايق حوادث سال 88  نمي ترسند، مقدمات محاكمه علني اين گونه افراد را فراهم كنند تا بعد از اين فقط بر اساس حكم دادگاه صالح درباره اين افراد سخن بگويند.

با این حال حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي اعلام کرد: «وزارت دادگستري، طرف حساب اين موضوع نيست و براي کسي حکم ممنوع الخروجي صادر نمي کند، و اعلام چنين مواردي در قالب تذکر به وزرا، تنها براي اعلام نظر شخصي آنان است.».

اما سرانجام پس از گذشت چندین ماه از تذکر کتبی نمایندگان مجلس، سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: رسانه‌ها اجازه ندارند تصویر یا مطلبی از رئیس دولت اصلاحات منتشر کنند.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه در هفتاد و پنجمین نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه دادستانی تهران اخیرا در جلسه‌ای با مسئولان رسانه‌ها اعلام کرده رسانه ها حق ندارند، نامی از رئیس‌جمهور سابق ببرند و دلیل این اقدام چه بوده است، گفت: دستگاه قضایی می‌تواند به عنوان یک اتهام  در مورد کسانی که با تصمیم شورای امنیت ملی و یا قوه قضائیه سران فتنه محسوب می‌شوند به رسانه‌ها دستور بدهد. در مورد این فرد نیز دادستانی تهران دستور داده رسانه‌ها حق ندارند تصویر یا مطلبی از وی منتقل کنند و این دستور هنوز باقی است و براساس صحبتی که با دادستان تهران داشتم این دستور هنوز باقی است و اگر احیانا رسانه‌ای تصویر یا مطلبی از این فرد منتشر کند برخورد می‌شود.

با انتشار این خبر، سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات رسما ممنوع التصویر و ممنوع البیان شد و حالا باید منتظر روزی بود که این دستور، لغو شود. اما چرا این اتفاق رخ داد، سوالی است که صادق زیباکلام، پژوهشگر سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه  تهران به آن پاسخ داد.

صادق زیباکلاموی در گفت و گو با خبرنگار انتخاب خبر گفت: من فکر می کنم مشکل اساسی اصولگرایان با آقای خاتمی، میزان محبوبیت وحشتناک وی در بین جوانان، دانشجویان و اقشار تحصیل کرده جامعه است. شما در هر دانشگاهی وارد شوید دانشجویان نام آقای خاتمی را بشنوند به وجد می آیند. به طور مثال چند روز قبل در  یکی از دانشگاه های شیراز همایشی برگزار شد که در این مراسم فیلمی 10 دقیقه ای از انقلاب به نمایش درآمد. در این فیلم، تصاویر بسیاری از چهره های انقلابی نشان داده شد و زمانی که تصویر آقای خاتمی در حال انداختن شال سبز رنگ به گردن میرحسین موسوی بود، ناگهان سالن یکپارچه به صدا در آمد.

زیباکلام در ادامه گفت: نکته قابل توجه در این میان، این است که سید محمد خاتمی پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش هیچ کار خاصی انجام نداده و حتی مصاحبه ای هم در صدا و سیما و یا روزنامه ها و خبرگزاری ها نداشته است؛ به طور ساده اگر بخواهیم به ماجرا نگاه کنیم، متوجه می شویم فردی که سالها فعالیت چشم گیری نداشته و هیچ مصاحبه ای نیز نداشته است و همچنان محبوبیت دارد، پس تبدیل به یک پدیده شده است.

  اخبار سیاسی  - انتخاب  خبر 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------