آخرین اخبار سیاسی

روابط ایران و پاکستان ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

نتایج ناملموس سفر رئیسی به پاکستان؛ استفاده از عبارات کلی درباره خط لوله خبرساز و وظیفه این کشور برای امنیت مرزها

ایران و پاکستان سه ماه بعد از تنش مرزی به وجود آمده بین دو کشور، در بالاترین سطوح سیاسی دیدارهایی را برنامه‌ریزی کردند و ابراهیم رئیسی…

مراسم ختم دختر آیت‌الله خاتمی



اخبار,اخبارسیاسی,مراسم ختم دختر آیت‌الله خاتمی


 حول‌وحوش ساعت١٨ عصر، شهروندان تهرانی که به «میدان صنعت» در شهرک غرب تهران می‌رسیدند، با ترافیکی سنگین‌تر از معمول روبه‌رو می‌شدند. علت این ازدحام ماشین‌ها و آدم‌ها، باید در مسجدجامع شهرک غرب، یعنی یک خیابان دورتر از میدان جست‌و‌جو می‌شد؛ مسجدی که غروب دیروز، در آن مراسم ترحیم «سیده‌فاطمه خاتمی»، خواهر آقایان خاتمی برگزار شد. هرچند ساعت شروع مراسم، ١٨:٣٠ بود ولی ساعتی پیش از زمان اعلامی، جمعیت کثیری جلوی در ورودی مسجد جمع شده بودند و در انتظار صاحب عزای خاندان «خاتمی»ها بودند.

 

دیوارهای سمت راست ورودی مسجد پر بود از بنرهای تسلیت خطاب به آقایان «خاتمی» و دیوارهای سمت چپ هم مملو از تاج‌های گل. با رسیدن به دقایق اذان مغرب، بلندگوهای مسجد اذان را پخش کردند و جمعیت بیش از پیش می‌شد. ترافیک آدم‌ها رقابت شانه‌به‌شانه‌ای با ترافیک ماشین‌ها داشت. تا پیش از ورود صاحب‌عزای مجلس، شخصیت‌هایی مانند «محمدرضا عارف»، «بیژن زنگنه» وزیر نفت، «علی ربیعی» وزیر کار، «محمدعلی ابطحی» و «محمدرضا تابش» نماینده اردکان وارد مسجد شدند. هر ماشین مشکی‌رنگی که وارد می‌شد، مردم با تصور اینکه صاحب‌عزای مجلس به مسجد رسیده، به سمت آن می‌رفتند.

 

پس از دقایقی دو خودرو در میان ازدحام جمعیت روبه‌روی پله‌های مسجد ترمز کردند و صاحب‌عزا از ماشین پیاده شد... .  سالن اجتماعات مسجد، دو طبقه زیر همکف قرار دارد و پس از ورود صاحبان مجلس به مسجد، مردم هم قصد داشتند وارد سالن محل مراسم شوند؛ صلوات‌های مردم برای شادی روح مرحومه و سلامتی بازماندگان، تنها حرکتی بود که می‌شد در آن ازدحام انجام داد.

 

هرچند تا رسیدن به طبقه منفی دو مسجد، راهی نبود، ولی بسیاری که قصد ورود به سالن را داشتند، در طبقه منفی یک، به دلیل جمعیت زیاد، عطای آن را به لقایش بخشیدند و به طبقه همکف بازگشتند. جمعیت به‌قدری بود که مسیر رفتن و برگشتن تا همان طبقه منفی یک، نزدیک به ٢٠دقیقه طول کشید. دیوارهای راهروهای ورودی مسجد هم بنرهای تسلیت زیادی را خطاب به اعضای خاندان خاتمی شاهد بودند. جمعیت که دیگر قصد ورود به سالن را نداشتند، جلوی در مسجد رفتند تا نفسی تازه کنند.

 

خبرنگاران هم مثل همیشه جلوی در ورودی مسجد ایستاده در انتظار شکار شخصیت‌های شرکت‌کننده در مراسم ترحیم «سیده‌فاطمه خاتمی» بودند تا سوالاتشان را از آنها بپرسند. یکی از شکارهای خبرنگاران، «حسین مرعشی»، عضو حزب کارگزاران سازندگی بود که در مورد فهرست انتخاباتی مجلس آینده، گفت: «برای اصولگرایان دعا کنید تا به فهرست مشترک برسند چون ما اصلاح‌طلبان به فهرست مشترک خواهیم رسید.» البته او پس از این سخنان از قطعی‌شدن فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان خبر داد.

 

مدت‌زمان رسیدن ماشین‌های اسکورت «صالحی»، رییس سازمان انرژی اتمی به جلوی در مسجد، فرصتی شد تا خبرنگاران از او در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ بپرسند و این جواب را بشنوند: «ان‌شاءالله در مذاکرات هسته‌ای به توافق خواهیم رسید.» مردمی که انگار منتظر شخص خاصی بودند، در طول برگزاری مراسم بیرون در مسجد همچنان ایستاده بودند. پس از گذشت حدود یک‌ساعت از حضور یکی از صاحبان عزا در مسجد، با خروج او مردم او را تا خودروی حاملش همراهی کردند... .

 

یکی از نکات این مراسم، حضور پررنگ دولتی‌ها در غیاب «حسن روحانی»، رییس‌جمهوری بود. «روحانی» روز گذشته برای سفری استانی عازم قم شده بود. «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهوری٬ حجت‌الاسلام «علی یونسی» دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقوام، «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت، «صالحی‌امیری» رییس کتابخانه ملی، «محمد فرهادی» وزیر علوم، «محمود حجتی» وزیر جهاد و کشاورزی٬ «گودرزی» وزیر ورزش و جوانان٬ «علی‌اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی٬ «سیف» رییس بانک مرکزی٬ «طیب‌نیا» وزیر اقتصاد٬‌ «سیدمحمد صدر» معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات٬ «شمس‌الدین حسینی» وزیر اقتصاد دولت دهم٬ «قدرت‌الله علیخانی»، «مرتضی الویری» شهردار اسبق تهران٬ «آیت‌الله محقق‌داماد»، «حسن قشقاوی» معاون کنسولی وزیر خارجه، حجت‌الاسلام والمسلمین «دعایی» مدیرمسوول روزنامه اطلاعات٬‌ «ابراهیم یزدی»، «رسول منتجب‌نیا» قائم‌مقام حزب اعتماد‌ملی٬ «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی٬ و «کمال خرازی» رییس شورای راهبردی سیاست خارجی و وزیر خارجه دولت اصلاحات، سیدصفدر حسینی، ‌رییس صندوق توسعه ملی، سیدصادق خرازی، رییس شورای مرکزی حزب ندا، از دیگر چهره‌های حاضر در مجلس ختم بودند.


عقربه‌ها ١٩:٣٠ را رد کرده بودند؛ خیابان‌ «حسن سیف» که مسجد در آن قرار دارد، همچنان ترافیک سنگینی را شاهد بود؛ نه فقط این خیابان که خیابان‌های اطراف هم همین حالت را داشت. پس از خروج یکی از صاحبان عزا، مردم همچنان برای شرکت در مراسم ترحیم خواهر آقایان «خاتمی» در تلاش بودند تا خود را برسانند. این تلاش را می‌شد از ترافیک خودروها در بلوار فرحزادی یعنی بلوار متصل‌کننده میدان صنعت به مسجدجامع شهرک غرب متوجه شد.

 

 اخبار سیاسی  - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------