آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

پشت‌پرده پول‌‌های کثیف در انتخابات ايران



اخبار,اخبارسیاسی, وزارت کشور

«ما گفتیم اگر مراقب نباشیم پول های کثیف به حوزه سیاست هم وارد می شوند» این جمله را وزیر کشور چند روز بعد از سخنرانی جنجالی‌اش در مورد ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست گفت، تا توضیح داده باشد که منظور او تنها ارائه یک هشدار بوده است.

وزیر کشور در توضیحات نقل قول‌هایی که به او منتسب شده بود، اظهار کرد:« اگر 20 هزار میلیارد تومان پول قاچاق وارد اقتصاد شود، نمی توانیم بگوییم که این اقتصاد پاک است؛ ...درمورد ورود پول کثیف به حوزه سیاست با کسی تعارف نداریم » ، « ما گفتیم اگر سیاست و حوزه مواد مخدر کنترل نشود پول های کثیف به همه حوزه ها وارد می‌شود، این موضوع مسلم است که تروریست‌ها به دنبال قدرت و ایجاد حاشیه امن برای خود هستند و به همین دلیل هم دست به جیب شده و پول خرج می کنند. اگر مراقب نباشیم و برخورد نکنیم این پول ها به سیاست وارد شده و مورد استفاده قرار می گیرند.»

ابراز نگرانی وزیر کاملا صریح و روشن است، منابع آگاه می گویند وزارت کشور در بیش از یک و نیم سال گذشته سرگرم بررسی همین موضوع بوده است و حالا که وزیر کشور این طور به راحتی و به صورت دنباله دار در چندین جمع مختلف در فاصله زمانی کوتاه از ورود پول کثیف که در این جا تنها پول حاصل از تجارت های غیرقانونی است به سیاست صحبت می کند، شاید معنی آن این باشد که وزارت کشور به اسناد ویژه‌ای دست یافته است و در فاصله تنها یک سال مانده تا انتخابات مجلس تلاش میکند با ارسال سیگنال هایی، موضع خود را مشخص کند.

اما در این مورد خاص، اظهار نظر آقای وزیر، موجی از اظهارنظر ها را به دنبال خودش داشته است.عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در یکی از اولین واکنش ها به این اظهار نظر جنجالی، گفت: « وزیر کشور گرا را داده است و حالا وزیر اطلاعات باید برود دنبال موضوع. در دوره احمدی نژاد تخلف هایی اتفاق افتاده و رانت و تخلف مالی کم گزارش نشده، به هر شکل هر آدم عاقلی می داند این پول ها زمانی پنهان می شود زمانی دیگر پیدا. سیاست هم فرصت خوبی برای خرج کردن پول هایی از این دست است. خواست ما از دستگاه های امنیتی و شورای نگهبان این است که هر کسی در فضای انتخابات وارد شد کاملا رصد شود که پول ها از کجا می آید؛ یعنی شورای نگهبان برای انتخابات دور دهم مجلس نه تنها به سلامت فرد که سلامت حامیان مالی او نیز توجه کند. »

صادق زیبا کلام تحلیل گر مسائل سیاسی هم اظهارات آقای رحمانی فضلی را این گونه تفسیر کرد:« من نمی دانم که پول‌های کثیف تا چه میزان وارد فعالیت های سیاسی و انتخابات مجلس شده است، اما، می دانم این موضوعی نیست که لازم باشد وزیر در مورد آن صحبت کند، اگر نگاه تاریخی داشته باشیم از سال 58 و اولین انتخابات مجلس، تا انتخابات سال 90 مجلس، در هر دوره هزینه های کاندیدا ها برای این که وارد مجلس بشوند، بیشتر شده است. صحبت از این است که کاندیدا ها برای ورود به مجلس باید 400، 500 میلیون تومان و حتی تا یک میلیارد تومان، هزینه کنند. خوب این پول باید از یک جایی تامین شود. وقتی این پول ها وارد رقابت های انتخاباتی می شود، چنین نماینده هایی بعد از ورود به مجلس هم به دنبال پول در آوردن خواهند بود. اما در مورد این که چرا موضوع ورود پول های کثیف به سیاست الان مطرح شده است، ناشی از این که است که بار ها مساله ی کاهش سطح کیفی نماینده های مجلس در دوره های اخیر مطرح شده است، شاید هم موضوع پرونده آقای رحیمی، و پول هایی که در ستادهای انتخاباتی مجلس و انتخابات آقای احمدی نژاد خرج شده است، کاتالیزور این ماجرا بوده است.»

مجید رضا حریری، یک عضو ارشد اتاق بازرگانی تهران، هم معتقد است: « وزیر کشور و وزیر امور خارجه وزاری اصلی هر دولتی هستند و قاعدتا به اطلاعاتی دسترسی دارند و بر آن مبنا، صحبت می کنند، با این نگاه به اظهارات آقای رحمانی فضلی، موضوع پول های کثیف و نگرانی ها در مورد ورود این پول ها به سیاست قابل فهم خواهد شد، به هر حال در طول دولت های نهم و دهم، 800 میلیارد دلار نفت فروخته شده که پول آن به راه آهن، جاده، سد و چیز های دیگر تبدیل نشده، و در این مدت هم مشاهده کرده‌اید که هر چند وقت یک بار، یک رکورد جدید در مورد فساد مالی ثبت می شود.

خوب آدم هایی که می توانند به چنان پول هایی دسترسی داشته باشند، آدم های ساده‌ای نیستند، این آدم ها قاعدتا به دنبال قدرت هم خواهند بود. قدرت اقتصادی در پس زمینه مدیریتی بر نهادهای سیاسی که زمینه فساد در آن ها وجود داشته باشد، ایجاد می شود. بنابراین آن جایی که صحبت از انحراف می شود، مساله تنها انحراف سیاسی نیست، بلکه مساله انحراف اقتصادی هم هست. نرخ اشتغال و رشد اقتصادی کشور در سال های اخیر به خوبی نشان می دهد که یک ناتوانی در مدیریت اقتصادی وجود داشته است، که در شرایط اقتصادی هم بی تاثیر نبوده است و حالا باید نگران آن بود.»

اما حرف های آقای وزیر، یک صدای اعتراض دیگر را هم بلند کرده است، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه گذشته، سیزدهم اسفند، در صحن علی مجلس گفت: « اخیرا یکی از وزرا دو بار مطلبی دال بر ورود پول‌های قاچاق به ساختار قدرت مطرح کرده است. این گونه مبهم سخن گفتن چه فایده‌ای جز ایجاد شبهه برای کشور دارد؟ مگر مملکت قانون ندارد؟ اگر کسی از این گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضاییه قرار دهد تا رسیدگی شود.»

رحمانی فضلی از همان زمانی که نامش به عنوان گزینه ی وزارت کشور مطرح شد، مشهور به چهره ی نزدیک به علی لاریجانی بود، حالا اما به نظر می رسد با اظهارات صریح آقای لاریجانی ،اندک کدورتی پیش آمده باشد که آقای رحمانی به سرعت تلاش کرد آن را کنار بزند و در واکنش به این که آقای لاریجانی پرسیده بود «مگر مملکت قانون ندارد؟»، گفته است: « بنده نگفتم قانون نداریم،حتما کشور بر اساس قانون اداره می‌شود، ولی قانون به تنهایی کافی نیست.

ما قانون داشتیم اما شهرام جزایری به وجود آمد، قانون داشتیم و فساد 3000 میلیاردی رخ داد، قانون داشتیم و بابک زنجانی ها به وجود آمدند. باید در کنار قانون اجرای دقیق و قوی و نظارت درست برقرار باشد. اگر اجرا، نظارت و قانون در کنار هم باشند می‌توانیم با این جریان مبارزه کنیم. بنده انتطار دارم مجلس که برخاسته از متن مردم و در جهت احقاق حق مردم و تقویت نظام است با وزارت کشور همصدا شود تا بتوانیم با این جریانات پول کثیف که مقام معظم رهبری بارها و بارها تحت عنوان فساد اقتصادی از آن اسم بردند، مبارزه جدی کنیم.»

رحمانی فضلی ابراز آمادگی کرده است که با حضور در یک جلسه غیر علنی مجلس، « جریان پول کثیف و فرایند آن» را اعلام کند. البته اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور منتظر جلسه غیر علنی همکارش در دولت نمانده و اتفاقا کاملا علنی در این باره حرفهایی زده که احتمالا موضوع را در روزهای آینده باز هم جنجالی‌تر می‌کند. او می‌گوید «با تشکیل ائتلاف‌های جدید، اسامی جدید و شعارهای جدید می‌خواهند بگویند ما آدم‌های گذشته نیستیم تا اینکه اقبالی از سوی مردم به سمت آن‌ها پیدا شود.

اما فسادهای اقتصادی و ورود پول‌های کثیف به عرصه مدیریت و اقتصاد کشور را ما نباید فراموش کنیم. همین الان پول‌های کثیف و قاچاق بخشی از مدیریت کشور را درگیر کرده است. ما نباید اجازه تکرار این امر را بدهیم. مسلماً عده‌ای می‌خواهند در سال 94 با پول‌های کثیف و بادآورده وارد بازی سیاسی شوند و البته ما هم سکوت نخواهیم کرد. سال 94، سال افشای آن‌ها است.»

اظهار نظر جنجالی آقای رحمانی فضلی هنوز ختم به ارائه جزئیات و علنی کردن اسناد نشده است و همین موضوع است که باعث می شود اظهارات وزیر کشور با واکنش های متفاوتی رو به رو شود. شاید جنجال‌های اخیر درباره پول کثیف، منجر به این شود که سرانجام بخشی از نگرانی های آقای وزیر از پرده بیرون بیفتد و به مردم هم اجازه داده شود که برای تصمیم‌گیری خود در انتخابات آینده مجلس بهتر برنامه‌ریزی کنند. حالا از همه این حرفها گذشته به نظر شما پشت پرده ماجرای این پولهای کثیف چیست؟
 
  اخبارسیاسی  - ايسنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------