آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

آيت الله هاشمي رفسنجاني: روحاني بيش از حد قدرت اجرايي به مردم وعده داده است



اخبار,اخبارسیاسی,هاشمي‌ رفسنجاني

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه رئيس‌‌ جمهوري بيش از حد قدرت اجرايي به مردم وعده داده است، گفت: اين چيزها (آزادي سياسي) دست جاهاي ديگر است اما به هر حال به مردم وعده داده بود و وعده‌هاي خوبي هم بود.

آيت‌الله اکبر هاشمي‌ رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگويي که امروز با روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب يزد انجام داده اظهار داشته است که حسن روحاني رئيس‌جمهوري کشورمان بيش از حد قدرت اجرايي به مردم وعده داده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که دولت روحاني در زمينه خصوصي‌سازي و بازگرداندن مسير آن به سمت ديدگاهي که شما و مقام معظم رهبري داريد چه بايد بکند، تصريح کرد: آقاي روحاني همان وعده‌هايي را که داد و بر اساس آن هم رأي آورد بايد دستش را باز بگذارند که به آنها عمل کند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه کرد: او (رئيس‌جمهوري) وعده داده و مردم به خاطر آنها به او رأي داده‌اند، اين يک سند ميان مردم و ايشان است و در واقع يک بيعت و تعهد با مردم تلقي مي‌شود چرا که مردم صاحب کشور هستند ما هم يکي از همين مردم هستيم.

آيت‌الله هاشمي با تأکيد بر اينکه مردم حق دارند تصميم بگيرند، گفت: البته در همان شرايط سخت مردم تصميم خود را گرفتند. من فکر مي‌کنم اگر دست آقاي روحاني باز باشد مسئله سياست خارجي در حال حاضر مسئله مهمي است به دليل اينکه از سمت سياست خارجي فشار بدي روي مردم است و اگر آن مسئله حل شود ايشان (رئيس‌جمهوري) مي‌تواند روي وعده‌هاي اشتغال، عمران و آبادي و هرآنچه وعده داده بود به خوبي پيش رود.

وي يکي از وعده‌هاي حجت‌الاسلام حسن روحاني در يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به مردم را مسائل سياسي و‌ آزادي‌ها در اين زمينه دانست و خاطرنشان کرد: فقط دست او (رئيس‌جمهوري) نيست که بخواهد به تنهايي تصميم گيرد البته ايشان بيش از حد قدرت اجرايي وعده داد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأکيد کرد: ‌اين چيزها (آزادي سياسي) دست جاهاي ديگر است اما به هر حال به مردم وعده داده بود و وعده‌هاي خوبي هم بود. بايد بگذارند تا آقاي روحاني آنها را عملي کند. اين براي همه خوب است. در اين شرايط همين وضعيت بين دو نسل هم که شما به آن اشاره کرديد انجام اين اقدامات در واقع براي نسل بعدي خاطرجمعي بيشتري فراهم مي‌کند.

آيت‌الله هاشمي در مورد اجراي رابطه ايران و عربستان نيز،‌ گفت: من برنامه داشتم و روي آن توافق هم شد. در گذشته آن توافق ما را در دوره دولت قبلي عمدا به هم زدند و نگذاشتند ما يک مذاکره طولاني با ملک‌عبدالله، همراهان و نزديکانشان داشتيم و به اين نتيجه رسيديم که ما در شرايط منطقه‌اي آن روز که هنوز هم باقي است 6-7 کميسيون مشترک داشته باشيم.

يک کميسيون علمايي داشته باشيم که مسائل عقيدتي را مهار کند يعني مسائل اهل سنت و شيعه را بنشينند حل کنند که خيلي هم به آساني در سطح علماء قابل حل است. در واقع اختلافات اينگونه‌اي که به مقدسات يکديگر اهانت مي‌کنند و همديگر را تحريک مي‌کنند ديگر نباشد و اينها مهار شود.

وي اضافه کرد: ما اين توافق را با هم امضاء‌ کرديم‌ (ايران و عربستان در زمان ملک‌عبدالله) از ايران هم که من رفتم شوراي عالي امنيت ملي از من خواست که اين مسائل را حل کنم و به خوبي هم حل شد اما کارشکني کردند و نشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام معتقد است که رابطه ايران و آمريکا بايد برقرار شود به گونه‌اي که در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه آفتاب اينگونه پاسخ مي‌دهد که البته اگر به عنوان نظر پرسيده مي‌شود بله؛ به نظر من اين رابطه بايد برقرار شود.

آيت‌الله هاشمي ادامه داد:‌ من در زمان امام هم نامه نوشتم و هفت مورد را نام بردم و از ايشان درخواست کردم در زمان حياتشان آنها را حل کنند چون معتقد بودم بعد از ايشان اين مسائل به عنوان يک ممنوع دائمي مي‌ماند و کسي جرأت نمي‌کند آنها را حل کند.

وي تصريح کرد: ايشان (امام راحل) چند مورد را عمل کردند اين يک مورد را کاري نکردند در آن زمان. البته يک جمله‌اي را هم گفتند که اگر آمريکا آدم بشود ما که نمي‌خواهيم تا هميشه دشمني داشته باشيم. اين «آدم شدن»‌ مفهومش روشن بود يعني زور نگويد، استکباري با ما برخورد نکند و نخواهد بر ما سيادت داشته باشد. خوب من هم نظرم همين است اگر آمريکا حاضر باشد که با موضع متساوي با ما کار کند من دليلي نمي‌بينم که رابطه برقرار نشود منتهي اين حق ديگران است و من نمي‌توانم به حق ديگران عمل کنم.


 اخبار سیاسی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------