آخرین اخبار سیاسی

دور جدید طرح حجاب و عفاف  ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

برخوردهای خیابانی در موضوع حجاب؛ بدون‌ برنامه، بی‌قاعده و فاقد تدبیر | «تذکر خاص» به آمران طرح «نور»

دور جدید طرح حجاب و عفاف در میادین و خیابان‌های مهم اغلب شهرهای بزرگ کشور چنان گسترده و پرحاشیه آغاز شد که عده‌ای آن را لشگرکشی خیابانی…

شناسایی عوامل حمله‌ به‌ مطهری /تعقیب قانونی مسئولان مقصر/ پیگیری مواضع جانبدارانه استاندارن



اخبار,اخبارسیاسی,حمله‌ به‌ مطهری

سخنگوی وزارت کشور گفت: مخالفت و دخالت سید حسن خمینی با برخی گزینه‌های استانداری استان مرکزی را کاملا و قویا تکذیب می‌کنم.

به گزارش  ایلنا، حسینعلی امیری در نشست خبری خود عنوان کرد: در حوزه امنیتی علیرغم تحرکات نیروهای تروریستی در منطقه خوشبختانه ما در داخل از امنیت خوبی برخوردار هستیم و این مساله را مرهون نیروهای امنیتی و انتظامی در سراسر کشور هستیم در همین راستا وزیر کشور مستقیما جلسه شورای امنیت کشو را در موعد مقرر تشکیل می‌دهد و رهنمودهای لازم را به اعضای شورای تامین استان‌ها ابلاغ می‌کند.

وی افزود: سال قبل ما شاهد موفقیت خوبی در حوزه امنیتی به ویژه در سیستان و بلوچستان بودیم. در این حوزه با اقدامات فوق‌العاده امنیتی مواجه بودیم؛ کشف خانه‌های تیمی اشرار و دستگیری افرادی که بیش از یک دهه عامل ناامنی در یک منطقه بودند؛ پیروزی مهمی محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: در غرب و جنوب کشور٬ شاهد تسلیم برخی از اعضای گروهک‌های ضدانقلاب هستیم و این آمار روز به روز رو به افزایش است.

وی با اشاره به سفرهای استانی وزیر کشور گفت: آقای رحمانی‌فضلی مرتبا مباحث امنیتی را رصد می‌کنند. کمیسیون‌های مختلف زیر مجموعه شورای امنیت کشور نیز مرتب فعال هستند برای همین می‌توان گفت در سال ۹۳ مشکل خاصی در حوزه‌های کارگری، صنفی و دانشجویی نداشتیم.

امیری یادآور شد: با توجه به اینکه در آستانه نوروز هستیم٬ برنامه‌ریزی وزارت کشور برای تسهیل سفر هموطنان در سراسر کشور انجام شده٬ در همین راستا تمهیدات ترافیکی، امنیتی و دستورالعمل‌های لازم انجام شده و به استانداران ابلاغ شده تا شاهد کمترین حادثه در سفرهای نوروزی باشیم. همچنین از استانداران خواسته شده در اماکنی که ممکن است تراکم نوروزی باشد امکانات اولیه را فراهم کنند و پاسگاه‌های سیار پلیس در این اماکن مستقر باشند.

وی گفت: درخواست ما از مردم این است که در صورتی که خواستند اقامت بین راهی داشته باشند٬ حتما در اماکن تعیین شده ساکن شوند٬ چرا که در محل‌های دیگر که تعریف نشده امکان سرقت و تصادف وجود دارد.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ما شاهد بودیم در چند وقت پیش حمله‌ای به شخصی جانباز در کرمان مشابه حمله به آقای مطهری صورت گرفت؛ چرا وزارت کشور در این زمینه اقدام اساسی صورت نداد و آخرین اقدامات وزارت کشور در مساله شیراز چه بوده٬ گفت: ما همه تلاشمان را می‌کنیم تا همه شهروندان عزیز و محترم در امنیت و آرامش باشند و با هر نوع رفتار ساختارشکنانه و ایجاد بی‌نظیمی به هر عنوان که باشد٬ برخورد می‌کنیم. همه شهروندان از حقوق شهروندی برخوردارند و باید دارای امنیت و آرامش باشند.

وی ادامه داد: اتفاقی که در شیراز رخ داده٬ امری بسیار نامیمون بوده و ما همیشه به شورای تامین در استان‌ها تاکید می‌کنیم که باید همه شهروندان از امنیت و آرامش برخوردار باشند.

امیری گفت: اتفاق شیراز بسیار تاسف بار بود؛ آقای مطهری از نمایندگان بسیار خوب مجلس شورای اسلامی هستند که برای یک سخنرانی که معلوم نبوده محتوای آنچه بوده به شیراز مراجعت کرده بودند٬ اما کسانی قبل از ایراد سخنرانی٬ آن حادثه را ایجاد کردند.

قائم مقام وزیر کشور خاطرنشان کرد: ‌آقای وزیر در آن روز‌ها در وین بودند که با متوجه شدن موضوع٬ دستور سریع پیگیری آن را دادند و آقای رئیس جمهور نیز خطاب به وزیر کشور دستور داد که خود قضیه را پیگیری و رسیدگی کند و با قانون‌شکنان و دشمن شاد کنان به سرعت برخورد کنند و به قوه قضاییه تحویل داده شوند.

وی درباره عملکرد مسئولان دولتی شیراز گفت: دستوری نیز در این باره صادر شده که مسئولینی که قصور در وظیفه خود داشتند٬ تحت تعقیب قانونی قرار گیرند و وزیر کشور گزارش این موضوع را به رئیس جمهور و هیات وزیران ارائه دهند.

امیری بیان کرد: امروز هیاتی متشکل از آقای ذوالفقاری٬ معاونت امنیتی وزارت کشور و جانشین رهبری در نیروی انتظامی، مدیریت بازرسی وزارت کشور٬ برای بررسی ابعاد موضوع صبح امروز به شیراز اعزام شدند تا به بررسی موضوع پرداخته و عوامل٬ مقصران٬ مباشران و تحریک‌کنندگان را مشخص و مورد پیگیری قرار دهند و به دست عدالت سپرده شوند.

امیری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه استاندار فارس اعلام کرده که کسانی در رابطه با این موضوع دستگیر شده‌اند٬ آیا صحت دارد یا خیر گفت: تا آنجا که من خبر دارم و قبل از جلسه با آقای ذوالفقاری صحبت می‌کردم٬ کسی دستگیر نشده و فیلمی موجود است که به مدت ۲۰ دقیقه است که در این فیلم به وضوح افرادی که در این مساله دخیل بودند٬ قابل شناسایی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع٬ از مسئولان قضایی تقاضا دارم نسبت به موضوع عنایت ویژه داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چند نفر در این اتفاق شیراز دخیل بودند٬ گفت: آمار‌ها متفاوتند؛ از ۵۰ تا ۲۰۰ نفر را به ما گزارش داده‌اند.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اطلاع دادند رئیس قوه قضاییه دستور ویژه‌ای برای بررسی این موضوع داده‌اند. بنابراین ما انتظار داریم مقامات قضایی نیز با توجه به دستورات قوه قضاییه٬ عنایت ویژه‌ای به بررسی موضوع داشته باشند.

امیری افزود: این هفته٬ چهارشنبه پایان سال را پیش رو داریم. یک رسم ایرانی و مربوط به فرهنگ ایران اسلامی است که به آن احترام می‌گذاریم برخی از هموطنان ما علاقه دارند در چهارشنبه آخر سال مراسم‌هایی داشته باشند. پیش از این روز‌ها٬ تمهیداتی شده تا از توزیع مواد انفجاری خطرناک جلوگیری شود. در گذشته چند روز مانده به چهارشنبه آخر سال٬ شاهد مزاحمت‌هایی بودیم که خوشبختانه این موارد امسال وجود نداشت.

وی افزود: تمهیداتی شده تا شاهد حوادث ناگوار در چهارشنبه آخر سال نباشیم. اما از مردم کشور تقاضا داریم با مامورین انتظامی و راهنمایی و رانندگی و مسئولان مربوطه همکاری کنند. به ویژه به پدر و مادر‌ها توصیه می‌شود شرایطی را برای فرزندان خود مهیا کنند تا شاهد حوادث غیر قابل جبران نباشیم.

 سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در شرایطی از جمله خشکسالی و زلزله٬ این سازمان همواره به وظایف خود عمل کرده و همکاری‌های بین المللی خوبی نیز در این زمینه داریم؛ برای مثال اخیرا در ژاپن کنفرانسی در زمینه کاهش خطر پذیری بلایای طبیعی برگزار می‌شود که می‌توانیم با حضور در این کنفرانس٬ از تجربه دیگر کشور‌ها استفاده کنیم.

امیری یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های مرتب٬ وزیر کشور به استان‌های مختلف رفته و در سفرهای صورت گرفته استانی تلاش شده تا جای ممکن به مطالبات مردم توجه شود. در همین راستا نگاهی به وضعیت سواحل شمالی کشور نشان می‌دهد با تمهیدات صورت گرفته٬ آمار غرق شده‌ها در این سواحل بسیار کاهش پیدا کند.

امیری با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مرتبا تشکیل جلسه می‌دهد٬ گفت: در این کمیسیون ملاک رای٬ اکثریت است و نهایتا این کمیسیون است که رای می‌دهد حزبی تاسیس شود یا خیر.

وی افزود: بر اساس آمار کمیسیون ماده ۱۰ احزاب٬ از تشکیل دولت تدبیر و امید تاکنون٬ مجوز تاسیس ۱۰ حزب سیاسی را صادر شده و برای هفت مورد نیز پروانه صادر شده٬ همچنین این کمیسیون برای ۱۲ حزب سیاسی٬ کار بررسی و تایید مجمع عمومی‌شان را انجام داده است.

وی گفت: این کمیسیون تاکنون اجازه تاسیس ۳۵ مورد تشکل صنفی را صادر کرده و با تمدید پروانه ۴۵ مورد از تشکل‌های صنفی موافقت نموده است که برای ۱۲ مورد آن‌ها نیز این پروانه صادر شده است.

 سخنگوی وزارت کشور خاطر نشان کرد: از زمان انتصاب آقای مقیمی تاکنون در حوزه معاونت سیاسی٬ ایشان هر هفته در یک استان با مدیران سیاسی و فرمانداران تشکیل جلسه می‌دهند. برهمین اساس بحث انتخابات همواره مورد عنایت وزارت کشور و آقای مقیمی است. همین جا از فرمانداران می‌خواهم به گونه‌ای عمل کنند که در مظان جانبداری نسبت به تشکل و حزب خاصی قرار نگیرند. بحث نظارت٬ با دستگاه دیگری است. اما چون امر اجرا به عهده وزارت کشور است٬ هر فردی که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت٬ برای ما محترم است و ما باید برای تمام کاندیدا‌ها٬ با هر سلیقه سیاسی شرایط برابری را فراهم کنیم.

امیری با بیان اینکه در وزارت کشور٬ اصل بر بی‌طرفی گفت: اگر فرمانداری‌هایی موضع جانبدارانه بگیرند٬ ضمن اطلاع به استاندار مربوطه٬ این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که مشاور رئیس جمهور اعلام کرده‌اند استاندار شیراز در صورت پیگیری و بررسی و مشخص نشدن اتفاق باید استعفا دهد٬ ارزیابی شما چیست و در ارزیابی شما در رابطه با انتخابات سال ۹۴ وزارت کشور چه اقدامات عملی انجام داده و چه کسانی تا امروز برای شرکت در انتخابات استعفا کرده‌اند و همچنین آیا چارچوبی برای این موضوع مشخص شده یا نه٬ گفت: بعد از هماهنگی‌های صورت گرفته با شورای نگهبان مقرر شده انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دهم در ۱۷/۱۲/۹۴ برگزار شود که اداره کل انتخابات وزارت کشور درصدد تهیه جدول انتخاباتی است.

وی ادامه داد: با توجه به این جدول قوانین موجود، دستورالعمل‌ها و زمان استعفا شرکت‌کنندگان در انتخابات همه مشخص شده و همکاری‌های لازم در این باره ایجاد شده که بر اساس این جدول٬ ما اقدامات عملی را برای انتخابات سال ۹۴ انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به انتخابات خبرگان رهبری گفت: نمایندگان خبرگان استانی انتخاب می‌شوند. ما در استان البرز نیز نماینده خبرگان در این دوره خواهیم داشت.

امیری اضافه کرد: قوانین مربوط به انتخابات و نحوه انتخابات خبرگان رهبری بر عهده خود خبرگان است. اما وزارت کشور پیشنهادهایی در این راستا ارائه کرده٬ تا آنجایی که در ذهن دارم٬  پیشنهاد افزایش ۱۱ نماینده خبرگان از سوی وزارت کشور ارائه شده که باید به تصویب مجلس خبرگان برسد.

وی درباره فعالیت احزاب و جریان‌های سیاسی نیز گفت: آقای مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور در حال برگزاری و تحرکات جدیدی در راستای بازگشایی خانه احزاب است که جلساتی با فعالان سیاسی نیز برگزار می‌کنند.

وی گفت: ما توجه داریم که همه به عنوان حزبی منسجم و پایدار در انتخابات حضور پیدا کنند و شاهد احزاب فصلی و موسمی نباشیم.

 سخنگوی وزارت کشور در مورد نظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در مورد مجوز حزب اتحاد ملت ایران گفت: اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب افرادی شریف و برجسته هستند که ملاک کار آن‌ها قانون است. کارهای مربوط به حزب اتحاد ملت ایران در مرحله کار‌شناسی و بررسی استعلامات است.

وی افزود: اینکه بگوییم ۱۵ یا ۲۰ نفر تقاضای تاسیس حزب کرده‌اند و پاسخ استعلامات آن‌ها منفی بوده٬ پیشداوری است. تاسیس حزب نیاز به مباحث کار‌شناسی دارد. من در جلسه اخیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب که بخشی از آن راجع به همین مسئله بود٬ شرکت کردم و تا جایی که اطلاع دارم٬ پاسخ استعلامات هنوز نیامده است. قرار بود پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا این پاسخ‌ها زود‌تر ارسال شود.

امیری در مورد بحث پول‌های کثیف گفت: آقای رحمانی فضلی وزارت کشور را اداره می‌کند و در معرض اطلاعاتی است که در این وزارتخانه جمع می‌شود. وقتی ایشان هشداری داده٬ حتما اطلاعاتی دارد که این هشدار‌ها را داده است. ایشان به من گفت برنامه‌ریزی کنم تا اگر نماینده‌ها بخواهند٬ خودشان در مجلس حاضر شده و برای آن‌ها این مسئله را توضیح دهند.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند نفر از مدیران کشور برای شرکت در انتخابات استعفا داده‌اند٬ گفت: پیرو دستور وزیر کشور در این خصوص که تنها تا اسفند ماه با استعفای افراد موافقت خواهند کرد٬ دو معاون استاندار و تعدادی فرماندار استعفا داده‌اند.

امیری در خصوص شفاف‌سازی مالی در بحث انتخابات گفت: این مسئله برای ما بسیار مهم است. وقتی ثروت و قدرت با یکدیگر جمع شود٬ ممکن است فساد بیاورد. برای همین٬ این مسئله در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در سیاست‌های کلی انتخابات در دستور کار است که با ابلاغ رهبری به عنوان قانون اجرایی خواهد شد. اما تا زمانی که مقررات مشخصی در این زمینه نداریم٬ بحث شفاف‌سازی مشکل خواهد بود. اما این هم به معنی این نیست که وزارت کشور به وظیفه خود عمل نکند. هر کجا که ابهامی در این زمینه باشد٬ با دستگاه‌های نظارتی در میان می‌گذاریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت استانداری مرکزی گفت: چند نفر دراین زمینه در حال بررسی هستند٬ اما مباحثی که گفته می‌شود سید حسن خمینی با برخی گزینه‌ها مخالفت کرده را کاملا تکذیب می‌کنم. ایشان مطلقا هیچ نظری راجع به هیچ مسئله‌ای مربوط به وزارت کشور ارائه نکرده‌اند. حتی توصیه‌ای هم به ما نداشته‌اند٬ چه برسد به دخالت. لذا قویا این مسئله را تکذیب می‌کنم.

امیری افزود: برای استانداری مرکزی چند نفر مطرح هستند که بزرگان استان نیز ملاحظاتی روی آن‌ها دارند. نمایندگان این استان در مجلس نیز هنوز به یک جمع بندی کلی نرسیده‌اند.


 اخبار سیاسی  - ایلنا 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------