آخرین اخبار سیاسی

محمد صدر،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش محمد صدر به لایحه عفاف و حجاب: ایده‌های ضد اسلام توسط برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند به نظام تحمیل می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به…

بگم‌ بگم‌ها ازقبل‌آغاز شده بود



اخبار,اخبارسیاسی,علی لاریجانی

خبرنگاران همه در لابی مجلس جمع شده بودند تا به سمت ساختمان مشروطه حرکت کنند تا در نشستی که با رئیس قوه مقننه دارند سوالات خود را یک به یک بپرسند. پس از دقایقی از حضور اصحاب رسانه بر صندلی‌های چوبی سالن مشروطه که خود یادآور مدرس‌ها بوده است علی لاریجانی با لبخند همیشگی وارد شد و بر صندلی مخصوص قرار گرفت تا ضمن صحبت‌های اولیه به سوالات خبرنگاران پاسخ بگوید.

رئیس مجلس در ابتدا با اشاره به تصویب سه قانون اقتصادی طی ماه‌های اخیر گفت: سه قانون مهم در چند وقت اخیر در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. وی یکی از این قوانین را طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برشمرد و با مهم دانستن آن گفت: قانون مهمی است و بخش مهمی از وضعیت بودجه در سال‌های آینده را مشخص می‌کند.

 

لاریجانی خروج از رکود را دومین مصوبه اقتصادی مجلس طی ماه‌های اخیر عنوان کرد که دیروز در مجلس تعیین‌تکلیف شد. رئیس مجلس خروج صنایع و تولید از رکود، سهل‌گیری برای سرمایه‌گذاری، حمایت‌های بانکی و نحوه استفاده از صندوق توسعه ملی را از جمله موارد مندرج در این قانون عنوان و اظهار کرد: سومین قانون اقتصادی که در ماه‌های اخیر در مجلس به تصویب رسید، قانون بودجه بود که دیروز شورای نگهبان نظر نهایی خود را درباره آن اعلام کرد و به دولت ابلاغ می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی‌های بودجه 94 کل کشور اشاره کرد و افزود: اولین ویژگی کاهش جدی نفت در بودجه جاری بود که این رقم به 25 درصد رسید این درحالی است که به گفته رئیس مجلس سهم نفت در بودجه جاری طی سه سال گذشته 50 درصد بوده است که به 25 درصد رسیده است. رئیس مجلس با بیان اینکه بودجه 94 با همه تنگناها بدون کسری تنظیم شد، اظهار کرد: این از افتخارات دوره‌های اخیر است و باید توجه کرد اقتصاد کشور به سمت صادرات غیرنفتی سوق یافته و حجم آن درحال افزایش است.
 
 پیگیر حادثه قم نیستم
خبرنگار آرمان سوال خود را درباره حادثه قم پرسید که آیا عوامل دستگیر شده‌اند  یا برخوردی شده است یا خیر که در این رابطه علی‌لاریجانی عنوان کرد این سوال را باید از قوه دیگری بپرسید، در این لحظه با این پرسش که به هر حال رئیس مجلس یک طرف مساله بوده است و می‌تواند در این رابطه توضیح دهد بیان کرد: طبق آنچه به من گزارش شده پیگیری‌هایی صورت گرفته است اما آنکه یک بررسی دقیقی صورت گرفته باشد، بعید می‌دانم. سپس خبرنگار دوباره ادامه داد: آیا شما شخصا پیگیر نیستید؟ این کوتاهی موجب نشد حادثه شیراز رخ دهد؟ لاریجانی پاسخ داد: من مسئول اجرایی این امور نیستم.

 
 برآیند فکری مجلس حمایت از تیم مذاکره کننده است
خبرنگاری درمورد بیانیه 260 نماینده مجلس درمورد ایستادگی تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات و پیام این بیانیه از رئیس مجلس سوال کرد که علی لاریجانی پاسخ داد: اراده نمایندگان در مجلس این است که مذاکرات حرکت رو به جلو داشته است البته در مجلس آرا مختلف است. 

 

وی ادامه داد: در کل برآیند فکری مجلس این است که از تیم مذاکره‌‌کننده حمایت کنیم تا مذاکرات پیش رود منتها مذاکرات چارچوب‌هایی دارد که رهبر معظم انقلاب آن را مشخص کرده و برخی نیز در قانون مجلس مشخص شده است و ما امیدواریم مذاکرات در چارچوب خود به جلو برود.


 اقداماتی همچون حادثه شیراز به هیچ‌وجه قابل قبول نیست
سوال بعدی درباره حمله عوامل خودسر به علی مطهری در شیراز بود که رئیس مجلس پاسخ داد: این‌گونه اقدامات به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. در نظامی که مردم‌سالاری و آزادی‌بیان وجود دارد، افراد باید بتوانند نظرات خود را بیان کنند. وی با اشاره به اینکه این‌گونه برخوردها ناصحیح است، افزود: این‌گونه برخوردها به وجهه کشور در خارج و داخل ضربه می‌زند. فکر نکنند این امور کمکی به نظام می‌کند بلکه این‌گونه موارد به نظام لطمه می‌زند.


 توافق هسته‌ای تحت اشراف رهبری است
سوال بعدی از لاریجانی درمورد اینکه آیا توافقنامه هسته‌ای در مجلس به تصویب می‌رسد یا خیر بود که رئیس قوه مقننه پاسخ داد: در روش کاری که جمهوری اسلامی ایران دارد، پرونده‌هایی که دراختیار شورای‌عالی امنیت ملی است ماذون از سوی رهبر معظم انقلاب هستند.  وی افزود: ما مشکلی از جنس رفتاری که در آمریکا صورت گرفته در ایران نداریم یعنی هماهنگی‌هایی در این امور وجود دارد. مجلس و دولت در این مسیر قرار دارند که با همفکری گام‌هایی را بردارند و این موضوع تحت اشراف رهبری است. خبرنگاری درباره فعالیت ضدایرانی سناتورهای آمریکایی از لاریجانی پرسید که رئیس مجلس پاسخ داد: کاری که سنای آمریکا انجام داد، کاری ناپخته بود. نباید این‌گونه انتظار داشت که ما از این کار آنان تقلید کنیم.


 ایران نگاه سلطه‌گرانه به هیچ کشوری ندارد
خبرنگاری درمورد روابط ایران با کشورهای عربی پرسید و لاریجانی پاسخ داد: هیچ مانعی در این راستا وجود ندارد که گفت‌و‌گویی بین ایران و همسایگان وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه ما هیچ تجاوزی به کشورهای دیگر نکردیم این عراق بود که به ما تجاوز کرد و کشورهای عربی نیز در کنارش قرار گرفتند، افزود: ایران در مقابل آنان هیچ‌گاه اقدام انتقامی انجام نداد بلکه با روحیه اخوت و برادری با آنان که می‌دانست به عراق کمک کردند، رفتار کرد. رئیس مجلس تاکید کرد: البته آنان در این سال‌ها تبلیغاتی علیه ایران راه انداخته‌اند که درست نیست ،آنان مطمئن باشند اساس و حرکت انقلاب نشان می‌دهد که ایران نگاه رعب‌آمیز و سلطه‌ای به هیچ کشوری ندارد و نگاهش برادرانه و دوستانه است.


 تشکیل سازمان مبارزه با فساد در مجلس
رئیس مجلس درباره تاثیر منفی برخی اخبار بر افکار عمومی درباره مقامات ارشد دولت گذشته و همچنین درمورد عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: جلسات این ستاد در دولت جدید مرتب‌تر از گذشته تشکیل می‌شود و از مجلس نیز چهار نماینده در این جلسات حضور دارند و مرتب پیگیر موضوعات هستند. وی اضافه کرد: طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی که هم‌اکنون در مجلس درحال پیگیری است می‌تواند راه‌حلی بر این مشکل باشد.


 ممنوع‌التصویری باید از مسیر خودش حل شود
رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص ممنوع‌الخروجی رئیس جمهوری  اسبق و مصاحبه لاریجانی با روزنامه لوموند مبنی بر اینکه این مساله به آسانی قابل حل است و همچنین لزوم توجه به اصول 36 و 24 قانون اساسی و جایگاه ریاست محلس در صیانت از قانون اساسی و اینکه آیا محدودیت‌های اعمال‌شده علیه رئیس‌جمهور  اسبق سیر قانونی دارد یا خیر گفت: حتما سیر قانونی دارد؛ این از موضوعاتی است که باید از مسیر خودش به نحو سنجیده‌ای حل و فصل شود. نکته‌ای هم که عرض کردم این بود که قوه قضائیه کاری نکرده است بلکه دبیرخانه تصمیم را گرفته است.


 نظارت فراتر از NPT شرایط دارد
لاریجانی همچنین در ادامه درخصوص نظارت‌های فراتر از پروتکل ان‌پی‌تی گفت: این مساله شرایطی دارد. ما در مجلس قانونی داشتیم که اجرای پروتکل الحاقی را منوط به این کردیم که پرونده در شورای امنیت نباشد و تحریم‌ها برداشته شود؛ آنچه من گفتم این بود که باید به مصوبه مجلس توجه شود.
 وضع بهتر می‌شود
خبرنگار یکی از روزنامه‌ها درمورد گرانی‌های کشور پرسید که رئیس مجلس پاسخ داد: مساله گرانی موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. باید فضای رکود را به رونق تولید تبدیل و در تسهیل فضای کسب‌وکار تلاش کنیم. لاریجانی گفت: مجلس و دولت باید تلاش کنند شرایط سرمایه‌گذاری را فراهم کنند و من فکر می‌کنم در آینده وضع بهتر می‌شود.


 بگم‌بگم‌ها از قبل شروع شده بود
رئیس مجلس درمورد انحراف مبارزه با مفاسد اقتصادی و اینکه برخی‌ها بگم بگم‌هایی را شروع کرده‌اند و می‌خواهند بهره‌برداری سیاسی کنند، نیز گفت: البته بگم‌بگم‌ها از قبل شروع شده بود و قبل از این استفاده می‌کردند.


 توافق هسته‌ای امکانپذیر است
لاریجانی درباره این سوال که شما چقدر توافق هسته‌ای را امکانپذیر می‌دانید، گفت: من نگاه بدبینانه‌ای ندارم و قبلا هم گفته‌ام توافق حتما امکانپذیر است و اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند خیلی از گام‌ها برداشته شده است و می‌توانند در مذاکرات به توافق برسند. 


 نباید به اظهارات یک مجرم توجه کرد
خبرنگاری پرسید: درمورد اسامی 170 نفر از کاندیداهای مجلس هشتم که مورد ادعای رحیمی بود آیا مجلس یا قوه قضائیه اراده جدی برای اعلام اسامی این نمایندگان دارد؟ لاریجانی تصریح کرد: اگر متهمی ادعایی کند نباید دستاویز قرار گیرد، البته ما به قوه قضائیه گفته‌ایم که این موارد را بررسی کند و آنها وظیفه رسیدگی دارند.


 قانونگرایی دولت یازدهم بیشتر از دولت گذشته
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه رسالت مبنی بر نمره‌دهی مجلس به عملکرد دولت گفت: معاونت نظارت یک ارزیابی کلی از نحوه پیگیری قوانین را برای دولت تدوین و ارسال کرد که نشان می‌داد برخی از مفاد قانون برنامه آیین‌نامه‌هایش تدوین نشده یا پیگیری‌های لازم برای تحقق برنامه صورت نگرفته است که بخشی از نظارتی بود که مجلس انجام داد. وی در ادامه گفت: در گذشته ما تخلفات قانونی بیشتری داشتیم و در هیات دولت تطبیق مصوبات دولت با قوانین هست که در گذشته رقم قابل توجهی از مصوبات دولت برای تخلف از قانون را رد می‌کردیم و این نشان می‌دهد که رویکرد دولت فعلی بهتر شده و قانون‌گراست؛ اگرچه در بعضی زمینه‌ها ضعف هم داریم.


 اسناد پول کثیف به قوه قضائیه ارائه شود
سپس خبرنگار دیگری با اشاره به موضوعاتی که اذهان مردم را مشوش کرده پرسید آیا پیش‌بینی راهکارهای جدی برای تقویت نظارت بر این مباحث وجود دارد یا خیر که رئیس مجلس در پاسخ بیان کرد: این مباحث هر کدام جایگاهی در کشور دارد و باید پیگیری کنند و اگر اسنادی برای مساله‌ای چون پول‌های کثیف وجود دارد باید به قوه قضائیه داده شود و پس از اینکه مدارک به قوه قضائیه داده شد مجلس هم می‌تواند نظارت کند.


 اخبار سیاسی -  ارمان 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------