آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

نگران پول‌های فاسد هستيم پول‌هاي كثيف خرج انتخابات مي‌شود



اخبار,اخبارسیاسی,انتخابات مجلس

ماجراي پول‌هاي كثيف ادامه دارد، پول‌هايي كه اختلاف بر سر نقش آنها در سياست به مناظره تلويزيوني كشيده شد؛ جايي كه پنجشنبه شب يك وزير اصولگراي دولت در مقابل يك نماينده اصولگراي منتقد دولت نشست تا حرف‌هايي متفاوت درباره پول‌هاي كثيف مطرح شود. از جمله اينكه عليرضا زاكاني اعتقاد داشت برخي افشاگري‌ها در اين زمينه يك «برخورد سياسي زشت» است و در مقابل مصطفي پورمحمدي اصرار داشت كه«برخي به دنبال پول‌هاي كثيف و استفاده از رانت در انتخابات هستند».

اين دوگانگي بر سر موضوع پول‌هاي آلوده حالا سه ماه است كه گاه و بي‌گاه اختلاف نظرهايي را دامن مي‌زند؛ اختلاف نظرهايي كه سه ما پيش و بعد از آنكه وزير كشور از اين موضوع و نقش اين پول‌ها در انتخابات و سياست سخن گفت، قرار بود در جلسه‌اي با نمايندگان به بحث گذاشته شود كه هيچگاه اين‌گونه نشد. آخرين بار باز هم خود رحماني فضلي بود كه بحث پول‌هاي كثيف را زنده كرد و در نشست خبري روز دوشنبه هفته پيش خود، هم بر مواضع قبلي خود تاكيد كرد و هم بر آمادگي براي حضور در مجلس و توضيح در همين رابطه. بعد از آن هر چند دو عضو هيات رييسه مجلس از آمادگي بهارستان براي ميزباني از وزير كشور در آينده نزديك سخن گفتند اما هنوز هيچ خبري از عملي شدن اين جلسه مشترك نيست. 


حجت‌الاسلام مصطفي پور محمدي، وزير دادگستري و عليرضا زاكاني، نماينده مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون ماده ١٠ احزاب با حضور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري پنجشنبه ٢٧ فروردين ماه به بررسي موضوع ورود پول كثيف در انتخابات پرداختند.


در ابتداي برنامه حجت‌الاسلام پورمحمدي درباره مصداق ورود پول‌هاي كثيف به سياست گفت: «يك موسسه تحقيقاتي معتبر در انگلستان طي هفت، هشت سال گذشته اين موضوع را بررسي كرد كه بيشترين فساد در چه زمينه‌هايي اتفاق مي‌افتد، كه در برآورد و جمع‌بندي خود به اين نتيجه رسيد كه بيشترين فساد در بحث انتخابات منجمله انتخابات پارلمان‌هاست. در كشور ما نيز براي اينكه يك نامزد انتخاباتي راي جمع كند نياز به هزينه‌هاي تبليغاتي است و در خيلي از مناطق و با توجه به اينكه معمولا افرادي كه كانديدا مي‌شوند از سطح متوسطي از نظر ثروت و دارايي برخوردارند و خود امكان تبليغاتي ندارند خواه ناخواه به افراد مختلفي مراجعه مي‌كنند كه اين موضوع هميشه زمينه مشكل ما بوده است و اين يكي از دلايلي بوده كه افراد زيادي در انتخابات مختلف رد صلاحيت شدند. »


با اين وجود عليرضا زاكاني، نماينده منتقد دولت در پاسخ به اين بخش از سخنان پورمحمدي تاكيد كرد كه راه‌اندازي كاروان توسط نامزدهاي انتخاباتي امري متداول و معمولي است و ادامه داد: «به نظر بنده همين دوستان بايد مصاديق را عنوان كنند نه اينكه امور را كلي ذكر كرده و افكار عمومي را مخدوش سازند. » در بخش ديگري از اين برنامه پور محمدي در پاسخ به اينكه بايد چه تدابيري انديشيده شود تا انتخابات وارد بازي‌هاي سياسي و حزبي نشود، اظهار داشت: «بايد تكليف هزينه‌هاي انتخاباتي روشن شود.»


وي با اشاره به اينكه «از نظر قانون و مقررات نوع هزينه، نظارت، پيگيري و برخورد در رابطه با موضوع انتخابات قوانين روشن و شفافي نداريم»، تاكيد كرد موضوع ورود پول‌هاي كثيف به انتخابات بايد تعيين تكليف شود. حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي با اشاره به پرونده سه هزار ميلياردي كه در مجلس گزارش مفصل آن قرائت شد، اظهار داشت: «كسي كه به عنوان قهرمان كارآفريني مطرح است چگونه به اين طرف و آن طرف دسترسي دارد و اينكه فردي كه سه هزار ميليارد تخلف كرده بود محكوم به اعدام شد.» وي با بيان اينكه ما با پرونده‌هاي بزرگ‌تري مواجه هستيم، ادامه داد: «خوشبختانه قانون پولشويي در كشور عملياتي شد.» حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي با بيان اينكه در وزارت اقتصاد و دارايي به اين موضوع رسيدگي شد، گفت: «به تصميمات خوبي در اين رابطه دست يافتيم.» وزير دادگستري ادامه داد: «با چند پرونده قاچاق روبه‌رو شديم به گونه‌اي كه آن افراد ثروت‌هاي هنگفتي داشتند و پول‌هاي‌شان را چند دست مي‌چرخاندند. »

 

حجت‌الاسلام والمسلمين پور‌محمدي با بيان اينكه وزير كشور متولي انتخابات است، گفت: «ايشان طي سخناني گفتند كه نگران پول‌هاي فاسد هستند.» وزير دادگستري با اشاره به قاچاق‌هاي متعددي كه در كشور صورت گرفته است، ادامه داد: «ما در كشور شاهد فرار مالياتي و گمركي هستيم به‌طوري كه اين پول‌ها در اين‌گونه امور سرو‌كله‌شان پيدا مي‌شود.» حجت‌الاسلام والمسلمين‌پور محمدي با تاكيد بر اينكه انتخابات تعيين‌كننده است، گفت: «تخلفات تعيين‌كننده‌اي داريم.


 وزير كشور نگفت كه تمام تخلفات گسترده بوده است. در دولت بحث‌هاي كلي نظير فساد، پولشويي، پول‌هاي كثيف بي‌انضباطي مطرح شده است.» وي با بيان اينكه برخي به دنبال پول‌هاي كثيف در انتخابات هستند، خاطرنشان كرد: «موازنه تبليغاتي نبايد به هم بخورد بنابراين بحث هزينه‌هاي تبليغاتي جدي است. »


حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي با اشاره به اينكه برخي به دنبال جمع كردن پول‌هاي كثيف و استفاده از رانت هستند، گفت: «آنها مي‌خواهند به انواع مختلف پول‌هاي‌شان را خرج كنند. »
 وي با اشاره به اينكه اين موضوع براي تسويه حساب‌هاي سياسي نيست، گفت: «نبايد گروه يا افرادي به دنبال سوءاستفاده باشند. » حجت‌الاسلام پور‌محمدي با اشاره به اينكه طيف‌هاي مختلفي دچار تخلف و فساد مي‌شوند، ادامه داد: «همه ما درگير هستيم به‌طوري كه بايد جناح‌هاي ديگر هم درگير اين مسائل باشند. »

 

وزير دادگستري افزود: «نبايد پول كثيف و تميز نظم انتخابات را بر هم بزند. » در ادامه اين برنامه نيز عليرضا زاكاني با اشاره به اينكه بايد مشخص شود مسوولاني كه از رده فرماندار به بالا هستند پول‌هاي‌شان را از كجا مي‌آورند، گفت: «قانوني كه در سال ١٣٣٧ تحت عنوان از كجا آورده‌اي تصويب شد را تلاش كرديم روزآمد كنيم. » نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود: «در مجلس هشتم قانون پولشويي را دنبال كرديم كه برخي موارد آن مورد اعتراض شوراي نگهبان قرار گرفت.»

عضو كميسيون ماده ١٠ احزاب مشكل كشور را دغدغه ندانست و عنوان كرد: «مشكل كشور اراده و اقدام است بنابراين ما در اين كشور مسوول هستيم و بايد پاسخگو باشيم. » وي با بيان اينكه فقط دغدغه كافي نيست، اظهار داشت: «اراده درستي براي برخورد با مفاسد در كشور شكل نگرفته است بنابراين نبايد با اين امر مهم برخورد شعاري كنيم. » زاكاني با اشاره به اينكه هر كسي كه مسوول است مواجهه با او سخت مي‌شود گفت: «اما اين مواجهه اثر گذار خواهد بود. » عضو كميسيون ماده ١٠ احزاب با اشاره به اينكه فرمايشات وزير دادگستري به تنهايي كافي نيست، گفت: «ما در اسفند ماه با يك سلسله صحبت‌هايي مواجهه بوديم كه محصول آن متهم كردن مجموعه‌اي از جريان انقلاب بود. »

 

وي با اشاره به گفته‌هاي مشاور رييس‌جمهور مبني بر اينكه سال ٩٤ سال «بگم بگم» است ادامه داد: «اين برخورد سياسي زشت است بنابراين نبايد برخورد سياسي و غيرمنطقي را با فساد داشت.» زاكاني با بيان اينكه اعتماد بايد در جامعه ايجاد شود، افزود: «ما منتظريم كه دولت لايحه بياورد بنابراين بايد اذعان داشت كه انتظارمان از دولت اين است كه هر چه زودتر اين اقدام را انجام دهد. » نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه در كشور قانون داريم اما اغماض نسبت به اجراي قانون صورت مي‌گيرد، افزود: «ان‌شاءالله شاهد بهتر شدن اوضاع در جريان انتخابات خواهيم بود.»

 

 اخبار  سیاسی  - اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------