آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

پشت‌پرده «دلواپسي» مسائل ديگري در‌جريان است



اخبار,اخبارسیاسی,محمدرضا خباز

دكتر محمدرضا خباز، معاون امور تقنيني معاونت پارلماني رئيس‌جمهور درباره شايعه ديدار اصلاح‌طلبان با احمدي‌نژاد عنوان مي‌كند: «ديدار اصلاح‌طلبان با احمدي‌نژاد يك «دروغ بزرگ» است كه توسط هواداران وي براي مطرح كردن دوباره احمدي‌نژاد عنوان شده است. اصلاح‌طلبان زماني كه احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور بود زياد علاقه‌اي به ديدار با وي نداشتند چه برسد به الان كه ماهيت عملکردها و مدیریتی احمدي‌نژاد براي همه مردم و جريان‌هاي سياسي مشخص شده و وي به يك شهروند عادي تبديل شده است.

سوال مهم اين است كه آقاي احمدي‌نژاد داراي چه انديشه‌اي هستند كه اصلاح‌طلبان بتوانند براي بهبود وضعيت كشور از آن استفاده كنند؟ايشان داراي چه فكر بلند و دورانديشانه‌اي هستند كه بتواند راهگشاي آينده كشور باشد؟ايشان هشت سال رئيس‌جمهور كشور بودند و بس. در نتيجه مذاكره با ايشان چه دردي از دردهاي جامعه را برطرف مي‌كند؟بنده با اصل اين خبر هم مشكل دارم و معتقدم اين خبر از اساس صحيح نيست.

 

در شرايط فعلي اصولگرايان از احمدي‌نژاد تبري مي‌جويند چه برسد به اصلاح‌طلبان كه هيچ سنخيتي با احمدي‌نژاد ندارند». وي همچنين درباره دلواپسان مذاكرات هسته‌اي تصريح مي‌كند: « دلواپسي بي‌منطق نوعي اداي سياسي است تا دولت را از مسير صحيحي كه در پيش گرفته منحرف كند. نكته قابل تامل اينكه سخنان دلواپسان با مخالفان توافق يكي شده و هر دو يك سخن به زبان مي‌آورند.

 

در صورتي كه در «پشت پرده» مسائل ديگري در جريان است» در ادامه متن گفت‌وگوي «آرمان» با دكتر محمدرضا خباز را از نظر مي‌گذرانيد.
 
 برخي از مقامات ارشد دولت از جمله اكبر تركان، عبدالرضا رحماني فضلي و مجيد انصاري از احتمال ورود «پول‌های كثيف» به انتخابات مجلس آينده خبر داده‌اند. به نظر شما اين پول‌ها توسط چه كساني و با چه هدفي وارد انتخابات خواهد شد؟
مساله سوءاستفاده از انتخابات مساله جديدي نيست و در گذشته نيز در ايران وجود داشته است. از گذشته‌هاي بسيار دور كه انتخابات در كشور ما مرسوم شد برخي افراد كه حاضر بودند براي به دست آوردن آراي مردم به هر شیوه‌ای متوسل شوند و با بازي‌هاي كثيف سياسي رای جمع کنند. براي اينگونه افراد تنها رسيدن به پيروزي اهميت داشت و چگونگي و ابزار آن به هيچ عنوان مهم نبود. شعار اين عده اين بود كه «هدف وسيله را توجيه مي‌كند». اين شعار به اين معنا بود كه هدف ما تنها رأي آوردن است. اين عده از ابزارهاي مختلفي چون افكار عمومي، فريب‌هاي مالي و اقتصادي و بازي‌هاي كثيف سياسي استفاده مي‌كرده‌اند تا فضاي انتخابات را تحت‌تاثیر قرار دهند.

 

خوشبختانه در سال‌هاي اخير دستگاه‌هاي مسئول در اين زمينه تلاش زيادي كرده‌اند تا برگزاري انتخابات به شكل دقيق‌تري صورت بگيرد. به همين دليل وزير كشور به عنوان مسئول برگزاري انتخابات در سراسر كشور قبل از برگزاري انتخابات در اين زمينه هشدار دادند كه برخي در گذشته از پول‌هاي كثيف استفاده كردند و دستگاه‌هاي مسئول مراقب باشند كه انتخابات آينده دستخوش «پول‌هاي كثيف» نشود. حضرت اميرالمومنين (ع) مي‌فرمايند«انسان در مقابل پولي كه از راه‌حلال به دست مي‌آورد بايد حساب پس بدهد و در مقابل پولي كه از راه حرام به دست آمده عتاب و عذاب خواهد شد».

 

پول حرام با خود نگون  بختي دنيا و آخرت را به دنبال خواهد داشت. بنابراين هنگامي كه آقاي رحماني فضلي به عنوان مسئول برگزاري انتخابات آينده از احتمال ورود «پول‌های كثيف» به فضاي انتخابات سخن مي‌گويد به صورت ناخودآگاه اين مساله از حالت تئوري و فرضيه خارج مي‌شود و رنگ هشدار به خود مي‌گيرد. نكته مهم در اين زمينه اين است كه تندروهاي اصولگرا به دليل اينكه آقاي رحماني فضلي پيشينه اصولگرايي دارد نمي‌توانند مدعي شوند كه«پول كثيف» نوعي حربه تبليغاتي از سوي جناح رقيب يعني اصلاح‌طلبان است. اين هشدار وزير كشور دغدغه و نگراني افراد سالمي كه قصد حضور در انتخابات براي خدمت به مردم را داشتند برطرف كرد.

 

برخي ازافراد نگران اين مساله بودند كه ممكن است سرنوشت اين انتخابات را«پول» مشخص كند و برخي با استفاده از پول كثيف بتوانند در اراده مردم خلل ايجاد كنند. در كنار اين مساله مجمع تشخيص مصلحت نظام هم در حال تلاش است تا در قوانين، شيوه انتخابات و هزينه‌هاي انتخاباتي تغييراتي به وجود بياورد تا امكان سوءاستفاده به حداقل ممكن كاهش پيدا كند. بنده اميدوارم با اين تلاش‌ها و توجه ويژه مسئولان زمينه برگزاري يك انتخابات سالم و بدن حاشيه فراهم شود تا شايسته‌ترين افراد به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا كنند. 


 چرا «دلواپسان» به جاي اينكه به فسادهاي بزرگ اقتصادي واكنش نشان بدهند نسبت به تفاهم ايران و1+5انتقاد دارند و دلواپس هستند؟
زماني كه نخستين قطعنامه سازمان ملل عليه ايران صادر شد كساني كه هم‌اكنون«كاسه داغ‌تر از آش» شده‌اند دلواپس نبودند، قطعنامه‌هاي بعدي هم كه صادر شد دلواپسي اين عده «گل» نكرد و احمدي‌نژاد را تشويق مي‌كردند كه همچنان برخي سياست‌هاي تنش زاي خود را ادامه بدهد.

 

در همين زمان بود كه احمدي‌نژاد با فريادي رسا عنوان مي‌كرد«آن قدر قطعنامه صادر كنيد تا قطعنامه دانتان پاره شود». اين عده يا در آن زمان نسبت به اين مساله آگاه نبودند كه صدوراين قطعنامه‌هاي چه ضررهايي براي كشوربه دنبال خواهد داشت يا اينكه آگاهي داشتند اما ترجيح مي‌دادند«سكوت» كنند. اگر از اين ضرر و زيان‌ها آگاهي نداشتند كه بايد تاسف خورد، اما اگر آگاهي داشتند و تعمداسكوت مي‌كردند بايد در دلسوزي آنها شك و ترديد كرد. نكته مهم اين است كه تمامي مشكلات كنوني ما در عرصه خارجي و داخلي توسط همين دلواپسان به وجود آمده است.

 

هجده ماه تلاش بي‌وقفه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در ماه‌هاي گذشته تنها براي اين بود كه كشور را از مشکلاتی كه در چند سال اخیر به‌وجود آمده نجات دهند. دلواپسان در زماني كه بايد دلواپس منافع ملي و كشور مي‌بودند كه از روند خوشحال بودند اما هم‌اكنون كه مديريت كشور روند عقلاني‌تر به خود گرفته مشخص نيست چرا دلواپس شده‌اند. احمدي‌نژاد قطعنامه‌هاي سازمان ملل را«كاغذپاره» مي‌خواند. احمدي‌نژاد از يك طرف شاهد ظهور مفسدان اقتصادي بود و از طرف ديگردولت خود را«پاك‌ترين دولت تاريخ» مي‌خواند. هم‌اكنون اگر از دلواپسان سوال شود كه شما چرا دلواپسيد؟اين عده در پاسخ خواهند گفت: ما به دليل اينكه بين ايران و غرب يك تفاهم در حال شكل‌گيري است دلواپس هستيم. در واكنش به اين سخنان بايد عنوان كرد كه بيانيه لوزان كه هنوز تعهدآور نشده است.

 

بنده چند سوال مهم از دلواپسان دارم. چرا نسبت به يك بيانيه كه هنوز تعهدي در پي آن نيامده تا به اين اندازه جنجال و سروصدا مي‌كنيد؟چرا تا به اين اندازه تن دولت منتخب مردم را مي‌لرزانيد؟ اين عده فراموش كرده‌اند در هشت سال گذشته مردم كشور را دلواپس آينده كرده‌اند. اين عده خود عامل اصلي به وجود آمدن دلواپسي در كشور هستند. در نتيجه براي افكار عمومي دلواپسي كنوني قابل قبول و پذيرش نيست. دلواپسي بي‌منطق نوعي اداي سياسي است تا دولت را از مسير صحيحي كه در پيش گرفته منحرف كند. به نظر من دلواپسان در ظاهر خود نگراني نشان مي‌دهند در صورتي كه در «پشت پرده» مسائل ديگري در جريان است. 


 تفاهم هسته‌اي ايران و 1+5موجي از اميد را در بين مردم كشور به وجود آورده است. آيا كشور پس از برداشتن تحريم‌ها با شكوفايي اقتصادي مواجه خواهد شد؟
واقعيت اين است كه تمام مشكلات اقتصادي ما به برداشتن تحريم‌ها مربوط نمي‌شود و به ساختارهاي اقتصادي باز مي‌گردد. كشور ما قبل از اعمال تحريم‌ها هم با مشكلات اقتصادي روبه‌رو بود. ايران از نظر اقتصادي مانند يك بيماري بود كه تحريم‌ها بيماري‌اش را تشديد كرد. در نتيجه اگر با توافق نهايي ايران و1+5تحريم‌ها به طور كلي برداشته شود ما نمي‌توانيم انتظار يك «شكوفايي بزرگ» را داشته باشيم.

 

شكوفايي زماني اتفاق خواهد افتاد كه توليد در همه ابعاد افزايش پيدا كند. اين اتفاق زماني محقق خواهد شد كه اقتصاد ايران از حالت «رانتي»، «تك محصولي» و «دولتي» خارج شود. اگر ما عنوان كنيم اگر تحريم‌ها برداشته شود كشور يك شبه به «گلستان» تبديل مي‌شود وعده غيرمنطقي و ناصحيحي به مردم داده‌ايم. تحريم‌ها مانند يك«سد بزرگ» جلوي رشد كشور را گرفته است. بنده پيشبرد مذاكرات و چرخيدن چرخ اقتصاد كشور به سمت پويايي را نقطه عطف كارنامه دولت مي‌دانم. سال۱۳۹۳ سال مهمي براي آزمون ديپلماسي كشور بود چراكه دشمنان همواره عليه جمهوري اسلامي تبليغ مي‌كردند كه ايران اهل گفت‌وگو و نشستن پاي ميز مذاكره نيست اما مذاكرات هسته‌اي نشان داد منطق ايران، منطق مذاكره و تعامل در عرصه بين‌المللي است.

 

مذاكره‌كنندگان با تلاش‌هاي خود و به پشتوانه رهبري مدبرانه رهبر معظم انقلاب و حمايت‌هاي مردمي توانستند فضاسازي‌هاي خصمانه استكبار جهاني درباره اينكه ايران تهديد‌كننده صلح جهاني است را خنثي كنند و نشان دهند كه جمهوري اسلامي با استدلال قوي و استقامت فوق‌العاده در مسير اعتمادسازي افكار عمومي قدم بر مي‌دارد و با تمهيدات به موقع حربه‌هاي دشمنان عليه ايران را ناكام مي‌گذارد. هنر ديپلماسي ايران رو در رو قرار دادن رژيم نامشروع اسراييل و دولت آمريكا بود. اگر حتي مذاكرات به نتيجه نرسد، باز هم از ديد افكار عمومي جهان، ايران سربلند خواهد بود چرا كه منطق خود را در مذاكره نشان داده و اين آمريكايي‌ها هستند كه نزد افكار عمومي محكوم خواهند بود.

 

متاسفانه عده‌اي در داخل از به نتيجه رسيدن مذاكرات راضي نيستند و با رفتار‌هاي خود درصدد كمرنگ جلوه دادن دستاورد‌هاي دستگاه‌ ديپلماسي هستند كه بايد مراقب اينچنين رفتار‌هاي غيرمنطقي و تندروانه بود. دولت در سال گذشته توانست چرخ‌هاي راكد اقتصاد به ارث رسيده از دوران تصدي رئيس‌جمهور سابق را با صبر، مدارا و منطق به سمت پويايي به حركت درآورد. بنده اميدوارم پس از برداشتن تحريم‌ها شرايط اقتصادي كشور روز‌به ‌روز  بهتر شود. 


 عبدالرضا داوري از نزديكان احمدي‌نژاد مدعي شده‌اند كه برخي از اصلاح‌طلبان به ديدار محمود احمدي‌نژاد رفته‌اند. به نظر شما اين خبر صحيح است و چنين اتفاقي افتاده است؟
 اين خبر نمي‌تواند صحيح باشد، چرا كه اصلاح‌طلبان هيچ سنخيتي با احمدي‌نژاد ندارند. اصلاح‌طلبان بيش از هر گروه و جرياني نسبت به وضعيتي كه احمدي‌نژاد براي كشور به وجود آورد انتقاد دارند و هيچگاه به سراغ چنين افرادي نخواهند رفت.

 

ديدار اصلاح‌طلبان با احمدي‌نژاد يك «دروغ بزرگ» است كه توسط هواداران وي براي مطرح كردن دوباره احمدي‌نژاد عنوان شده است. اصلاح‌طلبان زماني كه احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور بود زياد علاقه‌اي به ديدار با وي نداشتند چه برسد به الان كه وي به يك شهروند عادي تبديل شده است. سوال مهم اين است كه آقاي احمدي‌نژاد داراي چه انديشه‌اي هستند كه اصلاح‌طلبان بتوانند براي بهبود وضعيت كشور از آن استفاده كنند؟ايشان داراي چه فكر بلند و دورانديشانه‌اي هستند كه بتواند راهگشاي آينده كشور باشد.

 

ايشان هشت سال رئيس‌جمهور كشور بودند و بس. در نتيجه مذاكره با ايشان چه دردي از دردهاي جامعه را برطرف مي‌كند؟بنده با اصل اين خبر هم مشكل دارم و معتقدم اين خبر از اساس صحيح نيست. در شرايط فعلي اصولگرايان از احمدي‌نژاد تبري مي‌جويند چه برسد به اصلاح‌طلبان كه هيچ سنخيتي با احمدي‌نژاد ندارند. 


 پس از حادثه فرودگاه جده در عربستان برخي از ائمه جمعه خواستار لغو عمره شدند. بلافاصله نمايندگان مجلس نيز به اين قضيه ورود كردند و حج عمره را به حالت تعليق درآوردند. با اين وجود برخي از شخصيت‌هاي سياسي مانند آيت‌ا... علم الهدي معتقد بودند كه حادثه جده با نيت سياسي صورت گرفته است. نظر شما درباره اين حادثه چيست؟
دولت تدبير و اميد در برخورد با اين حادثه زشت و نامناسب پيش قدم شد ومواضع محكمي نسبت به اين مساله اتخاذ كرد. هم رئيس‌جمهور و هم وزير امور خارجه هر كدام به شكل قاطعي با اين مساله برخورد كردند. نمايندگان محترم مجلس نيز واكنش قابل توجهي به اين مساله نشان دادند و يك همدلي و يكدستگي مناسبي نسبت به اين اتفاق صورت گرفت. عربستان بايد بداند كه اگردرآمد حج و ميزباني از خانه خدا را نداشت يك كشور فقير و منزوي به شمار مي‌رفت.

 

به نظر من مقامات عربستاني از وجود حرم الشريفين در اين كشور سوءاستفاده مي‌كنند. عربستاني‌ها با اين اقدام شنيع خود نشان دادند كه لياقت ميزباني حرم الشريفين را ندارند. كسي كه به ‌ميهمان خود و زائر خانه خدا خيانت و جسارت مي‌كند نشان مي‌دهد كه شايستگي ميزباني خانه خدا را هم ندارد. در روايات اسلامي آمده است كه «ميهمان را گرامي بداريد، اگرچه كافر باشد» اين درحالي است كه اين اقدام زشت عليه دو مسلمان صورت گرفته است. در نتيجه همه مردم ايران بايد نسبت به اين اقدام ناشايست حساسيت نشان بدهند و انزجار خود را اعلام كنند.

 

 اخبار سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------