آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

احتمال رد طرح استاني شدن انتخابات



اخبار,اخبارسیاسی, طرح استاني شدن انتخابات

يکي از ايرادات طرح مشابه قبلي اين بود که موجب کاهش اتکا به آراي عمومي و مشارکت مردم خواهد شد

خراسان نوشت: تصويب کليات طرح استاني شدن انتخابات مجلس از سوي نمايندگان واکنش هاي موافقان و مخالفان خود را به دنبال داشت و برخي نمايندگان هشدار دادند که اين طرح به قطع ارتباط ميان مردم و حاکميت و تسلط گروه هاي قدرت و ثروت بر مجلس منجر مي شود.

 

در اين ميان به گزارش خبرگزاري صداوسيما، نجات ا... ابراهيميان سخنگوي شوراي نگهبان در گفت و گوي ويژه خبري درباره طرح استاني شدن انتخابات گفت: شوراي نگهبان در اين مرحله از فرآيند قانون گذاري هيچ دخالتي ندارد و بايد منتظر باشيم تا اين طرح همه مراحل خود را در مجلس شوراي اسلامي طي کند. وي افزود: تنها سابقه اي که درباره اين طرح وجود دارد اين است که شوراي نگهبان در سال 86 درباره طرح مشابهي اظهار نظر کرده است. ابراهيميان ادامه داد: برخي ايرادات از جمله اصل 65 قانون اساسي مربوط به تحميل هزينه ها در قالب طرح بود و يا اصل 62 قانون اساسي، بنابراين امکان اين که طرح استاني شدن انتخابات رد شود وجود دارد.

وي گفت: ايرادات ديگري که نقش محوري در اظهار نظر شوراي نگهبان داشت مربوط به بندهايي از اصل سوم قانون اساسي به ويژه بند 8 بود که مقرر مي دارد مشارکت عامه مردم در تعيين سرنوشت سياسي ، اقتصادي و فرهنگي خويش و بند 9 و بند پانزدهم اين اصل و همچنين اصل ششم قانون اساسي است. سخنگوي شوراي نگهبان افزود: نظر شوراي نگهبان در آن زمان اين بود که اجراي طرح استاني شدن انتخابات موجب کمتر شدن مشارکت مردم در انتخابات مي شود. وي گفت: در اصل ششم قانون اساسي هم اتکا به آراي عمومي مورد توجه قرار گرفته است و استنباط شوراي نگهبان اين بود که اجراي اين طرح موجب تقليل اتکا به آراي عمومي و کاهش مشارکت خواهد شد.

نوبخت:طرح استاني شدن انتخابات مجلس نيازمند بازنگري است
در همين حال يکي از مخالفان اين طرح دولت بوده که معتقد است اين طرح با اشکالات متعددي مواجه است. دراين ارتباط نوبخت معاون رييس جمهور و رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز در سخناني بابيان اينکه طرح استاني شدن انتخابات مجلس نيازمند تغييراتي است افزود: دولت با کليات طرح استاني شدن انتخابات مجلس موافق است، اما برخي تبصره ها و ماده هاي آن بايد بازنگري شود. به گزارش ايسنا سخنگوي دولت تاکيد کرد: برخي از استان هاي کشور شرايط اجراي طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي را ندارند. معاون رييس جمهور عنوان کرد: اميدوارم با اصلاحاتي که در اين طرح ايجاد مي شود، اين اشکالات رفع شود.

 

پيش از اين حجت الاسلام انصاري معاون پارلماني رييس جمهور پس از تصويب آن در مجلس در سخناني گفت: کشور ما داراي قوميت ها، مذاهب و زبان هاي مختلف است که در حال حاضر از تمامي آنها در مجلس نماينده وجود دارد اما ممکن است با تصويب چنين طرحي اين وضعيت دچار اخلال شود اما از آن جايي که طرح فعلي مي تواند به زعم برخي تحليل گران درنظام پارلماني کشور تغييرات جدي ايجاد کند پل ارتباطي بين مردم و حاکميت قطع خواهد شد و پول هاي کثيف در انتخابات فعال مي شود.


  اخبار  سیاسی  - خراسان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------