آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

قائل به سخت‌گيري در حجاب نيستم قائل به بي‌حجابي هم نيستم



اخبار,اخبارسیاسی, علي مطهري

علي مطهري باز هم به دانشگاه آمد، اين‌بار اما نه خشونتي در كار بود و نه حاشيه‌اي. دانشگاه اميركبير ديروز به همت كانون انديشمندان دانشجويان مسلمان، ميزبان فرزند شهيد مطهري بود تا در روزهاي منتهي به سالگرد شهادت وي، براي دانشجويان از انديشه‌هاي پدرش بگويد و البته پاسخگوي برخي سوالات باشد. سوالاتي كه معمولا در جمع‌هاي دانشگاهي حاشيه‌ساز مي‌شد، اما اين‌بار گويا اوضاع فرق مي‌كرد. علي مطهري در قسمت اول اين مراسم به تبيين ديدگاه‌هاي شهيد مطهري پرداخت و مسائلي چون عدالت اجتماعي و آزادي را در ديدگاه‌هاي وي تشريح كرد.

وي در اين باره گفت: «مساله عدالت اجتماعي مورد تاكيد شهيد مطهري بود. ايشان ابايي نداشت كه چند روز بعد از پيروزي انقلاب بگويد اگر انقلاب اهميت لازم را به عدالت اجتماعي ندهد به زودي شكست مي‌خورد.» وي افزود: «در دستگاه الهي رابطه و پارتي معني ندارد كه بگوييم خداوند به صرف اينكه انقلاب ما پسوند اسلامي دارد هرگونه كه عمل بكنيم انقلاب ما را حفظ خواهد كرد. شهيد مطهري از همان ابتدا هشدار داد كه اگر اين معيارها را در نظر نگيريم ممكن است با شكست مواجه شويم.»

 

وي در بياني ديدگاه شهيد مطهري درباره آزادي نيز با تاكيد بر اينكه «وجود اقليت منتقد مخالف به نفع كل و اكثريت جامعه است» اظهار كرد: «اين به اين معناست كه افراد بايد در انتقاد آزاد باشند و نبايد بگوييم كسي حق انتقاد ندارد بلكه انتقاد و آزادي بايد دايما وجود داشته باشد.» علي مطهري در بخش دوم مراسم در پاسخ به  پرسش يكي از دانشجويان در مورد لباس شخصي‌ها نيز گفت: «من فكر مي‌كنم به دليل اينكه از ابتدا با اينها مخالفت جدي نشده الان به اين شكل درآمدند و نوبت به افراد ديگر مي‌رسد؛ بنابراين هنوز نتوانستند موضوع را ريشه‌كن كنند.» مطهري ادامه داد: «علت اصلي اين است كه اينها وابسته به جاهايي هستند و با آنها برخورد نمي‌شود.»

 

وي در پاسخ به سوال ديگر دانشجويان در مورد حصر ابراز عقيده كرد: «اگر كاري غلط است ما بايد به آن اعتراض كنيم. اين ربطي ندارد كه يك امام جمعه يا فلان دستگاه در مورد سخنراني كسي در دانشگاه حرف بزند.  وي با تاكيد بر اينكه «بسياري از مشكلات با لج و لجبازي حل نمي‌شود»، خاطرنشان كرد: «در سال ٨٨ داستاني پيش آمد و كل حرف ما اين است كه عدالت رعايت شود. من بناي طرفداري بي‌چون و چرا از موسوي و كروبي را ندارم و اصلا به محسن رضايي راي دادم و دلبستگي به اين دو نفر ندارم اگرچه اينها در انقلاب خدمت كردند. به هر حال اينها نبايد موضوع را ادامه مي‌دادند و بايد به قانون تمكين مي‌كردند. اگر ما مي‌خواهيم موضوع حل شود بايد همه طرف‌هاي داستان را در نظر بگيريم و جوري برخورد نكنيم كه انگار همه كار ما درست بوده و فقط اين دو نفر اشتباه كرده‌اند و آنها را وصل به امريكا و انگليس بدانيم.

 

اين روش غلطي است كه در پيش گرفته‌ايم.» مطهري ادامه داد: «نگراني من از رويه‌اي است كه در برخورد با منتقدان و مخالفان داريم كه با آنها سختگيري مي‌كنيم و كارهاي غيرضروري انجام مي‌دهيم.» وي در پاسخ به پرسش ديگري با اشاره به طرح سوال خود از وزير كشور در مورد ساپورت‌پوشي بانوان نيز اظهار كرد: من پارسال اين موضوع را مطرح كردم اما با آن شوخي كردند و جوك ساختند.

 

ما مي‌خواستيم اين مساله رسميت پيدا نكند اما امروز تقريبا رسمي شده و دولت وظايفي دارد كه لااقل در اماكن دولتي بايد مسائل رعايت شود. وي ابراز عقيده كرد: زماني آقاي احمدي‌نژاد علامت مي‌داد و مي‌گفت بگذاريد مردم خوش باشند مگر شما گناه نمي‌كنيد. امروز هم آقاي روحاني از اين علامت‌ها مي‌دهد و مي‌گويد مگر امر به معروف منحصر به حجاب است. قطعا منحصر نيست اما يكي از مصاديق امر به معروف، حجاب است.  اين نماينده مجلس درباره سخنان روز گذشته وزير كشور در مورد پول‌هاي كثيف در انتخابات اظهار كرد: «ايشان آمد و گفت منظور من اين نبوده و رسانه‌ها بد منعكس كردند.

 

نظر شخصي من اين است كه آقاي رحماني فضلي نخواست برخي واقعيات را بيان كند و اگر شجاعت به خرج مي‌داد و مساله را سربسته بيان مي‌كرد بهتر بود تا حالت دوگانگي به وجود بيايد. »  مطهري در پاسخ به انتقاد يكي از دانشجويان از خود نيز تاكيد كرد: «مي‌خواهند بگويند من در مسائل سياسي باز و در مسائل فرهنگي بسته موضع مي‌گيرم و مي‌گويند دچار تناقض هستم در حالي كه معتقدم تلازمي بين اعتقاد به آزادي بيان و آزادي‌هاي فردي غرب وجود ندارد بلكه ملاك، احكام اسلام است، البته من قائل به سختگيري هم نيستم، الان هم سختگيري نمي‌شود و ما در تهران هم بي‌حجابي داريم و هم حجاب‌هايي داريم كه بي‌حجابي‌اند.»


  اخبار  سیاسی  -  اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------