آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

درهای کشور برای ورود پول‏ کثیف باز است



اخبار,اخبار سیاسی,مسعود پزشکیان

وضعیت ما از حد هشدار برای ورود پول‏‌های کثیف به انتخابات گذشته است. اگر واقعا شرایط طور دیگری است پس این 3 هزار میلیارد و 7 هزار میلیارد و 12 هزار میلیاردهایی که هر روز آمار یکی از آنها افشا می‌‏شوند، چه هستند؟

 گزارش وزیر کشور از پول‏های کثیف پایان راه نبود، این تازه آغازی شد برای جدالی جدی‏تر بر سر نقش پول‏های کثیف. حالا یک طرف ماجرا می‌‏خواهد «عذرخواهی» وزیر را برجسته کند و طرف دیگر آمارهای رنگارنگ او را از برخی فسادها در حوزه فرار مالیاتی و واردات غیر قانونی خودرو و قاچاق. در این میان مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‏‌طلب مجلس هر چند تاکید می‌‏کند که سندی از ورود پول‌‏های کثیف به سیاست ندارد اما معتقد است که فسادهای بزرگ بدون نفوذ در قدرت هم امکان پذیر نبوده‌‏اند. بر همین اساس استدلال او این است که اگر هم قبول کنیم هنوز پول کثیفی وارد سیاست نشده اما «درهای سیاست ما برای ورود پول‏های کثیف باز است و اتفاقا عده‌‏ای هم مقابل این درها برای خوش‏آمدگویی صف کشیده‌‏اند.»

با گزارش آقای رحمانی فضلی بحث مبارزه با فساد دوباره بحث اصلی محافل سیاسی شد. این دعوایی که بر سر بحث فساد اقتصادی در کشور شکل گرفته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
وقتی می‏‌آیند و در دنیا گزارش می‏‌دهند که مثلا فلان مبالغ در قاچاق دارو و مواد مخدر و دیگر انواع فسادهای اقتصادی جابه جا شده و تبدیل به قسمتی از گردش مالی شده، مطمئن باشید در کشور ما به شکل اولی‏تر این اتفاق در حال وقوع است. چون دستگاه‏‌ها و ساختارهای نظارتی و کنترل‌کننده ما از هر حیث نسبت به استانداردهای جهانی عقب هستند. من واقعا نمی‏دانم چرا عده‌‏ای می‏‌خواهند این را کتمان کنند. وضعیت ما از حد هشدار برای ورود پول‏‌های کثیف به انتخابات گذشته است. اگر واقعا شرایط طور دیگری است پس این 3 هزار میلیارد و 7 هزار میلیارد و 12 هزار میلیاردهایی که هر روز آمار یکی از آنها افشا می‌‏شوند، چه هستند؟

بحث بر سر ورود پول کثیف به سیاست است. یک طرف می‏‌گوید اینگونه هست و یک طرف می‏‌گوید نیست. این را چطور باید ببینیم؟
این کارهایی که کردند و فسادهایی که اتفاق افتاده کار آدم معمولی نیست. مساله خیلی روشن است. الان شهروندان معمولی باید برای یک وام 5 میلیونی و یا 7 میلیونی هزار بار بروند و به بانک مراجعه کنند تا شاید کارشان راه بیفتد یا نیفتد. آن وقت برخی‏‌ها اعتبارات عجیب و غریبی می‌‏گیرند و مهمتر اینکه پول بانک‏ها را پس نمی‏‌دهند، بعد کسی نگاه سایه آنها هم نمی‏‌کند. خب این غیر از داشتن نفوذ در سیستم و داشتن یک اعتبار خاص میان افراد قدرتمند مگر از راه دیگری امکان‏پذیر می‏‌شود؟ مگر غیر از زد و بند با فلان مسئول و فلان مقام می‏شود از این کارها کرد؟ بعد اسم را آیا چیزی جز ورود پول کثیف به سیاست باید گذاشت؟

نظرتان راجع به گزارش آقای رحمانی فضلی چه بود؟ شما از توضیحات ایشان چه برداشتی داشتید؟
به هر حال به‌خاطر جو و جبهه‌‏ای که نمایندگان گرفتند و خصوصا نوع مدیریت آقای ابوترابی‏‌فر به عنوان رئیس جلسه که یک سر به ایشان القا می‌‏کرد که تو بگو اینطور بود یا اینطور نبود، به نظر من مقداری از حرف‏‌های وزیر کشور تعدیل شد.

آقای وزیر گفت که برای بحث ورود پول‏های کثیف به سیاست فقط هشدار داده است. اما خیلی‏‌ها می‏‌گویند این اتفاق عملا افتاده. شما به عنوان یک نماینده که یکی از وظایفش نظارت بر تمام شئون کشور و کارهای اجرایی است، چه نظری در این رابطه دارید؟
ما مشکل نظارتی داریم و خواهیم داشت و با این روشی که جلو می‌‏رویم به سادگی قابل حل نیست. اینکه چه اسناد و مدارکی از مضوع ورود پول کثیف به انتخابات وجود دارد که جامعه از آن بی‌خبر است را من خبر ندارم. اما یک چیز بسیار واضح و عیان است و آن اینکه درهای سیاست ما برای ورود پول‏‌های کثیف باز است و اتفاقا عده‌‏ای هم مقابل این درها برای خوش‏آمدگویی صف کشیده‌‏اند. اینکه در سیستم ما تا حد معاون اول رئیس جمهور برای فساد اقتصادی به زندان می‌افتد و خیلی‌‏های دیگر هم الان تحت پیگرد هستند، معنی جز ارتباط بخشی از این پول‏‌های کثیف با بخشی از قدرت ندارد. کتمان کردن اینها هم به نظر من چیزی جز قوام دادن و استحکام بخشیدن به فساد ساختاری نیست.

ولی یک طرف ماجرا الان شدیدا این موضوع را تکذیب می‏‌کند. فکر می‏‌کنید در این اختلافاتی که بر سر موضوع ایجاد شده، نهایتا می‏‌توان راه حلی پیدا کرد؟
الان هر طرفی فکر می‏‌کند که طرف مقابل و رقیب سیاسی‏اش می‌‏خواهد مچ او را بگیرد و به همین دلیل موضوع تبدیل به یک دعوای سیاسی می‏‌شود. البته در همین دعوای سیاسی هم همه حرف‌‏هایی که زده می‌‏شود اشتباه و نادرست و بی‌پایه نیست. اما استراتژی غلط است. الان فساد کشور ما را دارد به نا‌کجا آباد می‌‏برد، بعد از هر دو طرف عده‌ای می‏‌خواهند از این نمد فساد برای خودشان کلاه بدوزند و طرف مقابل را زمین‏گیر کنند. من کتمان نمی‏‌کنم که برخی از همین مقاومت‏‌ها به دلیل آغشته بودن افراد به فساد است.

 

یعنی اینکه برخی می‌‏گویند این را نگویید و این حرف را نزنید، به نظر من خیلی هم دلشان برای آبروی نظام نسوخته و نگران رو شدن دست خودشان هستند. اما این روش ما را به هیچ جا نمی‏رساند. این مسابقه بر سر فساد است. یک مسابقه بر سر رسیدن به سر منشا رانت‏ها و دست پیدا کردن به پول و امکانات بیت المال در جریان است و یک مسابقه هم بر سر نمایش مبارزه با فساد. یعنی اینکه بیایند ژست مبارزه با فساد بگیرند و تبدیل به مجسمه خیرخواهی شوند.

شما اگر جای این جریان‏های سیاسی بودید و برای آنها تصمیم می‌‏گرفتید، چه راهی را انتخاب می‏‌کردید؟
ببینید همه طرف‌‏های سیاسی ایران باید از منظر مبارزه با فساد دست به یک تسویه جدی بزنند. این مخصوص این گروه و آن گروه و این جناح و آن جناح نیست. وقتی فساد ساختاری رشد پیدا می‏‌کند، همه درگیر می‏‌شوند. در همه طرف‌‏ها آدم‏‌های فرصت‌طلب و پول‌دوست و بی‌وجدان هستند. آدم متملق خط و جریان سیاسی نمی‌‏شناسد، هر کجا امکان رسیدن به منابع عمومی را پیدا کند وارد می‌‏شود. اینها در هر دو جریان سیاسی کشور قطعا وجود دارند و با کتمانشان هم هیچ چیز درست نمی‌شود. مبارزه با فساد الان دارد تار و پود جامعه را می‌خورد، آنوقت خیلی بی‌انصافی است که بیاییم آن را ابزار دعوای سیاسی کنیم. این طرف به رقیبش می‏‌گوید تو فاسدتری، آن طرف هم همین را می‏‌گوید، بعد مفسدین هم با خیال راحت کار می‌‏کنند. با این وضعیت به جایی نخواهیم رسید.


  اخبار سیاسی  -  خرداد
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------