آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

روایتی از حضور یادگار امام در انتخابات خبرگان



"اخبار,اخبار سیاسی,سیدحسن خمینی


 محسن  غرویان  در  گفتگو با  آرمان  مطرح کرد ؛

 

اخیرا دیداری با یادگار امام داشتید. محور این دیدار چه بود؟
این دیدار یک دیدار رسمی و از قبل برنامه‌ریزی شده نبود. آیت‌ا... حاج سیدحسن آقای خمینی در بسیاری از موقعیت‌هایی که من با ایشان مواجه شده بودم، می‌فرمود که می‌خواهم به منزل شما بیایم. ایشان به منزل ما تشریف آوردند و حدود یک ساعت با اخوی‌شان یعنی حاج سید علی آقا خمینی مهمان ما بودند که در این دیدار در مورد گمانه‌زنی در نشریات برای حضور یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان نیز صحبت شد.


 چه مسائلی مطرح شد؟
در این نشست درباره مسائل مختلفی گفت‌و‌گو کردیم. از مباحث درسی و وضعیت درس و بحث من سوال کردند و من از فعالیت‌های علمی ایشان موضوعاتی را جویا شدم. در مورد حساسیت‌های امسال درباره انتخابات مجلس و خبرگان هم صحبت‌هایی مطرح شد. وقتی من در خصوص ورود ایشان به انتخابات مجلس خبرگان سوال کردم، فرمودند که در حال ارزیابی فضای جامعه هستند.


 نظر شما حضور ایشان در انتخابات مجلس خبرگان است؟
بله؛ من معتقدم ایشان حتما لازم است که ورود پیدا کنند ولی خودشان در حال سنجش وضعیت جامعه هستند و هنوز تصمیم جدی نگرفته‌اند. البته آیت‌ا... سیدحسن خمینی اشاره‌ای هم به پیشنهاد‌های مکرر بزرگان کردند که از ایشان خواسته‌اند در انتخابات خبرگان حضور پیدا کنند.


 یادگار امام درباره نتایج بررسی‌هایی که تا الان انجام صورت گرفته هم صحبتی داشتند یا درباره اینکه چرا هنوز به تصمیم قاطعی نرسیده‌اند؟
به صورت مفصل در این رابطه صحبت نشد. اما اجمالا ایشان می‌گفتند که در حال ارزیابی و رصد هستم که آیا صلاح هست وارد انتخابات شوم یا نه. هنوز به تصمیمی نرسیده‌اند اما دغدغه این مسئله را دارند که در حال فکر و سنجش فضا هستند تا به تصمیم نهایی برسند.

 

البته من به خودشان گفتم عقیده من این است که ایشان وارد انتخابات شوند؛ چرا که مردم بسیار علاقه دارند یادگار امام در مسائل سیاسی و اجتماعی حضور بیشتر و فعالیت پررنگ‌تری داشته باشد. یکی از مواردی که مقام معظم رهبری هم بدان تاکید بسیار کردند، حق مردم است که امروز همین مردم می‌خواهند سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان حضور پیدا کند. به هر حال این کشور و نظام مدیون امام خمینی هستند و همه توفیقات نظام اسلامی از برکات امام(ره) است و شکر خدا حاج سیدحسن خمینی هم همان راه پدر و امام را در کنار رهبری ادامه می‌دهند. او یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها نزد مقام معظم رهبری است. ملت نیز به ایشان امید دارند، با این توصیف همه این مطالب ضرورت حضور پررنگ‌تر ایشان در مسائل سیاسی و اجتماعی از جمله انتخابات مجلس خبرگان رهبری را نشان می‌دهد.


 علما و بزرگان قم درباره لزوم حضور سیدحسن خمینی چه نظری دارند؟
 علما چند دسته هستند. من مکرر دیده و شنیده ام که شخصیت‌هایی مانند آیت‌ا... جوادی آملی در مجلس رسمی و سخنرانی‌ها بر حفظ و احترام به بیت امام و توجه به توصیه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی تاکید داشته‌اند که نماینده بیت امام هم حاج سیدحسن آقا هستند. مراجع دیگر مانند آیت‌ا... زنجانی و دیگران نیز عنایت خاصی به بیت امام و شخص سیدحسن خمینی دارند. تصور می‌کنم فضای عمومی حوزه قم، عشق و علاقه وافری به بیت امام دارد و علاقه‌مند هستند که حضور یادگار امام در عرصه‌های مختلف مشابه حضور پدر بزرگوارشان یعنی حاج احمد آقا و امام‌خمینی بسیار پررنگ‌تر از اکنون باشد. یکی از این صحنه‌ها می‌تواند عرصه انتخابات مجلس خبرگان باشد. تصور می‌کنم حوزویان نسبت به لزوم حضور ایشان در صحنه خبرگان اتفاق نظر دارند.


 فکر می‌کنید واکنش نهادهای رسمی دینی مانند جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این موضوع چه باشد؟
به نظر من جامعه مدرسین هم همراهی می‌کند. به هر حال اندیشه‌ها، افکار و آثار امام خمینی به طور ملموس و محسوس با حضور حاج سیدحسن آقای خمینی در مسائل سیاسی و اجتماعی بروز و ظهور خواهد داشت. تردیدی نیست بزرگان جامعه مدرسین هم که از همراهان امام بوده‌اند بر ضرورت بقای اندیشه‌های امام خمینی و استمرار اشاعه آن تاکید دارند بنابراین توانمندترین شخصیتی که هم اکنون می‌تواند در این مسیر فعال باشد و به تبیین اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی بپردازد، آیت‌ا... سید حسن خمینی هستند. اتفاقا 50 جلد از آثار منتشر شده امام را هنگامی که به منزل ما تشریف آوردند به من هدیه دادند که این موضوع، خود نشان دهنده همت والای ایشان برای حفظ و حراست از راه و آثار امام(ره) است.


 فکر می‌کنید دلایل تشکیک ایشان برای حضور در انتخابات خبرگان چه باشد؟
همان طور که آقای ناطق نوری در سخنرانی اخیر خود اشاره کردند، فضای بد، آلوده و تهمت‌پراکنی می‌تواند یکی از دلایل تردید یادگار امام برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان باشد. این فضای آلوده از سال‌های گذشته رواج پیدا کرده و باید راهی برای پایان آن یافت. همان دلیلی که آقای ناطق تاکید می‌کردند اگر همدلی‌ها بیشتر و بیشتر شود مسلما همه نخبگان برای حضور در عرصه‌های سیاسی شکی به دل راه نمی‌دهند. حاج سیدحسن آقای خمینی هم به این نکته و فضای نامساعد اشاره داشتند و این فضا یکی از دلایلی است که منجر می‌شود ایشان هم به فضای سیاسی و انتخاباتی وارد نشوند.


 به بیانیه‌ جعلی که تهدید کرده بودند در صورت حضور یادگار امام اجازه سخنرانی به ایشان نخواهند داد هم اشاره‌ای شد؟
مباحثی که مطرح شد عمدتا در محور مسائل سیاسی اجتماعی و انتخابات خبرگان بود و البته همانطور که اشاره کردید، درباره بیانیه‌ای که منتشر شده بود نیز سوال کردم که ایشان توضیح دادند من این موضوع‌ها و تهدیدها را جدی نگرفتم.


 از ماهیت منتشرکنندگان اطلاعی داشتند؟
آنها سه، چهار نفر بودند که خودشان خودسرانه چنین بیانیه‌ای را منتشر کردند و روی سایت‌های اینترنتی گذاشتند البته خودشان هم تکذیب کرده بودند و گفتند که بیانیه‌رسمی نبوده است. البته این موضوع در پرده‌ای از ابهام قرار دارد و مسئولین ذی ربط درصدد پیگیری این موضوع هستند. آیت‌ا... نو مفیدی امام جمعه محترم این شهر هم در خطبه‌های جمعه خود در این زمینه صحبت کردند. به هر حال جایگاه بیت امام جایگاه رفیعی است که با این نوع حرکت‌ها مخدوش نمی‌شود.

 

 اخبار سیاسی  - آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------