آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه معاون وزیر ورزش به گشت ارشاد و برخورد سخت با جوانان

طعنه سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش به برپایی مجدد گشت‌های ارشاد و برخورد بخاطر حجاب سینا کلهر معاون جوانان وزیر ورزش نوشت: ‏ای…

نامزدهاي پياده‌شدن از قطار روحاني



اخبار,اخبارسیاسی, تغییرات کابینه

در‌حالي‌كه چند روزي است خبرهايي از احتمال تغيير در كابينه حسن روحاني به ميان آمده است، سخنگوي دولت اين تغييرات را طبيعي خواند و گفت: «طبيعي است كه رييس‌جمهوري در مقام ارزيابي عملكرد و براي تقويت كابينه خود، تغييراتي اعمال كند.» اين سخنان نوبخت پس از موضع‌‌گيري‌هاي حسن روحاني،  سخنان معاون اول او و اظهارات اخير حسا‌م‌الدين آشنا احتمال تغييرات را تقويت مي‌كند.

حسن روحاني در سفر دو هفته پيش خود به شيراز گفته بود كه «اگر نياز به ترميم كابينه باشد انجام مي‌دهيم.» يك هفته بعد از آن سفر، معاون اول رييس‌جمهوري هم همين اظهارنظر را به شكل ديگري تكرار كرد. اسحاق جهانگيري گفت: «جايي كه رييس‌جمهور به ضرورت برسد، تغيير مي‌دهد.» اما آنچه گمانه‌زني‌ها درباره تغييرات كابينه را جدي كرد سخنان حسام‌الدين آشنا در گفت‌وگو با نشريه انديشه‌پويا بود كه از تغييرات دولت، رفتن برخي استانداران و برخي وزرا خبر داد. او گفت: «برخي سفرهاي استاني براي تيم رييس‌جمهور روشن كرد كه برخلاف تصور اوليه برخي استانداران توانايي كافي براي اداره استان ندارند.

 

لذا تغييرات در دولت اتفاق خواهد افتاد، هم در سطح وزرا و هم در سطح استاندارها.» مشاور رييس‌جمهور البته وقتي با موج واكنش‌ها به اين مصاحبه مواجه شد در گفت‌و‌گو با «اعتماد» گفت كه حرف‌هايش بيشتر جنبه شخصي داشته است اما كساني كه آشنا را مي‌شناسند و البته از روابط او با رييس‌جمهور بااطلاع هستند سخت باور مي‌كنند كه آشنا اين حرف را بدون هيچ زمينه‌اي زده باشد؛ زمينه‌اي كه اكنون قدري بيشتر خود را نشان مي‌دهد. يك روز بعد از انتشار سخنان آشنا درباره تغييرات كابينه، وي به روزنامه «اعتماد» گفت: «تصميمات دولت توسط سخنگوي دولت اعلام مي‌شود و اظهارات من در گفت‌وگوي اخيرم يك تحليل شخصي است و  من به عنوان يك تحليلگر سياسي اين موضوع را عنوان كرده‌ام و هيچ تصميمي در دولت در اين مورد گرفته نشده است».

 

سخنگوي دولت اما خيلي زود به سخن آمد تا با اظهارنظرهاي روز جمعه‌اش جاني دوباره به گمانه‌زني‌ها از تغييرات كابينه بدهد. هرچند هنوز نه چيزي در اين زمينه به‌دار است و نه بار، اما اندك اندك فهرست‌هاي متفاوتي از ليست احتمالي تغييرات منتشر مي‌شود. همين ديروز برخي سايت‌ها از احتمال جابه‌جايي چهار وزير كابينه خبر داده بودند. همزمان بر اساس اخباري كه «اعتماد» از آن اطلاع پيدا كرده است، بحث‌هايي تقريبا جدي براي جابه‌جايي دو وزير و يك معاون رييس‌جمهور در جريان است. بر اين اساس به نظر مي‌رسد محمدرضا نعمت‌زاده، محمود گودرزي و مسعود سلطاني‌فر در صف اول تغييرات كابينه قرار بگيرند. محمدرضا نعمت‌زاده كه از روز اول منتقداني سرسخت در مجلس داشت بعد از كمتر از دو سال در طيف حاميان دولت هم منتقداني جدي پيدا كرده است. او ديگر براي اين طيف‌ها رييس ستاد انتخاباتي نامزد پيروز سال ٩٢ نيست.

 

حالا خيلي از هواداران دولت از او با كارنامه بحث برانگيز مديريت ٢٠ ماهه‌اش در وزارت صنعت، معدن و تجارت ياد مي‌كنند. در همين حال محمود گودرزي هم كه از اول نتوانسته بود چندان براي طيف هواداران دولت وزيري قابل توجه باشد، اخيرا زير بار انتقادات دولتي‌‌ها هم رفته و همزمان انتقاد از او در جمع‌هاي ورزشي نيز بالا گرفته است. در چنين شرايطي است كه محمدباقر نوبخت در نشست خبري روز جمعه خود با خبرنگاران در شهركرد در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر تغيير برخي وزيران و استانداران از سوي رييس‌جمهوري گفته كه «طبق اصل ١١٣ قانون اساسي، رييس‌جمهوري مسوول اجراي قانون در كشور و پس از مقام معظم رهبري عالي‌ترين مقام در كشور است و در اين پيوند نيز داراي اختياراتي است.» وي افزوده: «در مقابل اختياراتي كه رييس‌جمهوري بر عهده دارد، مردم نيز مطالباتي از وي دارند كه طبيعي است رييس‌جمهوري از عملكرد خود و مجريان كشور ارزيابي داشته باشد و در اين ارزيابي‌ها، جابه‌جايي برخي افراد نيز ضروري باشد. » نوبخت تصريح كرده: «اين در حالي است كه بنده در مقام جايگاهي كه دارم از تعداد اين جابه‌جايي‌ها اطلاعي ندارم.»

 

معاون رييس‌جمهوري همچنين با اشاره به اهميت حضور گروه‌هايي كه در ستادهاي انتخاباتي دكتر روحاني ايفاي نقش كردند، گفته: «مردم در انتخابات ٩٢ به گفتمان اعتدال راي دادند و در اين ميان گروه‌ها و جناح‌هاي مختلف چه در ستادهاي انتخاباتي و چه در حزب اعتدال و توسعه، ما را ياري دادند و اين فرصتي براي خدمتگزاري به مردم شد.» نوبخت ادامه داده: «برهمين اساس عده‌اي كه در اين ميان هزينه دادند اما در پست‌هاي مديريتي به سمتي نائل نشدند همين كه در ايجاد فرصت براي خدمتگزاري به مردم سهيم شدند، مزد خود را گرفتند.» وي خاطرنشان كرده: «اين در حالي است كه برخي از اين افراد داراي توانمندي‌هايي هستند كه از نظرات آنها در مجمع مشورتي رسمي بهره‌مند مي‌شويم.» هرچه هست حالا دو نكته مهم در مورد اين اظهارات وجود دارد؛ اول اينكه زمان اين تغييرات چه وقت است و دوم اينكه كدام يك از وزرا بايد با صندلي خود خداحافظي كنند.

 

اين همه در شرايطي است كه خيلي‌ها هم در انتظار جابه‌جا شدن مديران بر‌جاي‌مانده از دولت قبل هستند؛ مديراني كه شايد جابه‌جايي آن به بعد از تغييرات عمده‌تر در بدنه دولت و تيم استانداران حسن روحاني موكول شود. احتمالي كه با سخنان روز جمعه محمدباقر نوبخت چند قدمي بيشتر به واقعيت نزديك شده است. هرچند سابقه گمانه‌زني‌ها درباره فهرست وزراي پيشنهادي حسن روحاني در تابستان سال ٩٢ و نهايتا تركيبي كه او به مجلس معرفي كرد، نشان داد كه احتمالا اين گمانه‌زني‌ها خيلي هم با آنچه كه اتفاق مي‌افتد منطبق نخواهند بود.
 
 اخبار  سیاسی  -  اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------