مذاکره‌کنندگان قبلی نامه‌های پر غلط می‌نوشتند



اخبار,اخبارسیاسی,تیم مذاکره‌کننده ایران

برخی که در تیم مذاکره‌کننده دولت سابق، نامه‌هایی سرشار از غلط‌های املایی و حقوقی می‌نوشتند، امروز به تیم حرفه‌ای کنونی مذاکره‌کننده می‌تازند.»

صادق خرازی، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده ایران، با بیان اینکه «دلواپسان، دلواپسی خود را به تاریخ پیوند بزنند»، گفت: «برخی که در تیم مذاکره‌کننده دولت سابق، نامه‌هایی سرشار از غلط‌های املایی و حقوقی می‌نوشتند، امروز به تیم حرفه‌ای کنونی مذاکره‌کننده می‌تازند.»

عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده ایران روز گذشته به «ایرنا» گفت: «امیدوارم دلواپسان دلواپسی‌های خود را به تاریخ پیوند بزنند و بدانند که ما طی هشت سال کجا بودیم. اینها چطور فراموش می‌کنند که افراد غیرحرفه‌ای بر مسوولیت‌های حرفه‌‌ای نشسته بودند و اکنون که حرفه‌ای‌ها مسوولیت گرفته‌اند، آنها را مورد ضرب و شتم کلامی قرار می‌دهند.» او با تاکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده از بهترین کارشناسان کشور هستند، گفت: «البته کسانی که انتقاد می‌کنند دلشان برای کشور می‌سوزد، ولی بهتر است منتقدان با عنایت به مناسبات بین‌المللی و مقررات حقوق بین‌الملل و در چارچوب پادمان مسائل را ببینند که قرار است از طریق آن مسائل رتق و فتق شود.»

معاون اسبق وزیر امور خارجه گفت: «براساس پروتکل الحاقی، بازرسی‌ها هماهنگ شده خواهد بود و در نهایت باید طرفین به توافق برسند و در چارچوب این توافق بازرسی‌ها انجام شود. موضوع ایران را با مورد عراق نباید مقایسه کرد.» او گفت: «وضعیت عراق ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بود و پرونده آن اساسا سلبی بود و ایجابی نبود. هر چند وضعیت ما هم منشور ملل متحد است؛ ولی عراقی‌ها به دلیل اشتباهاتی که داشتند و تجربه جامعه جهانی در برخورد با صدام و رفتارهایش باعث شد به او اعتماد نکنند و اساسا بازرسی‌ها در چارچوب بی اعتمادی برنامه‌ریزی شده بود. اشتباهات عراق هم به این وضعیت دامن می‌زد.»

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ادامه داد: «شورای امنیت سازمان ملل متحد کمیته مخصوصی را برای بازرسی‌ها از عراق تعیین کرده بود و کمیته بازرسی ویژه سازمان ملل متحد بی هنگام و با هنگام و بدون هماهنگی در هر نقطه‌ای که اراده می‌کرد از عراق بازرسی می‌کرد؛ اما وضعیت ایران اساسا با وضعیت عراق متفاوت است.»

خرازی افزود: «مذاکره‌کنندگان ما از بهترین کارشناسان روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل هستند و این طور نیست که با پروتکل الحاقی و قواعد مندرج در آن آشنا نباشند. آنها به تمام مسائل آشنا هستند و هوشمندانه و در چارچوبی که رهبری تعیین کرده، حرکت می‌کنند.»

معاون اسبق وزیر امور خارجه تاکید کرد: «چارچوبی که رهبری ترسیم کرده چارچوب تعیین‌کننده‌ای است برای اینکه مذاکره‌کنندگان به جمع بندی برسند. رهبری همیشه در مذاکرات هسته‌ای نظراتشان راهگشا و ایجابی بوده و مسیر را مشخص کرده‌اند و مذاکره‌کنندگان هم برای دستیابی به هدف کاملا مشخص مذاکره می‌کنند.» به گفته خرازی، در دولت قبل به دلیل ناآگاهی برخی از مذاکره‌کنندگان نامه‌هایی که می‌نوشتند سرشار از غلط‌های املایی و حقوقی بود و اگر آقایان بخواهند ادعایی داشته باشند این نامه‌ها به لحاظ حقوقی می‌تواند مستندی باشد که بر اساس آن و مناسبات حقوق بین‌الملل یقه ما را بگیرند. او افزود: «اینها چطور فراموش می‌کنند که افراد غیر حرفه‌ای بر مسوولیت‌های حرفه‌ای نشسته بودند و امروز که افراد حرفه‌ای در این مسوولیت‌ها قرار گرفته‌اند اینها را مورد ضرب و شتم کلامی قرار می‌دهند.»

خرازی گفت: «کشور حساب و کتاب و رهبری دارد و نظام سیاسی ایران هم نظام سیاسی مستحکمی است که مشکلی با حیات و ثبات خود ندارد. خیلی از کشورها مشکل حیات و ثبات دارند. ما باید مسائل را با دنیا حل و فصل کنیم و با قدرت پیش برویم.» او ابراز امیدواری کرد دوستانی که مخاطب کلام هستند متوجه باشند هر ملتی که بخواهد رشد کند، باید استقلال خواهی و عزت ملت ایران و در کنار آن پیشرفت و توسعه کشور را توامان مد نظر قرار دهد تا به اوج اقتدار برسد.

خرازی همراه بودن را یک عامل بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد:« نباید فراموش کرد مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان خارجی نیستند، بلکه بعضی از اینها خانواده شهدا هستند و بعضی از آنها در دفاع مقدس حضور و نقش داشته‌اند و از نیروهای کلیدی نظام هستند و وقتی شما سربازی را به خط‌مقدم می‌فرستید باید از او حمایت کنید.» او در پایان گفت: «امیدوارم دلواپسان دلواپسی‌های خود را به تاریخ پیوند بزنند و بدانند که ما طی هشت سال کجا بودیم.»


 اخبار  سیاسی  -  ایرنا 
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------