آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

تمام اصلاح‌طلبان يكصدا هستند



 

اخبار,اخبارسیاسی,اصلاح‌طلبان

  اصلاح‌طلبان در فاصله كمتر از ٩ ماه مانده به انتخابات مجلس شوراي اسلامي مي‌كوشند تا ضمن حفظ انسجام دروني تشكيلات انتخاباتي خود را نيز سازماندهي كنند. آنها در شرايطي كه برخي احزاب قدرتمند خود را در اختيار ندارند با استمرار فعاليت شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات شوراي راهبردي انتخابات را نيز راه‌اندازي كردند.

 اصلاح‌طلبان در فاصله كمتر از ٩ ماه مانده به انتخابات مجلس شوراي اسلامي مي‌كوشند تا ضمن حفظ انسجام دروني تشكيلات انتخاباتي خود را نيز سازماندهي كنند. آنها در شرايطي كه برخي احزاب قدرتمند خود را در اختيار ندارند با استمرار فعاليت شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات شوراي راهبردي انتخابات را نيز راه‌اندازي كردند.

 

شوراي راهبردي انتخابات همان‌طور كه اعضاي آن بارها اعلام كرده‌اند اين‌بار قرار نيست كسي از تهران براي انتخاب كانديداها در حوزه‌هاي انتخابيه تصميم بگيرد. در عوض اصلاح‌طلبان مي‌خواهند با راه اندازه مجامع اصلاح‌طلبان در هر استان فرايند انتخاب كانديداها را به فعالان سياسي اصلاح‌طلب همان استان واگذار كنند.


مكانيزمي كه اين‌بار اصلاح‌طلبان در دستور كار قرار داده‌اند مي‌تواند ضريب موفقيت آنان را افزايش دهد با اين حال طي هفته‌هاي گذشته برخي فعالان سياسي و حزبي نسبت به عملكرد شوراي راهبردي و نقش آن انتقاداتي داشتند كه برخي از آنها رسانه‌اي شد.  با بروز اين انتقادات شوراي راهبردي جلسات متعدد و جداگانه‌اي با چهره‌هاي اصلاح‌طلب برگزار و آنها را نسبت به كاري كه قرار است انجام شود توجيه كرد.

 

با برگزاري اين جلسات منتقدين شوراي راهبردي كه عموما از ميان احزاب اصلاح‌طلب بودند نسبت به نقش احزاب خود آسوده خاطر شدند.  آنچه فعالان حزبي اصلاح‌طلب نسبت به آن دغدغه داشتند ورود عملياتي شوراي راهبردي به فرايند انتخاب كانديداها بود اما آنچه شوراي راهبردي در دستور كار قرار داده است صرفا تسهيل انتخاب كانديداها در حوزه‌هاي انتخابيه است. شكل‌گيري مجمع اصلاح‌طلبان استان با انتخاب فعالان حزبي، چهره‌هاي غير حزبي، نمايندگان ادوار و مديران اجرايي اصلاح‌طلب استان است. بنابراين در اين فرايند احزاب مي‌توانند با انجام كار تشكيلاتي و حزبي نسبت به اجماع روي كانديداهاي خود فعاليت كنند. آنچه مجمع اصلاح‌طلبان استان بر عهده خواهد داشت تعيين كانديدا است.

 

اما به دليل اختلاف سليقه‌هاي موجود در بدنه اصلاحات يكي از چالش‌هاي اين رويه مي‌تواند اختلاف بر سر كانديداها باشد كه در آن صورت رابطين ملي استان‌ها كه در حال حاضر وظيفه تشكيل مجمع اصلاح‌طلبان را بر عهده دارند در نقش داور وارد شده و در نهايت اجماع بر روي كانديداها را تسهيل مي‌كنند.  عدم آگاهي از اين فرايند در هفته‌هاي گذشته باعث بروز سوءتفاهماتي در جريان اصلاحات شده بود كه به نظر مي‌رسد امروز اين سوءتفاهم‌ها نيز برطرف شده است چه آنكه ديروز رسول منتجب‌نيا، قائم مقام حزب اعتماد ملي كه در رديف اصلي‌ترين منتقدان شوراي راهبردي بود در گفت‌وگويي با پايگاه اطلاع‌رساني نداي ايرانيان اظهار كرد: تشكيلات منسجم اصلاح‌طلبان به ما نشان مي‌دهد كه اتحاد و گفت‌وگو ميان احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب بيشتر شده است.

 

اينكه رسانه‌هاي اصولگرا دوست دارند ادعا كنند كه ميان اصلاح‌طلبان تفرقه پديد آمده است، اتفاق تازه و رخداد جديدي نيست. اصولگرايان سال‌هاست كه توانايي جمع شدن زير يك سقف را از دست داده‌اند. اما ما اصلاح‌طلبان اين‌گونه نيستيم.


يكصدايي و وحدت تمام گروه‌هاي اصلاح‌طلب
منتجب نيا در ادامه نشان داد القا‌كنندگان اختلاف در ميان اصلاح‌طلبان نه از درون اين جريان كه بيرون از آن فعاليت مي‌كنند: كساني كه اين روز‌ها قدم در راه برخي از رسانه‌ها مي‌گذارند و در رسانه‌ها ادعا مي‌كنند كه اصلاحات دچار اختلاف و انشقاق شده است به‌شدت در اشتباه هستند. ما نمي‌دانيم منبع آنها كجاست و روي چه مسائلي تكيه مي‌كنند.  او با تاكيد بر نقش رييس دولت اصلاحات در همصدايي اين جريان گفت: در مسائل كلي تمام گروه‌هاي اصلاح‌طلب يكصدا هستند مگر اينكه رسانه‌اي يا كساني خودشان را بالا‌تر از رهبري اصلاحات ببينند در اين صورت نظر خودشان است. به جد معتقدم كه امروز از اصلاحات ندايي واحد به گوش مي‌رسد.

 

افراد و رسانه‌هايي كه ادعا مي‌كنند اصلاحات به دلايلي دچار اختلاف و ضعف شده است اگر افراد صادقي باشند اشتباه مي‌كنند ولي اگر به دنبال اختلاف‌افكندن و سخن چيني ميان فعالان سياسي و جريان‌ها باشند تا ماهي خود را صيد كنند قطعا در پايان ضرر مي‌كنند چرا كه ساختار ترتيب داده شده در جبهه و شوراي مشورتي خيال خام آنها را از ميان خواهد برد. پس از انتخابات ۹۲ هيچ نداي مخالفي تا به حال در ميان اصلاحات شنيده نشده است. تمام اين موارد تنها تلاش رقباي نا‌كام اصلاحات است. 

 

منتجب نيا در ادامه افزود: من برعكس كساني كه معتقدند، اصلاحات دچار ضعف شده است، معتقدم اصلاحات با وجود اختلاف نظرها قوي‌تر از هر زماني به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. واقعيت‌هاي انتخابات ۹۲ به همه اصلاح‌طلبان نشان داد كه راه اختلاف و تك روي راه شكست است. من آنچه كه از جريان اصلاحات در طي يك سال گذشته ديدم، اتحاد و همنوايي بيشتر نسبت به گذشته است.  او همچنين با اشاره به وضعيت رقيب نيز اظهار كرد: شكاف در ميان جبهه اصولگرايي بسيار عميق‌تر از آن چيزي است كه با نشستن روي صندلي‌هاي همايش ترميم شود.

 

زمان انتخابات مجلس آينده، قطعا ميزان وحدت اصولگرايان در تعدد ليست‌هاي‌شان مشخص خواهد شد. قبل از انتخابات رياست‌جمهوري ۹۲ هم، صحبت از فرد مشترك و اجماع بر سر يك فرد مي‌شد همايش‌هاي متعددي هم ترتيب داده شد اما نهايتا پنج اصولگرا در خرداد ماه آن سال حضور پيدا كردند. چه شخصيت‌هاي محوري و چه بدنه اصلاحات، همه نداي واحدي دارند. كساني كه اين حرف‌ها را مي‌زنند آگاهانه يا ناآگاهانه در خدمت رقيب هستند.


١٢استان آماده ورود به تعيين مصاديق
ديروز همچنين سيد محمود ميرلوحي، دبير شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان در گفت‌وگويي با ايلنا به تشريح آخرين فعاليت‌هاي اين شورا پرداخت: اصفهان، ايلام، يزد، كرمان، چهارمحال‌وبختياري، زنجان، مركزي، سمنان، گلستان، خراسان‌جنوبي، قزوين و هرمزگان ١٢ استاني هستند كه كار انتخابات شوراي اصلاح‌طلبان در آنها به اتمام رسيده است.  ميرلوحي با اشاره به جلسات كميته راهبردي اصلاح‌طلبان عنوان كرد: ما همواره تاكيد داشته و داريم كه اصلاح‌طلبان داراي ظرفيت‌هاي بالايي هستند و بايد نسبت به مسائل مختلف كشور نقش خود را ايفا كنند. چراكه در همه اتفاقات كشور از زمان مشروطه و انقلاب اسلامي تا امروز تفكر اصلاح امور دنبال شده است. حتي در شرايط سخت هم اصلاح‌طلبان مسووليت‌هاي خود را برعهده گرفتند، چراكه جريان اصلاحات ظرفيت بالايي دارد و همواره در حال توسعه و گسترش دامنه نفوذ خود است.  مسوول دبيرخانه كميته راهبردي اصلاح‌طلبان خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلبان تصميم گرفتند به واقعيت‌هاي جامعه رسميت بدهند، براي همين كميته راهبردي با اهداف مشخصي تشكيل شد.

 

اين كميته در پي خلق فرصت نيست بلكه تلاش مي‌كند تا به واقعيت‌ها رسميت دهد.  وي بهره‌گيري از خردجمعي را از مزيت‌هاي جريان اصلاحات برشمرد و گفت: اصلاح‌طلبان تاكيد دارند بايد از تصميمات فردي فاصله گرفت. بنابراين مدلي كه در كميته راهبردي به نتيجه رسيد و در حال اجرايي شدن در سراسر كشور است، در واقع يك مدل اقتضايي است. براي مدلي كه در جهت وحدت جريان اصلاحات براي انتخابات مجلس دنبال مي‌شود، در واقع بسياري از اصلاح‌طلبان در استان‌ها خودشان به اين نتيجه رسيده بودند كه امور اصلاح‌طلبان با انتخاب شوراهاي استاني پيش برود و همصدايي براي انتخابات ايجاد شود.


جزييات فعاليت شوراي راهبردي
وي افزود: تاكنون در ١٢ استان كشور، شوراهاي استاني انتخاب شدند و بسياري از استان‌ها نيز تا حدودي مسير را طي كردند. طي ماه آينده اين مسير كاملا طي خواهد شد و انتخاب شوراي استاني در همه استان‌هاي كشور به اتمام مي‌رسد. در هر استان با توجه به شرايط آنجا از ٩ تا ٢٥ نفر براي شوراهاي استاني انتخاب شدند. اعضاي اين شوراها از كساني هستند كه از ٤ بخش جريان اصلاحات و از همه مناطق استان مربوطه انتخاب شدند تا هيچ فردي از مجموعه بيرون نماند.  وي با تاكيد بر اينكه شوراهاي استاني مسووليت سامان دادن به امور اصلاح‌طلبان را در استان‌ها بر عهده دارند، گفت: اين روند در حال پيش رفتن است. در واقع اين ساز و كار يك اقتضاي محلي است چراكه همه اصلاح‌طلبان به اين نتيجه رسيده بودند كه مركز بايد بيشتر هدايت كلي كار را در دستور كار قرار دهد. اساس كار بر اين است كه جريان اصلاحات براي انتخابات مجلس تصميم‌گيري را بر عهده اصلاح‌طلبان هر استان بگذارد و آنها با هم‌فكري و مذاكره تصميم بگيرند.

 

ما اميدواريم كساني وارد عرصه انتخابات شوند كه قبل از هر چيز داراي مقبوليت و پايگاه راي باشند.  مسوول دبيرخانه كميته راهبردي اصلاح‌طلبان يادآور شد: بررسي پايگاه راي افراد در تهران ممكن نيست براي همين اصلاح‌طلبان استان‌ها بهتر مي‌توانند اين مساله را مورد بررسي قرار دهند. الگوي فعلي مدلي است كه همه اصلاح‌طلبان ضمن پذيرش آن از اين الگو استقبال كرده‌اند. از نظر ما هم عدم تمركز تصميم‌گيري و واگذاري آن به حوزه‌هاي انتخابيه مي‌تواند كارآمد باشد.


 اخبار  سیاسی  - اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------