آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

همزبانی با سوال، همدلی با استیضاح



اخبار,اخبارسیاسی,کارت زرد جنتی

در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامیده شده است، دولت در یک هفته از سوی مجلس‌نشینان یک کارت زرد دریافت می‌کند و استیضاح یکی دیگر از وزرای کابینه نیز اعلام وصول می‌شود.

این موضوع در شرایطی جالب توجه است که تمام سوال‌کنندگان از علی جنتی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در جلسه علنی دیروز مجلس از یک جریان خاص بودند: جبهه پایداری! سیدمسعود میرکاظمی، حسین طلا، مهرداد بذرپاش، محمد سلیمانی، مرتضی آقاتهرانی، بیژن نوباوه و سیدعلی طاهری نمایندگانی بودند که سوالشان از وزیر ارشاد، علی جنتی را به صحن علنی مجلس کشاند. احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح گزارش این کمیسیون از سوال موردنظر، موضوع سوال را درباره محدودیت آزادی بیان در رسانه‌ها مطرح کرد. بنا به توضیحات سالک، موضوع مورد توجه سوال‌کنندگان در این میان به الزام شورای امنیت ملی به رسانه‌ها در مورد عدم ورود به موضوع پرونده کرسنت بود.


ادعاهای عجیب در مورد محدودیت رسانه‌های اصولگرا
مسعود میرکاظمی، وزیر نفت سابق در دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده فعلی تهران در مجلس، دیروز به نمایندگی از سایر نمایندگان همفکرش به بیان سوال خود از علی جنتی پرداخت. وی در سخنان خود با انتقاد از حمایت وزارت ارشاد از جریان‌های خاص گفت: در هیچ جای قانون اساسی و قانون مطبوعات جرمی به عنوان نقد دولت وجود ندارد ولی آنچه شما انجام می‌دهید حاکی از رفتار دوگانه و حمایت از کسانی است که بی‌حرمتی به منتقدان دولت، علما و نمایندگان مجلس، مقدسات و نظام را در پرونده خود دارند.

 

وی اضافه کرد: سوال اصلی من مربوط به برخورد دو گانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که یک عده در تنگنا قرار دارند و عده‌ای دیگر آزاد هستند. این نماینده عضو جبهه پایداری در ادامه سخنان خود ادعای جالبی را مطرح کرد: محدودیت رسانه‌های اصولگرا! وی گفت: مدت زیادی از عمر دولت نگذشته بود که شاهد ایجاد فشار و محدودیت به رسانه های اصولگرا و منتقد دولت شدیم و امروز با گذشت 16 ماه نه تنها این وضعیت بهتر نشد بلکه بدتر هم شده است.

 

میرکاظمی افزود: در دولت یازدهم آزادی بیان آری ولی آزادی بعد از بیان برای برخی خیر به طوری که با تذکر، تخریب یا عدم حمایت یارانه ای به شکلی با این افراد برخورد شده و آنها را تحت تنگنا قرار می‌دهید. وی در سخنان خود ادعای حذف دانشجویان حزب‌اللهی از نشست‌های دانشجویی و حذف خبرنگاران منتقد از جلسات را نیز مطرح کرد. این نماینده تهران در مجلس، دولت یازدهم را متهم به داشتن بیشترین تعداد اعضا از نیروهای امنیتی نسبت به دولت‌های قبل کرد و آن‌ها را متخصص جنگ روانی دانست و افزود: آنهایی که روزانه بولتن‌هایی تهیه و به عنوان تخریب دولت و نه منتقدین به رئیس‌جمهور تحویل می‌دهند و مرتب روی اعصاب ایشان می‌روند.

 

این روند باعث شده ایشان در همین مدت کوتاه با عصبانیت بدترین بی حرمتی‌ها را به منتقدان داشته باشند و الفاظی چون ترسوها، بی‌سواد، بزدل سیاسی، با شناسنامه حرف زدن، بروید به جهنم، اقلیت ناچیز، عقل سالم در بدن سالم و مانند آن را در مورد منتقدان به کار ببرند. عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه نوع دیگر سانسور در این دولت امنیتی کردن است افزود:‌ سوال ما این است که چرا با مصوبه شورای امنیت برخورد دوگانه می‌شود، کرسنت یک قرارداد ننگین و پراز فساد است که تا 50 سال دیگر هم زیان‌های غیرقابل جبرانی را به دنبال دارد و اشکال این است که افرادی که متهمند بر سر این پرونده قرار دارند و سوال اصلی ما این است که چرا نباید راجع به این موضوع مطلبی نوشته شود و در پاسخ می‌گویید مصوبه شورای امنیت است.

 

نماینده سوال کننده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اشکالی به این موضوع نیست اما سوال ما این است که آیا شما با همه مصوبات شورای عالی امنیت اینگونه برخورد می‌کنید و آنها را اجرا می‌کنید؟ وی با اشاره به اینکه آل سعود یک رژیم کودک‌کش است که علاوه بر کشتن مردان و زنان و کودکان بی‌گناه هر روز نسبت به جمهوری اسلامی هتاکی می‌کنند افزود:‌ چرا بایستی روزنامه «وطن امروز» به دلیل نوشتن مطالبی علیه این رژیم مواخذه شده و به همین دلیل دو بار دادگاهی شود ولی کسانی که به مقدسات اهانت می‌کنند حداکثر یک تذکر به آنها داده می‌شود.

 

میرکاظمی ادامه داد:‌ موضوع بعدی ژنو است چرا نقد آن را ممنوع کرده‌اید؟ ممکن است بگویید مصوبه شورای امنیت است سوال ما این است واقعا به سر مردم چه می‌خواهید بیاورید که نقد این موضوع را بسته‌اید. ما می‌گوییم مشکلی نیست مصوبه شورا است اما چرا مصوبات شورا را کامل انجام نمی‌دهید. وی گفت: ‌سوال اصلی این است چرا طبق اصل 76 قانون اساسی مصوبه شورای امنیت بعد از تایید مقام معظم رهبری برای مجلس و سازمان مستقل صدا و سیما قابل اجراست آیا این مسیر طی شده است؟ وی فشارها بر صدا و سیما را در دولت یازدهم بی‌سابقه خواند تا جایی که این رسانه حتی نمی‌تواند یک نقد «درست و حسابی» از گرانی پخش کند! میرکاظمی در سخنان خود محدود کردن برنامه 20:30، ممنوعیت بحث درباره افزایش قیمت – و نه حذف یارانه – بنزین، سبد کالا و .... را جزو موارد ادعایی فشار دولت به صدا و سیما مطرح کرد.


به ما می‌گویند آزادی زیادی به رسانه‌ها می‌دهید
پس از اظهارات میرکاظمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخگویی پشت تریبون مجلس حاضر شد. علی جنتی در پاسخ به این سوالات با بیان اینکه در آزادی بیان مطبوعات تخلف از قانون مورد پیگیری قرار می‌گیرد، گفت: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی هیچ مقامی حتی مطبوعات حق اظهار نظر در مورد پرونده کرسنت را ندارد. وی افزود: دو موضوع در سوال نمایندگان از بنده مطرح است مبنی بر اینکه آیا در این دوره آزادی مطبوعات محدودتر شده و یا اینکه مطبوعات آزاد بوده و می‌توانند مطالب را منتقل کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بسیاری بر این عقیده هستند که مطبوعات در این دوره زیادی آزاد بوده و به حد ولنگاری رسیدند که البته قانون اساسی میزان آزادی بیان برای مطبوعات را تعیین کرده و قانون مطبوعات نیز در این باره برای ما ملاک است. وی تاکید کرد: برخی از نمایندگان به این نکته تاکید دارند که به اظهارات نمایندگان در رسانه‌ها توهین می‌کنند و چرا به این موضوع رسیدگی نمی‌شود که البته یک نکته ابهام در این زمینه وجود دارد و ما از مجلس استفسار کردیم. وی تصریح کرد: یک نظر در این مورد این است که توهین اگر به مقامات کشور از جمله مقام معظم رهبری و سران سه قوه شود، قابل پیگیری است و ما از مجلس خواستیم که مقامات را برای ما توضیح دهد و اگر مقامات کشور شامل نمایندگان، وزرا و سفرا نیز شود این تخلفات قابل پیگیری در هیات نظارت بر مطبوعات است.

 

جنتی با تاکید بر اینکه مطبوعات آزادی بیان داشته و روزنامه‌های موافق و مخالف دولت هر چه می‌خواهند منعکس می‌کنند، تصریح کرد: البته روزنامه‌ها گرایش خاص خود را دارند و صحبت‌های مقامات کشور را طبق سلیقه خود در رسانه‌های مورد نظر مطرح می‌کنند. وی همچنین در ادامه گفت:‌ البته نکته دیگر سوال در خصوص بحث کرسنت است که این قرارداد مسائل و مشکلاتی را تاکنون به وجود آورده است و برخی وزرا پس از این قرارداد به آن عمل نکردند. بنابراین طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی از دو سال پیش تاکنون هیچ کدام از مقامات، وزرا و مسئولان و حتی مطبوعات حق اظهارنظر در خصوص قرارداد کرسنت را ندارند و نباید به این مقوله بپردازند از این رو مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای همه الزام‌آور است و قانون مطبوعات هر کشور برای تامین امنیت ملی مدنظر قرار دارد.

 

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تصریح کرد: مواردی که جناب آقای میرکاظمی گفتند عملا اشکالاتی بود که به دولت داشتند بنابراین طبق آئین‌نامه سوالاتی که مطرح می‌شود باید از وظایف من باشد و بنده مسئول مطبوعات هستم. از این رو وزیر ارشاد مسئول پاسخگویی به تصمیمات هیات نظارت بر مطبوعات نیز است. جنتی ادامه داد: در مورد حذف دانشجویان منتقد نیز این موضوع ربطی به بنده ندارد و اینکه رئیس‌جمهوری چه اظهاراتی داشته و چرا در برنامه 20:30 فلان برنامه نیز پخش نشده نیز هیچ ارتباطی با من ندارد و بنده مسئول صدا و سیما نیستم هر چند که خود دولت نیز اشکالاتی به صدا و سیما دارد.

 

وی در خصوص مطبوعات افزود: برخی می‌گویند ما برخورد دوگانه با مطبوعات داریم در حالی که این طور نیست و از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به 2 هزار مطبوعات و نشریات الکترونیک مجوز دادیم که در تمام دوره‌های قبل این تعداد فقط 5 هزار بود و در طی این مدت همه نشریات و مطبوعات براساس معیارهای قانونی مجوز گرفتند. البته در مورد حمایت‌های مالی و یارانه‌ای از مطبوعات در این دولت نیز باید گفت که تعدادی شاخص و معیار در این باره تعیین شده و همه مطبوعات براساس همین شاخص‌ها یارانه دریافت می‌کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مصوبه 298 شورای عالی امنیت ملی به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و ابلاغ شده است و شورای سیاست‌گذاری و تبلیغات شورای امنیت ملی تصمیمات را براساس شرایط می‌گیرد و نه تنها برای مطبوعات بلکه برای همه شخصیت‌ها نیز پیروی از مصوبات آنها الزام‌آور است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در خصوص روزنامه‌ها متاسفانه از یک طرف می‌گویند که در رسانه‌ها آزادی بیان وجود ندارد و از سوی دیگر تاکید دارند که چرا مطبوعات را رها کرده‌اید اما ما طبق قانون عمل می‌کنیم هر چند که همه مطبوعات از اصلاح‌طلب و اصولگرا هرچه که می‌خواهند می‌نویسند و حتی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و ژنو نیز هیچ محدودیتی در این باره وجود ندارد بنابراین در مورد آزادی مطبوعات قانون کاملا رعایت می‌شود و هیچ برخورد دوگانه‌ای هم وجود ندارد البته در مورد پرونده کرسنت به دلیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی محدودیت قائل شدیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به نظر من سوال نمایندگان حاوی یک نوع تناقض است. از سویی به من می‌گویند آزادی وجود ندارد و مطبوعات از جمله مطبوعات اصولگرا نمی‌توانند مطلبی بنویسند اما از سوی دیگر می‌گویند چرا اینقدر رها کردید که به نمایندگان توهین کنند. ما طبق قانون عمل می‌کنیم و اگر هر کسی مطبوعات را نگاه کند می‌بیند مطبوعاتی که اصولگرا هستند یا مخالف دولتند هر چه می‌خواهند می‌نویسند. از جمله در رابطه با مساله هسته‌ای که در این زمینه مصوبه‌ای از سوی شورا ابلاغ نشده و ما هم محدودیت ایجاد نکردیم و هر چه می‌خواهند می‌نویسند. جنتی در پایان تاکید کرد: در مورد آزادی مطبوعات ما کاملا قانون اساسی را رعایت می‌کنیم و هیچ برخورد دوگانه‌ای نداریم و مخالف و موافق همه می‌توانند راحت حرف‌شان را بزنند.


کارت زرد دوم در جیب جنتی
پس از پایان سخنان جنتی، میرکاظمی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر ارشاد قانع نشده است. در نتیجه کار به رای گیری از نمایندگان رسید. نمایندگان پس از رای گیری با 84 رای موافق، 116 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر پاسخ‌های جنتی را قانع کننده ندانستند. بدین ترتیب وزیر ارشاد دومین کارت زرد خود را نیز از مجلس دریافت کرد. هر وزیر در صورت دریافت کارت زرد سوم استیضاح می‌شود.


همدلی و همزبانی از جنس سوال و استیضاح
این تنها همراهی همدلانه و همزبانه مجلس با دولت نبود. دیروز در مجلس طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز با امضای 64 نفر از نمایندگان اعلام وصول شد. ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش، ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت آموزش و پرورش، ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت جهت تامین منابع مورد نیاز برای هزینه‌های مختلف مدارس و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان، ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور که سرانه فضای آموزشی آنها به مراتب از متوسط کشور کمتر است،

 

ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت جهت تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی، ناتوانی وزیر در حذف تفاوت حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه ها و ارگان‌هایی که نسبت به آموزش و پرورش از حساسیت کمتری برخوردارند، عدم اقدام جدی و موثر در جهت تدوین و ارائه نقشه راه و برنامه ریزی عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عدم وجود رویکرد جدی و برنامه‌محور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند این دانشگاه، نداشتن برنامه مدون، موثر و عملیاتی برای غنی سازی و ارتقاء بهره وری برنامه های آموزشی و پرورشی و کیفیت بخشی در محتوای آموزشی و استقرار و توسعه نظام آموزشی به خصوص در مدارس شبانه روزی، چند پایه، ابتدایی، پیش دبستانی در مناطق محروم، روستایی،‌ عشایری و مرزی و نداشتن برنامه و نظام مشخص و موثر در استقرار نظام پویا و جامع رصد، نظارت،‌ ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌ها و نتایج آنها در ابعاد آموزشی، پژوهشی وکیفی نیروی انسانی به عنوان دلایل استیضاح علی‌اصغر فانی بیان شده‌اند.

 

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز اعلام کرد که چهارشنبه هفته آینده (27 خرداد) استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس بررسی خواهد شد. همچنین در نشست علنی دیروز سوال 5 تن از نمایندگان از وزیرامور خارجه در خصوص علت عقب‌نشینی‌های مکرر از حقوق مردم در زمینه هسته ای و سوال ملی 14 تن از نمایندگان از وزیر امور خارجه در خصوص عدم اطلاع‌رسانی رسمی در خصوص جزئیات مذاکرات هسته‌ای اعلام وصول شد.


 اخبار  سیاسی  -  ابتکار 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------