آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

چتر هاشمی و روحانی بر سر اصلاح‌طلبان



اخبار,اخبارسیاسی,اصلاح‌طلبان


اصلاح‌طلبان همانند سایر جریانات سیاسی خود را برای حضور پرشور در انتخابات مجلس دهم آماده می‌کنند. شور و نشاط در اردوگاه اصلاحات به‌طور قطع بیش از جریان اصولگرایی است و بدین سبب است که برخی از اردوگاه رقیب اصلاحات این روزها با بیان جملاتی مانند مجلس بعد شاید مجلس خوبی نباشد، شکست خود را پذیرا شده اند. از سوی دیگر جریان میانه‌رو که پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دارای جایگاه تعریف‌شده‌ای در فضای سیاسی نبود و بعضا اعضای این طیف در دو اردوگاه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل حضور داشتند اکنون خود را صاحب حقی جهت حضور مستقل در انتخابات می‌دانند اما مسیری که باید پیموده شود به چه شکل ترسیم خواهد شد؟


 حماسه 24 خرداد در زیر چتر بزرگان
پربیراه نیست اگر ادعا شود آنچه طی سال‌های اخیر در کشور رخ داده حاصل تدبیر بزرگان بوده است؛ بزرگانی که تا پیش از این به دلیل فضای سیاسی ترجیح می‌دادند نقشی برای خود در عرصه‌های انتخاباتی قائل نباشند و صلاحدید آنها ارائه نصایح اخلاقی به گروه‌های سیاسی بود اما اکنون فضا همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تغییراتی داشته است که برای بررسی این تغییر باید به انتخابات ریاست‌جمهوری 24 خرداد 92 بازگشت.

 

اصلاح‌طلبان نیز که مشی و مرام خود را بر خواست اکثریت مردم درجهت حل مشکلات تعیین کرده بودند، با بزرگان همراه شده و در این مسیر از منافع و خواسته‌های حزبی و جناحی خود عبور کردند چنانکه محمدرضا عارف کاندیدای جریان اصلاحات زمانی که صلاح را در حمایت اصلاح‌طلبان از دکتر حسن روحانی دید، در انصراف از کاندیداتوری تردید نکرد چون اگر چنین نمی‌شد اقدام و اصرار او برای حضور در انتخابات، با اهداف جریان اصلاحات منافات‌ می‌داشت.

 

در آن انتخابات زمانی که زمزمه شد باید از آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی درخواست کرد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شود، نخستین گروهی که برای این امر و مذاکره با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام آمادگی کرد اصلاح‌طلبان بودند و در این برهه معرفی کاندیدای درون جناحی را فراموش کردند. ستادهای آیت‌ا... هاشمی با اعضای اردوگاه اصلاح‌طلبی شکل گرفت چراکه اصلاح‌طلبان آگاه بودند برای حل مشکلات به‌ویژه آنها که طی 8سال پدید آمده بود تنها باید چشم به حضور شخصیتی داشت که تجربه و تدبیر او در عرصه داخلی و بین‌المللی زبانزد است که پس از عدم احراز صلاحیت آیت‌ا... هاشمی اصلاح‌طلبان بار دیگر با فرمان بزرگان میانه‌رو تصمیم به حمایت از حسن روحانی گرفتند.

 

این مسیر در شرایطی از سوی اصلاح‌طلبان طی شد که کاندیداهای اصولگرایان که رئیس‌جمهور نزدیک به آنها در دولت‌های نهم و دهم نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند، هر روز یک کاندیدا را معرفی می‌کردند. چتر حمایتی آیت‌ا... هاشمی بر سر روحانی، پیروزی او را مسجل کرده بود و در کنار آن یکپارچه‌شدن اصلاح‌طلبان در این مسیر سبب شد تا حماسه 24خرداد با پیروزی آنها رقم بخورد.


 ائتلاف مورد خواست ملت
نباید کتمان کرد که اصلاح‌طلبان فاقد رهبری سیاسی‌ای هستند که بتواند در عرصه علنی تاثیرگذار باشد و شاید در جلسات خصوصی خود افرادی را به این عنوان قبول داشته باشند اما در عرصه عمومی این افراد و شخصیتها به دلایلی نمود ندارند. در عرصه انتخابات هم مهم‌ترین مولفه، لابی و مذاکره علنی است که به دلایلی که ذکر شد جناح اصلاح‌طلب نمی‌تواند همانند رقیب از این فضا سود ببرد پس باید مشی دیگری را پیش بگیرد. از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان همیشه به دنبال شحصیتی بودند که بتواند با قدرت در صحنه سیاسی کشور حضور داشته باشد. هاشمی همین فرد است.

 

کسی که به خاطر جایگاه ممتازش می‌تواند بسیاری از مواضع خود را که به مواضع اصلاح‌طلبان نزدیک است را بیان کند. این جریان بارها در طول فعالیت خود نشان داده که اهل تعامل است و بهترین گزینه برای جریان اصلاحات جز آیت‌ا... هاشمی‌ نمی‌تواند باشد. برخی از جبهه رقیب مواضع برخی اصلاح‌طلبان درباره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را در پیش از سال 84 یادآوری می‌کنند و درصددند از این طریق شکافی میان آنها ایجاد کنند اما افرادی که اندک آگاهی سیاسی به اتفاقات سال84 و اشتباه برخی اصلاح‌طلبان در ارزیابی‌هایشان از مشی آیت‌ا... هاشمی داشته باشند این روزها بیش از دیگران خود را به هاشمی نزدیک می‌کنند.

 

اصلاح‌طلبان به خوبی واقفند که باید زیر چتر آیت‌ا... هاشمی برای انتخابات مجلس و ادامه سیاست‌ورزی خود قرار بگیرند و به دیدگاه‌های او اگر چه فراجناحی است تمکین کنند چون در غیر این صورت حیات سیاسی خود را دچار شرایط پیچیده خواهند کرد چراکه طی سال‌های اخیر این اصلاح‌طلبان بودند که سعی داشتند مواضع خود را به آیت‌ا... هاشمی نزدیک کنند و او هم در مسیر نزدیک شدن این جریان سیاسی به خود مانعی ایجاد نکرد چون به‌خوبی می‌دانست اهداف جریان اصلاحی ضرری برای کشور نخواهدداشت و هدایت صحیح این مواضع به تقویت آن خواهد انجامید.

 

از همین رو بود که آیت‌ا... هاشمی در دی ماه سال گذشته گفت: «اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی در واقع میراث جاودان و خط اصیل امام خمینی(ره) است که از طریق قرائت اصیل ایشان، حفظ ارزش‌های دینی، ملی و دفاع از وجوه اسلامیت و جمهوریت نظام کاملاً هماهنگ بوده و در این قرائت، هیچ اقدام و حاکمیتی به‌نام دین، در غیاب خواست و انتخاب مردم متصور نیست.» حمایت‌های ضمنی هاشمی از اصلاح‌طلبان و صدور پیام برای نشست آنها بدان معنی است که او چتر خود را از سر جریان اصلاحات برنداشته است و می‌داند موفقیت جریان‌های ریشه‌دار سیاسی به نفع کشور است اما در این میان هنوز تلاش‌ها برای فشار به هاشمی در راستای قطع حمایت خود از اصلاح‌طلبان ادامه دارد به نحوی که روزی از جلسات محرمانه رقیب خود با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌نویسند و وقتی به بن‌بست می‌رسند روش‌های دیگری را پیش می‌گیرند. 


 امید اصلاح‌طلبان به همراهی روحانی
اما اصلاح‌طلبان درصددند تا چتر دیگری هم برای حمایت دست‌وپا کنند که البته همپوشانی‌هایی با چتری دارد که هاشمی احتمالا بر سر اصلاح‌طلبان بگستراند. شخصیت دیگری که اصلاح‌طلبان در زیر چتر او قرار می‌گیرند، دکتر حسن روحانی است. اگر تا پیش از انتخابات 24خرداد او عضوی از جامعه روحانیت و یک چهره اصولگرا معرفی شده بود اما فعالیت و گفتارهای او در دو سال اخیر نشان داد که در برخی موضع‌گیری‌ها اصلاح‌طلب‌تر از اصلاح‌طلبان مرسوم است.

 

مواضع محکم انتخاباتی رئیس‌جمهور ازجمله اجرای قانون اساسی در انتخابات به اصلاح‌طلبان این اطمینان را داده که نباید از زیر چتر او خارج شوند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ می‌شود که بخشی از این جریان خود را در پیروزی روحانی برای ریاست‌جمهوری دارای سهم می‌داند و درعین تاکید بر بی‌طرفی انتخاباتی رئیس دولت تدبیر و امید از او می‌خواهد مانع رفتارهای غیرقانونی جریان سیاسی رقیب شود و فضای برابر برای فعالیت دو جناح کشور فراهم آورد. روحانی از جریانی حمایت انتخاباتی نخواهد داشت چنانکه به‌عنوان یک حقوقدان از تبعات چنین رویکردی آگاه است اما اصلاح‌طلبان به روحانی اعتماد دارند و می‌دانند دستور اجرای قانون از سوی او در کنار چتر حمایتی آیت‌ا... هاشمی می‌تواند پیروزی دیگر را در برایشان رقم بزند.


 درنهایت.....
با ترسیم وضعیت دو شخصیت موثر یعنی آیت‌ا... هاشمی و حجت‌الاسلام حسن روحانی می‌توان ائتلافی را در ذهن مجسم کرد که اصلاح‌طلبان در زیر لوای آن حضور دارند. در این ائتلاف روحانی به تدابیر آیت‌ا... هاشمی اهمیت داده و آنچه حاصل می‌شود از سوی اصلاح‌طلبان اجرایی می‌شود که این ائتلاف را نمی‌توان یک ائتلاف اصلاح‌طلب معرفی کرد بلکه ائتلافی برای مردم با حضور دلسوزان و اصلاح‌طلبان خواهد بود.

 

تضمین موفقیت این ائتلاف در یک جمله آیت‌ا... هاشمی نمایان است: «مردم افکار روحانی را پسندیدند چون با افکار خودشان می‌ساخت.» افکار روحانی الهام‌گرفته از مواضع آیت‌ا... هاشمی است و در سوی دیگر اصلاح‌طلبان حضور دارند که تردیدی در صحت گفتار و اقدامات این دو شخصیت به‌ویژه آیت‌ا... هاشمی ندارند و همراستا با تدابیر آنها حرکت خواهند کرد تا با حضور مردم حماسه‌ای دیگر بیافرینند. 


اخبار  سیاسی  -  آرمان   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------