آخرین اخبار سیاسی

محمد مهاجری،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

محمد مهاجری: آقای حدادعادل! حق‌مان همین است، نوش جان‌مان، نوش جان‌تان

مهاجری در یادداشتی نوشت: سال۸۲ احمدی نژاد آمد، پایش را روی دوش مااصولگراها گذاشت و شهردار شد. قند توی دلمان آب شده بود که چه هلویی رفته توی…

اظهارات نوبخت درباره ارسال نامه اوباما



اخبار,اخبارسیاسی,سخنگوی دولت

سخنگوی دولت از شروع فعالیت‌های مربوط به تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال 95 خبر داد.

به گزارش  ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران اظهار داشت: افزایش تعداد شاغلین در بهار سال 94 نسبت به بهار سال 93،به میزان 754 هزار و 591 نفر بوده است.

نوبخت در ادامه گفت: با توجه به اینکه همچون دو سال گذشته دولت مقید است در راستای احترام به قانون در وقت مقرر لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند از این رو برنامه زمان‌بندی و ستاد اصلی شورای راهبردی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد شامل 5 کارگروه به ترتیب هزینه‌یابی،منابع، بخشی،منطقه‌ای و مرتبط با شرکتهای دولتی را تشکیل داده است.

وی در ادامه‌ی این نشست به ارائه مطالبی در مورد آخرین وضعیت بازار کار ایران پرداخت و اظهار کرد: در این باره گزارشی ارائه می‌دهم که مقایسه اطلاعات مربوط به بهار 1393 نسبت به بهار 1394 است.در این راستا و بر طبق این گزارش در بهار 1394 نرخ فعالیت حدود یک درصد افزایش پیدا کرده یعنی از 37 درصد در بهار 93 به 38 درصد در بهار 94 تبدیل شده است.

وی در ادامه گفت : جمعیت بیکار ما از 2 میلیون و 530 هزار و 64 نفر در بهار 93 ، به 2 میلیون و 647 هزار و 233 نفر، در بهار 94 افزایش پیدا کرده است.

نوبخت گفت: تعداد شاغلین کشور در بهار 93، 21 میلیون و 107 هزار و 245 نفر بوده که این تعداد در بهار سال 94 به 21 میلیون و 861 هزار و 836 نفر رسیده است. در واقع تعداد شاغلین در بهار 94 نسبت به بهار 93، 754 هزار و 591 نفر افزایش یافته است.

سخنگوی دولت همچنین ادامه داد: 11 استان کشور دارای نرخ بیکاری یک رقمی است و نرخ بیکاری کل از 10.7 درصد در همین حد 10.7 درصد است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالات متعدد در خصوص مذاکرات هسته‌ای کشورمان با بیان این‌که مواضع جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات بسیار روشن است و اگر ابهامی وجود داشته باشد مقام معظم رهبری در جایگاه قانونی که در این کشور دارند بسیار شفاف و روشن مطالبی را مطرح می‌فرمایند. ضمن این‌که ایشان حمایت بی‌نظیری را از تیم مذاکره کننده به کار بردند و این افراد را شجاع، مورد اعتماد، غیور و متدین دانستند.

نوبخت در ادامه اظهار کرد: هرچه سخنگوی کاخ سفید و یا سایرین بیان کنند منویات و آمال خودشان است، ممکن است رژیم غاصب صهیونیستی هم حرف‌هایی بزند که حرف‌های خودش است. آنچه روشن است این است که این فرزندان غیور از منافع نظام حمایت می‌کنند و به طور کلی نظر نظام کاملاً‌ در این ارتباط به دفعات گفته شده است.

سخنگوی دولت همچنین در قالب پاسخ به سوال خبرنگاری که علت بازگشت ظریف به تهران را پرسیده بود، گفت: این سفر یک سفر برنامه‌ریزی شده بود و همچنین برای این‌که تیم ما هماهنگ‌تر عمل کند دکتر صالحی و آقای فریدون جناب آقای ظریف را همراهی کردند.

توافق برای ادامه مذاکرات در یک دوره بلندمدت دیگر، در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما با تمدید مذاکرات موافق هستیم، گفت: نه، ما به دنبال یک توافق خوب هستیم. اگر فردا نشد چهار روز دیگر. ولی این‌که یک دوره بلندمدت دیگری برای مذاکرات توافق کنیم در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نیست.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا درست است که آقای اوباما در این بین نامه‌ای نوشته‌ است، اظهار کرد: هیچ اطلاعی از این نامه ندارم و بالطبع تأیید نمی‌کنم. اگر بیان مواردی لازم باشد حتماً ‌اطلاع‌رسانی خواهد شد ضمن این‌ که اجازه دهید در عالم سیاست اتفاقات در همان چارچوب‌ها و پروتکل‌هایی که وجود دارد تعقیب شود.

از نامه اوباما بی‌اطلاعم
خبرنگاری سوال کرد که آیا دولت نسبت به نتیجه مذاکرات خوشبین است یا خیر که سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال اظهار کرد: با توجه به این‌که مقامات رسمی ایران اعلام کرده‌اند که به آمریکایی‌ها اعتماد ندارند در خصوص نتیجه مذاکرات درصدی بدبینی داریم و احتمال می‌دهیم که با موفقیتی که مورد نظر ماست و مصالح ملی ما تامین می‌شود،به فرجام نرسد. به همین جهت خودمان را آماده کرده‌ایم که با توجه به شدت تحریمی که صورت می‌گیرد کشور به چه سمت اداره خواهد شد. در همین راستا دیروز جلسه ویژه‌ای در سازمان مدیریت تشکیل شد.

وی در عین حال تأکید کرد: از آنجایی که منطق ما قانون و با عرف بین‌الملل هماهنگ است و ما غیر از عرف بین‌الملل را از طرف مقابل انتظار نداریم احتمال می‌دهیم که مذاکرات به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده مذاکرات به وزارت امور خارجه سپرده شده است، گفت: قرار شد که مسئول مذاکره کننده به جای دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه باشد. ولی پرونده همچنان در شورای عالی امنیت ملی مطرح است که مصوبات آن نیز باید به تأیید مقام معظم رهبری هم برسد و این پرونده،‌ پرونده‌ای است که ما آن را نمی‌توانیم در سطح وزارت امور خارجه و دولت محدود کنیم.

نوبخت همچنین با تشکر و قدردانی از مقام معظم رهبری به جهت حمایت بی‌نظیر از تیم مذاکره کننده و دولت، گفت: دولت همواره پشت‌گرم به راهنمایی‌های ایشان بوده است و امیدواریم سازندگی و پیشرفت کشور نیز در آن زمان با راهنمایی‌های ایشان انجام شود.

سخنگوی دولت همچنین تأکید کرد: اگرچه تحریم‌ها ظلمی به ملت ماست اما این‌که آنها تصور کنند این تنگناها باعث می‌شود که ما دستمان را به نشانه تسلیم بالا ببریم این‌طور نخواهد بود. این تحریم‌ها به اقتصاد ما آسیب وارد می‌کند اما این موضوع باعث تسلیم ما نمی‌شود.

وی گفت: بر طبق آخرین نظرسنجی‌ها تعداد بسیار بالایی از مردم با تیم مذاکره کننده ما همراهند و مثل مقام معظم رهبری آنها را تأیید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گردهمایی رئیس جمهور با احزاب و روحانیون و حاشیه‌های آن، گفت: نوع نگاه رئیس جمهور این است که از همه ظرفیت‌ها باید استفاده شود و وقتی افراد و شخصیت‌هایی با نگاه‌های متفاوت در جمعی شرکت کنند و حرف‌های متفاوتی هم زده شود حداقل بردباری و تحمل در برابر نگاه متفاوت را می‌طلبد که اگر طرف مقابل حرفی زد به آن گوش داده شود و آقای رئیس جمهور هم گوش دادند و در واقع این جلسات نمادی از زمینه همدلی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پیشنهاد یکی از دبیران کل اصلاح‌طلب در جلسه با رئیس جمهور را مبنی بر طرح مذاکره ملی مورد توجه قرار داد،‌ اظهار کرد: این‌که شرایطی فراهم شود تا هر یک از اصحاب سیاست در جریان‌های مختلف نگاهشان را به همدیگر منتقل کنند ضرورت یک کار رسمی نیست و می‌تواند زمینه‌اش فراهم شود تا به جای این‌که در روزنامه‌ها به یکدیگر پاسخ بگویند بنشینند و با هم صحبت کنند و ما گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی و احزاب را برای اتحاد ملی نافع می‌دانیم.

لغو کنسرت‌ها را برای امنیت اجتماعی نافع نمی‌دانیم
خبرنگار دیگری موضوع لغو کنسرت‌ها را مورد سوال قرار داد که نوبخت در این‌باره، گفت: وزارت کشور و یا وزارت ارشاد مقام رسمی در این‌باره هستند تا اگر یک متقاضی برگزاری کنسرت شرایطش را داشته باشد موافقت خود را اعلام کنند اما تا زمان برگزاری کنسرت نمی‌توان فهمید که منطبق با تعهد عمل شده است یا خیر. با این حال ما حتی یک مورد از لغو کنسرت‌ها را برای امنیت اجتماعی نافع نمی‌دانیم. ضمن این‌که تأکید داریم دستگاه‌های مسئول صدور مجوز موارد را رعایت کنند و سایر دستگاه‌ها به قانون احترام بگذارند تا امنیت و آرامش در کشور وجود داشته باشد.

در ادامه خبرنگاری درباره اختلاف بین آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی سوال کرد و نوبخت در این‌باره توضیح داد: باید به این موضوع بپردازیم که چه کنیم تا شائبه آمارسازی در دولت یازدهم که به دولت راستگویان اشتهار دارد مدنظر قرار نگیرد.

وی با بیان این‌که تنها مرکز تولید آمار رسمی کشور، مرکز آمار کشور است و آمار سایر دستگاه‌های اجرایی آمار رسمی نیست، گفت: در جلسه شورای آمار که با مسئولیت خود بنده تشکیل شد این موضوع مورد توجه قرار گرفت که بانک مرکزی و مرکز ‌آمار ایران مبانی مباحثاتی خود را یکسان کنند و ترجیحاً یک عدد از سوی آنان بیان شود.

خبرنگاری در مورد جریان دکل نفتی که این روزها مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت در این‌باره اظهاراتی داشته‌اند اما ا از روابط عمومی وزارت نفت می‌خواهیم تا نظر وزارت را در این مورد به صورت مکتوب در سایت خود قرار دهند.

خبرنگار دیگری این موضوع را مدنظر قرار داد که یکی از نمایندگان مجلس گفته است که آقای حیدر العبادی حاوی پیامی از سوی برخی مسئولین خارجی در راستای موضوع مذاکرات برای ما بوده‌اند، آیا این موضوع صحت دارد،‌ نوبخت در این‌باره گفت: اگر این خبر در این سطح قابل گفتن باشد سخنگوی دولت آن را بیان می‌کند و اگر آقای حیدر العبادی مطلب خود را به مقام معظم رهبری منعکس کرده باشند ایشان سایت و دفتر دارند.

وی افزود: من از این موضوعات بی‌اطلاعم و فکر می‌کنم همه ما باید مراعات مسائل را بکنیم. حال اگر مذاکره‌ای در مجلس انجام شود می‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد ولی اظهارنظر در مورد مسائل ملی جای تأمل و توجه بیشتر دارد.

خبرنگاری پرسید آیا مقامات دولتی ما با بابک زنجانی دیدار داشته‌اند که نوبخت گفت: ایشان در اختیار مرجع قضایی هستند. برخی مواقع که نیاز است مطالبی از سوی کارشناسان ذیربط بیان شود به مرجع قضایی می‌روند و آن مطالب را بیان می‌کنند اما موضوع به این شکل قابل ارائه نیست و این‌طور نبوده است.

خبرنگاری در مورد لایحه دولت در مورد جرم سیاسی پرسید که سخنگوی دولت در این‌باره، اظهار کرد: باید جرم سیاسی تعریف و از جرم امنیتی تفکیک شود. جرم امنیتی مقوله متفاوتی است و دولت در هر مقطعی نظر خود را در خصوص تبیین جرم سیاسی بیان می‌کند.

خبرنگاری در مورد موضوعات مربوط به فروش فرودگاه قشم و اراضی در آن منطقه، گفت: مسئولین محترم منطقه آزاد قشم این مطلب را بیان کردند که در دولت گذشته با یک رقم نازل و شرایطی که اعلام شد یک کار خلاف قانون صورت گرفت که البته احراز آن با قوه محترم قضائیه است و امیدواریم هرچه سریع‌تر در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی این امر در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار بگیرد و حکم متناسب آن انجام شود.

خبرنگار دیگری درباره افزایش قیمت لبنیات و گوشت از نوبخت پرسید که وی در این‌باره، گفت: آنچه دامداران محترم تولید می‌کردند 1250 تومان به واحدهای صنعتی می‌فروختند. اما این عزیزان زحمتکش در نظر داشتند که فرآورده لبنی آنها1440 تومان خریداری شود. دولت در این راستا که موظف است از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت کند و از آنجایی که نمی‌تواند به زیان یکی از طرفین عمل کند خودش مابه‌التفاوتی را تقبل کرد که بیش از هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: دولت برای این‌که از مصرف شیر برای سلامت جامعه حمایت کند درسال 94 در دو ردیف بودجه‌ای 550 میلیارد تومان یارانه برای شیر رایگان در مدارس داد. ضمناً‌ افزایش قیمت گوشت را تأیید نمی‌کنم.

مووضع ورود سرمایه خارجی به کشور و حجم سرمایه‌گذاری در کشورمان یکی دیگر از سوالات خبرنگاران بود که نوبخت در این‌باره گفت: ما باید برای ورود حجم قابل توجهی سرمایه به داخل کشور آماده باشیم و این نیاز به برنامه دارد. حتی باید آماده شویم که اگر لازم باشد نیروی تحصیلکرده ما دوره‌های آموزشی بسیار کوتاه مدت را طی کنند تا بتوانند با شرکت‌های خارجی فعالیت کنند. در این صورت افزایش سطح اشتغال و بهره‌وری را خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان تأیید نمی‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ممنوع شدن واردات 217 قلم کالا به کشورمان، گفت: وزارت صنعت تلاش کرده که کالاها را احصا کند، موضوع آن هنوز مطرح نشده ولی بسترهای آن در حال فراهم شدن است.

نوبخت همچنین در این جلسه نتیجه عملکرد وزارت نیرو در موضوع اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داد و گفت: افزایش راندمان و بهره‌وری نیروگاه‌ها، حمایت از تولید لوازم برقی، راندمان بالا و حمایت از شرکت‌های خدمات انرژی،‌ تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی در نیروگاه‌ها، توسعه فعالیتهای طراحی و مهندسی برای بهینه‌سازی انرژی در طراحی و بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال و توزیع، ارتقای بهره‌وری انرژی الکتریکی در بخش‌های مختلف از طریق اعطای یارانه به میزان 17 میلیارد ریال برای توزیع 30 میلیون شعله لامپ از محل منابع عمومی طرح تأمین و توزیع لامپ‌های کم مصرف از جمله اقدامات وزارتخانه نیرو در جهت عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی بوده است.


  اخبار  سیاسی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------