آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

هیچ نماینده‌ای با بابک زنجانی ملاقات نکرده



اخبار,اخبارسیاسی,بابک  زنجانی

نمايندگان مجلس هم مانند مردم عادي نمي‌دانند زنجانی در کجا نگهداری می شود. پيشنهاد ملاقات با زنجاني در اوين بر اين اساس داده شد تا مجلس نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کند.

«ب.ز» يكي از مشهورترين اسامي مخفف در طول تاريخ ايران است. او كه مي‌گويند اين روزها در زندان اوين به سر مي‌برد، 7 دهم ميليارد دلار از جيب كشور اختلاس كرده است. نام بابك زنجاني با بسیاری از رانت خواری‌ها و تخلفات عظیم مالی در دوران دولت محمود احمدی نژاد از جمله مدیریت سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی،انتقال یک کانتیر طلا، فروش نفت ایران و میعانات گازی در خارج و عدم انتقال وجه آن وموارد ديگر گره خورده است. بسیاری وی را دارای حامیان سیاسی قدرتمند در داخل دولت احمدی‌نژاد می‌دانند. اما هيچكس نمي‌داند اين رانت‌خوار بزرگ و قدرتمند  كشور اكنون كجا به سر مي‌برد. حتي مجلسي‌ها هم از اين موضوع بي‌خبر هستند.

به گزارش قانون، با اين حال هفته گذشته يكي از نمايندگان مجلس ادعا كرد بابك زنجاني اوين است و عده‌اي از نمايندگان مي‌خواهند به ديدن او بروند. اين موضوع به اندازه اختلاسي كه «ب.ز» داشت انفجار خبري داشت اما كسي به دنبال صحت و سقم اين خبر نرفت. بعد از گذشت چند روز و پيگيري‌هاي روزنامه قانون مشخص شد، رفتن نمايندگان به اوين براي ديد و بازديد با زنجاني صحت ندارد و تنها براي فشار بر قوه قضاييه اين مسئله عنوان شده است.

    نمايندگان به اوين مي‌روند؟
خبر رفتن نمايندگان به اوين براي ملاقات با بابك زنجاني مثل بمب در رسانه‌ها حتي صدا و سيما تركيد. عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی، به خانه ملت گفته بود با تلاش‌های صورت گرفته قرار است جمعی از نمایندگان مجلس در مرداد ماه سال جاری برای برگزاری جلسه ویژه‌ای با بابک زنجانی به زندان اوین بروند. امیرعباس سلطانی از برگزاری نشستی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس با بابک زنجانی خبر داد و گفت: اخیرا جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور زنجانی شده‌اند، از این‌رو این نشست در مرداد ماه انجام می‌شود. اين خبر را اخبار صدا و سيما هم به نقل از همين نماينده منتشر كرد اما نمايندگان ديگر عضو كميته پيگيري پرونده بابك زنجاني از نامه نگاري با قوه قضاييه و تاريخ  ملاقات با اين فرد بي‌اطلاع هستند.

   كميته پيگيري منحل شده است
 زماني كه زنجاني بازداشت شد، كميته پيگيري براي اين پرونده در مجلس شوراي اسلامي تشكيل شد. اين كميته، در واقع كميته مشترك کمیسیون‌های اصل 90 و انرژی مجلس بود كه علاوه بر نمایندگانی از کمیسیون‌های اصل نود و انرژی مجلس نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی عضویت داشتند. با اين حال داوود محمدی از کمیسیون اصل 90 و سید حسین دهدشتی از کمیسیون انرژی مسئولیت این کمیته را بر عهده داشتند. دهدشتي در گفت‌وگو با «قانون» عنوان كرد كميته پيگيري پرونده بابك زنجاني در مجلس منحل شده است و ديگر كسي در قوه مقننه در اين قالب موضوع را پيگيري نمي‌كند مگر اعضاي كميسيون انرژي.

   ملاقات با بابك زنجاني صحت ندارد
 از سوي ديگر حسين آذين سخنگوي كميسيون اصل 90 به«قانون» گفت: نامه نگاري با قوه قضاييه از سوي كميسيون اصل 90 صورت نگرفته است و اطلاعي از ملاقات نمايندگان با بابك زنجاني در مرداد ماه ندارد.

 

نماينده مردم آبادان در مجلس نهم شوراي اسلامي براي «قانون» توضيح  داد كه بعد از آنكه قوه قضاييه به پرونده بابك زنجاني را دنبال كرد، كميته پيگيري اين پرونده منحل شد و ديگر مجلس اطلاعي از پرونده «ب.ز» ندارد. دهدشتي ادامه داد: از آنجايي كه ما شروع كننده بررسي تخلفات اين فرد بوديم، توقع داشتيم قوه قضاييه گزارشي از روند پرونده به مجلس بدهد. اما چنين تعاملي بين دو قوه ايجاد نشد. كميسيون انرژي بارها از قوه قضاييه و قاضي پرونده دعوت كرد تا اقدامات صورت گرفته را با نمايندگان در ميان بگذارد اما در طول يك سال گذشته چنین درخواستی پاسخ مثبتی نیافته است.

 

وي به جلسه اخير كميسيون انرژي و طرح پيشنهادهايي جهت پيگيري پرونده بابك زنجاني اشاره كرد و گفت: در جلسه‌ای كه پيش از ماه مبارك رمضان بود، پيشنهادي داده شد تا با قوه قضاييه نامه نگاري كنيم تا شايد تعاملي ايجاد شود و نماينده اين قوه به مجلس بيايد. در همين زمينه نيز پيشنهاد شد، برای دیدار با زنجانی، برخي نمايندگان به اوين بروند. اما از اينكه آيا نامه‌اي زده شده است و قوه پذيرفته بي‌خبرم. دهدشتي عنوان كرد در چند روز اخير بارها با سلطاني تماس گرفته است تا صحت گفته‌ها و انعكاس آن در رسانه‌ها را پيگيري كند اما تا امروز تلفن اين نماينده خاموش بوده و او نتوانسته با سلطاني صحبت كند.

   از محل نگهداری بی خبرم
از زماني كه خبر رفتن نمايندگان به اوين براي ديدار با زنجاني منتشر شده است، در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي اين سوال مطرح شده است كه مگر بازجويان نمي‌توانند از زنجاني اطلاعاتي كسب كنند كه وكلاي مردم مي‌خواهند به ملاقات او بروند و گفت‌وگويي با اين زنداني داشته باشند. دهدشتي در اين باره گفت: نمايندگان مجلس هم مانند مردم عادي نمي‌دانند زنجانی در کجا نگهداری می شود. پيشنهاد ملاقات با زنجاني در اوين بر اين اساس داده شد تا مجلس نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کند. وي ادامه داد: از طرف ديگر اولين كساني كه موضوع را پيگيري كردند، نمايندگان مجلس بودند، بر اين اساس، اين احتمال را مي‌دهيم شايد بعد از گذشت مدت زماني زنجاني بخواهد اطلاعاتي را در اختيار ما بگذارد. به اين جهت كه مي‌خواهيم ملاقاتي صورت بگيرد.

   گله مجلس از قوه قضاييه
عضو هيات رئيسه كميسيون انرژي مجلس با گله از قوه قضاييه، عنوان كرد: در مدت زماني كه كميسيون انرژي موضوع پرونده بابك زنجاني را دنبال مي‌كرد، به نتايج خوبي رسيده بود. اما اكنون كه موضوع در قوه قضاييه دنبال مي‌شود، اطلاعاتي بيش از مطالبي كه مجلس به آن رسيده بود منعكس نمي‌شود. وي تاكيد كرد: در حالي مجلس، پرونده را جلو برده بود كه محدوديت‌هاي نفرات و اختيارات داشت. بنابراين از قوه قضاييه انتظار داريم از روند پيشرفت پرونده گزارشي ارائه كند. دهدشتي با بيان اينكه نمايندگان اطلاعاتي بيش از رسانه‌ها ندارند، گفت: اطلاعات ما هم محدود به صحبت‌هايي است كه سخنگوي قوه قضاييه در نشست‌هاي خبري دارد.

 

كميسيون انرژي جلسات متعددي با زنجاني داشت، فايل‌هاي صوتي اين جلسات در مجلس محفوظ است اما تا امروز قوه قضاييه از ما به عنوان مطلع نخواسته كمكي به پرونده كنيم يا حتي اطلاعات مجلس را بررسي كند و بگويد اين اطلاعات كاري از پيش نمي‌برد.  وي تاكيد كرد: مجلس، علاوه بر قانون نويسي، بُعد نظارتي هم دارد كه در چنين مواقعي بايد از آن استفاده كرد. بر همين اساس پيگير اين پرونده از قوه قضاييه هستيم اما آنها ارتباطي با ما برقرار نمي‌كنند و همين مسئله عامل گله‌گذاري و نگراني شده است. دهدشتي تاكيد كرد:‌اگر مي‌خواهيم قوه قضاييه به مجلس بيايد يا ملاقاتي با زنجاني شكل بگيرد براي سرعت بخشي به رسيدگي به پرونده است.

   چهار وزير پاسخگوي زنجاني شدند
اين عضو كميسيون انرژي با بيان اينكه در 6 ماه گذشته تمام راه‌ها براي رسيدن به اطلاعاتي بيشتر از پرونده زنجاني را طي كرده است گفت: برخي از نمايندگان در اين مسير ناچار شدند از چهار وزيري كه به نوعي با پرونده زنجاني ارتباط دارند، سوال كنند. به گفته دهدشتي وزراي نفت، اقتصاد و دارايي، اطلاعات و دادگستري، چهار وزير هستند كه زير تيغ پرونده زنجاني قرار دارند. از ميان اين وزرا، زنگنه به كميسيون انرژي آمده و توضيحاتي داده است.

 

اين نماينده توضيح داد:‌ براي ما مهم بود كه بدانيم آيا وزرا نسبت به پيگيري اين پرونده حساسيت نشان مي‌دهند يا خير. بر اساس توضيحات زنگنه به نظر مي‌رسد اقداماتي صورت گرفته است. وي با بيان اينكه سوال باقي وزرا هنوز به نوبت بررسي در جلسه كميسيون نرسيده است، عنوان كرد: وزارت اطلاعات و قوه قضاييه علاقه‌اي به حضور در كميسيون و ارائه توضيحات ندارند.در يك سال گذشته سه بار از اين عزيزان دعوت شد اما حتي اعلام نكردند به كميسيون و مجلس نمي‌آيند.

 فرار سلطاني از پاسخگويي
 به نظر مي‌رسد سلطاني براي آنكه قوه قضاييه را تحت فشار قرار دهد و ديدار با بابك زنداني را ترتيب دهد، رفتن نمايندگان به زندان را خبري كرد. اين نماينده در گذشته بارها اخبار پشت پرونده بابك زنجاني را رسانه‌اي كرده بود كه باعث احضار او شد. به نظر مي‌رسد اين بار نيز سلطاني اخبار پشت پرده را عنوان كرده است كه چند روزي تلفن همراه خود را خاموش كرده است.  


 اخبار سیاسی  -  قانون
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------