آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

دیدگاه‌های توکلی در خصوص برجام و قطعنامه 2231



اخبار,اخبارسیاسی,حقوق هسته‌ای ایران

نماینده مردم تهران در نطق میان دستور امروز مجلس به تشریح ابعاد مختلف برجام و قطعنامه 2231 پرداخت.

به گزارش ایسنا، احمد توکلی در نطق امروز گفت: در برجام و قطعنامه 2231 دنبال قبولاندن حقوق هسته‌ای ایران و لغو کلیه تحریم‌های ظالمانه طرف غرب بودیم که به درستی تحقق یافته است.

وی افزود: شورای امنیت با قطعنامه 2231 شش قطعنامه گذشته را لغو کرده است اما در یک ماده برگشت اتوماتیک تحریم‌ها در برجام پیش‌بینی شده است که مورد انتقاد طرف ایرانی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه نطق امروزش درباره برجام و قطعنامه 2231 محصول دقت میسور در متون اصلی است، خاطرنشان کرد: برای درک دستاوردهای هسته‌ای و ارزیابی اهمیت آنها باید اهداف دو طرف و نتایجی را که هر یک از آنها به دست آوردند را با یکدیگر سنجید.

وی با اشاره به اهداف غرب در مذاکرات هسته‌ای، گفت: غرب به رهبری آمریکا می‌خواست با اعمال تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های اولیه و ثانویه دولت و کنگره آمریکا و تحریم‌های اتحادیه اروپا که در تاریخ بین‌المللی بی‌سابقه بود به گفته خودشان ایران را فلج کنند تا از غنی‌سازی اورانیوم به طور کامل دست بکشد و حتی پیچ و مهره‌های سانتریفیوژها را به آمریکا بفرستد.

توکلی ادامه داد: پرواضح است که این توقع بر خلاف معاهدات ذیربط بی‌ربط است و آشکار است که چنان که می‌دانیم و خواهد آمد به این زیاده خواهی دست نیافتند. غرب مدعی بود که ایران می‌خواهد بمب اتمی بسازد و باید اجازه دهیم آژانس برای راستی‌آزمایی را می‌گفتیم ساخت سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم همه تاسیسات مظنون را بازرسی کنند، البته به این بهانه مدعی بود که ضرورت دارد از امکان نظامی بازرسی کند. ما که به خودمان مطمئن بودیم بازرسی از پایگاه‌های هسته‌ای را به طور کامل پذیرفتیم و غرب به این خواسته‌اش رسید و ایران هم چیزی از دست نداد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: درباره پایگاه‌های نظامی تیم مذاکره کننده هسته‌ای پذیرفت با سازوکاری محدود کننده بازرسی انجام شود. بخشی از این سازوکار محرمانه بین ایران و آژانس بسته شده است لذا چون اطلاعات ما کافی نیست، ارزیابی این بازرسی که چقدر امتیاز داده‌ایم فعلا مقدور نیست. غرب از ما خواست که براساس ادعای‌مان که سلاح‌های هسته‌ای را ممنوع شرعی می‌دانیم مواد، تجهیزات و اقداماتی را که متناسب با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است نگهداریم و بقیه را متوقف، تعطیل، جابه‌جا، صادر یا فرآیندها را تغییر دهیم. قبول دسته‌ای از این درخواست‌ها با مصالح ایران سازگار است و در واقع پذیرش آنها از طرف تیم ما روغن ریخته را نذر امام زاده کردن بوده ولی برخی دیگر به ویژه موارد بازگشت‌ناپذیر به ترتیب زمانی قبول شده چنان که خواهیم دید خطرات جدی متوجه امنیت و منافع ملی می‌کند به طوری که معلوم نیست که تحریم‌های ستمگرانه لغو و گشایشی در زندگی مردم به وجود آید.

وی سپس به تشریح اهداف و مقاصد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات پرداخت و ادامه داد: مهمترین خواست ملت و دولت ایران تمکین غرب به حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران بود. در برجام و قطعنامه 2231 به صراحت این حق به رسمیت شناخته شده است. این پیروزی چنانکه دکتر ظریف به درستی گفت، ثمره کار همه دولت‌ها و ایستادگی ملت ایران به برکت خون شهدا و هدایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری به دست آمده است.

نماینده مردم تهران افزود: روشن است که زحمات طافت‌فرسا و قابل تقدیر تیم مذاکره کننده هسته‌ای در این پیروزی نقش مهمی داشته است.

توکلی خاطرنشان کرد: خواسته بسیار مهم دیگر ایران، لغو کلیه تحریم‌ها متقدم یا هم زمان با آغاز انجام تعهدات ایران بود. چرا ما اصرار داریم که تحریم‌ها باید به سرعت برداشته شود؟ علت، ظالمانه بودن این تحریم‌هاست که با هدف فلج کردن اقتصاد ایران بر ما تحمیل شده است. گرچه با ایستادگی ما آنان به خواسته شوم خود نرسیدند ولی از چند جهت به اقتصاد ملی و معیشت مردم آسیب زدند. اول تحریم بانکی و تجاری که فشار تورمی و تشدید رکود را از طریق سخت و گران شدن واردات در پی داشت. دوم، تحریم نفتی که درآمد دولت، صندوق توسعه ملی و منابع ارزی در دسترس را کاهش داد در نتیجه قدرت خدمت‌رسانی دولت و منابع سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و منابع ارزی برای پشتیبانی از تولید داخلی کاهش یافت. سوم افزایش ریسک و نااطمینانی نسبت به آینده و در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری و فرار سرمایه که براساس برآورد غیرمحاسباتی بنده جمع اینها حدود یک سوم مشکلات کشور را به خود اختصاص داده است و فقر و بیکاری دارای ریشه‌های داخلی است ولی آیا مگر اثر یک سومی، کم است؟

نماینده مردم تهران با طرح این پرسش که آیا برجام و قطعنامه 2231 خواسته بر حق لغو تحریم‌ها را تامین می‌کند؟ گفت: با توجه به سابقه ناجوانمردی‌های آژانس چه تضمینی وجود دارد که بهانه جویی نشود، لغو که هیچ تعلیق انجام شود؟ شورای امنیت با قطعنامه 2231 شش قطعنامه تحریمی پیشینی خود را به ظاهر لغو کرده است ولی در بند 11 و 12 قطعنامه به صراحت برگشت پذیری تحریم‌ها را تنها با دادن یک یادداشت آمریکا و ادعای نقض یکی از تعهدات به دست ایران بدون آنکه از ایران دلیل یا مدرکی خواسته شود آمده است. امری که مورد تایید مذاکره کنندگان هسته‌ای کشور نیز هست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: گفته شده حق برگشت پذیری برای ایران هم وجود دارد در این صورت چه خواهد شد؟ تمام تحریم‌ها دوباره بر می‌گردد و مذاکرات به جای اولیه باز می‌گردد ولی با یک فرق بسیار بزرگ و تعیین کننده. آنان به جای اول باز می‌گردند ولی ما چطور؟ ما که بسیاری از مولفه‌های قدرت خود را همزمان مثل ذخائر غنی شده، خارج شدن قلب راکتور اراک و غیره را از دست داده‌ایم، دیگر در موقعیت قابل مذاکره‌ای قرار نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد، گفت: باید پیش از آنکه قدرت چانه‌زنی را از دست بدهیم با هر تدبیری هست غرب بدعهد و پیمان‌شکن را به لغو نه تعلیق تحریم‌های ظالمانه مجبور کنیم تا فشار بر مردم خوب‌مان کاهش یابد.در این راه باید به این دستور حکیمانه رهبری عمل کنیم که طی این دو هفته چند بار به الفاظ مختلف بیان شده است. دستور این است «لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض محتمل عهد طرف مقابل صورت گرفته، انجام شود تا راه آن بسته شود.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت و مجلس که براساس اصول 77 و 125 مسیر قانونی تعیین تکلیف برجام و قطعنامه هستند باید تمامی جَهد و جُهد خود را برای تضمین حق بقای به چنگ آمده غنی‌سازی و تامین خواست ملت در لغو تحریم‌ها به کار گیرند. اجرای برجام سهم دولت است. این امر به نص قانون اساسی جز تصویب لایحه مربوط در هیات وزیران و تقدیم لایحه به مجلس و تصویب آن در خانه ملت و تایید شورای نگهبان راه دیگری ندارد. شورای امنیت ملی بنا بر اصل 776 قانون اساسی تنها حق سیاست‌گذاری دارد که آن هم باید به تایید رهبری برسد و حق تصویب احکام اجرایی ندارد مگر اینکه رهبری به اقتضاء مبتنی بر شرع مقدس و اصول 57 و 110 قانون اساسی حکم حکومتی دهند.

توکلی ادامه داد: با این وصف علاوه بر اینکه بهبود زندگی اقتصادی دولت در ابهام است، در طول مذاکرات 23 ماه گذشته طرف آمریکایی مدام تکرار کرده که «گزینه نظامی روی میز است» پرسش اساسی این است که چرا این تهدیدات عملی نشده است؟ اگر توان دفاعی ایران مانع مهمی در این خصوص بوده که قطعا چنین بوده است، آیا پذیرش چنین محدودیت‌هایی مانند آنچه در قطعنامه 2231 آمده صلح و امنیت را برای کشور به ارمغان می‌آورد یا جنگ و ناامنی را؟

وی گفت: پذیرش هرگونه محدودیت در حوزه دفاعی کشور فرو ریختن سد استوار و تحمیل جنگی دیگر بر ملت ایران است.


  اخبارسیاسی  - ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------