آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه معاون وزیر ورزش به گشت ارشاد و برخورد سخت با جوانان

طعنه سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش به برپایی مجدد گشت‌های ارشاد و برخورد بخاطر حجاب سینا کلهر معاون جوانان وزیر ورزش نوشت: ‏ای…

خرید میلیاردی دولت احمدی‌نژاد از داروفروشی که خون‌های آلوده به ایران آورد



اخبار,اخبارسیاسی,شرکت صادر کننده خون های آلوده

حاشیه تراشی منتقدان دولت، حالا برنامه حضور اولین وزیر خارجه اروپایی پس از توافق هسته ای را نشانه گرفته است.

  منتقدان دولت با آغاز بازی جدیدی در زمین رسانه های خود، سفر «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه کشور فرانسه به ایران را که به زودی انجام می شود، زمینه ساز پایمال شدن حقوق بیمارانی می دانند که در سالهای جنگ ایران و عراق، با خون های وارداتی از کشور فرانسه و دریافت آنها، از چاه به چاله افتادند و اسیر طاعون قرن یعنی ایدز شدند.

فارغ از اینکه در سال ۱۳۹۰ در روزهایی که دولت احمدی نژاد اقدام به واردات دارو از شرکتی که خون های آلوده را به ایران فرستاد می کرد، منتقدان سکوت کرده بودند.

دلایل منتقدان دولت برای مخالفت با حضور فابیوس در ایران چیست؟
استدلال منتقدان فارغ از منطقی یا غیر منطقی بودن آن در شرایطی است که طی هفته اخیر آنها بیشترین هجمه ها را علیه دولت یازدهم و دستگاه سیاست خارجی دولت، روانه کرده اند.

منتقدان دولت می گویند فابیوس«قاتل خندان ایرانی ها»و «عامل ورود ویروس ایدز به ایران» است و اشاره آنها به دوران نخست وزیری او در دهه ۱۹۸۰ میلادی است. در آن دوران فابیوس جوان، نخست وزیر دولت فرانسو میتران بود. همزمان یک شرکت داروسازی در فرانسه با نام«مریو» که از قضا سهام دولتی داشت، اقدام به صادرات فاکتورهای خونی بیماران هموفیلی به کشور های ایران، آلمان و عراق کرد.

 

بعد ها در سال ۱۳۷۰ یک روزنامه‌نگار فرانسوی اثبات کرد که خون های صادراتی آلوده به ویروس ایدز بوده و منجر به ابتلای بیماران هموفیلی به ایدز شده است.
پس از آن دادگاه فرانسوی به واسطه دولتی بودن شرکت صادر کننده خون های آلوده به ایدز اقدام به احضار نخست وزیر، وزیر رفاه و وزیر بهداشت این کشور کرد و در آخر وزیر بهداشت فرانسه به واسطه عدم نظارت بر این شرکت، به قتل غیر عمد محکوم شد و فابیوس در مقام حقوقی نخست وزیری به همراه وزیر رفاه وقت فرانسه تبرئه شدند.
حالا رسانه های منتقد دولت، حضور را فابیوس در تهران را بی توجهی به آسیب دیدگان و بازمندگان این حادثه می خوانند. فارغ از اینکه، اعضای دولت یازدهم این حرکت منتقدان دولت را حرکتی کاملا سیاسی می خوانند.

استدلال دولت در مقابل منتقدان چیست؟
در همین رابطه حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش معتقد است،«اگر ما در گذشته در این مورد ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم غرامت بگیریم حرفی جداست و امروز نباید با آمدن این وزیران این پرونده سیاسی شود زیرا اگر این روند ادامه یابد از فردا هر کس بخواهد از آلمان به ایران بیاید و یا از انگلیس به ایران سفر کند مجبور هستیم به‌دلیل دخالت‌های آنان در دفاع مقدس و یا جدا کردن افغانستان از ایران از آمدن چنین شخصیت‌هایی واکنش نشان دهیم.»

او می گوید: «بنده به‌عنوان یک ایرانی معتقدم با آمدن آقای فابیوس نباید دستگاه دیپلماسی را به چالش بکشیم و در مسیر آنچه مصلحت کشور، منویات رهبر معظم انقلاب، سه قوا و شورای عالی امنیت ملی است پیش رویم.» هاشمی با تاکید بر ضرورت سیاسی نکردن این موضوع عنوان می کند:«آن بخشی که مربوط به دستگاه قضایی حاکم است ما سعی کردیم غرامت بیماران را پرداخت کنیم و هم اکنون نیز پرداخت می‌کنیم ولی اگر بخواهیم این موضوع را مانند سقوط هواپیمای ایران تشبیه کنیم، شاید در گذشته دستگاه قضایی و وزارت بهداشت برای گرفتن غرامت خوب عمل نکردند ولی امروز دیگر نباید این پرونده را سیاسی کنیم. زیرا شاید هم آن شرکت وارد کننده فرآورده‌های خونی زرنگی کرده است.»

دلواپسان چرا در سال ۹۰ دلواپس نبودند؟
با این حال بررسی های خبرآنلاین نشان می دهد، دولت احمدی نژاد، در سال ۱۳۹۰ تا حد زیادی اقدام به واردات دارو از شرکتی کرد، که متهم اصلی ارسال فرآورده های خونی آلوده به ویروس ایدز به ایران در سال ۱۳۶۴ بود. اتفاقی که شاید در آن مقطع زمینه ساز دلواپسی دلواپسان نشد و حالا حضور یک مقام دولتی از کشور فرانسه، منتقدان دولت را دلواپس پرونده بیماران هموفیلی کرده است. براساس آمار واردات دارو به ایران، دولت احمدی نژاد در سال ۱۳۹۰، طی ۹ ماه بالغ بر 675 میلیارد و 951 میلیون و 421 هزار و 300 ریال فقط در 4 قلم دارویی با شرکت «سنوفی اونتیس» معامله کرده است. سنوفی اونتیس در واقع شرکت جدید «مریو» است.

مریو (به فرانسوی: Mérieux) شرکتی فرانسوی است که که در خلال سالهای جنگ ایران و عراق (۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴) با صادر کردن خونهای آلوده به ایران منجر به انتقال ویروس بیماری ایدز (HIV) و ابتلای عده‌ای از بیماران هموفیلی به این ایدز شد. این شرکت پس از چندی توسط شرکت سانوفی آونتی خریداری شد.

با این حال اگر با استدلال منتقدان دولت، بخواهیم این مسئله این هیاهو از سوی آنها را تحلیل کنیم، این سوال پیش می آید که دلواپسان و منتقدان دولت در روزهایی که دارو از این شرکت با رغم های میلیاردی وارد می شد، چرا سکوت کردند و چرا حالا وقتی یکی از عالی ترین مقامات سیاسی کشور فرانسه، به عنوان بزرگترین کشور اتحادیه اروپا تمایل به حضور در ایران و به بهبود روابط را دارد، دلواپس شده اند؟

 اخبارسیاسی -  خبر  انلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------