آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

معاونان احمدی‌نژاد را شیطان گول زد



اخبار,اخبارسیاسی,فساد اقتصادی معاونان محمود احمدی‌نژاد

هنگامی كه با احمدی‌نژاد مصافحه می‌كردم در گوش او گفتم درباره هولوكاست سخنرانی نكن و سیاست خارجی یك ملت را به چنین مسائلی گره نزن. او به من گفت: «من با تو زیاد كار دارم و باید با تو زیاد صحبت كنم». بعدها در یك جلسه خصوصی به لحن تمسخر آمیزی قطعنامه‌ها را كاغذپاره خواند و با لحن نامتعارفی گفت: این قطعنامه‌ها به درد مصرف داخلی خودشان می‌خورد.

 این جملات سخنان اسدا... عسكراولادی است كه برخی از وی به نام«سلطان خشكبار» ایران نام می‌برند. بسیار ساده و صمیمی سخن می‌گوید اما به نظر می‌رسد از هوش و بصیرت بالایی در تحلیل مسائل برخوردار است.
 
 درباره آیت هاشمی می‌گوید: « اگر كسی در بین این نق زن‌ها پیدا شود كه به اندازه آقای هاشمی به كشور خدمت كرده است در این صورت می‌تواند از ایشان انتقاد كند. برخی از این نق زن‌ها حتی با اصول و قواعد انقلاب نیز آشنا نیستند. این در حالی است كه آیت‌ا... هاشمی تمام عمر خود را در راه مجاهدت در راه اسلام و ایران صرف كرده است. مخالفان وی كجا بودند وقتی آیت‌ا... هاشمی ساعت دوازده شب به دنبال مهمات و آذوقه برای فلان جبهه جنگ بود و به صورت شبانه‌روزی با همه فرماندهان جنگ در ارتباط بود. ایشان معتقد هستند برای مدیریت بهتر نظام باید با مردم «گفت‌وگو» کرد و سخن آنها را شنید و نباید به جای آنها تصمیم‌گیری كرد. آقای هاشمی همواره مدیریت گفت‌وگو محور را بر ستیزه جویی ترجیح داده‌اند. دیدگاه‌های وی شباهت بسیار زیادی با دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب دارند». در ادامه متن گفت‌وگوی آرمان با اسدا... عسگر‌اولادی را از نظر می‌گذرانید. 


 توافق هسته‌ای چه تغییری در رویكردهای دولت آقای روحانی و آینده دولت به وجود می‌آورد؟دولت تدبیر و امید برای رسیدگی به مشكلات داخلی و به‌ویژه مسائل معیشتی مردم چه راهكارهایی را باید در دستور كار خود قرار دهد؟
ما در هشت سال گذشته به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها در عرصه سیاست خارجی با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شدیم. این تحریم‌ها از جنبه‌های زیادی روی اقتصاد كشور تاثیر منفی گذاشت. ضمن اینكه در مدیریت تحریم‌ها نیز ضعیف عمل كردیم. بنده در جلساتی كه با مسئولان كشور در هشت سال گذشته داشتم بارها عنوان كردم كه باید در مدیریت تحریم‌ها جدیت بیشتری به خرج داد تا پیامدهای منفی آن بیشتر نشود. در یكی از این جلسات به خود بنده هم با لحنی تمسخرآمیز گفتند این تحریم‌ها كاغذپاره است و هیچ گونه ارزشی ندارد.


 آقای احمدی‌نژاد گفتند؟
بله؛ او گفت. حتی با لحنی نامتعارف عنوان كردند كه این قطعنامه‌ها برای مصرف خودشان صادر می‌شود. یك رئیس‌جمهور نباید در كلامش از چنین ادبیاتی استفاده كند. بنده یك‌بار به عنوان صادركننده نمونه كشور انتخاب شدم و قرار بود هدیه خود را از آقای احمدی‌نژاد دریافت كنم. ایشان با همه دست دادند، اما با من مصافحه كردند. من در حال مصافحه با آقای احمدی‌نژاد در گوش وی گفتم لطفا درباره هولوكاست سخنرانی نكنید و سیاست خارجی ما را به چنین مسائلی گره نزنید. اجازه بدهید مثلا رئیس‌جمهور یك كشور كوچك به مانند بوركینافاسو این سخنان را مطرح كند و سپس شما از او حمایت كنید. نگذارید این سخنان به نام كشور ایران در عرصه جهانی مطرح شود. وقتی این سخنان را با وی مطرح كردم به من گفت: «من با شما زیاد كار دارم و باید با شما خیلی صحبت كنم». من تلفنم را به وی دادم و قرار شد كه با من تماس بگیرند. 


 تماس گرفتند؟
خیر؛ بعد از ماجرا هیچ خبری از وی نشد. پس از این ماجرا من در سال2010در شانگهای چین به مدت یك روز در خدمت وی بودم و با او در همه زمینه‌ها سخن گفتم. در شانگهای من به آقای احمدی‌نژاد گفتم یك نفر را مامور بررسی تحریم‌ها كند شاید بتوان از طریق برخی دادگاه‌های بین‌المللی این تحریم‌ها را باطل كرد. آقای احمدی‌نژاد به من گفت: «یك نفر را مامور می‌كنم». اما اینكه واقعا این كار را انجام داد یا نه مشخص نشد و هیچ اخباری در این زمینه منتشر نشد. با این وجود بنده معتقدم توافق نامه وین یك دستاورد بسیار مهم برای كشور و دولت آقای روحانی بوده است. توافق نامه وین حق غنی‌سازی صلح‌آمیز هسته‌ای را برای ما به رسمیت شناخت. بنابراین یكی از دستاوردهای مهم این توافقنامه این بود كه ما در باشگاه كشورهای اتمی دنیا قرار گرفته‌ایم.

 

دومین دستاورد مهم این توافق این است كه تمامی قطعنامه‌های گذشته سازمان ملل علیه ایران را لغو كرده و شرایط جدیدی را پیش روی ایران قرار داده است. این مساله یك امتیاز بسیار مهم برای ایران است. ما نباید از این امتیاز مهم غافل شویم. این مساله در گذشته مشكلات بسیار زیادی را برای كشور و به‌ویژه مراودات اقتصادی ما در عرصه بین‌المللی به وجود آورده بود. دستاورد سوم این توافق نامه این بود كه پنجره‌های جدیدی در عرصه بین‌المللی پیش روی ایران گشوده شده است. در هشت سال گذشته ما قادر نبودیم با هیچ كدام از وزرای كشورهای اروپایی و روسای جمهور این كشورها ملاقات داشته باشیم.

 

این در حالی است كه محمدجواد ظریف در طی بیست و دو روز با شش وزیر و سروزیر اروپایی با شهامت و تعهد گفت‌وگو و مذاكره كرد و در نهایت نیز موفق شد حرف ایران را به كرسی بنشاند. این یك برگ برنده بزرگ برای ایران است كه شش وزیر بزرگ كشورهای غربی به یك باره در مقابل وزیر خارجه ما سر میز مذاكره می‌نشینند و گفت‌وگو می‌كنند. متاسفانه برخی از نق زن‌های داخلی با این توافق مخالف هستند. بنده باید خطاب به این عده عنوان كنم كسی حق ندارد در هیچ مساله‌ای جلوتر از رهبر معظم انقلاب حركت كند. نظام جمهوری اسلامی همواره نشأت گرفته از اندیشه‌های حضرت امام (ره) و حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای بوده است.

 

هنگامی كه رهبر انقلاب بارها از تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای حمایت می‌كند و بر تعهد و شهامت آنها تاكید می‌كند كسی حق ندارد به تیم مذاكره‌كننده توهین كند. هیچ كدام از ما بهتر از آیت‌ا... خامنه‌ای مبانی نظام، انقلاب و اسلام را نمی‌شناسیم. در نتیجه كسی نباید برخلاف فرمایشات ایشان علیه تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای هجمه ایجاد كند. متاسفانه نق زن‌ها در همه جا از جمله مجلس، رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی نفوذ كرده‌اند و تلاش می‌كنند به شكل‌های مختلف فضای عمومی جامعه را متشنج كنند. 


 برخی معتقدند با برداشته شدن تحریم‌ها یك شوك بزرگ اقتصادی به كشور وارد می‌شود. شما با این نظر موافق هستید؟
در شرایط كنونی هنوز هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است. نخستین آثار برداشته شدن تحریم‌ها سه ماه دیگر مشخص می‌شود. با این وجود كیفیت و چگونگی برداشتن تحریم‌ها در آینده آن بسیار تاثیرگذار است. در این زمینه دو اقدام مهم باید صورت بگیرد. اول شكستن تحریم نفت است. اگر تحریم‌های نفتی در زمان مناسب شكسته نشود ما با مشكلات زیادی در آینده مواجه خواهیم شد. ضمن اینكه پول‌های بلوكه شده ایران در بانك‌های خارجی نیز باید آزاد شود و روابط اقتصادی ایران با كشورهای جهان دوباره به وضعیت سابق برگردد. مساله دوم در این زمینه برداشتن تحریم‌های بانكی ایران است. در شرایط كنونی روابط بانكی ایران با كشورهای جهان قفل شده و هیچ گونه مراوده بانكی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه مساله سوئیفت ما باید هرچه زودتر حل شود.

 

اگر رابطه بانكی ما با كشورهای اروپایی از سرگرفته نشود رابطه بانكی ما با كشورهای آسیایی نیز برقرار نخواهد شد. به همین دلیل دولت آقای روحانی باید تلاش كند در مرحله اول تحریم نفت و تحریم بانكی ما را از بین ببرد. اگر این اتفاق رخ ندهد زمستان آینده از نظر اقتصادی بسیار سخت خواهد گذشت. در دنیای امروز همه كشورهای جهان به یكدیگر نیاز دارند. هیچ كشوری نمی‌تواند مدعی شود به تنهایی می‌تواند به خودكفایی برسد و از كشورهای دیگر بی‌نیاز است. تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای در ماه‌های گذشته تمام تلاش خود را انجام داده و موفق شده مذاكرات را به نتیجه برساند. در نتیجه هم‌اكنون نوبت به تیم اقتصادی و صنعتی دولت است كه وظایف خود را به خوبی انجام دهند. آقای روحانی باید پس از برداشته شدن تحریم‌ها بخش خصوصی را به بازی بگیرد و مسائل اقتصادی را از دست دولت خارج كند.


 چینی‌ها درطول مذاكرات هسته‌ای فعال نبوده و بیشتر مواضع خنثی و انفعالی در پیش گرفته بودند. آیا چین از توافق ایران و كشورهای غربی به دلیل از دست دادن بازار بزرگ ایران نگران بودند كه چنین رفتاری از خود بروز می‌دادند؟
بله! این مساله وجود داشت و چینی‌ها زیاد تمایل نداشتند این توافق نامه صورت بگیرد. دلیل این مساله نیز این بود كه بازار بزرگ ایران برای آنها بسیار ارزشمند است و دوست ندارند به راحتی آن را از دست بدهند. البته دلیل مهم‌تر این مساله این بود كه چینی‌ها مدت‌هاست به دنبال تسلط بر بازار خاورمیانه هستند و ایران را كلید این مساله قلمداد می‌كنند.

 

در شرایط كنونی چینی‌ها در بازار پنج قدرت مهم منطقه خاورمیانه یعنی ایران، عربستان، ، مصر، امارات و پاكستان نفوذ زیادی دارند. چینی‌ها این نكته را پذیرفته‌اند كه ایران از همه كشورهای منطقه خاورمیانه در زمینه سیاسی و اقتصادی قدرت بیشتری دارد. در نتیجه تلاش می‌كند به هر شكل ممكن نفوذ خود را در بازار ایران حفظ كند و حتی اگر توانایی داشته باشد نفوذ بیشتری نیز به دست بیاورد. در نتیجه چینی‌ها زیاد تمایل نداشتند ایران و قدرت‌های جهانی در زمینه هسته‌ای به نتیجه برسند. البته چینی‌ها تنها نبودند و روس‌ها هم زیاد تمایل نداشتند مذاكرات به نتیجه برسد. به هر حال روسیه نیز در ایران منافعی دارد كه با رابطه ایران و قدرت‌های جهانی ممكن است این منافع تحت الشعاع قرار بگیرد.


 زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی اتاق بازرگانی ایران و آمریكا به گوش می‌رسد. به نظر شما پس از توافق هسته‌ای ممكن است ایران و آمریكا وارد رابطه مستقیم اقتصادی شوند؟
 به نظر من در شرایط كنونی اینگونه مباحث محلی از اعراب ندارد. هنگامی می‌توان از تشكیل اتاق بازرگانی ایران و آمریكا سخن گفت كه روابط بازرگانی بین دو كشور وجود داشته باشد. در شرایط كنونی تجار ایرانی هیچ مراوده اقتصادی با تجار آمریكایی ندارند و نه كالایی فروخته و نه خریداری می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت ایران و آمریكا اتاق بازرگانی مشترك تشكیل بدهند. تشكیل اتاق بازرگانی دو كشور منوط به دو شرط مهم است: نخست وجود روابط تجاری بین دو كشور و دوم رفت و آمد راحت و بدون دردسر تجار به كشور مقابل است. در شرایط كنونی هیچ كدام از این دو شرط برای تشكیل اتاق بازرگانی ایران و آمریكا مهیا نیست. در نتیجه تا زمانی كه ما با آمریكا رابطه بازرگانی برقرار نكنیم تشكیل اتاق بازرگانی مشترك بحث بیهوده و عبثی است. 


 توافق هسته‌ای سبب ایجاد روزنه‌هایی برای كم شدن تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریكا نشده است؟
 تاحدودی این اتفاق رخ داده است. آمریكایی‌ها برای ایجاد رابطه سیاسی با ایران باید دو گام بسیار مهم بردارند: اول اینكه كنگره باید توافقنامه وین را تایید و تصویب كند. درصورتی كه چنین اتفاقی رخ بدهد دریچه‌ها برای ایجاد رابطه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باز می‌شود. در چنین شرایطی باید درباره آینده و روابط سیاسی بحث و گفت‌وگو كرد. مساله دوم اینكه آمریكا باید در روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای اعتماد ایران را جلب و تلاش كند مشكلات تاریخی با ایران را با رفتار مناسب خود مرتفع كند. 


 چه انتقاداتی به دولت آقای روحانی وارد می‌دانید؟
نخستین خواسته من از آقای روحانی این است كه باید با مردم صادق باشد. آقای روحانی باید خیلی صریح موانع، مشكلات و ناتوانی‌ها را با مردم در میان بگذارد. وی نباید با تعارف با مردم سخن بگوید. در شرایط كنونی سخنان آقای نوبخت به عنوان سخنگوی دولت همه شكل تعارف دارد. بنده تاكنون چند بار به آقای روحانی گفته‌ام در شرایط كنونی پرداخت یارانه‌ها به مصلحت كشور نیست. آقای روحانی از همان ابتدای روی كار آمدنش نباید زیر بار پرداخت یارانه‌ها می‌رفت.

 

در شرایط كنونی نیز نه می‌تواند یارانه‌ها را قطع كند و نه می‌تواند آن را افزایش بدهد. دولت حتی در حذف یارانه پردرآمدها نیز به مشكل برخورده است. آقای روحانی باید به حدی با مردم صادق باشد كه اگر خزانه دولت خالی است و دولت در مضیقه اقتصادی قرار گرفته است به صراحت از مردم كمك بخواهد و از مردم درخواست كند به دولت كمك كنند. دومی اینكه آقای روحانی در شرایط كنونی كه كشور در وضعیت مالی مناسبی قرار ندارد به بانك‌ها كمك كند.

 

دولت هم‌اكنون به برخی از بانك‌ها و همچنین سازمان تامین اجتماعی بدهكار است اما توان پرداخت بدهی خود را ندارد. در نتیجه هنگامی كه دولت توانایی پرداخت بدهی‌های خود را ندارد فشار بیشتری به مردم وارد می‌شود و مردم با مشكلات بیشتری در وضعیت معیشتی خود روبه رو می‌شوند. دولت آقای روحانی تمایل زیادی دارد وضعیت كنونی كشور را برای مردم مطلوب توصیف كند. شاید از نظر روانی این مساله به دولت كمك كند، اما مردم به خوبی با مشكلات روزمره خود آشنا هستند و متوجه می‌شوند كه چنین چیزی صحت ندارد.


 آقای روحانی از ابتدای دولت خود با انتقادات و هجمه‌های زیادی روبه رو بوده است. آیا دولت برای كنترل این هجمه‌ها مجبور نیست وضعیت موجود را برای مردم مطلوب توصیف كند؟
 هجمه‌ها و انتقادات زیاد در به وجود آمدن این وضعیت تاثیرگذار بوده و سخن شما صحیح است. آقای روحانی و كابینه وی هم زحمات خیلی زیادی كشیده‌اند. در این مساله هم بحثی نیست. متاسفانه نارسایی‌ها در كشور خیلی زیاد است. در شرایط كنونی بانك مركزی باید سپرده بانك‌ها را كم كند یا اینكه سرمایه بانك‌ها را افزایش بدهد. قدرت بانك‌ها در سال‌های اخیر به‌شدت كاهش پیدا كرده است. بنابراین دولت آقای روحانی باید هرچه زودتر سرمایه بانك‌ها را افزایش بدهد. اگر سرمایه بانك‌ها افزایش پیدا كند قدرت مانور بانك‌ها نسبت به گذشته بیشتر می‌شود. مساله دیگری كه دولت باید در دستور كار خود قرار بدهد حمایت بی‌دریغ از صنایع كوچك و متوسط است. ما برای اینكه نیازمان به منابع خارجی كم شود مجبور هستیم صنایع و منابع داخلی را تقویت كنیم. 


 عده‌ای معتقدند برخی از مدیران آقای روحانی با سیاست‌های دولت همراه نیستند. شما با این عده موافق هستید؟
خیر؛ موافق نیستم. مدیران دولت ناچار هستند با سیاست‌های آقای روحانی همراه باشند. اگر همراه نباشند باید از دولت بروند و آقای روحانی آنها را كنار می‌گذارد. مدیران دولت و به‌ویژه وزرا از سه جهت تحت فشار هستند: اول اینكه بسیاری از وزرای دولت از استیضاح توسط نمایندگان مجلس هراس دارند. برخی از نمایندگان مجلس بی‌مهابا به دولت انتقاد می‌كنند. دوم اینكه مدیران نسبت به مطالبات مردم باید پاسخگو باشند و به همین دلیل تحت فشار هستند و سوم اینكه مدیران و وزرا باید درباره عملكرد خود به آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور و منتخب مردم پاسخگو باشند.

 

در نتیجه مدیران دولت كار آسانی پیش رو ندارند و از جنبه‌های مختلف تحت فشار هستند. اگر وزیری نتواند خود را با سیاست‌های دولت تطبیق بدهد رئیس‌جمهور بنابرتعهدی كه به مردم داده است باید وی را بركنار كند. آقای احمدی‌نژاد در یكی از جلسات هیات دولت هنگامی كه یكی از وزرا از سیاست‌های دولت انتقاد كرد در خروج را به وی نشان داد و گفت «در خروجی دولت از آن طرف است».


 پس از درگذشت برادرتان مرحوم حبیب‌ا... عسگر‌اولادی شما تاحدودی با مسائل سیاسی فاصله گرفته‌اید. این در حالی است كه در گذشته فعالیت پررنگ‌تری در مسائل سیاسی داشتید. دلیل این مساله چیست؟
بنده زیاد اهل سیاست نیستم و بیشتر ترجیح می‌دهم به فعالیت اقتصادی بپردازم. بنده ترجیح می‌دهم یك كاسب جز در بازار تهران و یك سربازاقتصادی در انقلاب اسلامی باشم، دوست ندارم زیاد در عرصه سیاسی حضور داشته باشم. برادر مرحوم بنده در مسائل سیاسی یك كارشناس خبره بود و نظریات عمیقی درباره مسائل سیاسی داشت. بنده در برخی مقاطع تراوشات سیاسی دارم كه اهمیت زیادی ندارد. 


  در شرایط كنونی رابطه شما با حزب موتلفه چگونه است؟
بنده در چند سال اخیر عضو حزب موتلفه شده‌ام و در گذشته تنها به عنوان هوادار با این حزب همكاری می‌كردم. در شرایط كنونی نیز تصمیم دارم از حزب موتلفه خداحافظی كنم. به تازگی نیز از آقای حبیبی تقاضا كرده‌ام كه نام بنده را در لیست آینده انتخابات درون حزبی قرار ندهد.
  انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
انتخابات بسیار مهمی در اسفند ماه پیش رو داریم و تمام جریان‌های سیاسی از هم‌اكنون در حال آماده‌سازی برای حضور پرقدرت در این انتخابات هستند. بنده به دلیل سنی كه دارم نمی‌توانم در انتخابات شركت كنم اما علاقه زیادی دارم كه «وكیل ساز» باشم. من تا آبان و آذر ماه پیش رو منتظر می‌مانم تا لیست‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی مشخص شود و سپس تلاش می‌كنم به یكی از لیست‌های انتخاباتی بپیوندم و تلاش كنم كه زمینه‌ساز ورود افراد صالح و خدمتگزار به مجلس آینده باشم. 


 عملكرد مجلس نهم را قابل قبول می‌دانید؟
 عملكرد آقای لاریجانی و همراهان وی در مجلس قابل قبول بوده است. وی علاوه بر اینكه مجلس را به خوبی مدیریت كردند در عرصه سیاست خارجی نیز فعال بودند و سفرهای خوبی به خارج از كشور داشتند. به نظر من یك نماینده مجلس در مرحله اول باید نسبت به مناسبات اقتصادی پنجاه ساله اخیر ایران و جهان آگاهی كامل داشته باشد. امروزه مسائل اقتصادی سنگ بنای مسائل دیگر است و از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

برخی افراد در گذشته معتقد بودند كه سیاست تعیین‌كننده همه مسائل است و اقتصاد در اولویت بعدی قرار دارد. به عنوان مثال یك بار آقای بهزاد نبوی به بنده گفت«اقتصاد ابزار در دست سیاست است». بنده در پاسخ او گفتم خیر اینچنین نیست و این اقتصاد است كه سیاست‌ها را تعیین می‌كند. به همین دلیل اگر كسی این توانایی را در خود مشاهده نمی‌كند كاندیدا نشود و وقت كشور و مردم را تلف نكند. برخی تلاش می‌كنند وارد مجلس شوند كه وام قرض الحسنه برای آشنایان خود بگیرند یا اینكه فامیل خود را در نهادهای دولتی استخدام كنند. اینگونه مسائل برخلاف منافع ملی و مردم است و مردم نباید اجازه بدهند چنین افرادی وارد مجلس شوند. حضرت امام (ره) فرمودند: «مجلس در رأس امور است»در نتیجه افراد نخبه، متخصص و متعهد باید كرسی‌های مجلس را به دست بیاورند.


 نظر شما درباره اعتدال آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی چیست؟آیا موافق هستید وی با مشی اعتدالی خود در مقاطع مختلف خدمات بسیار بزرگی به عزت و سربلندی نظام كرده اند؟
آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی خدمات زیادی به نظام و مردم كرده است. در زمان جنگ وی به فرمان حضرت امام (ره) مسئولیت هدایت جنگ را برعهده داشتند. پس از جنگ نیز كمر همت به ساخت وساز ایران بستند و همه خرابی‌های جنگ را دوباره ساماندهی كردند. كسی نمی‌تواند این همه خدمات ارزشمند و بی‌نظیر را فراموش كند. عده‌ای معتقدند كه در خانواده وی مسائلی به وجود آمده وسبب حاشیه‌هایی در این زمینه شده است. بنده معتقدم نباید در این زمینه خلط مبحث صورت بگیرد و اشتباهات دیگران به حساب وی گذاشته شود. آقای هاشمی در همه مراحل همراه و همگام مقام معظم رهبری بوده‌اند. اگر به جز این بود كه رهبر معظم انقلاب وی را چندین بار به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب نمی‌كردند ومطمئنا چنین انتخابی صورت نمی‌گرفت. 


 پس چرا عده‌ای با آیت‌ا... هاشمی مخالفت می‌كنند؟
من به این عده می‌گویم«نق زن». اگر كسی در بین این نق زن‌ها پیدا شود كه به اندازه آقای هاشمی به كشور خدمت كرده است در این صورت می‌توانند از وی انتقاد كنند. برخی از این نق زن‌ها حتی با اصول و قواعد انقلاب نیز آشنا نیستند. این در حالی است كه آیت‌ا... هاشمی تمام عمر خود را در راه مجاهدت در راه اسلام و ایران صرف كرده است.

 

مخالفان وی كجا بودند وقتی آیت‌ا... هاشمی ساعت دوازده شب به دنبال مهمات و آذوقه برای فلان جبهه جنگ بود و به صورت شبانه روزی با همه فرماندهان جنگ در ارتباط بود. وی معتقد است که برای مدیریت بهتر نظام باید با مردم «گفت‌وگو» و سخن آنها را شنید و نباید به جای آنها تصمیم‌گیری كرد. آقای هاشمی همواره مدیریت گفت‌وگو محور را بر ستیزه جویی ترجیح داده‌اند. دیدگاه‌های وی شباهت بسیار زیادی با دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب دارند. آیت‌ا... خامنه‌ای همواره به تعامل، همدلی و وحدت بین نیروهای داخلی و همچنین جهان اسلام تاكید داشته‌اند. كشورهای غربی خیلی دوست دارند. 


 به نظر شما چرا در سال‌های اخیر و به‌ویژه در سال‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد حجم فسادهای اقتصادی در كشور افزایش داشته است؟
 دلیل اصلی افزایش فسادهای اقتصادی به دخالت بیش ازاندازه دولت در مسائل اقتصادی باز می‌گردد. این وضعیت در همه دولت‌ها نیز وجود داشته و به یك دولت خاص مربوط نمی‌شود. بخش خصوصی هیچگاه توانایی فساد اقتصادی از یكدیگر را ندارند. زمانی فساد شكل می‌گیرد كه یك طرف معامله به منابع بی‌كران اقیانوس یا دولت متصل باشد. هرچه سهم دولت در اقتصاد كمتر باشد به همان اندازه فساد كمتر می‌شود. 


 برخی معتقدند دولت احمدی‌نژاد در طول هشت سال750میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. به نظر شما این پول‌ها در چه راه‌هایی مورد استفاده قرار گرفت؟
در این زمینه باید به بودجه دولت رجوع كنیم تا مشخص شود این پول‌ها در چه راه‌هایی مصرف شده است. احمدی‌نژاد درآمدهای نفتی را بیجا وغیركارشناسی مصرف كرد. به عنوان مثال اگر قرار بود با یك میلیارد تومان یك جاده ساخته شود به جای اینكه این یك میلیارد را به یك مهندس متخصص بدهد كه جاده را بسازد به یكی از نزدیكان خود كه هیچ گونه تخصصی در این زمینه نداشت پنج میلیارد تومان می‌داد كه این پروژه را تمام كند. این پول‌ها حیف و میل شدند. برای من هنوز مشخص نشده چگونه ممكن است در یك دولت سه هزار میلیارد اختلاس شود و رئیس دولت از آن بی‌خبر باشد. اگر شما روی پشت بام منزل خود بروید و به شمال تهران نگاه كنید متوجه می‌شوید 30درصد برج‌های تهران متعلق به مردم است و 70درصد آن متعلق به دولتی‌هاست. منابع مالی این برج‌ها از كجا تامین می‌شود. 


 نظر شما درباره فساد اقتصادی معاونان محمود احمدی‌نژاد چیست؟
معاونان احمدی‌نژاد گول شیطان را خوردند. یك معاون رئیس‌جمهور از هر نظر از لحاظ مالی وضعیت خوبی دارد چرا باید دست به چنین كارهایی بزند جز اینكه گول شیطان را خورده باشند. 


 اخبار سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------