آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

دفاع تمام‌قد مردان دیپلماسی هسته‌ای از «برجام»



اخبار,اخبارسیاسی, نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای

 نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای صبح روز یکشنبه با حضور صالحی، ظریف، عراقچی و تخت روانچی و صادق خرازی برگزار شد.

برجام ایران را از روی میز امنیتی جهان خارج کرد
 صادق خرازی در این نشست با بیان این‌که «به نکات و دستاوردهای برجام کمتر توجه شده است»، گفت: برجام ایران را از روی میز امنیتی جهان خارج کرد. این دیپلمات پیشین کشورمان در نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای ادامه داد: اقبال جهانی نسبت به ایران نقطه پایان شکست نگاه امنیتی به ایران است.

وی با بیان این‌که «این توافق باعت انزوای رژیم صهیونیستی شد»، افزود: این رژیم منزوی ترین ایام خود در عرصه سیاست خارجی را می‌گذراند. این توافق باعت به وجود آمدن شکاف بین رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش شده است و ما باید از این شکاف استفاده کنیم. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی قدرت امنیت‌سازی ویژه‌ای در پی این توافق خواهد داشت و دیگر کشورها نمی‌توانند چنین نقشی را ایفا کنند.

حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، مذاکرات را به ثمر رساند
 وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست گفت: حضور مردم در انتخابات سال ۹۲ ریاست جمهوری مذاکرات را به ثمر رساند و این یک شعار نیست. محمد جواد ظریف در سخنانی در نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای اظهار کرد: حضور مردم پای صندوق رای باعث شد تا طرف مقابل از تحمیل اراده‌اش بر مردم ایران ناامید شود.

وی گفت: متن نهایی برجام متن متوازنی است. این طور نیست که تمام خواسته هایمان را به طرف مقابل تحمیل کرده باشیم، طرف مقابل هم نتوانست به همه خواسته هایش برسد. متن حتی از نظر تناظر زمانی اجرا متوازن است. وزیر امور خارجه کشورمان درباره تحریم‌های موشکی که حتی استفاده قهرآمیز درباره ایران را در خود داشت گفت که در قطعنامه ۲۲۳۱ این‌ها به محدودیت تبدیل شده است. وی گفت: در پایان 10 سال هم موضوع هسته‌ای ایران مختومه می شود و هم پرونده در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بسته می‌شود.

زندگی در کشور چندصدایی جای خوشبختی دارد
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: جای خوشبختی دارد که در کشوری چند صدایی زندگی می‌کنیم. علی‌اکبر صالحی در نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای که در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت:فعالیت‌های هسته‌ای کشور ما از دهه40 شروع شده و بیش از 45 سال است که فعالیت‌های هسته‌ای ما آغاز شد. وی با بیان این‌که «جزء اولین کشورهایی بودیم که رآکتور تحقیقاتی در دانشگاه تهران داشتیم»، ادامه داد: بر اساس برنامه چشم انداز 20 ساله ای برای بر نامه های تحقیقاتی از سال 1353 قرار بود تا ایران 20 هزار مگاوات برق از طریق هسته‌ای داشته باشد ولی جنگ آغاز و پروژه متوقف شد. از ابتدا هدف ما تولید برق بوده است.

صالحی گفت: بعد از جنگ، نظام تصمیم می‌گیرد فعالیت‌های هسته ای را آغاز کرده و مجلس هم برهمان 20هزار مگاوات برق هسته‌ای تاکید می کند و رهبری هم این امر را تایید می‌کنند. بنابراین هدف صلح‌آمیز قبل و بعد انقلاب و یک دوره پس از برنامه اقدام مشترک در برنامه ما قرار گرفت.

احتمال درست اجرا نشدن برجام ر ا در نظر گرفته‌ایم
هم‌چنین معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: ما در متن توافق احتمال درست اجرا نشدن برجام و مشکلات پیش روی آن را در نظر گرفته‌ایم. مجید تخت روانچی در سخنانی در نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای، اظهار کرد: برای جلوگیری از مشکلات پس از دوران اوباما در برجام راه حل دیده شده است. این‌طور نیست که در یک دولت تحریم‌ها برداشته شود و نفر بعدی آن‌ها را دیگر اجرا نکند. در برجام آمده است که به طور مستمر تحریم‌ها را دولت آمریکا باید بردارد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد: اگر رییس‌جمهوری در آمریکا تحریم ها را لغو نکند نقض فاحش توافق محسوب می شود و در این صورت از همان مکانیزمی که در برجام طراحی شده است کار دنبال می شود. اما بسیار دور از ذهن است کسی در آمریکا بخواهد بعد از مدتی این توافق را بر هم بزند.

تمام قد از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنم
 عراقچی نیز در این نشست گفت: تحریم سوئیفت طبق قوانین اروپا فقط علیه کسانی است که نام آن‌ها در لیست سیاه اتحادیه اروپاست و سوئیفت هم حق ندارد با آن‌ها کار کند. این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: تحریم‌های مالی و اقتصادی در روز اول اجرای توافق و سایر تحریم‌ها در فاصله زمانی معقول برداشته خواهد شد.

وی گفت: ۹۰ درصد تحریم سوئیفت روانی بود و فقط به خاطر فضای فشاری که ایجاد شده بود با وجود اینکه منع نداشتند با ما کار نمی‌کردند . در مرحله اول بیش از ۸۰۰ فرد و نهاد از لیست خارج می شوند و خود به خود از تحریم سوئیفت هم خارج می شوند.

معاون ظریف با اشاره به هدف طرف مقابل از مذاکرات و با بیان این که تغییر رژیم را طرف مقابل مدت‌هاست کنار گذاشته است، تصریح کرد: آن‌ها می خواستند حرکت ایران به سمت آن چه ساخت سلاح هسته‌ای می‌نامند را یک سال به تاخیر اندازند که با پذیرش برخی محدودیت ها این خواسته آن‌ها که از اهداف ما طبق فتوای مقام معظم رهبری نیست محقق شده است. عراقچی با اشاره به برخی‌ها که می‌گویند نباید برای توافق هسته‌ای جشن گرفت گفت: معتقدم که به خدا باید جشن گرفت و من تمام قد از این توافق دفاع می کنم( این گفته عراقچی با تشویق حاضران همراه بود).

 

 اخبار  سیاسی  - ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------