آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

طلسم صندوق شیشه‌ای شکسته می‌شود؟



اخبار,اخبارسیاسی, تغییر نحوه برگزاری انتخابات

چیزی شبیه به یک صندوق... ناگهان خالی می‌شود با کلی کاغذهای نوشته شده، شایدهم خط خورده شاید هم با جملاتی بی ربط و شاید هم سفید... و بعد دور آن چند نفر شروع می‌کنند به جدا کردن وخواندن و شمردن و علامت زدن و... این تصوری است که از خوانش آرا و کاغذ برگ‌های انتخاباتی ایران می‌شود داشت... همان زمانی که به روش نیم قرن گذشته پیچ رادیورا باید باز کنی تا تعداد آرا را لحظه به لحظه بشنوی و گوینده خبری که می‌گوید..... از میان فلان قدر آرای خوانده شده تا این ساعت.... .

این پروسه‌ای است که کمابیش در طی این سی و شش سال بدون تغییرات عمده‌ای شکل گرفته است... و البته نزدیک به یک دهه است که هربار غوغایی در رسانه‌ها می‌شود که از این پس الکترونیکی شدن انتخابات اجرایی می‌شود و البته بعد هم کاشف به عمل می‌آید که خبر چندانی از اجرایی شدن آن نیست... اما اینبار وزارت کشور پای خود را در یک کفش کرده است که باید سه بحث را در انتخابات پیشروی مجلس عملی کند...

 

یکی الکترونیکی‌شدن انتخابات لااقل در برخی از حوزه‌ها و دوم تغییر صندوق‌های رای و شیشه‌ای کردن آنها در راستای شفاف کردن فضای انتخاباتی و سوم اینکه منبع درآمد و پولهایی که نمایندگان در انتخابات می‌گیرند مشخص شود... موضوعاتی که البته بدون چالش هم نیست و یکی از این چالش‌ها راضی کردن شورای نگهبان به این معناست که این نهاد از وجود عملی بودن الکترونیکی‌شدن انتخابات مطمئن شود... چندی پیش آیت اله جنتی دبیر شورای نگهبان در گفتگوی ویژه خبری گفته بود:" وزیر کشور به همراه معاونان و کارشناسان خود به شورای نگهبان آمد و درباره الکترونیکی کردن انتخابات آینده صحبت کرد و بحث‌های زیادی در این باره مطرح شده است اما هنوز مقدمات اجرای آن فراهم نیست."


در همین رابطه نجات اله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان هم دیروز از این موضوع سخن گفت که برای الکترونیکی شدن انتخابات نیاز به این است تا زمینه برای برگزاری آن فراهم باشدو چنانچه شورای نگهبان تشخیص داد که زیرساخت‌های این کار وجود دارد آن موقع الکترونیکی شدن انتخابات اجرایی می‌شود وگرنه می‌رود تا دوره‌های بعد مثل باقی سالها.... البته ابراهیمیان از وجود یک جلسه مشترک با وزیر کشور هم خبر داد...


حال که شخص عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، عزم خود را جزم کرده است تا درباره شفاف سازی انتخابات تلاش کند و الکترونیکی کردن آن و همین‌طور شیشه‌ای شدن صندوق‌های انتخاباتی را عملی کند باید پاسخگوی مطالبات شورای نگهبان هم باشد و این موضوع که آیا می‌تواند اعضای این نهاد را در راستای شفاف سازی انتخابات اقناع کند یا خیر؟ چرا که او قبل‌از هرچیز باید ثابت کند که زیرساخت‌های موجود برای این تغییرات انتخاباتی وجود دارد.


هیچ وقت اعلام آمادگی نشد


به سراغ ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا می‌رویم.


وی درباره اینکه آیا وزیر کشور قادر خواهد بود ادله کافی برای تغییرات لازم را در انتخابات به شورای نگهبان بیاورد به آفتاب یزد می‌گوید: "نباید این موضوع، جهت سیاسی پیدا کند و بخواهد گفته شود که شورای نگهبان با شفافیت انتخابات مشکل دارد"


وی در ادامه می‌گوید: "شورای نگهبان به طور رسمی گفته است که هر وقت، زمان و زیرساخت‌های موجود برای انتخابات الکترونیکی فراهم بود آن وقت، موقع برگزاری الکترونیکی انتخابات است. در سال‌‌های گذشته هم بارها خبر از الکترونیکی کردن انتخابات بود که هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد که یا بودجه این کار فراهم نشده یا ساختار دولت به گونه‌ای بوده است که شرایط اجرا نبوده است. "


وی ادامه می‌دهد:" این نبود زیرساخت‌ها به وزارت کشور و مجموعه دولت برمی‌گردد، در دولت گذشته هم هرگز الکترونیکی شدن انتخابات شکل نگرفت و هیچ زمانی از سوی آن دولت اعلام نشد که ما برای الکترونیکی برگزار کردن انتخابات هم از لحاظ نرم افزاری و هم سخت‌افزاری کاملا آماده‌ایم و می‌توانیم برای حداقل یک دوره انتخاباتی در یک شهر این طرح را پیاده کنیم."


بازهم زمان؟!
وی می‌گوید: "وزارت کشور و شخص محترم وزیر باید صریحا اعلام کند که مثلا ما در این حوزه انتخاباتی کاملا سخت افزار و نرم افزار لازمه را فراهم دیدیم و لیست آن را به شورای نگهبان ارائه می‌دهیم، حال اگر شورای نگهبان بعد از مدت زمان معقولی، اعلام کرد که ما این طرح را بررسی نکردیم و یا با آن مخالفیم آن موقع می‌شود قضاوت‌های مختلفی کرد."


وی درباره این سوال که چرا قبل از اینکه وزارت کشور اعلام نماید زیر ساخت‌ها را فراهم کرده است یا نه برخی گفته‌اند شرایط آن فراهم نیست، پاسخ می‌دهد: "چاره‌ای جز این نیست که به سمت الکترونیکی شدن انتخابات حرکت کنیم منتهی، این موضوع نیاز به سال‌های بیشتری دارد واینکه در این مدت عملا مشکلات اجرایی چه بوده است نمی‌دانم؟"


مطمئنا اصرار وزارت کشور بر الکترونیکی کردن انتخابات سال جاری با علم به دانستن این موضوع که باید زیرساخت‌ها فراهم باشد صورت می‌گیردو ممکن است این اصرار دال بر فراهم شدن آمادگی‌های لازم قبل از انتخابات ازسوی وزارت کشور باشد حال باید دید آیا در صورت فراهم‌بودن این زمینه‌های لازم، بر سر اجرایی شدن آن مانعی خواهد بود، ایمانی پاسخ می‌دهد: "اگر وزارت کشور در یک حوزه‌ای درباره الکترونیکی کردن انتخابات اعلام آمادگی کامل نماید و آن را به شورای نگهبان ارائه بکند آن وقت اگر شورای نگهبان با دلیل با آن مخالفت کرد که باید مشکل رفع شود و اگر بی‌دلیل بود آن موقع وضعیت فرق می‌کند."


کارمهم !
غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی هم درباره تلاش وزارت کشور برای شفاف‌تر کردن انتخابات به آفتاب یزدمی‌گوید: "هراقدامی که انتخابات را شفاف‌ترکند و اعلام نتایج را سرعت ببخشد مورد مطالبه مردم است، الکترونیکی کردن انتخابات کار مهمی است که دولت باید آن را انجام دهد."

 

 اخبار سیاسی  -  افتاب یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------