آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه

چهارمین جلسه در سال ۱۴۰۳ از دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون سابق قوه قضائیه در دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد. به گزارش…

دعا و بوسه آیت‌ا... هاشمی بدرقه پسر



« من به روشنی می‌بینم که ان‌شاءا... به‌زودی سالم و با‌نشاط بیرون می‌آیید و وارد جامعه می‌شوید برای خدمت و خداوند اجر زحمات طولانی‌ات را فراموش نخواهد کرد. جامعه هم بحمدا... تاکنون متوجه شده و بیشتر متوجه خواهد شد. خدانگهدار.» آیت‌ا... هاشمی از رفتن مهدی به زندان خشنود نیست اما خود گفته بود که فرزندانش تفاوتی با فرزندان دیگر این کشور ندارند و از حق ویژه‌ای هم برخوردار نیستند پس باید به حکم قانون تمکین کنند. هاشمی پدر دیروز ناراحت بود که این ناراحتی طبیعی است و همین باعث شد در گوش پسر چنین بگوید.

اخبار,اخبارسیاسی,مهدی هاشمی

 

دیروز روز عجیبی بود. خانواده هاشمی می‌دانستند روز خداحافظی با مهدی است و او باید برای سپری کردن حکم 10ساله خود به زندان برود اما هجمه‌گران بهتر می‌دانستند زمان سیاه‌نمایی است. «طی روزهای اخیر، ما با سازمان زندان‌ها و دادستانی در تماس بوده‌ایم و همان موقع اعلام کردیم که مهدی هاشمی طی چند روز آینده خود را به زندان معرفی خواهد کرد. با وجودی که هیچ احضاریه‌ای برای مهدی هاشمی ارسال نشده  اما برای جلوگیری از برخی اقدامات غیرمترقبه مانند حضور ماموران در منزل برای بازداشت او اعلام می‌کنیم که مهدی هاشمی تا عصر دوشنبه خود را به زندان اوین معرفی خواهد کرد.»

 

این اظهارات وحید ابوالمعالی صبح دیروز و ساعتی قبل از مراجعه مهدی هاشمی به زندان است. فقط یک کیف دستی همراه داشت که لوازم شخصی در آن بود و آنچه طبق قانون اجازه دارد همراه خودش داشته باشد. فقط همین؛ او بار دیگری هم داشت که سنگین بود و پدر می‌دانست در آن چیست چون آیت‌ا... هاشمی هم از این بارها بسیار دیده بود و درون این کوله بار فقط تهمت و دروغ بود. پسر یعنی مهدی هاشمی از پدر آموخته بود که نگذارد محتوای این کوله‌بار از تهمت تبدیل به کینه شود پس آن را در پشت در گذاشت و تهمت‌زنندگان را به خدا واگذار کرد.

 

از صبح دیروز خبری مبنی بر رفتن مهدی هاشمی به زندان اوین برای گذراندن مدت حبس 10ساله خود منتشر شد و البته در این میان برخی کاسه داغ‌تر از آش شدند و در حالی که تصمیم فرزند آیت‌ا... برای مراجعه به زندان منتشر شده بود چند خط به نقل از منبع همیشگی خودشان که نام آن منبع و فامیلی او «آگاه»! است منتشر کردند که گفته بود: «اگر مهدی هاشمی رفسنجانی امروز خود را به زندان اوین معرفی نکند حکم جلب برای وی صادر می‌شود.» مهدی این خبر را هم دید، لبخندی بر لبش آمد و گفت: «ما که حاضر و آماده رفتن به زندان هستیم پس هدفشان چیست؟ یعنی بیشتر از این می‌خواستند تهمت بزنند که با رفتن من به زندان مسیر آنها سد شده است؟» دیروز مهدی راه زندان اوین را در پیش گرفت.

 

مانند همیشه خانواده هاشمی با یکدیگر قصد حضور در این لحظه یعنی بودن در کنار مهدی را داشتند چنانکه عفت مرعشی در جایگاه مادر، فاطمه، یاسر و محسن هاشمی در جایگاه خواهر و برادران دیروز او را تا در زندان بدرقه کردند و دعایی برای سلامتی او زیر لب زمزمه می‌کردند. آیت‌ا... هاشمی و خانواده او بارها اثبات کرده‌اند که به قانون و حکم دادگاه احترام می‌گذارند هر چند مطابق خواست آنها نباشد و در گذشته هم این موضوع را به اثبات رسانده‌اند. مهدی که برای امور دانشگاهی مدتی را در خارج کشور گذرانده بود به رغم اینکه می‌دانست حضورش در کشور با مسائلی روبه‌روست به ایران بازگشت و در تمام جلسات دادگاهش شرکت کرد. مادر و خواهران او در برخی جلسات او را همراهی کردند تا نشان دهند همه به قانون و حکم آن احترام می‌گذارند. 


 آخرین پست فیسبوکی مهدی هاشمی
مهدی هاشمی صبح دیروز در صفحه خود در فیسبوک نوشت: « آخرین پست فیس‌بوک را در شرایطی می‌نویسم که تا ساعاتی دیگر با ﻭﺟﻮﺩ ﻋﺪﻡ‌ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺍﺟﺮﺍﻳﻴﻪ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻭﻳﻦ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻢ. ﺍﻳﻦ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﭘﺮﻳﻨﺖ ﻫﻤﻪ ﭘﻴﺎﻡ‌ﻫﺎ ﻭ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺗﻮﺳﻂ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﻣﻼﻗﺎﺕ‌ﻫﺎﻱ ﻫﻔﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﺍﻃﻼﻋﻢ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﺧﻮﺭ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﻢ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺩ.» وی اضافه کرده: «ﻳﻚ ﭘﺴﺖ ﻣﻔﺼﻞ ﻫﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﻧﺪ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻧﻮﺷﺘﻪ‌ﺍﻡ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﮔﺎﻫﻲ ﻫﻢ ﻋﻜﺲ ﻳﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺧﺎﺹ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺫﻫﻨﻢ ﻣﻲ‌ﺭﺳﺪ ﻳﺎ ﺧﺎﻃﺮﻩ‌ﺍﻱ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻢ.» 


 بیانیه مهدی هاشمی قبل از ورود به اوین
مهدی قبل از رفتن به زندان بیانیه‌ای هم قرائت کرد که متن آن به این شرح است: «ملت بزرگ و فهیم ایران، اکنون که براساس حکم محاکم قضایی برای تحمل کیفری ... مهیا گشته‌ام، به عنوان یک عضو خانواده بزرگ انقلاب اسلامی که همواره در خدمت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده و خواهم بود، به منظور صیانت و دفاع از حیثیت و شخصیت مبارز و نستوه و خستگی‌ناپذیر یار دیرینه و وفادار حضرت امام خمینی(ره) و همراه و وفادار همیشگی مقام معظم رهبری؛ پدرم مظلوم و بزرگوارم، با توجه به عدم پذیرش خواست اینجانب مبنی بر علنی برگزاری شدن دادگاه، بار دیگر درخواست اجازه پخش کامل و بدون حاشیه کلیه جلسات محاکمه اینجانب را از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران داده‌ام و امیدوارم که این تقاضا مورد پذیرش واقع شود. رجاء واثق دارم که این اقدام از سوءاستفاده افراد افراطی و مغرض در ضربه‌زدن به یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران پیشگیری خواهد کرد.»


 آیا پخش فیلم‌های دادگاه مهدی قانونی است؟
پس از ورود مهدی هاشمی به زندان اوین، وکیل او درباره پخش فیلم دادگاه موکلش گفت: رای پرونده صادر، قطعی و اجرا شده است و هیچ منع قانونی برای پخش جلسات دادرسی انجام شده در شعبه 28 دادگاه انقلاب وجود ندارد. سید وحید ابوالمعالی درباره درخواست موکلش مبنی بر پخش «کامل و بدون حاشیه کلیه جلسات محاکمه» وی، در پاسخ به این سوال که آیا از جلسات غیرعلنی محاکمه مهدی هاشمی فیلمبرداری شده است، گفت: از همه جلسات دادگاه مهدی هاشمی از ابتدا و با چند دوربین فیلمبرداری انجام شده است. 

 

وکیل مدافع مهدی هاشمی، با بیان اینکه «مطمئنا از جلسات مهدی هاشمی هم صدا و هم تصویر ضبط شده است»، گفت: به نظر من آقای هاشمی با این درخواست کمترین حق خودش را مطالبه کرده است، زمانی‌که فردی متهم به جرمی می‌شود و بعد از رسیدگی پرونده در دادگاه و محکوم شناخته شدن، روانه زندان می‌شود، اگر درخواست داشته باشد که فیلم دادگاهش پخش شود، خواسته‌ای منطقی است. ابوالمعالی با تاکید بر اینکه «از ابتدای برگزاری دادگاه مهدی هاشمی، درخواست ما این بود که فیلم این جلسات در دسترس مردم قرار بگیرد»، گفت: با این کار مردم از روند دادرسی مطلع شده و خودشان اظهارات مهدی هاشمی، دفاعیات ما و دفاع نماینده دادستان را می‌بینند و همه مطالب روشن می‌شود.

 

وکیل مهدی هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر قانونی امکان چنین کاری وجود دارد و منعی برای انتشار چنین فیلم‌هایی نیست؟، تصریح کرد: رای پرونده صادر، قطعی و اجرا شده است و هیچ منع قانونی برای پخش جلسات دادرسی انجام شده در شعبه 28 دادگاه انقلاب وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که «اگر صدا وسیما به دلایلی امکان پخش این فیلم را نداشته باشد، آیا درخواستی داشته‌اید که در صورت موافقت قوه قضائیه خودتان این فیلم را منتشر کنید؟» اظهار کرد: ما درخواست خودمان را در این خصوص مطرح کرده‌ایم و اگر این فیلم‌ها را در اختیار ما قرار بدهند، ما آن را از طریق شبکه اینترنت در اختیار مردم می‌گذاریم و تلاش‌مان را خواهیم کرد که به مشروح جلسات دسترسی پیدا کنیم؛ به هرحال قوه قضائیه که نمی‌تواند این فیلم‌ها را تا ابد پنهان کند و مساله دیگر این است که این کار خلاف قانون نیست.


 هاشمی درباره پرونده مهدی چه گفت؟
شخصیت مهدی به نحوی است که مادر علاقه خاصی به او علاقه دارد که برخی دلیل آن را فداکاری وی در زمان دفاع مقدس می‌دانند یعنی همان زمان که نوجوانی بیش نبود اما برای دفاع از خاک میهن به جبهه رفت. پدر نیز مهدی را همانند سایر فرزندانش دوست دارد و اخیرا در جلسه‌ای به بیان خاطره‌ای در مورد پرونده وی پرداخت.

 

هاشمی از دیدار با مهدی در زندان تعریف کرد و با تشریح ملاقات مهدی در زندان و اینکه با اصرار ایشان به خاطر پرهیز از شنود، زیر باران در محوطه‌ پارکینگ قدم می‌زدیم، گفت: مهدی به من گفت که اینان می‌گویند دو راه داری، یا در چند خط از رهبری تقاضای عفو کن یا باید این پرونده طولانی و چند هزار صفحه‌ای را ادامه دهی. وی افزود: خود مهدی به من گفت علی‌رغم اینکه خود چنین میلی ندارم چون می‌دانم جرمی مرتکب نشده‌ام، اما اگر شما و مقام معظم رهبری بخواهید این کار را می‌کنم که من به ایشان گفتم بگذارید با آقا مشورت کنم. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با تشریح ملاقات خویش با مقام معظم رهبری در این خصوص، عنوان کرد: به ایشان عرض کردم که راضی به این نیستم که ایشان تقاضای عفو کند و شما بپذیرید، چون در نگاه جامعه انعکاس خوبی نخواهد داشت. هم می‌گویند چرا به تقاضاهای عفو زندانیان دیگر چنین توجه نمی‌شود و هم می‌گویند هاشمی در پرونده پسرش اعمال نفوذ کرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری استدلال حرف‌های من را پذیرفتند، تصریح کرد: بعد از آن بود که به مهدی خبر دادیم هر طور که خودت می‌دانی، عمل کن و ایشان هم بر این نکته تأکید می‌کرد که چون می‌دانم گناهی نکرده‌ام بگذارید همه بفهمند و اگر هم گناهی کرده‌ام، بگذارید در همین دنیا محاکمه شوم و به مجازات برسم که سخت از مجازات آخرت می‌ترسم.»

 

در همان زمان هم برخی کینه‌ورزی در دستور کار خود قرار دادند و سعی در انکار دیدار آیت‌ا... هاشمی کردند که با صدور اطلاعیه‌ای این فضاسازی‌های مسموم خنثی شد. رفتن مهدی هاشمی به زندان نشان داد که آیت‌ا... تمایلی نداشت شائبه استفاده از رانت برای او که از چهره‌های باارزش انقلاب است در ذهن کینه‌وزان ایجاد شود. نخستین باری که آیت‌ا... هاشمی صریح در مورد دادگاه مهدی سخن گفت زمستان سال گذشته بود که اظهار داشت: «چون دادگاه علنی نیست، نمی‌توانم حرف‌های آنجا را بزنم. مثلا همین قضیه استات اویل قبلا سه بار مطرح شده بود و هر سه بار گفتند که هیچ ردی از مهدی هاشمی در آن نیست و هیچ اسمی از مهدی هاشمی در قراردادی که عباس یزدان‌پناه بست، دیده نمی‌شود.» و چند جمله دیگر هم بیان کرد که نشان از بی‌نقش بودن مهدی در برخی موارد داشت اما در نهایت تاکید کرد که هنوز حکم دادگاه اعلام نشده و پس از اعلام به آن تمکین خواهند کرد و حضور مهدی هاشمی در زندان اوین صبح دیروز گویای اثبات اظهارات آیت‌ا... هاشمی است.

 

مهدی به زندان رفت تا پایانی باشد بر صحبت‌های مخالفانی که هر چیزی را بهانه‌ای برای حمله به آیت‌ا... قرار می‌دهند تا با جوسازی سعی کردند اینگونه القا کنند که آیت‌ا... راهکاری برای زندان نرفتن پسرش خواهد یافت و نمی‌گذارد مهدی که در 16سالگی برای دفاع از خاک کشور به جبهه رفت به زندان برود.

 

اخبار  سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------