آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس/بررسی جزئیات طرح به کمیسیون شوراها محول شد



اخبار,اخبارسیاسی,  انتخابات مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در نشست علنی امروز رای مثبت دادند.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان، با 109 رای موافق، 61 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه علنی به کلیات این طرح رای مثبت دادند.

قرار است این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع داده شود تا جزئیات آن در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تدوین آیین‌نامه اجرایی انتخابات با  تفویض اختیارات متفاوت است
در جریان بررسی این طرح، حسینعلی حاجی دلیگانی  در اخطار اصل 85 قانون اساسی گفت: به طور حتم مجلس نمی تواند اختیار قانونگذاری خود را به نهاد دیگر واگذار کند اما در طرح کمیسیون شوراها در خصوص اصلاح برخی از مواد قانون انتخابات به این موضوع توجه نشده است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس افزود: در ماده 4 و تبصره 2 این طرح مطرح شده است که در شرایطی که انتخابات مجلس خبرگان با انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان برگزار شود هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه های فرعی همان هیأت اجرایی شهرستان و بخش در انتخابات خبرگان است.وی تأکید کرد: در ماده 9 قانون انتخابات مجلس خبرگان که در سال 59 به تصویب رسید، مجری انتخابات مجلس خبرگان را وزارت کشور انتخاب کرده است و آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان به پیشنهاد وزارت کشور و به تصویب شورای نگهبان می رسد.

در ادامه محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: در حال حاضر در مورد کلیات این طرح بحث می کنیم و وارد جزئیات نشدیم؛ ضمن آنکه در مورد آیین نامه های تصویبی هر قانون این موضوع به دستگاه مربوطه ارجاع می شود و تدوین آیین نامه به معنای تفویض اختیارات نیست.

همچنین موافقان ومخالفان نظر خود را درباره این طرح بیان کردند که بر این اساس، محمد دهقان در موافقت با این طرح گفت: انتخابات مجلس و خبرگان رهبری برای اولین‌بار امسال به صورت همزمان برگزار می‌شود و فرماندار به طور حتم نمی‌تواند دو هیات اجرایی را اداره کند.نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس افزود: کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس این طرح را آماده کرده است تا از اختلالاتی که ممکن است در برگزاری دو انتخابات ایجاد شود، جلوگیری کند و مواد این طرح کاملا به این موضوع اشاره دارد.

وی تاکید کرد: باتصویب این طرح در مسائل تبلیغاتی در انتخابات خبرگان در مجلس که ممکن است دارای تفاوت‌هایی باشد نیز هماهنگی ایجاد می‌شود، بنابراین این طرح برای همسان‌سازی و جلوگیری از ایجاد اختلال در برگزاری انتخابات است و باید یک هیات اجرایی به وجود آید تا دوگانگی‌ها از بین برود.

در ادامه قاسم جعفری به‌عنوان موافق این طرح نیز گفت: در حال حاضر بحث کلیات مطرح است و باید به این نکته اشاره کرد که بهتر است برای برگزاری دو انتخابات یک هیات اجرایی وجود داشته باشد، چرا که برای اولین‌بار است که انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی همزمان برگزار می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: بهتر است که با اصلاح برخی از مواد در قانون انتخابات مجلس موافقت شود، چرا که اگر هیات اجرایی درست شکل بگیرد به نفع نظام خواهد بود.

همچنین مهرداد بذرپاش به‌عنوان موافق این طرح گفت: هر چند که ایرادات جزئی در این طرح وجود دارد و صحبت‌های مخالفان صحیح بوده و باید در برخی مسائل شفاف‌سازی شود، اما با توجه به اینکه این دو انتخابات امسال همزمان برگزار می‌شود، چاره‌ای جز اصلاح برخی از مواد وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با دو هیات اجرایی اگر اصلاح صورت نگیرد، درهم‌ریختگی در حوزه اجرا به‌وجود می آید. همچنین در ماده ای از این طرح گفته شده که مجریان و ناظران حق دخالت علیه افراد را ندارند، بنابراین با ایجاد هیاتی حتی می‌توان اتهامات در حوزه تبلیغات کاندیدا را نیز برطرف کرد.


  اخبار سیاسی  - خبر  انلاین 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------