آخرین اخبار سیاسی

محمد صدر،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش محمد صدر به لایحه عفاف و حجاب: ایده‌های ضد اسلام توسط برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند به نظام تحمیل می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به…

مشایی؛ سر دو راهی



اخبار,اخبارسیاسی,شکایت مشایی علیه پورمحمدی

یک «منبع آگاه» در وزارت دادگستری می گوید: « هنوز شکایت مشایی علیه پورمحمدی در مراجع قضایی، از جمله دادگاه ویژه روحانیت، ثبت نشده است. عبدالرضا داوری مشاور رسانه ای احمدی نژاد، نخستین و تنها فردی بود که خبر شکایت مشایی از وزیر دادگستری را اعلام کرد. اما حالا، عنوان می کند که در جریان ادامه موضوع نیست.

روزنامه ایران نوشت؛
هفته پیش یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد در صفحه شخصی خود به نقل از مشایی نوشت: «حتماً از پورمحمدی شکایت می‌کنم و تا آخر هم دنبال می‌شود» عبدالرضا داوری افزوده بود که «یکی از وکلا مأمور شد تا روز شنبه لایحه شکایت مهندس مشایی علیه مصطفی‌پور محمدی، به اتهام افترا و نشر اکاذیب را به قوه قضائیه تسلیم نماید».

شنبه آمد و رفت و خبری از تسلیم شکایت منتشر نشد. پیگیری‌های «ایران» نشان می‌دهد تا غروب چهارشنبه هم مشایی و وکلای او، شکایتی را ثبت نکرده‌اند، این در حالی است که در فاز جدید شکایات احمدی‌نژاد و یارانش از افشاگری‌های مقامات دولت تدبیر، کمتر نشانی از صبر و حوصله دیده می‌شود. کما اینکه شخص رئیس دولت سابق در دو مورد، بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن سخنان جهانگیری و اشرفی اصفهانی واکنش نشان داد و وکلای او از ثبت شکایت احمدی‌نژاد علیه آنان در مراجع قضایی خبر دادند. اما رئیس دفتر او با وجود اعلام قبلی، تاکنون از پورمحمدی شکایت نکرده است. آیا مشایی  از پیگیری حقوقی سخنان پورمحمدی منصرف شده است؟

 ماجرا از کجا آغاز شد؟
مصطفی پورمحمدی در گفت‌و‌گوی خود با ویژه نامه «ایران»  که 13 مرداد منتشر شد، ضمن بازخوانی پرونده‌های مفاسد مالی، به نقش مشایی در پرونده فساد بزرگ سه هزار و 800 میلیارد تومانی اشاره کرده بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. در واکنش به این سخنان، پنجشنبه 15 مرداد جاری،  عبدالرضا داوری، از اطرافیان احمدی نژاد علاوه بر انتشار خبر واکنش مشایی در صفحه شخصی خود به «ایلنا» نیز گفت که «وقتی آقای مشایی در جریان این اظهارات قرار گرفت، عنوان کرد که نه تنها از پورمحمدی شکایت خواهد کرد، بلکه تا پایان نیز این موضوع را دنبال می‌کند. در همین رابطه یکی از وکلا مسئول پیگیری طرح این شکایت شد و روز شنبه این شکایت تسلیم قوه قضائیه خواهد شد».  وی این نکته را اضافه کرد که «الان نتیجه گرفتیم سکوت خود را بشکنیم.»

داوری: بی‌خبرم
داوری، نخستین و تنها فردی بود که خبر شکایت مشایی از وزیر دادگستری را اعلام کرد. اما حالا عنوان می‌کند که در جریان ادامه موضوع  نیست و نمی‌داند شکایت مشایی ثبت شده است یا خیر؟ او در پاسخ به این سؤال «ایران» که آیا شکایت مشایی از وزیر دادگستری ثبت شده است یا خیر، می‌گوید: «این را باید از وکیل آقای مشایی بپرسید. من در جریان نیستم.»  وقتی از او می‌پرسیم آیا مشایی از شکایت خود منصرف شده یا نه؟ باز هم ابراز بی‌اطلاعی می‌کند: «آقای مشایی در آن مقطع گفتند که شکایت می‌کنند، اما اینکه بعد از آن چه اتفاقی افتاد در جریان نیستم، موضوع را وکیل ایشان دنبال کردند و باید از او بپرسید».

وکیل مشایی: در جریان نیستم
سیداصغر حسینی، از جمله افرادی است که از او به عنوان یکی از وکلای مشایی نام برده می‌شود، اما وی نیز نه تنها پاسخ روشنی به پیگیری‌های «ایران» نداد، بلکه بر ابهامات ماجرا افزود. این وکیل در پاسخ به این سؤال «ایران» که آیا شکایت مشایی از پورمحمدی ثبت شده یا خیر؟ پاسخی مشابه داوری می‌دهد: «در جریان نیستم» و البته لازم می‌داند که توضیحی هم بدهد: «در شهرستان به سر می‌برم و اطلاع دقیقی از جوانب موضوع ندارم». وکیل مشایی ادامه می‌دهد: «اگر آقای مشایی بخواهند از آقای پورمحمدی شکایت کنند باید این پرونده را در دادگاه ویژه روحانیت ثبت کنند، در این صورت، وکیل پرونده حتماً باید یک روحانی باشد». اما یک حقوقدان، تأکید می‌کند که براساس قانون، تنها، متهم دادگاه ویژه روحانیت است که باید وکیل روحانی داشته باشد و این الزام، درباره شاکی صدق نمی‌کند.

بهمن کشاورز در این زمینه به «اعتماد» گفته است: «طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ١١/٧/١٣٧٠، در خصوص «‌انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی» ماده واحده - اصحاب دعوی حق انتخاب وکیل دارند و تمام دادگاه‌هایی که به موجب قانون تشکیل می‌شوند مکلف به پذیرش وکیل هستند.

تبصره ١ – اصحاب دعوی در دادگاه ویژه روحانیت نیز حق انتخاب وکیل دارند، دادگاه تعدادی از روحانیون صالح را به عنوان وکیل مشخص‌می‌کند، تا از میان آنان به انتخاب «متهم»، وکیل انتخاب گردد». سوای این بحث ها، نکته آنجاست که یک «منبع آگاه» در وزارت دادگستری در پاسخ به پیگیری «ایران» می‌گوید: « هنوز، شکایت مشایی علیه پورمحمدی در مراجع قضایی، از جمله دادگاه ویژه روحانیت، ثبت نشده است. این «مقام آگاه»، تأکید می‌کند «وزیر دادگستری همان‌گونه که پیش تر اعلام کرد، از شکایت مشایی استقبال می‌کند و مدارک لازم برای اثبات سخنان خود را  در دادگاه ارائه خواهد کرد.»

 مشایی؛ سر دو راهی
دلیل انصراف یا حداقل، تردید مشایی در تسلیم شکایت علیه وزیر دادگستری چیست؟ به نظر می‌رسد پاسخ این سؤال را باید در بخشی از واکنش پورمحمدی جست و جو کرد. او روز 18 خرداد هنگامی که با سؤالی درباره تهدید به شکایت مشایی مواجه شد، تأکید کرد که « این بخش کوچکی از حرف‌های فراوانی بود که در گذشته مطرح شده و در شهریور 90 در صحن غیرعلنی مجلس نیز مستنداتی در این خصوص ارائه کردم. البته اگر خیلی اصرار دارند خوب است، چون بخشی از پرونده که به وی مربوط می‌شود، زودتر رسیدگی خواهد شد». اکنون مشایی سر دو راهی است، یا باید به عنوان شاکی پورمحمدی به دادگاه برود و ریسک بررسی اتهام مشارکت خود در پرونده فساد بزرگ سه هزار و 800 میلیارد تومانی  را بپذیرد یا وعده خود برای شکایت از وزیر دادگستری را نادیده انگارد.

پی بردن به گزینه نهایی رئیس دفتر دولت احمدی نژاد، زمان زیادی نمی‌طلبد و نیازی هم به اعلام رسمی آن نیست؛ ثبت یا انصراف از شکایت مشایی، خود گویای ضریب ریسک‌پذیری مشایی خواهد بود.


  اخبار   سیاسی  -  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------