آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صادق زیباکلام: خطر جنگ رفع شده است | اسرائیل دست بالای نظامی را دارد

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید اسرائیل دست بالای نظامی را دارد و این قید جدید ایران که گفته هر حمله‌ای به منافع…

تندروهای مجلس در مورد توافق چه در سر دارند؟



 

اخبار,اخبارسیاسی, توافق  برجام

در پایان جلسه علنی روز یکشنبه ۲۵ مرداد مجلس بیانیه‌ای با امضای ۲۰۱ نماینده توسط یک عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد.

به گزارش تیک  در این بیانیه آمده است: «براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی بررسی متن برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام از وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت است و مستلزم ارائه اطلاعات و همکاری تمامی دستگاه های ذیربط است.»

مطابق اصل ۷۷ قانون اساسی «عهدنامه ‏ها، مقاوله ‏نامه ‏ها، قراردادها و موافقت‏نامه‏ های‏ بین ‏المللی‏ باید به ‏تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.»

اصل ۱۲۵ نیز مقرر کرده که "عهدنامه ‏ها، مقاوله‏ نامه ‏ها، موافقت‏نامه‏ ها و قراردادهای‏ دولت‏ ایران‏ با سایر دولت‌ها" پس از تصویب در مجلس به امضای رئیس جمهور یا نماینده او می‌رسد.

پیش از این عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران با تأکید توصیه کرده بود که تصویب توافق هسته‌ای، موسوم به "برجام" (برنامه جامع اقدام مشترک) در مجلس شورای اسلامی به مصلحت ایران نیست.

سخنان عراقچی اشاره‌‌ای غیرمستقیم به مواضع تندروهای مجلس در ایران است که آن‌ها در مورد ضرورت به بحث گذاشتن برجام در مجلس به این دلیل پافشاری می‌کنند که احتمالا بتوانند آن را رد کنند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی تا کنون چند بار اعلام کرده که فقط معاهده‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی نیاز به تصویب مجلس دارد و "این‌طور نیست که هر توافق‌نامه‌ای را که دولت بخواهد با کشورهای خارجی منعقد کند، حتما به مجلس ببرد". او می‌گوید برجام فقط یک "برنامه" است و شامل این دو اصل قانون اساسی نمی‌شود.

بهرحال این نمایندگان مجلس در بیانیه خود خواستار آن شده‌اند که متن برجام باید در قالب یک لایحه به مجلس ارائه شود و ضروری است که این امر هر چه سریع‌تر صورت گیرد.

در این بیانیه آمده که «هرگونه اقدام داوطلبانه و شروع اجرایی توافق‌نامه به صورت موقت، دائمی یا الزامی قبل از تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان وجاهت قانونی ندارد.‌‌»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز معتقد است که دولت باید برجام را به صورت لایحه به مجلس ارائه کند.

فیروزآبادی: مجلس تصویب نکند تا تعهد حقوقی ایجاد نشود

سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز هفته گذشته تصریح کرده بود که "داوطلبانه بودن تعهدات برجام نکته مثبتی است".

فیروزآبادی گفته بود مجلس شورای اسلامی نباید با تصویب برجام برای جمهوری اسلامی تعهد حقوقی ایجاد کند، به عبارت دیگر وضعیت داوطلبانه بودن اجرای برجام را به الزام‌‌آور بدل کند.


 اخبار  سیاسی -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------