آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

رئیس مجلس: در تلاشیم شرط سنی رای دادن به خبرگان به ۱۸ سال برسد



اخبار,اخبارسیاسی,علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم مذاکرات هسته‌ای یک تصمیم استراتژیک از سوی نظام بود که مربوط به این دولت نبوده بلکه مربوط به انتهای دولت قبل است زیرا غربی‌ها در اواخر دولت گذشته بارها تقاضای مذاکره با ایران را داده‌اند.

به گزارش «انتخاب»، علی لاریجانی صبح امروز در شانزدهمین اجلاس سالانه بسیج اساتید سراسر کشور با عنوان «الزامات تبدیل جمهوری اسلامی ایران به قدرت بین‌المللی» که در تالار صبای صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: مسائل زیادی در کشور وجود دارد که نیاز به بحث و گفت‌وگو دارد.

وی افزود: بیش از 20 سال در مسئله امنیت ملی کشور بنده نقش داشته‌ام، می‌دانم که نظام جمهوری اسلامی در مسائل استراتژیک درست عمل کرده و در مسائل فرهنگی و اقتصادی، استراتژی مناسبی را پیش برده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مسائل کلی هسته‌ای در کشور مسئولان ما با توجه به سیاست‌های کلان و نظرات رهبری یک تصمیم‌گیری دقیق را داشتند.

لاریجانی با بیان اینکه موضوع هسته‌ای را باید از یک وجه دیگر مورد بررسی قرار داد، گفت: ما باید موضوع هسته‌ای را به صورت کلی و جزئی و همراه نقاط ضعف و قوت آن بررسی و تحلیل کنیم.

وی ادامه داد: امروزه سئوال مهم باید این باشد که چرا آمریکا و غرب اصرار داشتند تا در درون مذاکرات به نتیجه‌ای با ایران برسند بنابراین توجه به این سئوال و پاسخ به آن نشان‌دهنده شرایط و نحوه عملکرد ما در آینده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو دستگی در کنگره آمریکا گفت: در آمریکا سیاستمداران به 2 گروه تقسیم شده‌اند که گروه اول عقیده دارند این توافقات نباید صورت می‌گرفت و تحریم‌های بیشتری در قبال ایران صورت می‌پذیرفت، این‌ها از جمله جمهوری‌خواهان در آمریکا هستند که هم‌اکنون نیز در کنار اسرائیلی‌ها سعی دارند با تشویش فضای مذاکرات و خرج‌کردن پول‌های کلان این جریان را تخریب کنند.

لاریجانی با اشاره به گروه دوم سیاستمداران آمریکا عنوان کرد: جریان دوم بر این عقیده هستند که باید از این فرصت مذاکرات استفاده می‌کردند زیرا آن‌ها می‌دانند تحریم‌ها قدرت پایداری در ایران نداشته و با توجه به تمامی این مشکلات، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر دانش داخلی مشکلات به‌وجود آمده ناشی از تحریم را در کشور حل کرده است.

غربی‌ها در اواخر دولت گذشته بارها تقاضای مذاکره با ایران را داده‌اند
وی تصریح کرد: تصمیم مذاکرات هسته‌ای یک تصمیم استراتژیک از سوی نظام بود که مربوط به این دولت نبوده بلکه مربوط به انتهای دولت قبل است زیرا غربی‌ها در اواخر دولت گذشته بارها تقاضای مذاکره با ایران را داده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به نظر می‌رسد که آن‌ها متوجه شده‌اند ایران در زمینه‌های مختلف باروری از خود نشان می‌دهد و این مشکلاتی که بابت موضوع هسته‌ای برای ما ایجاد کرده‌اند، تنها ایستادگی، دقت‌نظر، حرکت دانشمندان هسته‌ای و پیمودن راه پیشرفت را به‌بار آورده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در راه رشد و پیشرفت، بسیاری از کشورها سعی در متوقف کردن ما داشتند اما با توجه به تمام شیطنت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها باز هم توفیق چندانی نداشتند. باید توجه داشت که یکی از دلایل اصلی مذاکرات این است که آن‌ها مشکلاتی دارند که بدون نقش‌آفرینی ایران برطرف نمی‌شود.

وی با اشاره به گروهی دیگر در بین سیاستمداران آمریکایی گفت: گروه دیگری از آن‌ها می‌خواستند کاری کنند که رویکرد کشورهای غربی به‌صورت کامل نسبت به ایران عوض شود. این‌ها همان‌هایی هستند که سا‌ل‌ها به جنگ آمریکا با چین دامن زدند، اما زمانی که به ما رسیدند، فهمیدند جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای جهان فرق‌های بسیاری دارد.

توافقات برجام به این معنا نیست که جمهوری اسلامی و کشورهای 1+5 یک راه را دنبال کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در برجام توافقاتی را بین خود و کشورهای 1+5 در نظر گرفته‌ایم، تأکید داشت:‌ این توافقات به این معنا نیست که جمهوری اسلامی و کشورهای دیگر یک راه را دنبال کنند بلکه ما راه خود را دنبال می‌کنیم و همواره از مظلومان دفاع خواهیم کرد.

وی افزود:‌ ما صدام را یک عنصر ناخلف در کشور عراق می‌دانستیم اما با رفتن صدام و آمدن آمریکا به عراق نیز مخالف بودیم و این مخالفت ما سال‌ها پس از ورود آمریکا به عراق به آن‌ها ثابت شد و سیاستمداران جنگ‌طلب آمریکایی تازه به اشتباه بزرگ خود پی برده بودند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به خطبه عید فطر رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: ایشان به درستی استراتژی ما درباره مسائل مختلف از جمله فلسطین و مسائل مربوط به منطقه را تبیین کردند. این سخنان حرف‌های صادقانه‌ای هم بود. همچنین رهبری با تیزهوشی درباره مسائل هسته‌ای در چند مقطع نقش اساسی ایفا کردند.

وی ادامه داد: قدرت‌های دنیا می‌خواستند خط قرمزی بر روی تکنولوژی هسته‌ای بگذارند اما با ایستادگی رهبری این تکنولوژی تثبیت شد و نکته مهم این است که به این تحریم حمله و هجوم شد. زیرا در مذاکرات آنان احساس نیاز کردند و دولت فعلی هم در مذاکرات جدی‌تر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خدا را شکر دستاوردهای هسته‌ای مورد نقد و بررسی است، افزود: حادثه هسته‌ای نشان داد که جمهوری اسلامی ایران واقعیت خود را به آنان تحمیل کرده است که البته در این مسیر آنان سنگ‌اندازی‌های زیادی کردند اما نتوانستند در مقابل این نظام تاب بیاورند. البته من اغراضی را که در درونشان است نفی نمی‌کنم اما چارچوب نظام باعث شد که دستاوردهایی برای ایران کسب شود.

وی با اشاره به این دستاوردها، تصریح کرد: این دستاوردها مربوط به مسائل هسته‌ای، منطقه‌ای و اصل انقلاب اسلامی است اما باید به این نکته هم توجه کرد که چگونه می‌توان از این قدرت برای ایجاد تکیه‌گاهی برای مسلمانان استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به الزامات تبدیل جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: رصد معنوی و خصوصیات الهام‌بخش انقلاب اسلامی، یکی از عوامل اصلی ایستادگی نظام ما در برابر دسیسه‌های دشمن بوده است.

لاریجانی افزود: تفکر اسلامی، فرهنگ دینی و الهام‌بخش انقلاب اسلامی، ظلم‌ستیزی، مبارزه با استکبار و توجه به آینده مسلمین، سبب کنار رفتن پرده‌های از غفلت در منطقه شده است.

مسئله انقلاب اسلامی و حقیقت بیداری اسلامی در بتن جوامع اسلامی وجود دارد
وی با بیان اینکه مسئله انقلاب اسلامی و حقیقت بیداری اسلامی در بتن جوامع اسلامی وجود دارد، گفت: نقطه ضعف امروز کشورهای جهان فقدان معنویت در جامعه‌ها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید نقاط ضعف خود را در انقلاب اسلامی شناسایی کنیم، گفت:‌ قطعاً هر جامعه‌ای دارای نقاط ضعف است که باید شناسایی و مورد رصد دقیق قرار گیرد.

لاریجانی با اشاره به مسئله رشد علمی در کشور، تأکید کرد:‌ رشد علمی و فناوری با جهش‌های بسیار خوبی مواجه شده ‌و بسیاری از این پیشرفت‌ها، ایجاد فرصت‌هایی است که ما از ناحیه تهدید‌ها و تحریم‌های دشمن به‌وجود آوردیم.

وی ادامه داد: البته بحث علم در کشور دارای نقایصی است، به‌عنوان مثال هنوز نتوانسته‌ایم، دانش و پژوهش‌هایمان را به نیازهای تولید متصل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از افراد افزایش اعتبارات پژوهش را نیازی برای اتصال صنعت با دانشگاه دانسته‌اند، تصریح کرد:‌ در سال‌های گذشته تا حد امکان این اعتبارات افزایش پیدا کرده است، ولی همچنان چرخه ارتباط تولید با دانشگاه کامل نشده است.

لاریجانی افزود: به نظر می‌رسد چون ایران یک کشور نفت‌خیز است، اقتصاد رقابتی به معنای واقعی وجود ندارد، همچنین بودجه دانشگاه‌ها نیز به میزان ارتباط آن‌ها با صنعت ربط ندارد. دانشگاه‌ها برای تأمین اعتبارات خود نیازمند تولید بوده و با آنها ارتباط داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موضوع تکنولوژی نیازمند یک دوره مجاهدت هستیم، خاطرنشان کرد:‌ باید حتماً اشکالات این حوزه با توجه به نیازهای داخل برطرف شود تا جهشی در این موضوع ایجاد شود، در این زمینه نیاز به کمک اساتید به وضوح دیده می‌شود و دولت و مجلس نیز اگر طرحی آورده شود که مشکلات را برطرف کند، از آن‌ها حمایت می‌کند.

تا زمانی که اقتصاد قوی نداشته باشیم حرکت پیش‌رونده‌ای نداریم
وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که اقتصاد قوی نداشته باشیم حرکت پیش‌رونده‌ای نداریم، بیان کرد: سال گذشته 180 هزار میلیارد تومان بودجه برای دستگاه‌های دولتی در نظر گرفته شده که 150 هزار میلیارد آن بودجه جاری بوده ‌و تنها 30 هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی اختصاص پیدا کرده است، نتیجه آن حالت رکودی است که در استان‌های مختلف کشور دیده می‌شود.

لاریجانی در ارتباط با دیگر مشکلات بخش اقتصاد کشور، اظهار داشت:‌ یکی از مشکلات بخش‌های مختلف اقتصادی این است که به طور شایسته‌ای به تولیدات داخلی توجه نکرده‌ایم و برای حل این موضوع به وفاق ملی نیاز داریم.

وی اقتصاد مقاومتی را اقتصادی درون‌زا عنوان کرد و گفت: برای استقرار این اقتصاد باید همه همفکر شوند تا بتوانیم اقتصادی سالم، مولد و با اتکا به مردم داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی میزان کل صادرات غیرنفتی کشور را 50 میلیارد دلار دانست و تصریح کرد:‌ برخی از کشورهای منطقه تا 150 میلیارد دلار صادرات داشته‌اند درحالی که از منابع خدادادی کشور ایران بی‌بهره بودند.

لاریجانی در ادامه سخنانش اقتصاد را یکی از ارکان تبدیل ایران به قدرت بین‌المللی عنوان کرد و افزود: باید اشکالات این حوزه استخراج و رفع شود تا پرشی در این زمینه به‌وجود بیاید، به عبارت دیگر حضور در میدان اقتصادی یک نوع جهاد است که باید به آن توجه کرد.

وی عقلانیت و مقبولیت در تصمیمات حوزه اقتصاد را 2 رکن بسیار مهم دانست و تأکید کرد: برخی از اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد ممکن است مقبولیت داشته باشد ولی عقلانی نبوده است. برای پیش‌برد اهداف اقتصادی حرکت‌های نظام باید این 2 مؤلفه را توأم با هم داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکیه بر مردم‌سالاری دینی در اتخاذ تصمیم‌های راهبردی یک موضوع ثانوی نیست، تصریح کرد:‌ هر فعل سیاسی باید از عقلانیت و مقبولیت کافی برخوردار باشد تا آینده کشور را جلو ببرد.

لاریجانی همچنین با اشاره به انتخابات های پیش رو گفت: تلاش می‌شود با هماهنگی مجلس خبرگان و در صورت موافقت شرایط سنی [از ۱۵] به ۱۸ سال برسد.

فرهنگ عقلانی درحوزه اقتصادی جایگزین واکنش‌های احساسی شود
لاریجانی افزود: در حوزه اقتصادی باید حرکت‌های آرمانی در نظر گرفته شود که با شعارزدگی همسان نیست، به بیان دیگر در این حوزه فرهنگ عقلانی باید جایگزین واکنش‌های احساسی شود.

وی در بخش پایانی سخنانش داشتن روحیه حماسی و مجاهدت را یک امر مهم برای جامعه عنوان کرد و افزود: این موضوع جدا از عقلانیت است زیرا پیامبر اسلام(ص) در بیانات خود فرموده‌اند که جامعه سرافراز باید برای جهاد آماده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همفکری را یکی از عوامل ایجاد عقلانیت در اقتصاد خواند و تأکید کرد: وحدت درونی کشور در این زمینه بسیار مهم است. باید در نظر داشت که در جامعه ایران یک محور ارزشمند به نام رهبری وجود دارد و تمام حرکت‌ها باید در چارچوب این محور انجام بگیرد، با این حال اختلاف نظرها اگر ایجاد نزاع نکند و چارچوب‌ها را تغییر ندهد، سازنده نیز خواهد بود.

 اخبار  سیاسی  -  انتخاب 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------