آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

انتقاد تابش از ترکیب هیاتهای نظارت برانتخابات/ شورای نگهبان از نزدیکان احمدی نژاد یار گیری می کند؟



اخبار,اخبارسیاسی,اصلاح طلبان

 

سال،سال انتخابات است و رفتارشوراي نگهبان در تاييد و رد صلاحيت‌ كانديداها مجدد پر اهميت شده است. با توجه به سابقه رد صلاحيت گروهي از اردوگاه اصلاح‌طلبي،  بازهم اين نگراني وجود دارد كه شوراي نگهبان بخواهد دست به  رد صلاحيت دسته‌جمعي‌كساني‌بزند كه از لحاظ‌تفكر سياسي‌با‌اين شورا همخوانی‌ندارند. از سوي ديگر اصلاح طلبان از اكنون عنوان مي‌كنند اگر نتوانند تعداد قابل توجهي از كرسي‌هاي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را به دست بياورند قطعا به دليل  رد صلاحيت‌هاي اين نهاد نظارتي خواهد بود.

 

سخنان  اخير دبير شوراي نگهبان در خطبه نماز جمعه به نگراني جريان اصلاح‌طلب دامن  زد. از سوي ديگر تعيين تركيب هيات‌هاي نظارتي استاني شوراي نگهبان در انتخابات به مسئله‌اي جديد براي نگراني اصلاح ‌طلبان تبديل شده است.موضوعی که در صورت صحت می تواند به جایگاه  واعتبار این نهاد نظارتی تاثیربگذارد.


شاخصه های مبهم
 هميشه اين سوال وجود داشت كه اعضاي شوراي نگهبان بر اساس چه موازيني صلاحيت‌ها را بررسي مي‌كنند. تا كنون موارد و شاخص‌هاي رسيدگي به صلاحيت‌ها مشخص نشده و هرگز در اختيار رسانه‌ها قرار نگرفته است. مسعود پزشكيان كه زماني براي رياست جمهوري كانديدا شده بود در  گفت‌وگو با «قانون» عنوان كرد از طرف شوراي نگهبان به او اطلاع داده بودند رد صلاحيت شده است اما هرگز دلايل رد صلاحيت، را پيگيري نكرده است.

 

بر اين اساس به نظر مي‌رسد حتي كانديداها از دلايل رد صلاحيت يا احراز صلاحيت بي‌اطلاع هستند و افكار عمومي چنين تصور دارند كه برای صلاحيت‌ها ضابطه قابل اعلانی وجود ندارد.با اين حال محمد رضا تابش، نماينده ديگر مجلس تاكيد دارد كه زمان رد صلاحيت شوراي نگهبان دلايل را در اختيار كانديدا مي‌گذارد. نماينده مردم اردكان در مجلس نهم شوراي اسلامي به «قانون» گفت: شاكله شوراي نگهبان هم از فقهاي برجسته‌ و هم حقوقدان‌هاي مبرز تشكيل شده است. بنابراين انتظار مي‌رود كه بر اساس قانون عمل كنند. وي تاكيد كرد : البته آنها اين بار اعلام كردند كه مر قانون را مراعات خواهند كرد. اين نماينده كه تصور مي‌كند دلايل رد صلاحيت به كانديداها اعلام مي‌شود از شوراي نگهبان خواست كه در زمينه صلاحيت‌ها به نسبت گذشته اطلاع رساني بيشتري صورت گيرد.

 

تابش در خصوص قانون شوراي نگهبان توضيح داد: در واقع قانون اين نهاد، نظارت استصوابي است و در واقع آنها شرايط كانديداها را براي احزار صلاحيت‌ها بررسي مي‌كنند و هر كسي شرايط لازم را داشته باشد تاييد خواهد شد. اين نماينده اصلاح‌طلب در خصوص نقدهايي كه به شوراي نگهبان به دليل مبهم بودن دلايل رد صلاحيت‌ها وارد مي‌شود، گفت: اين نقدها در واقع به قانون نظارتي اين نهاد وارد است نه خود نهاد. بنابراين اگر نقصي وجود دارد بايد نسبت به رفع آن اقدام كنيم تا قانوني شفاف باشد. اين نماينده همچنين تاكيد كرد كه شوراي نگهبان قول‌داده است بر مبنا و مدار قانون عمل كند بنابراين پيشنهاد كرد در اين مسير اطلاع رساني كند تا نگاه منفي به اين نهاد اصلاح شود.


 تركيب سياسي هيات‌هاي نظارت در استان‌ها
با اين حال تابش از نگراني جديدي در جريان انتخابات و تاييد صلاحيت‌ها خبر داد. وي با اشاره به تعيين تركيب هيات‌هاي نظارتي شوراي نگهبان در استان‌ها گوشزد كرد كه در برخی استان‌ها افراد تعيين شده براي نظارت بر صحت برگزاري انتخابات و تاييد صلاحيت‌ها  نگاهي جناحي و سياسي دارند. نماينده مردم اردكان در مجلس نهم شوراي اسلامي عنوان كرد: در استان يزد افرادي از سوي شوراي نگهبان براي نظارت بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان انتخاب شده‌اند كه موضع‌گيري‌هاي شديد و غليظي داشته‌اند و از مسئولان دولت قبل هستند. اين نماينده اصلاح‌طلب اعتقاد دارد كه تعيين تركيب هيات‌های نظارت بر اساس نگاه سياسي مي تواند به وجهه شوراي نگهبان هم آسيب برساند.


 انتقادي به پيشينه‌عملكرد‌شوراي‌نگهبان
تابش در ادامه به حوادث انتخابات رياست جمهوري سال 88 اشاره كرد و گفت: در آن سال شاهد بوديم كه از 12 عضو شوراي نگهبان، هشت نفر در خصوص يكي از كانديداها اعلام موضع كردند، اظهار نظر افرادي كه قرار است نهاد داوري را اداره كنند دور از انصاف و عدالت بود. به اين جهت توصيه مي‌شود اين بار شوراي نگهبان با تعيين سياسي تركيب هيات‌هاي نظارت استاني، مجدد بي عدالتي نكند. وي تاكيد كرد: قبول داريم كه هر فردي نگاه سياسي دارد اما نبايد اين نگاه در زمان قضاوت و داوري اعمال شود.

 

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس همچنين از شوراي نگهبان خواست تركيب هيات نظارت بر انتخابات دراستان‌ها به نحوي نباشد كه اين تلقي به وجود افراد كه موضع گيري دارند و شناخته شده‌ هستند در انتخابات اثرگذار خواهند بود. تابش تاكيد كرد: اين اتفاق قطعا شوراي نگهبان را زير سوال خواهد برد در گزينش اعضاي نظارتي شوراي نگهبان در استان‌ها  نگاه منصفانه اعمال شود و به طور متناسب از جناح‌ها و گروه‌هاي سياسي نماينده‌اي حضور داشته باشد تا عدالت در مقام داوري رعايت شود.


 نگاه‌هاي خاص در تركيب شوراي نگهبان
تا كنون شوراي نگهبان  تركيب هيات‌هاي نظارت بر انتخابات استان‌ها را تعيين كرده است. كه با بررسي‌هاي صورت گرفته مشخص شد در برخي استان‌ها افرادي در تركيب‌ اين هيات‌ها حضور دارند كه صاحب نگاه سياسي خاص و گاهي تند هستند. در استان اصفهان از 5 عضو هيات نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات  سه نفر از اردوگاه جريان‌هاي خاص هستند. به طور مثال حجت الاسلام و المسلمین سید احمد محی‌الدین میر مرشدی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه و علیرضا جوادی در دولت احمدي نژاد حضور داشته او زماني معاون استاندار و فرماندار كاشان دولت سابق بوده است. همچنين حسين آذين، عضو ديگر هيات نظارت شوراي نگهبان در استان اصفهان،  گزينه معاونت سياسي و امنيتي وزير كشور دولت احمدي نژاد براي استان اصفهان بود.

 

يكي از شاخص‌هاي اعضاي شوراي نگهبان و نظارت بر انتخابات بيطرفي است اما احمد قنبریان كه قائم مقام هیات نظارت بر انتخابات گیلان است در گفت‌وگويي براي رد صلاحيت شدگان انتخابات گذشته خط و نشان كشيد و گفت: اگر فردی در دوره‌های گذشته رد صلاحیت شده، این امر به قوت خود باقی است مگر اینکه شرایطی ایجاد شده و آثار آن رد صلاحیت از بین رفته باشد که احتمال و مصادیق آن کم است. حجت‌الاسلام احمدی خرم از اعضاي هيات نظارت بر انتخابات خراسان شمالي نيز مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه جوادالائمه (ع) است.

 

در استان فارس نيز محمد هادي صادقي كه زماني رياست دانشگاه شيراز را بر عهده داشت، در تركيب هيات نظارت بر انتخابات حضور دارد. اين استاد دانشگاه در زمان دولت احمدي نژاد در واكنش به بداخلاقي رئيس دولت با كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت وقت نامه حمايتي از لنكراني نوشت. بايد يادآوري كرد كه لنكراني زماني سخنگوي جبهه پايداري كه نگاه خاص سياسي داشت، بود. اين افراد مشتي از نمونه خروار بودند كه نشان مي‌دهد نگراني اصلاح‌طلبان براي نگاه سياسي شوراي نگهبان و عدم تركيب متناسب سياسي در اين نهاد صحت دارد.


 اخبار  سیاسی  -  قانون

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------