آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

در بحث توافق، وقتی مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تایید رهبر معظم انقلاب برسد، برای همه لازم الاتباع است و نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی نیست



اخبار,اخبار سیاسی,نوبخت

سخنگوی دولت به اشخاصی که فکرمی‌کنند در دولت یازدهم خلافی صورت گرفته ، توصیه کرد اغماض نکنند وآن را به قوه قضاییه ارائه دهند.

به گزارش ایسنا ، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص شکایات مطرح شده از سوی مسوولان دولت قبلی نسبت به دولت فعلی گفت: ما نسبت به دولت قبل این اعتقاد را نداریم که با توجه به اسنادی که در اختیار‌مان قرار گرفته شروع به ایراد برخی اتهامات کنیم ، معتقدیم مرجع رسیدگی به اتهامات قوه محترم قضاییه است و به جای این که این موضوعات را رسانه‌ای کنیم معتقدیم که قوه قضاییه کار خود را انجام خواهد داد و اصلا اخلاقی هم نیست که یک جانبه موضوعی را بیان کنیم.

وی افزود: در واقع ما از رسانه‌ای کردن اتهامات همواره معذوریم اگر چه معاون اول محترم رییس جمهور که رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است، مطالبی راجع‌به پرونده‌های مفتوح از جمله بابک زنجانی بیان می‌کنند، اما این که اتهامات را در غیاب افراد مطرح کنیم اخلاقا درست نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم این موضوع با آموزه‌های اسلامی در تعارض است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: با این وجود سناریویی برای مسوولین دولت فعلی طراحی شده که طی آن اتهاماتی را وارد کنند در اینجا من به همه آن مسوولان محترم که این اتهامات را وارد کرده‌اند توصیه می‌کنم هیچ موردی را اغماض نکنند و اگر فکر می‌کنند خلافی صورت گرفته آن را به قوه قضاییه ارائه دهند تا به جای تشویش اذهان عمومی قوه محترم قضاییه در مورد آن صحبت کند.

وی با مورد توجه قرار دادن اتهاماتی که میرکاظمی نماینده مجلس نسبت به مسوولان این دولت بیان کرده، گفت: آقای دکتر میرکاظمی نماینده باشخصیت، اصول‌گرا و معتقد به قیامت هستند و اگر فکر می‌کنند تخلفی صورت گرفته آن را حتما به قوه قضاییه اعلام کنند و اگر قوه قضاییه فساد یا خلاف قانونی را دید برخورد خواهد کرد.

وی همچنین در قالب پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضوع پرونده کرسنت تصریح کرد: این پرونده بیش از ده سال است که مورد بررسی قرار گرفته و تردیدی ندارم که اگر قوه قضاییه خلاف قانونی می‌دید، برخورد می‌کرد. ما به عدالت و دقت و به استدلال قوه قضاییه اعتماد داریم.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نگرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص نفوذ ‌آمریکا اظهار کرد: دولت نه تنها با نفوذ آمریکا ، بلکه با نفوذ هر کشوری در شرایط پسا تحریم مقابله خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این مذاکرات آمریکایی‌ها نگرانند که ایران دست بالا را داشته است و اگر با کشورهای دیگر وارد مذاکره شود منابع ما ارجح خواهد بود.

وی با بیان این که ما نه تنها از عرصه اقتصاد، بلکه از عرصه‌های دیگر همچون عرصه فرهنگی و سیاسی به خوبی دفاع می‌کنیم، اظهار کرد: فرزندان ملت که پیروان واقعی مقام معظم رهبری هستند از این سنگرها به خوبی حفاظت می‌کنند.

خبرنگار دیگری از نوبخت پرسید آیا درست است که اسناد محرمانه‌ای در برجام وجود دارد؟ که سخنگوی دولت در این باره توضیح داد: ما سند محرمانه‌ای در برجام نداریم و برجام بسیار شفاف است اما در ارتباط‌مان با آژانس نیز نگرانی وجود نخواهد داشت.

موضوع تقاضای مسوولین دولت قبل برای مناظره با مسوولین دولت فعلی مورد سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود که سخنگوی دولت در این باره گفت: ما از این موضوع استقبال می‌کنیم که آن افراد حرف‌هایشان را به رسانه‌ها منعکس کنند وحتی اگر انتقادی هم دارند از نظرات‌شان در جهت کمک به مردم استفاده خواهیم کرد.

نوبخت همچنین در این جلسه خبر داد که بر طبق آمار خزانه‌داری تا تاریخ 25 مرداد 1394 ، 5 هزار و 552 میلیارد تومان از بابت طرح‌های عمرانی پرداخت شده که این رقم نسبت به سال قبل در چنین روزی 229 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا در ادامه از نوبخت این سوال پرسیده شد که آیا دولت لایحه برجام را به مجلس می‌دهد یا خیر؟ سخنگوی دولت در این باره توضیحاتی ارائه داد و گفت: رویکرد مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای کاملا با رویکردی که مجلس آمریکا دارد متفاوت است. در مجلس آمریکا حزب رقیب که مخالف مذاکره است برای بلا اثر کردن نتایج مذاکرات فعال شده و رسانه ها نیز این موضوع را به خوبی منعکس می‌کنند. اما در مجلس ایران نمایندگان محترم ما همانطور که به دفعات اعلام فرمودند موافق مذاکرات هسته‌ای هستند و توجه شان به این موضوع به عنوان یک حزب رقیب در جهت منافع سیاسی شان نیست .آنها برای صیانت از منافع ملی شان به این موضوع توجه دارند و به همین جهت دولت همواره از مجلس محترم بسیار قدردانی می‌کند.

وی ادامه داد: اما همانطور که در آن قانون که به صورت الزام دولت برای حفظ دستاوردهای هسته‌ای تصریح شد مجلس محترم اجرایی شدن و اثربخش بودن این مذاکرات را مشروط اعلام کرد که در همین راستا من این شرایط را بیان می کنم. در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران تصریح شده است که درراستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح های هسته‌ای هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود که آن الزامات لغو همه تحریم ها به صورت یکجا و اینکه باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود است.

نوبخت اظهار کرد: پس مجلس محترم در جهت منافع ملی و حفظ دستاوردها به شرطی این مذاکرات را معتبر دانست که این موارد رعایت شود و البته این موضوعات به شورای عالی امنیت ملی واسپاری شد و همانطور که می دانیم آن زمان که لایحه مطرح بود ونظر دولت را بیان کردند. استدلال ما این بود که این موضوع مغایر با اصل 176 قانون اساسی است.

وی اضافه کرد:‌از 12 سال پیش و مشخصا از سال 1382 پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شد و در واقع شورا این پرونده را در دست بررسی داشت، بنابراین در آنچه پیرامون مباحث هسته‌ای صورت می گرفت نیاز به استجازه از مرجع دیگری جز شورای عالی امنیت ملی نبود و در همین راستا این موضوع را یادآوری می کنم که ما دوتوافق نامه سعد آباد و پاریس را داشتیم و باید پرسید که آیا اینها به مجلس محترم تحت عنوان لایحه ارائه شده بود؟

سخنگوی دولت در ادامه گفت : در این راستا به تبصره ای اشاره می‌شود که طی آن گفته شده بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. اصل 77 در ارتباط با این که به چه صورت باید نسبت به معاهدات بین‌المللی عمل شود، تصریح شده است که قطعنامه ها ، مقاوله نامه ها ، قراردادها و موافقت نامه های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد.ضمن اینکه در اصل 125 قانون اساسی امضای قطعنامه ها ، مقا وله نامه ها و موافقت نامه ها و قراردادهای بین‌المللی را مورد توجه قرار داده و تصریح شده است که هرگونه امضایی منوط به تائید مجلس است. این حرف ، حرف درستی است و اگر قرار است رئیس جمهور محترم و یا نماینده قانونی او چیزی را امضا کنند حتما قبل از امضا باید به مجلس محترم برده شود و یک چیز باید امضا شود که آن پروتکل الحاقی است که ما حتما لایحه پروتکل الحاقی را به مجلس تقدیم می کنیم اما اینجا امضایی صورت نمی گیرد چرا که یک تفاهم کلی است.

نوبخت همچنین تصریح کرد:‌ ما در این ارتباط هیچ نوع توافق نامه ای را هم با آن‌ها امضاء نمی کنیم بلکه یک قطعنامه از سوی شورای امنیت صادر شد و همه تحریم های ایران را یک جا رفع کرد. حال سوال این است که در رابطه با این موضوع کدام یک از شش کشور این توافق نامه را به مجلسشان بردند تا امضاء شود؟ بنابراین همانطور که در اصل 125 تصریح شده هیچ امضایی از سوی رئیس جمهور و نماینده قانونی او صورت نمی گیرد. کشورهای دیگر نیز چیزی به مجلسشان ارجاع ندادند و از سوی دیگر شورای عالی امنیت ملی که در قانون اساسی اختیار قانونی دارد، با دقت در حال رسیدگی است و هر وقت تمام شد ضمن اینکه ما اعلام کردیم اگر طرف مقابل که خیلی هم به آن‌ها اعتماد نداریم به تعهداتشان پایبند نباشند لزومی ندارد که ما هم پایبند باشیم . بنابراین ما همیشه در جهت دفاع از منافع ملی اقدام خواهیم کرد.

خبرنگاری درباره سهم ایران در صنعت حلال از نوبخت سوال کرد که سخنگوی دولت درا ین باره با بیان اینکه ما در این صنعت سهم مناسبی نداریم، گفت:‌ این در حالی است که حرف و ظرفیت ما در این موضوع زیاد است. به همین خاطر وزارت صنعت مامور شده که در جهت گسترش بازار صنعت حلال در کشورهای دنیا تلاش کند.

موضوع زلزله و حمل و نقل عمومی از دیگر سوالات خبرنگاران بود که نوبخت در این باره تصریح کرد: تکرار زلزله با ریشتر های محدود در بسیاری از بخش های ایران واقعیت دارد که در این باره ستاد مدیریت بحران برنامه های خود را دنبال می‌کند. همچنین ما معتقدیم که باید به حمل و نقل عمومی بیشتر بپردازیم؛ چرا که ناکافی و نامناسب بودن این بخش باعث شده که افراد مجبور شوند از وسایل شخصی شان استفاده کنند و اگر در تحریم گشایشی اتفاق بیفتد یکی از موضوعات مورد توجه حمل و نقل عمومی خواهد بود.

وی همچنین اظهار کرد که یک توافق سه جانبه بین سازمان مدیریت و تعدادی از بانک ها انجام شده که طی آن در جهت فعال کردن واحدهای تولیدی فولاد و تولید تا یک میلیون تن ورق فولادی اقدام شود . همچنین در جهت آبرسانی به 92 شهر و 1840 روستا اقداماتی انجام شده و بانک ها نیز منابع مورد نیاز را در این راستا تامین کردند.

نوبخت در ادامه گفت: توافق دیگری در جهت توسعه و پرورش یک صد هزار تن ماهیان در قفس در آب های ساحلی به ویژه در سواحل مکران صورت گرفته که این موضوع باعث اشتغال مستقیم 6 هزار و 800 نفر و اشتغال غیر مستقیم 1500 نفر شده است. همچنین با سرمایه گذاری برای توسعه کشت گلخانه ای و اشتغال در بخش کشاورزی بیش از 12 هزار فرصت شغلی مستقیم و 25 هزار فرصت شغلی غیر مستقیم پیش بینی شده است.

موضوع یارانه ها و حذف پردرآمدها در این بخش از دیگر سوالات خبرنگاران بود که نوبخت در این باره گفت:‌ در مورد حذف یارانه خانواده های پردرآمد وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرد که امکان اشتباه وجود دارد، به خاطر همین امکان اعتراض برای خانوارهایی که پردرآمد تشخیص داده شده اند در نظر گرفته شد و با انجام این اعتراض خیلی ها اعتراض شان درست و خیلی ها اعتراض شان نادرست بود.وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی کار خود را به خوبی در این راستا انجام می‌دهد و مدیریت های مطلوب درباره این موضوع انجام خواهد شد.

وی در خصوص اظهارنظر اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه روز پرداخت یارانه، روز عزای دولت است، تاکید کرد: واقعا دولت برای پرداخت یارانه‌ها مشکل دارد، ما هر ماه ۳۵۰۰ میلیارد تومان باید برای یارانه نقدی پرداخت کنیم که بسیار بیش از حجم بودجه پرداختی ما برای پروژه های عمرانی است و ما ترجیح می‌دهیم که پولی که به این ترتیب توزیع می‌شود، صرف پرداخت‌های عمرانی شود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: البته یک عده نیازمند هستند که ما هم اعتقاد داریم باید یارانه به آنان پرداخت شود و البته یک عده هم نیازمند نیستند که نباید یارانه بگیرند.

نوبخت همچنین با تاکید بر همسو بودن فرمانداران با سیاست‌های دولت یازدهم یادآورشد:قبول کنیم که نماینده عالی دولت در شهرستان ها فرمانداران هستند که باید سیاست های دولت تدبیر و امید را که از سیاست های دولت های گذشته تفاوت هایی دارد، اجرا کنند، بنابراین اگر همسویی وجود نداشته باشد اجرای سیاست ها و منویات دولت انجام نمی شود. امیدواریم اگر وزارت کشور موارد ناهماهنگی را تشخیص داد آن‌ها را هماهنگ کند.

خبرنگار دیگری پرسید لایحه شفاف سازی انتخابات چه زمان به مجلس می رود؟ که نوبخت در این باره گفت‌: مجلس محترم تعداد زیادی طرح و لایحه را در دست بررسی دارد ما تا ماه آینده بخش اول لایحه برنامه ششم را تقدیم مجلس می کنیم و تا 15 آذر لایحه بودجه سال 95 تقدیم مجلس خواهد شد. به نظر نمی آید که قانون شفاف سازی انتخابات دراین مجلس به تصویب برسد ولی ما از اینکه با همکاری دولت و مجلس این اتفاق بیفتد استقبال می کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سئوال که آیا دولت برنامه‌ای برای پرداخت بدهی‌اش به صندوق تامین اجتماعی دارد؟ گفت: صندوق‌ها وضعیت خوبی ندارند و اگر همچنان روند موجود استمرار یابد، با چالش‌ مواجه خواهند شد. لذا برنامه ششم معطوف به موضوعات خاص؛ یعنی مساله محور است.

وی اضافه کرد: مساله صندوق‌ها، آب و محیط‌ زیست از موضوعات مهمی است که در برنامه ششم به طور ویژه به آن پرداخته شده است و همچنین ایجاد تعادل میان منابع و مصارف صندوق‌ها یکی از برنامه‌هایی است که در برنامه ششم به آن توجه شده است.

وی همچنین در ادامه این نشست خبری در خصوص این موضوع که گفته می‌شود اگر ایران وارد بازار نفت شود قیمت نفت تنزل پیدا می‌کند توضیحاتی داد و خاطرنشان کرد:‌این موضوع نادرست است و ما باید تلاش کنیم سهمیه ای که از بازارهای نفت و اوپک داریم را احیا کنیم.

سخنگوی دولت در پایان این جلسه اعلام کرد که هفته آینده سه شنبه هیأت دولت همراه با رئیس جمهور به یکی از استان ها سفر می‌کند ضمن اینکه ما در هفته دولت به استان ها می رویم تا بامردم صحبت کنیم و از نزدیک مطالب آن‌ها را بشنویم. 

 

 اخبار  سیاسی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------