آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نماینده مجلس: بازگشت گشت ارشاد کار دولت است؛ وزارت کشور راسا آن را اداره می‌کند

بیگی درباره نقش رئیسی بابت بازگشت گشت ارشاد گفت: آقای رئیس جمهور در چندین صحبت خود گفته‌اند بساط بی حجابی را از کشور جمع می‌کنند. در نشست…

احمدي‌نژاد برايم دعوتنامه انتخاباتي فرستاد



اخبار,اخبارسیاسی,دولت  محمود احمدي‌نژاد

وزير ديروز دولت احمدي‌نژاد، امروز رويكرد جديدي در پيش گرفته و حاضر نيست با احمدي‌نژاد همكاري كند. او مي‌گويد:«بارها برايم دعوتنامه فرستادند، اما هيچگاه حاضر نخواهم بود دوباره با احمدي‌نژاد همكاري كنم.» مشي وي اين روزها بيشتر به مشي اعتدال‌گرايان و ميانه‌رو‌ها نزديك‌تر شده است.

با پرويز كاظمي كسي كه احمدي‌نژاد مدعي بود«وي را خدا به من داده است» درباره انتخابات آينده مجلس هم‌كلام شديم. وي معتقد است: « از فردي كه با دادن چلوكباب و چلومرغ رای می‌آورند، نمي‌توان توقع حل مشكلات مردم را داشت. اينگونه افراد غيركارشناس و غيرمتعهد هستند و خود باري بر دوش مديريت كشور به شمار مي‌روند.»وي همچنين عنوان مي‌كند: «بنده ساعت‌ها با آقاي ناطق نوري صحبت كردم. وی هيچ برنامه‌اي براي حضور در انتخابات ندارد و به‌طور قطع در انتخابات حضور پيدا نمي‌كند.»

 

در ادامه متن گفت‌وگوي «آرمان» با پرويز كاظمي وزير تعاون و رفاه اجتماعي در دولت اول محمود احمدي‌نژاد را از نظر مي‌گذرانيد:
 
 ارزيابي شما از آرايش سياسي انتخابات آينده مجلس چيست؟به نظر شما رقابت اصلي در انتخابات آينده بين كدام طيف‌هاي سياسي شكل خواهد گرفت؟
 به نظر من بايد از زاويه‌اي ديگر به انتخابات مجلس آينده نگاه كرد. در شرايط كنوني جريان‌هاي سياسي اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب تلاش مي‌كنند تقسيم‌بندي‌هايي را در بين خود براي حضور در انتخابات آينده ترسيم كنند. اين در حالي است كه اگر ما نظر مردم را درباره انتخابات مجلس جويا شويم متوجه مي‌شويم كه براي مردم حضور طيف‌هاي سياسي در انتخابات داراي اهميت نيست. دليل اين مساله نيز این است كه مردم با بررسي كارنامه اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در سال‌هاي گذشته به اين نتيجه رسيده‌اند كه تفاوت زيادي بين اين دو جريان در نهايت وجود نخواهد داشت و تنها وجه مشترك جريان‌هاي سياسي عدم‌برنامه‌ريزي ساختاري، علمي و كاربردي براي مشكلات جامعه است.

 

در دوره‌هاي گذشته عملكرد مجلس به جز تعداد معدودي از مجالس قابل قبول نبوده و مردم بعضا از خروجي عملكرد پارلماني رضايت نداشته‌اند. مردم بيش از هر مساله به خروجي اقتصادي مجلس توجه دارند و تاثير مصوبات اقتصادي مجلس را بر زندگي خود مي‌سنجند. در صورتي كه مصوبات اقتصادي مجلس بر زندگي آنها اثرگذار باشد در انتخابات بعدي از جرياني كه اكثريت مجلس را به دست داشته حمايت خواهند كرد و در صورتي كه مصوبات مجلس اثر زيادي بر وضعيت معيشتي زندگي آنها نداشته باشد، تلاش مي‌كنند در انتخابات بعدي تركيب كابينه را تغيير دهند.


 شما بين رويكردهاي جريان‌هاي سياسي در برخورد با مشكلات و عملكرد نيروهاي معتدل و تندروهاي سياسي تفكيك قائل نيستيد؟
مطمئنا بايد در مورد جريان‌ها و عملكردها تفكيك قائل شد. اگر تفكيك قائل نشويم چرايي و ماهيت جريان‌هاي سياسي را زير سوال برده‌ايم. با اين وجود اينگونه صف‌كشي‌ها زياد براي مردم پررنگ و داراي اهميت نيست. اغلب اين مسائل، تسويه حساب‌هاي سياسي است كه بين گروه‌هاي خاصي اتفاق مي‌افتد كه با مطالبات مردم فاصله زيادي دارد. بنده معتقدم اغلب مردم نسبت به عملكرد جريان‌هاي موجود سياسي و رویکردهای احزاب اعلام رضايت نمي‌كنند. به همين دليل در شرايط كنوني مردم و كشور بايد به سمتي حركت كنند كه عقلانيت بر مجلس آينده حكمفرما باشد.

 

اگر عقلانيت بر مجلس آينده حكمفرما باشد در آينده نه تندروي‌هاي بي‌مورد مشاهده مي‌شود و نه اهمال‌كاري و فرار از مسئوليت به وجود مي‌آيد. مجلس آينده بايد يك سري اصول و ارزش‌هاي منطقي و عقلاني را براي خود طراحي كند و در چارچوب اين اصول و ارزش‌ها برنامه‌ها و سياست‌گذاري‌هاي خود را تنظيم كند. برای مثال مجلس آينده بايد وضعيت خود را با آزادي و آزادي بيان مشخص كند و حدود آزادي را براي نمايندگان تعريف كند. آزادي نبايد به هتك حرمت و توهين به شخصيت‌هاي سياسي منجر شود. اگر چنين اتفاقي بيفتد به اين معناست كه ما مفهوم آزادي را خوب درك نكرده‌ايم. اينكه برخي از نمايندگان مجلس به نام آزادي و دفاع از ارزش‌ها از تريبون مقدس مجلس به شخصيت‌هاي سياسي توهين مي‌كنند و این موضوع نشان‌دهنده اين مساله است كه ما هنوز به بلوغ سياسي دست پيدا نكرده‌ايم.

 

ما بايد مفهوم نقد و انتقاد را ياد بگيريم. بايد مشخص كنيم كه چرا و با چه هدفي بايد نقد كرد؟ چه كسي را در كجا بايد نقد كرد؟متاسفانه برخي به نام اينكه در حال نقد وضعيت موجود هستند به تنها نكته‌اي كه نمي‌انديشند هدف و دستاوردهاي نقدي است كه صورت مي‌دهند. صرف نقد كردن و عدم ارائه آلترناتيو سبب زير سوال رفتن مفهوم نقد مي‌شود. اين مساله در بين هر دو جريان سياسي كشور هم وجود دارد و تنها مختص يك جريان نيست. ما نبايد به اينكه چه كسي چه مي‌گويد توجه كنيم و بلكه بايد به اين نكته توجه كنيم كه آن فرد چه مي‌گويد و محتواي كلام وي چيست.


  شما عنوان مي‌كنيد كه بر فضاي مجلس آينده بايد عقلانيت حاكم شود. به نظر شما كدام جريان سياسي در شرايط كنوني به مفهوم عقلانيت نزديك‌تر است؟
در شرايط كنوني اعتدال‌گرايان حائز اين ويژگي هستند. در انتخابات آينده در صورتی که مشاركت مردم زياد باشد و اقشار مختلف مردم در انتخابات شركت كنند بدون شك اعتدال‌گرايان پيروز انتخابات خواهند بود. اعتدال‌گرايان تنها جرياني هستند كه از شعار بدون شعور پرهيز مي‌كنند و اين مساله‌اي بسيار مهم است. بسياري از افراد كه در انتخابات مجلس شركت مي‌كنند در دوران تبلیغات انتخاباتي از شعارهايي استفاده مي‌كنند كه در ظاهر بسياري از مشكلات را مرتفع مي‌كند اما در واقع هيچ كدام از آن شعارها عملياتي نمي‌شود.

 

دليل اين مساله هم اين است كه اغلب اين شعارها هيجاني، فاقد معنا و عقلانيت بوده و تنها براي پيروزي در انتخابات است. برخي از شعارها اصلا در حيطه اختيارات يك نماينده مجلس نيست و تنها براي گمراه كردن ذهن رأي‌دهندگان عنوان مي‌شود. بنده يكي از پروژه‌هاي مجمع تشخيص مصلحت نظام را درباره انتخابات برعهده داشتم. طبق تحقيقات ما در طول سي و شش سالي كه از تاريخ انقلاب مي‌گذرد بيش از 45قانون انتخاباتي داشتيم و اين قوانين به صورت مرتب تغيير مي‌كرده است. اين مساله به اين معناست كه ما در هر مقطع انتخاباتي يك قانون جديد انتخاباتي وضع مي‌كرديم و هنوز به ثبات در رويكردها وتصميم‌گيري‌ها  نرسيده‌ايم.


 شما مشكلات را ساختاري مي‌دانيد؟
 بله؛ دقيقا ما در اين زمينه مشكلات ساختاري داريم. اگر ما در گذشته مسير خود را درست كرده بوديم به صورت قطعي خروجي‌هاي مناسبي دريافت مي‌كرديم، در حالي كه چنين اتفاقي رخ نداده است. مساله ديگر حضور نخبگان و تحصيلكردگان واقعي در عرصه تصميم‌گيري است. متاسفانه در اين زمينه نيز ما دچار ضعف هستيم.

 

در ساليان گذشته در مجلس کمتر طرح‌های خلاق و مبتكر كه ايده‌هاي جديدي براي حل مشكلات كشور داشته باشند ارائه شده است. بسياري از افرادي كه در مجالس گذشته حضور داشته‌اند فاقد تجربه‌هاي مديريتي كافي براي حضور در مجلس بوده‌اند. در كشورهاي خارجي اغلب افرادي كه وارد اين عرصه مي‌شوند داراي سوابق مديريتي بالا و اغلب نيز داراي سن بالايي هستند. اين مساله نشان مي‌دهد كه حضور در پارلمان يك كشور داراي اهميت است و نيازمند تجربه و تخصص كافي است. بحث من هيچ ارتباطي به اصلاح‌طلب يا اصولگرا بودن افراد نيز ندارد.

 

نماينده‌اي كه وارد مجلس مي‌شود بايد در مرحله اول از مشكلات موجود كشور، منطقه و حتي جهان آگاهي داشته باشد. متاسفانه برخی از نمايندگان فاقد چنين اطلاعاتي هستند و بيشتر بر روي موج‌هاي سياسي سوار مي‌شوند و وارد مجلس مي‌شوند. در گذشته ما يك سند چشم‌انداز براي پيشرفت كشور تنظيم كرديم كه در آن مقرر شده بود بايد هر سال8درصد رشد اقتصادي داشته باشيم. در شرايط كنوني كه ده سال از تنظيم اين سند گذشته چه كسي بايد پاسخگو باشد كه رشد اقتصادي ما هيچگاه حتي به نزديكي اين رقم نيز نرسيده است.


 چگونه می‌توان این موضوع را آسیب‌شناسی کرد و ریشه این مسأله را در چه حوزه‌ای می‌توان یافت؟
همه در اين مساله دخيل هستند و تنها مختص به مجلس نيست. من معتقدم فرآيند تصميم‌گيري و تصميم‌سازي در این حوزه بايد اصلاح شود.


 در مواردی متخصصان و نخبگان کمتر در صحنه تصميم‌گيري و تصميم‌سازي حضور دارند. دلیل این موضوع را چه می‌دانید؟
تمام تفكرات مسئولان تصميم‌گير در اين زمينه بايد مبتني بر اسلام و مباني قانوني نظام جمهوري اسلامي باشد. ما بايد تحمل درك ديدگاه‌هاي يكديگر را داشته باشيم. بايد فضا به سمتي برود كه به فكر تعامل و همكاري باشيم. متاسفانه عده‌اي هنگامي كه يك ديدگاه را با ديدگاه‌هاي خود در تضاد مي‌بينند تلاش مي‌كنند رقيب را از ميدان به در كنند. تا زماني كه فضا براي نقد سازنده در كشور فراهم نشود نمي‌توان به بهبود وضعيت فعلي فكر كرد.

 

چرا كسي كه تريبون مجلس را در اختيار دارد بايد هرچه دوست دارد به زبان بياورد اما هيچ كس امكان نقد وي را پيدا نكند؟ مگر قرار نبوده تريبون مجلس براي همه مردم باشد. پس چرا عده‌اي مالك اين تريبون شده‌اند و اجازه نمي‌دهند ديگران نيز از آن استفاده كنند. اگر كسي كه در مجلس حرف‌های بي‌منطق و غيركارشناسي مي‌زند مورد نقد جدي قرار بگيرد كم‌كم فضا از دستش خارج مي‌شود و این فضا به دست انسان‌هاي باكفايت و بادرايت مي‌افتد.


 شما اين نقدها را به مجلس نهم هم وارد مي‌دانيد؟
بله؛ اما روي صحبت من تنها با مجلس نيست. همه بايد درصدد ايجاد فضاي نقد شجاعانه و سازنده در جامعه باشند. ما نبايد از نقد كردن ترس داشته باشيم. تازماني كه مماشات صورت بگيرد نمي‌توان به آينده اميدوار بود. برخي هنور اين مساله را قبول نكرده‌اند كه وضعيت دنيا تغيير پيدا كرده و باید همسو با تحولات، خردورزانه برنامه‌های اجرایی را در عرصه مدیریتی به پیش برد. عده‌اي تنها پرچم اصولگرايي و اصلاح‌طلبي را بلند كرده‌اند و تنها هدفشان حضور در مجلس است. بايد از اينگونه افراد پرسيد شما در بيرون از مجلس منشأ چه خدماتي بوديد كه هم‌اكنون قصد ورود به مجلس را داريد.


 ورود افراد فاقد صلاحيت به مجلس به چه موضوعی بازمی‌گردد؟
معمولا برنامه‌هاي افراد فاقد صلاحيت به ميزان كمي پيشرفت مي‌كند و خيلي زود ماهيت اين افراد براي مردم مشخص مي‌شود. مردم با اطلاعاتي كه به راحتي در اختيار آنها قرار مي‌گيرد به خوبي تشخيص مي‌دهند كه سخنان كدام نماينده جنبه علمي و عقلاني دارد و سخنان كدام نماينده فاقد كارآيي لازم است. برخي از افراد نيز به دنبال ايجاد هياهو هستند كه افكارشان خيلي زود به جيغ بنفش تبديل مي‌شود و در افكار عمومي به مرور زمان بي‌اهميت مي‌شود. در عين حال گروه سومي نيز وجود دارد كه داراي كارآيي و تفكر مبتني بر خردورزي است كه مي‌تواند به روند تصميم‌گيري در كشور كمك كند.


 چرا اصولگرايان در شرايط كنوني دچار تشتت و چند دستگي شده‌اند؟ به نظر شما اصولگريان براي انتخابات آينده بايد چه رويكردي را در جهت وحدت دروني خود به وجود بياورند؟
دليل اين مساله آن است كه ايده‌هاي شخصي و سليقه‌اي بر فضاي كلي اصولگرايان سايه افكنده است. در شرايط كنوني اصولگرايان به جاي اينكه به فكر وحدت باشند به صورت غيرمنطقي داراي طيف‌ها و شعبه‌هاي جديدي مي‌شوند كه علاوه بر اينكه هيچ كمكي به وحدت اصولگرايان نمي‌كند، سبب دشواري بيشتر كار نيز مي‌شود.

 

تشتت و چنددستگي در بين اصولگرايان به عنوان يكي از جريان‌هاي مهم سياسي كشور نشان‌دهنده نوعي بيماري فكري و فرهنگي است. به همين دليل يك عده تلاش مي‌كنند وارد يك طيف شوند و عده‌اي ديگر تلاش مي‌كنند به طيف ديگر سياسي ملحق شوند. اين نشان‌دهنده عدم توانايي در برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري است. مساله مهم اما زماني است كه اين چنددستگي و تشتت به افكار عمومي جامعه كشيده مي‌شود و در كار تصميم‌گيري مردم اخلال به وجود مي‌آورد. در شرايط كنوني شايد بسياري از مردم حتي اسامي بسياري از طيف‌هاي اصولگرايي را هم نشنيده باشند.

 

در نتيجه مردمي كه با تقسيم‌بندي‌هاي درون‌گروهي جريان‌هاي سياسي آشنايي ندارند چطور مي‌توانند تصميم صحيحي اتخاذ كنند و افراد شايسته را وارد مجلس كنند. در كنار اين موضوع، عده‌اي تلاش مي‌كنند با دادن چلوكباب و چلومرغ براي خود رأي جمع كنند كه اينگونه رفتارها در نوع خود تاسف‌آور است. از فردي كه با دادن چلوكباب و چلومرغ وارد مجلس شده نمي‌توان توقع حل مشكلات مردم را داشت. اينگونه افراد غيركارشناس و غيرمتعهد هستند و خود باري بر دوش مديريت كشور به شمار مي‌روند.


 به نظر شما كه در كابينه احمدي‌نژاد حضور داشته‌ايد وي براي انتخابات مجلس چه برنامه‌اي خواهد داشت؟
به صورت طبيعي آقاي احمدي‌نژاد براي انتخابات تلاش خواهد كرد. شايد خود وی وارد فضاي انتخاباتي نشود اما به صورت قطعي هوادارانش تلاش خواهند كرد وارد مجلس آينده شوند. البته بنده مطلع شده‌ام كه بسياري از نزديكان احمدي‌نژاد كه در حلقه اول تصميم‌گيري وي بودند نيز در شرايط كنوني از وي جدا شده و حاضر نيستند با وی همكاري كنند. با اين وجود من معتقدم افراد منتسب به آقاي احمدي‌نژاد نمي‌توانند موفقيت خاصي در انتخابات آينده به دست بياورند و تنها ممكن است سهم اندكي از كرسي‌هاي مجلس در اختيار آنها قرار بگيرد. به نظر من در انتخابات آينده طيف‌هاي مختلفي از هر دو جريان سياسي وارد عرصه انتخابات خواهد شد و ما با يك فضاي چند ضلعي و شلوغ روبه‌رو خواهيم بود.


  آيا تاكنون احمدي‌نژاد از شما هم تقاضايي داشته است؟
بله. وی توسط اشخاص مختلفي براي من پيغام همكاري فرستاده است. حتي يك‌بار براي من دعوتنامه انتخاباتي هم فرستاد.


 شما به این دعوتنامه چه پاسخی داديد؟
بنده به هيچ عنوان حاضر نيستم با آقاي احمدي‌نژاد همكاري كنم. حتي اگر قرار باشد از طريق وی به بالاترين مقام‌ها هم برسم ترجيح مي‌دهم با او همكاري نكنم.


  اصلاح‌طلبان به دنبال به دست آوردن200كرسي مجلس آينده هستند. به نظر شما در اين كار موفق خواهند شد؟
من فكر نمي‌كنم اصلاح‌طلبان موفق شوند 200كرسي مجلس را به دست بياورند. حتي اگر در انتخابات آينده پيروز هم شوند گمان نمي‌كنم اين تعداد كرسي به دست بياورند.


 عملكرد مديريتي آقاي لاريجاني در مجلس نهم را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
آقاي لاريجاني در طول مجلس نهم تلاش مي‌كرد حدوسط را نگه دارد كه به نظر من در اين كار زياد موفق نبود. دليل اين مساله هم اين بود كه تندروها خيلي زود متوجه شدند كه مواضع اعتدالي آقاي لاريجاني به آقاي روحاني بسيار نزديك است. در نتيجه به دليل اينكه هدف خود را انتقاد و هجمه عليه دولت آقاي روحاني قرار داده بودند اجازه نمي‌دادند مواضع آقاي لاريجاني به‌ويژه درباره دولت در مجلس جايگاه پيدا كند.

 

تندروها هيچگاه اجازه ندادند آقاي لاريجاني بتواند به خوبي و به آن صورت كه تمايل دارد مجلس را اداره كند. نكته ديگر اينكه مجلس نهم از تمام مواضع آقاي احمدي‌نژاد به صورت غيركارشناسي حمايت مي‌كرد اما به يك باره تغيير موضع داد و نسبت به دولت آقاي روحاني حالت انتقادی اتخاذ كرد. مجلس نهم در لحظاتي كه نبايد از احمدي‌نژاد حمايت مي‌كرد از وي حمايت كرد. در هشت سال گذشته كشور با مشكلات اقتصادی زيادي روبه‌رو شد. مجلس بنا بر وظيفه‌اي كه قانون برعهده آن قرار داده بود بايد مانع از اقدامات غيركارشناسي دولت احمدي‌نژاد مي‌شد.


  يعني مجلس نهم در مشكلاتي كه احمدي‌نژاد براي كشور به وجود آورد شريك است؟
 بله؛ صد در صد شريك است. مجلس بايد از بسياري از اقدامات غيركارشناسي دولت احمدي‌نژاد جلوگيري مي‌كرد كه اين كار را نكرده است. مجلس نهم بايد به مردم پاسخگو باشد كه چرا مانع از اقدامات سليقه‌اي احمدي‌نژاد نشده است.

 

در جلسه سوال از رئيس‌جمهور آقاي احمدي‌نژاد نسبت به مجلس و نمايندگان رویکرد نامطلوبی اتخاذ کرد. چه كسي بايد پاسخگوي اين مساله باشد كه كشور در وضعيت تحريم قرار گرفت؟ اگر دولت احمدي‌نژاد با برخی سياست‌هاي اشتباه خود سبب شد كه قدرت‌هاي جهاني ايران را تحريم كنند، چرا مجلس مانع از اجراي سياست‌هاي اشتباه دولت احمدي‌نژاد نشد؟ چه كسي پاسخگوي خسارت‌هايي است كه تحريم‌ها به اقتصاد ايران وارد كرد؟ اگر در دولت احمدي‌نژاد يك زوج جوان به دليل مشكلات اقتصادي كه ناشي از سياست‌هاي غلط اقتصادي بود از هم جدا شدند و كانون يك خانواده از پاشيده شد چه كسي مسئوليت آن را برعهده مي‌گيرد؟ مجلس در این زمینه باید رویکرد مطلوب‌تر و جدی‌تری را نشان می‌داد.


 پس چرا همين مجلس كه موضع منفعلانه‌اي نسبت به احمدي‌نژاد داشت با روي كار آمدن حسن روحاني تغيير موضع داد و به مخالفت با دولت پرداخت؟
 اينگونه رفتارها منشأ سياسي دارد. نمايندگان مجلس نهم به دليل اينكه اغلب آنها خاستگاه سياسي مشتركي با احمدي‌نژاد داشتند از مخالفت با سياست‌هاي وي خودداري مي‌كردند اما به دليل اينكه سياست‌هاي دولت آقاي روحاني با اهداف آنها سازگاري نداشت تلاش كردند در كار وی كارشكني كنند. رفتار نمايندگان مجلس نهم بعضا متناقض است. برای مثال آقاي طيب‌نيا، وزير اقتصاد بالاترين ميزان رأي اعتماد را در بين تمام مجالس گذشته دريافت كرده است. اما همين مجلسي كه بيشترين رأي را به وی داده تاكنون سه كارت زرد نيز به او نشان داده است. در نتيجه نمي‌توان با اين رفتارهاي متناقض و غيرقابل‌پيش‌بيني مشكلات مردم را حل كرد. به‌طور كلي رفتار نمايندگان در مجلس نهم بيش از آنكه عقلاني و معتدل باشد هيجاني و غيرقابل‌پيش‌بيني بود.


  تندروها در حال تلاش براي ورود دوباره به مجلس هستند. آيا مردم دوباره به اين افراد اعتماد مي‌كنند و به آنها رأي مي‌دهند؟
خير، مردم در انتخابات آينده بيشتر به سمت عقلا روي خواهند آورد و بيشتر به دنبال اين هستند كه افراد معتدل، متفكر و كاربلد وارد مجلس آينده شوند.


  حضور احتمالي آقاي ناطق نوري را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
وی به‌طور قطعي وارد عرصه انتخابات نخواهد شد.


 چرا؟
بنده ساعت‌ها در اين زمينه با وی صحبت كردم. آقاي ناطق نوري هيچ برنامه‌اي براي حضور در انتخابات ندارند و تنها جنبه حمايتي در انتخابات خواهند داشت.


  نقش چهره‌های تأثیرگذار نظیر آیت‌ا... هاشمی و سیدحسن خمینی را در انتخابات آينده چقدر پررنگ می‌دانید؟
 اينگونه افراد نقش مهمي در انتخابات آينده خواهند داشت و چارچوب‌هاي كلي و خط مشي حركت اعتداليون را ترسيم خواهند كرد. البته در اين زمينه نقش آيت‌ا... هاشمي را پررنگ‌تر از بقيه مي‌بينم.


 نظر شما درباره هجمه‌ها عليه آيت‌ا... هاشمي چيست؟
درباره آيت‌ا... هاشمي تنها بايد به افكار عمومي و نظر مردم رجوع كرد. در دوره قبل مجلس خبرگان، مردم آقاي هاشمي را به عنوان نفر اول انتخاب كردند. اگر ايشان در انتخابات رياست‌جمهوري هم تأييد صلاحيت مي‌شد مردم ايشان را به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب مي‌كردند. در نتيجه آيت‌ا... هاشمي جايگاه بي‌بديلي در بين مردم دارند. 


 شما كه در كابينه احمدي‌نژاد حضور داشتيد دليل مخالفت احمدي‌نژاد با مواضع آيت‌ا... هاشمي را در چه مي‌ديديد؟
 احمدي‌نژاد مي‌خواست با هجمه عليه آيت‌ا... هاشمي خود را بزرگ كند. برخي افراد با ضربه زدن به شخصيت‌هاي بزرگ مشهور مي‌شوند. احمدي‌نژاد هم به دنبال همين روش بود. اصلا احمدي‌نژاد در هيچ زمينه‌اي قابل مقايسه با آيت‌ا... هاشمي نيست. با اين وجود احمدي‌نژاد با رفتارهاي كه درباره آيت‌ا... هاشمي از خود نشان داد بيشتر از آنكه خود را بزرگ‌تر كند در نزد مردم كوچك‌تر هم شد. مردم بين انسان‌هاي محبوب و مشهور تفاوت قائل مي‌شوند.


 نقش آقاي روحاني و طرفداران دولت را در انتخابات مجلس چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
 دولت براساس قانون اساسي نمي‌تواند به صورت مستقيم در زمينه انتخابات دخالت كند. با اين وجود به احتمال زياد طرفداران دولت يكي از طيف‌هاي اعتداليون را براي مجلس آينده تشكيل خواهند داد. البته از نقش آقاي روحاني در همگرايي و اجماع طيف‌هاي اعتدال‌گرا هم نبايد غافل شد. ايشان مي‌توانند در اين زمينه نقش مهمي را ايفا كنند.


 اخبار  سیاسی -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------