آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

خباز: کاری نکنیم که حرف حساب رئیس جمهور بر زمین بماند/ چندصدایی در مجلس که دلواپسی ندارد



اخبار,اخبارسیاسی,محمد رضا خباز

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت بر انتخابات، امری واجب و ضروری است ولی وسواس بیش از حد در آن خوب نیست چراکه مردم در مجموع درست انتخاب می‌کنند. پس لازم نیست دلواپس چندصدایی در مجلس باشیم.

  محمدرضا خباز در در گفت و گو با خبرآنلاین درباره سخنرانی رئیس جمهور در جمع اعضای هیأت دولت و استانداران درباره امر نظارت بر انتخابات (اینجا) اظهار کرد: نظارت و اجرا لازم و ملزوم یکدیگرند، به این معنی که همانطور که اجرا باید دقیق، روشن و منطبق با قانون باشد، نظارت نیز باید روشن، دقیق، علمی و منطبق با قانون باشد. سخنان رئيس جمهور بیشتر به این مسئله اشاره داشت که امر نظارت و امر اجرا در عین اینکه لازم و ملزوم یکدیگر هستند، از یکدیگر جدا نیز هستد.

معاون سابق امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: این امر مثل پذیرش سه قوه در یک حکومت دموکراتیک است. ما در کشورمان سه قوه داریم که از یکدیگر تفکیک هستند؛ این قوه‎‌ها مستقل نیستند بلکه از هم منفک هستند. هر قوه وظیفه‌ای دارد که اگر به صورت جداگانه و صحیح انجام دهد، امر اداره کشور به سهولت و راحتی، اتفاق خواهد افتاد و مردم از آثار مدیریتی آن بهره می‌برند.

وی تصریح کرد: در امر انتخابات نیز اوضاع به همین منوال است، به این صورت که استارت انتخابات را قوه مجریه می‌زند، یعنی از روزی که معاون سیاسی وزیر کشور در سراسر کشور طبق آیین نامه شروع انتخابات را اعلام می‌کند، در کشور صفحه اول تقویم انتخابات ورق می‌خورد. سپس 30 نفر از معتمدین هر حوزه انتخابیه انتخاب می‌شوند، این افراد هفت نفر را بین خودشان انتخاب می‌کنند که این هفت نفر هیأت اجرایی را شکل می‌دهند و در رأس هیأت اجرایی هر شهر، فرماندار آن شهر و در استانها، استاندار و در رأس کشور نیز وزیر کشور است.  به محض اینکه فردی ثبت‌نام کرد، دستگاه اجرایی استعلاماتی را از چهار دستگاه مختلف شامل دادگستری، وزارت اطلاعات، ثبت احوال و پلیس بین الملل می‌گیرند.

ناظر نباید در کار اجرایی دخالت کند
خباز با بیان اینکه متناسب با این امر هیأت نظارت نیز کار خود را انجام می‌دهد، اظهار کرد: این هیأت، گروه‌هایی را از قبل در شهرستان‌ها مستقر کرده است. این گروه‌ها پرونده کسانی را که در مظان کاندیداتوری هستند را بررسی کرده و آن را تا لحظه ثبت نام نگه می‌دارند.

نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه هیأت نظارت کارش این است که نظارت کند و ببیند هیأت اجرایی کارش را درست انجام می‌دهد یا خیر، بیان کرد: وظیفه ناظر در عنوانش مشخص است. تنها نظارت می‌کند و نباید در اجرا دخالتی داشته باشد. البته ایرادی ندارد که شورای نگهبان نیز از همین چهار دستگاه جداگانه استعلام کند.

وی گفت: مشکل از جایی شروع می‌شود که هیأت اجرایی می‌خواهد منهای نظارت کار خود را پیش ببرد و برعکس هیأت نظارت می‌خواهد در کار اجرا دخالت کند.

حرف‌های رئیس جمهور مبنای قانونی دارد
خباز تصریح کرد: آقای روحانی هم متخصص امور حقوقی هستند و هم از نظر تجربی در سال‌های پس از انقلاب، بالاترین پست‌ها را داشته اند و چون این اولین انتخاباتی است که قرار است در زمان ریاست جمهوری ایشان انجام شود، توصیه‌های لازم را طرح می‌کنند.

وی تاکید کرد: اینها حرف‌های سنجیده، درست و حساب شده ای است که مبنای قانونی دارد و منطقی و علمی نیز هست.

کاری نکنیم که حرف حساب رئیس جمهور به زمین بماند
نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد این حرف‌ها عملی ‌شود، گفت: همه ما باید تلاش کنیم به این سخنان، جامه عمل پوشانده شود یعنی کاری نکنیم که حرف حساب رئیس جمهور به زمین بماند. طبیعی است که این امر در یک مرحله اتفاق نخواهد افتاد بلکه این حرف حساب آنقدر باید گفته و تکرار شود تا خود به خود همه خود را ملتزم به آن بدانند.

وی با تاکید بر اینکه خیلی از حرف‌ها به همین روال جای خود را باز می‌کند، تشریح کرد: مگر سخنان بزرگان دینی ما در مرحله اولی که گفته می‌شد، مورد پذیرش افراد قرار می‌گرفت؟ خیر. طبیعی بود که نپذیرند. این حرف‌ها دوباره و دوباره تکرار می‌شد، زبان به زبان، کوی به کوی، برزن به برزن تکرار می‌شد تا مورد قبول عمومی قرار می‌گرفت.

اگر حرف حساب را تکرار کنیم، جا می افتد
خباز ادامه داد: همه محافل علمی و حقوقی کشور بدون در نظر گرفتن مصالح جناحی و با در نظر گرفتن منافع ملی، از این حرف حساب دفاع کنند تا بالاخره جای خود را باز کند. اگر این حرف‌ها در اولین مرحله صد در صد نیز اجرایی نشود و مثلا 80درصد آن عملی شود و اجرای کامل آن در مرحله بعدی اتفاق بیفتد، باز هم خوب است.

معاون سابق امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور توضیح داد: حرف درست وقتی گفته شود درصدی اثر دارد ولی اگر محافظه کاری شود و گفته نشود، اول گرفتاری است. حرف درست را باید گفت حتی اگر به مذاق عده ای خوش نیاید. پافشاری کردن بر منطق باعث می‌شود کم کم جا بیفتد. به عنوان مثال، حدود دو سال پیش وقتی دولت استارت مذاکرات هسته ای را زدعده ای بدبین و دلواپس بودند. عده ای می‌گفتند چنین امری اصلا ممکن نیست که جمهوری اسلامی بتواند شش قطعنامه بین المللی را یک جا حل کند اما رئیس جمهور حرف حساب خود را گفتند و آنقدر تکرار کردند تا محقق شد و حالا در نظرسنجی ای که به تازگی انجام شده، 84 درصد مردم ایران از اتفاقی که افتاده، اعلام رضایت کرده اند.

به دنبال مجلس تک صدایی نباشیم
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش مجلس اول را که بدون نظارت شورای نگهبان تشکیل شده بود را بهترین مجلس ایران پس از انقلاب خوانده بود. خباز در این باره گفت: منظور این است که تصور نکنید اگر امر نظارت را بیش از حد و بالاتر از قانون، ساری و جاری کنیم، نتیجه مثبت می‌گیریم. برای نمونه مجلس اول را مثال زدند که کاندیداها از فیلتر شورای نگهبان نگذشتند ولی همان زمان که نظارت نبود، قوی ترین مجلس در طول تاریخ شکل گرفت. در آن زمان، ابتدای انقلاب بود و همه نیروهای قوی و پخته از جریان‌های مختلف وارد مجلس شده بودند. البته نیروهایی که با انقلاب میانه خوبی هم نداشتند در آن مجلس حضور داشتند اما تعداد اندک نمی تواند جو عمومی مجلس را تغییر دهد.

وی ادامه داد: وقتی برآیند عمومی مجلس همراهی با انقلاب و امام باشد، این دغدغه‌ها و این دلواپسی‌ها چندان زمینه ای ندارد. آقای رئیس جمهور می‌خواستند بگویند که اگرچه مجلس اول بدون حضور شورای نگهبان تشکیل شد اما مجلس خوبی بود و مورد استقبال مردم واقع شد و بیشتر قوانین اصلی و مادر را آن مجلس تصویب کرد.

نماینده ادوار مجلس توضیح داد: البته نظارت امری واجب و ضروری است ولی وسواس بیش از حد در آن خوب نیست چراکه مردم در مجموع درست انتخاب می‌کنند. اکثریت نمایندگانی که از سوی مردم انتخاب شوند خواهند توانست جو عمومی مجلس را به دست بگیرند. پس نگرانی و دلواپسی نداشته باشید چرا که برآیند انتخاب مردم مشکلات را حل می‌کند.

خباز گفت: اگر در مجلسی مانند مجلس اول، چند صدایی باشد ایرادای ندارد و حتی به نفع کشور است و نباید درصدد این باشیم که مجلسمان یکصدا باشد. اگر چند صدا باشد ولی چندصدای منطقی و علمی که جای نگرانی نیست چراکه اکثریت نماینده‌ها کسانی خواهند بود که با انقلاب، رهبری، ارزش‌ها همراه خواهند بود.


 اخبار سیاسی  -  خبر  انلاین 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------