آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه

چهارمین جلسه در سال ۱۴۰۳ از دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون سابق قوه قضائیه در دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد. به گزارش…

رد صلاحیت هاشمی، قریب به محال است



اخبار,اخبارسیاسی,محسن غرویان


انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفته اول اسفند امسال همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و اظهارنظرهای سیاسی درباره آن مدتی است آغاز شده، آنچه در میان این اظهارات بیشتر جلب توجه می‌کند صحبت‌های آیت‌الله جنتی در انتقاد به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. به نظر شما ریشه اختلاف آنها به کجا بر‌می‌گردد؟
  مجلس خبرگان از یک حساسیت بالایی برخوردار است، آن حساسیت هم به خاطر تفاوت دیدگاه‌های بزرگان از جمله آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله جنتی است‌. آنها دو نوع قرائت از اسلام، دو نوع دیدگاه نسبت به اداره و مدیریت کشور و سیاستگذاری‌ها دارند، ضمن آنکه تفسیرشان از قانون اساسی نیز متفاوت است، یعنی به نظر من ریشه اختلافات آنها به نوع قرائت‌ها از دین، اسلام، نظام جمهوری اسلامی، مردم‌سالاری و این مفاهیم کلیدی بر‌می‌گردد.


فکر می‌کنید نهایتا اختلاف آیت‌الله جنتی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به کجا برسد، آیا جامعتین نام آقای هاشمی را در فهرست خود قرار می‌دهند چون به‌طور سنتی در ادوار گذشته جامعتین فهرستی را برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ارائه می‌داد و آقای هاشمی هم در آن حضور داشت، به نظر شما این دوره چه اتفاقی رقم می‌خورد؟ اصلا آقای هاشمی با جامعتین همراه خواهد شد یا آنکه خود فهرست جداگانه می‌دهد؟
  واقعیت این است که در خود جامعتین اختلاف‌نظر شدید وجود دارد، مثلا آقای سید‌مهدی طباطبایی گفته است جامعه روحانیت تهران خود را برای فراهم‌کردن مقدمات حضور آیت‌الله هاشمی در صحنه انتخابات خبرگان آماده کرد اما از آن طرف ما یک خبرهایی می‌شنویم که آقای هاشمی در لیست جامعه روحانیت تهران نیست، در جامعه مدرسین قم هم همین اختلاف است.


 عده‌ای معتقد به حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در لیست مجلس خبرگان هستند اما عده‌ای می‌گویند خیر، او نباید در فهرست باشد. به هر حال خود جامعتین هم آن وحدت لازم را ندارند، از طرفی هم آقای هاشمی مساله را فوق جامعتین و به شکل فراجناحی و فراگروهی نگاه می‌کند، بنابراین ممکن است خودش یک لیست مستقلی دهد و افرادی را تایید کند و بگوید این لیست مورد تایید من است‌. در کنار او آقای روحانی، ناطق‌نوری و آقای سید‌حسن خمینی‌ یک طیفی برای خود هستند که طرفدارانی دارند و به هر حال عده‌ای از مردم به سوی نگاه آنها گرایش دارند. 


در کل باید ما به انتخابات نزدیکتر شویم و ببنیم خروجی‌اش چطور خواهد بود. نهایتا مردم هستند که انتخاب می‌کنند و به هر سلیقه فکری خواستند رای می‌دهند و اکثریت همان‌ها پیروز خواهند شد.


به نظر شما آقای هاشمی حاضر است با چهره‌های اصلاح‌طلب در مجلس خبرگان رهبری ائتلاف کند؟
  همین مشکل را ما در جریان اصلاح‌طلب داریم، اصلاح‌طلبان به سه گروه تندرو، معتدل و میانه‌رو تقسیم می‌شوند، آقای هاشمی با اصلاح‌طلبان معتدلی که همسو با دولت و افکار دکتر روحانی هستند می‌تواند همراه شود و همکاری کند ولی اصلاح‌طلبان افراطی که نسبت به اصل نظام، انقلاب و ولایت فقیه مشکل دارند خیر، آقای هاشمی با آنها همکاری نمی‌کند.


البته قطعا چنین چهره‌هایی در انتخابات مجلس خبرگان تایید صلاحیت نمی‌شوند؟
  بله، طبیعتا تایید نمی‌شوند ولی قبل از اعلام نظر شورای نگهبان بالاخره در مطبوعات این چهره‌ها می‌آیند و برای خود تبلیغات می‌کنند، به هر حال آنچه ‌ آقای هاشمی تایید می‌کند همان مشی اعتدالی است چه از جانب اصولگرایان و چه جانب اصلاح‌طلبان، مثلا آقای هاشمی اصلا با جبهه پایداری همراهی نمی‌کند چراکه آنها را افراطی می‌داند.


امکان رد صلاحیت آقای هاشمی در مجلس خبرگان وجود دارد؟
  امکان فلسفی وجود دارد، چون در عالم ممکنات هر اتفاقی ممکن است ولی به نظر من این اتفاق قریب به محال است که آقای هاشمی با این سابقه‌ای که دارد شورای نگهبان بخواهد او را رد صلاحیت کند، ضمن آنکه انعکاس خوبی در میان مردم نخواهد داشت.


آقای هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری به علت داشتن سن بالا رد صلاحیت شد. آیا همین می‌تواند معیار رد صلاحیت او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار گیرد؟
  به‌هر‌حال مساله جوانگرایی و گردش قدرت اتفاقی است که در هر کجای دنیا رخ می‌دهد، یک عده‌ای با یک نگاه و دیدگاهی قدرت را سالیانی در دست دارند، طبیعتا آنها سن‌‌شان بالاتر می‌رود و ‌ توانایی‌هایشان به لحاظ جسمی، ذهنی و فکری کمتر می‌شود، طبیعی است که باید جای شان را به یک‌سری نیروهای جدیدتر بدهند. در ایران هم همین‌طور است. در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هم این را داشتیم؛ کسانی که روزی در مجلس خبرگان بودند اما امروز نیستند یا دیگر در قید حیات نیستند یا خود کاندیدا نشدند یا کاندیدا شدند و مردم به آنها رای ندادند. 


در این چرخش قدرت به‌هر‌حال این اتفاق می‌افتد که یک عده‌ای با یک نگاه و تفسیر و تحلیل‌های تازه‌ای از سیاست و قدرت به عرصه می‌آیند و در مقابل یک عده‌ای هم کنار می‌روند و به کار دیگری می‌پردازند. 


این یک مساله طبیعی است اما فارغ از این مباحث هم‌سن و سال‌های آقای هاشمی در مجلس خبرگان رهبری زیاد هستند، حتی خود آقای جنتی بزرگتر از آقای هاشمی است. اگر این اشکال سن وارد باشد به خیلی ‌از افراد دیگر هم وارد است. 


به نظر شما شرایط و فضای سیاسی کشور در قیاس با دوره گذشته انتخابات مجلس خبرگان رهبری که ۹ سال پیش برگزار شد فرق کرده است؟ طبع سیاسی مردم به کدام سمت و سو رفته است؟
  مهمترین عنصر تحول‌آفرین شرایط جدید نسبت به گذشته مساله تغییر دولت است. یعنی چون دولت عوض شده است طبیعتا فضای سیاسی کشور هم عوض شده است و مساله توافق هسته‌ای و به نتیجه رسیدن آن هم خودش خیلی موثر بوده در اینکه مردم حس می‌کنند اگر رای‌شان را عوض کنند اوضاع سیاسی، اقتصادی کشورشان عوض می‌شود، یعنی فضای کشور متأثر از رای مردم است. مردم دیدند که به هر حال رئیس‌جمهور را عوض کردند چه تحولاتی در کشور حاصل شد یا در آینده حاصل می‌شود.


 مردم این را درک می‌کنند و طبیعتا من فکر می‌کنم باز در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باور دارند که می‌توانند تحولاتی ایجاد کنند، همان‌طور که این کار را در ریاست‌جمهوری انجام دادند، بنابراین به نظر می‌رسد در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان آینده هم می‌توان فضای جدید اعتدالی را احساس کرد.


با‌توجه به اینکه آقای هاشمی اسفند سال ۹۳ برای ریاست مجلس خبرگان رهبری فعلی کاندیدا شد اما نتوانست اکثریت آرا را به دست آورد. آیا به نظرشما شرایط به نفع آقای هاشمی و طیف همراهش در مجلس خبرگان آینده تغییر می‌کند؟
  فکر می‌کنم آقای هاشمی در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس خبرگان قصد حضور جدی نداشت ولی در انتخابات پایان امسال حضور او جدی و تصمیمش بر تاثیرگذاری است و به هر حال نهایتا می‌گوید هر‌چه ملت رای دهند. در اسفند سال گذشته رای داخلی مجلس خبرگان اتفاق افتاد اما امسال رای اکثریت ملت رقم می‌خورد، بنابراین این دو رای‌گیری با هم متفاوت هستند.


شما می‌گویید رای اکثریت ملت به نفع رویکرد اعتدالی جریان آقای هاشمی است .آیا طوری می‌شود که یک اکثریت اعتدالی وارد مجلس خبرگان رهبری شوند و آقای هاشمی را به ریاست مجلس خبرگان بپذیرند؟
  ما در مسائل سیاسی نمی‌توانیم به‌طور قاطع نظر دهیم اما پیش‌بینی من همین است. اگر اوضاع به نحو متعارف پیش رود و جوسازی‌هایی صورت نگیرد، همین اتفاق می‌افتد. 


ضمن آنکه به مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگان معتدل راه پیدا می‌کنند اما حالا دیگر چه حوادثی اتفاق بیفتد و چه فراز و نشیب‌هایی رخ دهد الان نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم ولی طبق تحلیل‌های متعارف اگر پیش برویم به نظرم به همین صورت می‌شود.
در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس خبرگان سال گذشته طیف آقای جنتی پیروز شد اما گویا شما معتقدید که در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس خبرگان آینده طیف آقای هاشمی غالب بر طیف آقای جنتی می‌شود‌.


  از واژه غلبه استفاده نمی‌کنم، ‌ به هر حال فکر می‌کنم حضور طیف طرفدار آقای هاشمی، دولت و دکتر روحانی و آقای سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان آینده بسیار چشمگیرتر خواهد بود. 


 اخبار  سیاسی  -  مثلث

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------