آخرین اخبار سیاسی

پزشکیان,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

دریافتی ناچیز کارمندان دولت بستر اشاعه فساد اداری است/ FATF داخلی می‌تواند مانع بروز فساد شود

وزیر بهداشت و درمان در دولت اصلاحات می‌گوید: وقتی چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد افراد برای گرفتن و دادن مبالغی تحت عنوان «شیرینی» توجیه پیدا…

ايستادگي در برابر ردصلاحيت ناحق



اخبار,اخبارسیاسی, وزیر  کشور

اختلاف احتمالي را از راه مذاكره با مقام‌هاي عالي نظام حل خواهيم كرد

  عبدالرضا رحماني فضلي بازهم دو وعده مهم داد؛ وعده‌هايي براي دلگرمي بسياري از آنهايي كه زمستان امسال به قصد نشستن بر صندلي‌هاي سبز رنگ بهارستان مي‌خواهند براي نام نويسي روانه وزارت كشور شوند. دلگرمي عبدالرضا رحماني فضلي در قامت وزير كشور، ايستادگي بر سر حقوق كانديداها است.

 

كانديداهايي كه او مي‌گويد اگر از چهار مرجع ذي صلاح قانوني، گواهي سلامت داشته باشند وزير بر سر حقوق آنها مي‌ايستد. از اصولش هم مي‌گويد، تاكيد مي‌كند كه براي ايستادگي بر سر حقوق كانديداها اهل جنجال رسانه‌اي و جيغ و داد نيست بلكه مي‌خواهد در آرامش و مذاكره منطقي كار را جلو ببرد. وزير اصولگراي دولت حرف‌هاي مهم‌تري هم دارد. از «عدم احراز صلاحيت» برخي كانديداها به دليل كمبود وقت هم گلايه مي‌كند و از تمهيدات وزارتخانه‌اش براي افزايش گروه‌هاي بررسي‌كننده صلاحيت كانديداها خبر مي‌دهد.

 

عبدالرضا رحماني فضلي يك دلهره اساسي دارد و آن هم «ضايع شدن حق كانديداها » است. كانديداهايي كه او مي‌گويد اگر حق‌شان ضايع شود او بايد در قيامت پاسخگو باشد. درست چند روز پس از هشدارهاي انتخاباتي رييس‌جمهور، وزير كشور كابينه نيز اظهارات تكميل‌كننده‌اي داشت. دلگرمي‌هاي وزير كشور بيش از هر چيز نشان مي‌دهد كه اين انتخابات يك انتخابات متفاوت خواهد بود و شايد رايزني‌هاي وزارت كشور و شوراي نگهبان بر سر چهار هزار كانديداي احتمالي ورود به مجلس بيش از هر دوره ديگري باشد تا مجلسي با تنوع سلايق تشكيل شود.

ايستادگي بر حقوق كانديداها
مهم‌ترين محور گفت‌وگويي كه عبدالرضا رحماني‌فضلي با خبرآنلاين داشته است به بحث بررسي صلاحيت‌ها برمي‌گردد. جايي كه وزير وعده‌هاي دلگرم‌كننده بسياري داده است. او در همين مورد اشاره كرده است كه « در قوانين انتخاباتي ما هيچ بن بستي وجود ندارد. مثلا در بحث بررسي صلاحيت‌ها، بايد روي حقوق كساني كه از چهار مرجع ذي‌صلاح قانوني، گواهي سلامت دارند، ايستادگي كرد. من حتما در اين زمينه ايستادگي خواهم كرد. اما اگر كساني صلاحيت‌شان به شكل مستدل از سوي اين مراجع رد شود، اگر زمين و زمان را به هم بدوزند نيز نمي‌توان قانونا براي آنها كاري كرد.

 

من نمي‌توانم از كساني كه سوابق حقوقي و قضايي داشته و حكمي براي آنها صادر شده، دفاع كنم. اما اگر كساني بي‌جهت و برخلاف حق رد صلاحيت شوند، يقين بدانيد كه وزارت كشور از حقوق آنها حمايت خواهد كرد و شخص بنده پيگير موضوع خواهم بود. » وي در ادامه از روش خود براي ايستادگي در مقابل حق كانديداها نيز پرده‌برداري كرده و گفته است كه«روال بنده اين است كه با آرامش، منطقي، با مذاكره و پيگيري مداوم و ارجاع موارد به كانون‌هاي حكميت، كارم را پيش ببرم. نه اينكه در فضاي رسانه‌اي جيغ و داد و جنجال راه بيندازم!

 

من اهل اين كارها نيستم و سعي مي‌كنم از مسيرهاي قانوني كار را پيش ببرم. الحمدلله نظام ما هم هيچ بن بستي ندارد و ان‌شاءالله همه‌چيز قابل حل خواهد بود. » اين دومين بار است كه رحماني فضلي وعده ايستادن پاي حقوق كانديداهايي را مي‌دهد كه احتمال مي‌دهند نتوانند از مرحله بررسي صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان بگذرند.

تلاش مي‌كنيم «عدم احراز صلاحيت» نداشته باشيم
دومين محور اظهارات رحماني فضلي اما به بحث عدم احراز صلاحيت‌ها بازمي‌گشت. آنجايي كه شايد براي نخستين بار وزير كشور از عدم احراز صلاحيت كانديداها به دليل كمبود وقت گلايه كرد و گفت: «اين ايراد هم به هيات‌هاي اجرايي و هم به هيات‌هاي نظارت وارد است كه به دليل عدم فرصت بررسي صلاحيت‌ها اعلام مي‌كردند كه صلاحيت برخي نامزدها احراز نشده است.

 

اما كمبود وقت نبايد منجر به عدم احراز صلاحيت افراد شود، چرا كه در اسلام اصل بر برائت است. اگر لازم است بايد تعداد كارگروه‌هاي بررسي‌كننده صلاحيت نامزدها را افزايش دهيم تا فرصت كافي را براي بررسي صلاحيت در اختيار داشته باشند. از نظر من فرضا اگر فرصت بررسي صلاحيت شما دست نداد، نبايد به شما بگوييم به دليل عدم احراز صلاحيت نمي‌توانيد در انتخابات نامزد شويد!»

 

وي در ادامه اما يك وعده مهم‌تر داده است؛ وعده‌اي كه شايد محقق شدنش سرنوشت انتخابات را از اين رو به آن رو كند. رحماني‌فضلي مي‌گويد: «در هيات‌هاي اجرايي تصميم گرفته‌ايم كه همه امكانات لازم را صرف تحقيقات مورد نياز براي احراز صلاحيت‌ها كنيم و در واقع همه سعي‌مان را مي‌كنيم تا در اين دوره از انتخابات «عدم احراز صلاحيت» نداشته باشيم.» او در مقابل از نگاه شوراي نگهبان در اين مورد هم خبر مي‌دهد و مي‌گويد: « تاكنون با برخي اعضاي شوراي نگهبان كه دوستانه صحبت كرده‌ام، آنها هم معتقدند كه بايد صلاحيت همه افراد با تحقيق و بررسي، احراز يا رد شود. اگر شوراي نگهبان هم به قانون عمل كند، انتخابات در اين بخش نيز كاملا شفاف خواهد بود.» وي در ادامه تاكيد كرده است كه « هيچ شبهه‌اي نداشته باشيد كه ما در اجراي وظايف قانوني‌مان كوتاه نمي‌آييم و انفعالي عمل نخواهيم كرد.

 

براي اجراي وظايف قانوني مان هم حتما مشورت‌ها، جلسات هماهنگي زيادي با شوراي نگهبان داريم و خواهيم داشت. تا اينجاي كار كه الحمدلله با هماهنگي و تعامل به خوبي پيش رفته‌ايم و اميدواريم انتخاباتي برگزار كنيم كه باعث سرافرازي كشور و ملت باشد، ما كه نيامده‌ايم «دعوا» در كشور راه بيندازيم!» رحماني فضلي در ادامه تاكيد كرده است: «معتقدم كه بحث «عدم احراز صلاحيت» ناشي از «عدم رسيدگي» اصلا خوب نيست و حقوق افراد ضايع مي‌شود و مطابق با فرمايش آقا در صيانت از آرا هم نيست. منتها بايد براي آن راهي پيدا كرد.

 

اگر همه اعتراضات در كل كشور جمع شود و به شوراي نگهبان ارجاع شود، معلوم است كه اين شورا نمي‌تواند به تمامي آنها رسيدگي كند. حتي اگر زمان بررسي در شوراي نگهبان را به يك ماه هم افزايش دهيم. از اين رو بايد در مراكز استان در زمينه بررسي صلاحيت‌ها نهايت دقت صورت گيرد. هيات‌هاي اجرايي و نظارتي استاني بايد دقيق و قانوني، درست و به موقع، مسائل را حل كنند تا كمتر موردي به شوراي نگهبان ارجاع شود و آنها فرصت بررسي نداشته باشند. »

جمله‌هاي كليدي
اگر كار اعتراض كانديداها به شوراي نگهبان رسيد، براي اينكه به همه اعتراض‌ها رسيدگي شود، بايد گروه‌هاي بررسي‌كننده را افزايش دهند. مثلا اگر در گذشته ١٠ گروه مسوول رسيدگي به اين اعتراضات بودند، در اين انتخابات ٢٠ گروه را مكلف به اين كار كنند.

روال بنده اين است كه با آرامش، منطقي، با مذاكره و پيگيري مداوم و ارجاع موارد به كانون‌هاي حكميت، كارم را پيش ببرم. نه اينكه در فضاي رسانه‌اي جيغ و داد و جنجال راه بيندازم.

در بحث بررسي صلاحيت‌ها، بايد روي حقوق كساني كه از چهار مرجع ذي صلاح قانوني، گواهي سلامت دارند، ايستادگي كرد. من حتما در اين زمينه ايستادگي خواهم كرد.

ما حتما به دنبال اجراي قانون در انتخابات خواهيم بود و صد‌در‌صد بر اجراي وظايف‌مان در چارچوب تعريف شده در قانون ايستادگي خواهيم كرد.

اگر كسي صلاحيت لازم براي نامزدي را داشته باشد و ما نرسيم صلاحيت وي را بررسي كنيم، از آرايي كه ممكن بوده به سبد وي ريخته شود «صيانت» نكرده‌ايم و اين آرا به سبد كس ديگري ريخته مي‌شود.

اين ايراد هم به هيات‌هاي اجرايي و هم به هيات‌هاي نظارت وارد است كه به دليل عدم فرصت بررسي صلاحيت‌ها اعلام مي‌كردند كه صلاحيت برخي نامزدها احراز نشده است.


 اخبار  سیاسی  - اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------