آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طرح نور و چالش‌های دوباره حجاب

شنبه، ۲۵ فروردین ۱۴۰۳، طرح «نور» برای برخورد با کشف حجاب آغاز شد. عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که این طرح در همه…

مهمترین مولفه اقتدار ملی و تعیین کننده فردای ما اقتصاد ماست



اخبار,اخبارسیاسی,علی شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به عوامل موثر در اقتدار گفت که ایران قبل از انقلاب اقتدار عاریتی داشت اما اقتدار ایران بعد ازانقلاب اقتدار ذاتی است.

به گزارش ایسنا  علی شمخانی در همایش اقتدار ملی همدلی و همزبانی دولت و ملت اظهار کرد: مولفه‌های مختلفی در اقتدار و شکل‌گیری و ایمن‌سازی آن نقش دارد. یکسری از این عوامل عوامل بنیادی و یکسری دیگر مولفه‌های عرضی هستند. ترکیب این‌ها از نظر وضع و اولویت در زمان‌های مختلف متفاوت است و وجود این عوامل برای داشتن اقتدار کافی نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها از این عوامل برخوردارند اما نتوانستند اقتدارشان را به فعلیت برسانند. اقتدار یا ذاتی است یا اکتسابی و عاریتی که فاقد تداوم است یعنی ممکن است زمان زیادی طول بکشد اما وقتی یکی از این عوامل دستخوش تغییر می‌شود آن ساختار اقتدار خود را از دست می‌دهد.

همایش اقتدار ملی همدلی و همزبانی دولت و ملت
وی با بیان این‌که «یکی از عوامل بنیادی اقتدار جغرافیاست که بدون آن امکان بروز اقتدار نیست» ادامه داد: حضرت محمد(ص) بدون فتح مکه و مدینه قادر به ارسال پیک نیست یا فقه خمینی(ره) بدون انقلاب اسلامی عملیاتی نمی‌شود. جغرافیا یک اصل است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی به نقش جغرافیا در بروز و ظهور قدرت جریان‌های تکفیری انیز شاره کرد و افزود: در ذهن کسانی که راهبردپردازند این تصویر جدید خطرناک‌تر از تصویر قبلی است حتی از زدن برج‌های دو قلو.

وی یکی دیگر از عوامل اقتدار را داشتن ساختار عنوان کرد و گفت:‌ بدون داشتن یک ساختار کارآمد اقتدار قابل ترجمه به یک اقتدار عینی نیست. ایران دوره‌های مختلفی را طی کرده و در عصرهای مختلف اقتدار ایران تابع ساختار حکومت بوده است. ایران قبل از انقلاب یک اقتدار عاریتی داشت اما ایران بعد از انقلاب اقتدار ذاتی دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد که برخی ازکشورها برای این‌که اقتدار خود را توجیه کنند، دست به اقداماتی می‌زنند که خیلی از آن‌ها تبدیل به ضد اقتدار می‌شود، مثلا صدام جنگ تحمیلی را شروع کرد که نتیجه آن اقتدار ایران بود یا در تاریخ آمریکا،‌ آمریکایی‌ها برای توجیه اقتدار به افغانستان و عراق حمله کردند که اقداماتی که در عراق انجام دادند منجر به ریختن قدرت و اقتدار به کیسه ایران شد یا عربستان برای رهایی از یک نوع انجماد و غفلت راهبردی به یمن حمله می‌کند تا بتواند تولید اقتدار کند اما باید توجه کنیم که حوثی‌ها هرگز اینقدر معروف نبودند، آن‌ها به دنبال این بودند که صدای‌شان شنیده شود این نیازمند سال‌ها کار بود که در جریان جنگ حاصل شد.

شمخانی بار دیگر با تاکید بر این‌که « بسیاری از کشورها برای این‌که اقتدار کسب کنند اقدامی را انجام می‌دهند که برون داد آن به زیان اقتدارشان خواهد بود» گفت: مردم یک کشور نهادهای اقتدارساز را خوب می‌شناسند . دفاع کردن از این نهادها بهترین وسیله تضعیف آن‌هاست. بسیار تلاش شد که در حوادث مختلف سپاه پاسداران ضعیف شود، اما هر چه تلاش کردند که سپاه را تضعیف کنند به سرعت خود را بازسازی کرد.

وی با اشاره به این‌که «اولویت‌های اقتدار در زمان‌های مختلف متفاوت است» گفت: شناخت دقیق این اولویت‌ها و وزن‌دهی به این مولفه‌ها نیازمند ساختار مناسب است؛ چراکه ساختار به شدت در استفاده از فرصت‌ها موثر است و انعکاس این تصویر در تولید امنیت، ثبات و استقلال دیده می‌شود.


وی به قدرت ایران در منطقه اشاره کرد و افزود:‌ امروز هیچ‌کس نمی‌تواند قرینه‌ای مثل ایران در منطقه از لحاظ ثبات و امنیت و استقلال ارائه دهد. ساختار 37 ساله ما این ایران را ایجاد کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ما درتاریخ انقلاب اقداماتی مثل آزاد کردن گروگان‌ها را در زمان مناسب انجام دادیم و امروز مهمترین مولفه اقتدار ملی ما و مهمترین مولفه تعیین کننده فردای ما اقتصاد ماست.

وی ادامه داد: ما روزها و ماه‌های زیادی را طی کردیم که بگوییم اقتصاد اسلامی ، اقتصاد سوسیالیستی و مارکسیستی نیست. ما یک دستور العمال اقتصادی داریم که اقتصاد مقاومتی است. امروز خاکریزهای اقتصادی ما مورد هجوم واقع می‌شود. وقتی هویت راهبردی کشور را در تحریم‌ها مورد هجوم قرار می‌دهند می‌خواهند آن را تضعیف کنند. خاکریزهای مختلفی از ما گرفته شده و عملیات‌های زیادی صورت گرفته است. ما باید این مولفه را به عنوان مهمترین تهدید شناسایی کنیم؛ چراکه باید به این مسأله به عنوان یک ضرورت ملی تاریخ‌ساز بپردازیم.

وی در بخش پایانی صحبت خود به عواملی مثل عدم کارآیی، لزوم مبارزه با فساد اقتصادی و بهینه‌سازی مصرف اشاره و تاکید کرد: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید به این عوامل توجه داشته باشیم. همدلی و همزبانی تابلوی راهبردی ما باشد تا بتوانیم از این مرحله به حل مشکل برسیم.

به گزارش ایسنا دبیرشورای عالی امنیت ملی هم‌چنین در جمع خبرنگاران درباره تذکررهبری مبنی بر تلاش غربی‌ها برای نفوذ به ایران گفت:‌ این مسأله در حقیقت تکرار یک تذکر است. 37 سال است که قدرت ها به اشکال مختلف از استحاله تا اقدام به تحمیل یک جنگ به ایران به دنبال این بودند که دیوار نفوذ در اصول و ارزش‌هایی که این انقلاب مردمی در مهمترین جغرافیای منطقه رقم زده را دچار سستی ملات و آجرهای آن را از یکدیگر تفکیک کنند، اما نتوانستند.

شمخانی اظهار کرد: امروز دشمنان احساس می‌کنند که ما در یک مرحله تغییر و دگردیسی به سر می‌بریم که الزاما باید آن ملات رقیق شود، اما نه در کشوری که دیده‌بان دارد و تجربیات خود را به فراموشی نمی‌سپارد؛ چراکه این تجربیات به رایگان به دست نیامده و هرگز ملات ضعیف شده را در مقابل دشمن خود قرار نمی‌دهد.

وی با اشاره مجدد به بیانات اخیر رهبری تاکید کرد: این هشدار به کارگزاران و ماست که در چارچوب اقتدار ملی عامل اثباتی ،نفی و سلبی جلوگیری از آن را احساس کنیم تا بتوانیم از این مرحله با رسوایی طرف مقابل که ناشی از هوشیاری ملت ایران است عبور کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که مسئولان کشور باید عوامل اثباتی و عوامل سلبی را که قدرت مانور حریف را تضعیف می‌کند جستجو و فراهم کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از تحولات منطقه نیز اظهار کرد: مسیر تحولات منطقه به سمت توسعه انعکاس صداهای ناشنیده در عرصه‌های سیاسی است. اگر به حوادث منطقه نگاه کنیم و عمل مقایسه‌ای را انجام دهیم می‌بینیم روزی نیروهای مقاومت ملی که امروز شکل گرفته‌اند وجود خارجی نداشتند و زمانی که وجود خارجی پیدا کردند قدرت بیان نظریات خود را پیدا کردند. امروز وضع کاملا تغییر کرده است و هرچند شدت توطئه علیه آن‌ها آن‌قدر گسترده شده به نحوی که متاسفانه در درون جهان اسلام فتنه‌ای به نام تکفیری‌های داعشی شکل گرفته تا بتوانند با تحریف آموزه‌های جهادی به نوعی دیوار امنیت در رژیم صهیونیستی را مستحکم کنند. اما روند این موضوعات تاکنون به نفع ملت‌های منطقه بوده و هوشیاری بیشتر و فعالیت‌های گسترده‌تر کمی و کیفی را در این مرحله می‌خواهد.

وی همچنین تاکید کرد: آن‌چه تاکنون برای مقاومت ملی ایجاد شده جمهوری اسلامی را نیز صاحب نقش کرده است.

وی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این‌که آیا درخواست رزمایش به دبیرخانه شورای عالی امنیت ارسال شده است؟ گفت: هیچ درخواستی به دبیرخانه ارسال نشده است.


  اخبار سیاسی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------