آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

سه راهی تایید صلاحیت



اخبار,اخبارسیاسی,اصلاح‌طلبان

  در حالی که از نظر تشکیلاتی و برنامه‌ریزی انتخاباتی، اصلاح‌طلبان با تکیه بر تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 به دنبال وحدت بوده و در این زمینه تا بدین جا از رقیبان اصولگرای خود پیش هستند، نگرانی دیگری در میان جناح چپ سیاسی کشور وجود دارد. این نگرانی به عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها برمی‌گردد. اخیرا نیز طرح مساله نقش نظارتی و نه اجرایی شورای نگهبان در سخنان رئیس‌جمهوری و وزیر کشور چالش‌های فراوانی را به دنبال داشته است، اصلاح‌طلبان به عبور از فیلتر این نهاد فکر می‌کنند. سازوکاری که این گروه در این زمینه در پیش خواهد گرفت، می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر نتیجه انتخابات مجلس دهم قلمداد شود.

اخیرا از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب رایزنی با شورای نگهبان به عنوان یک سازوکار گذر از این چالش مطرح شده است. عبدالله رمضان‌زاده که در دوره دولت اصلاحات، وظیفه سخنگویی را بر عهده داشت، چندی پیش در گفت‌وگویی با ایلنا ضمن بیان این که «ما با نظارت استصوابی شورای نگهبان مشکل داریم و آن را در چارچوب قانون اساسی نمی‌دانیم» افزوده بود: به هر حال به دنبال مکانیسم‌هایی هستیم که با شورای نگهبان به توافق برسیم. رمضان‌زاده گفت: یکی از این مکانیسم‌ها این است که برخی چهره‌های اصلاح‌طلب که رای میلیونی دارند، مثل آقای محمدرضا خاتمی و دکتر میردامادی و بهزاد نبوی در انتخابات نامزد نشوند و در مقابل شورای نگهبان صلاحیت دیگر گزینه‌ها را تایید کند تا بتوانیم به مجلسی از عقلا برسیم تا کشور را از وضعیت نا‌مناسب فعلی خارج کند.

 

محمدرضا عارف نیز که نامش به عنوان یکی از چهره‌های احتمالی سرلیستی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم مطرح است، در گفت‌وگویی با شرق اختلاف بین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را از نوع اختلاف‌سلیقه دانست و در مورد رد صلاحیت‌ها می‌افزاید: «رایزنی‌هایی دارم... با دوستان و مسئولان مذاکراتی داشته‌ام و ان‌شاءالله این مذاکرات را در ماه‌های آینده هم ادامه می‌دهم». وی همچنین درباره ماهیت این دوستان نیز گفته است «اشخاص مختلف؛ در شورای نگهبان، مسئولان اجرائی و... بزرگانی که نقش‌آفرین‌اند یا در حل مشکلات می‌توانند نقش‌آفرینی کنند ... واقعیت این است که با اعضای شورای نگهبان و مسئولان اجرای انتخابات باید تعامل کنیم. با بعضی‌ها هم ملاقات کرده‌ام... یکی از مشکلاتی که دریکی، دو انتخابات اخیر داشتیم، تقریباً قطع رابطه با بزرگان و متصدیان انتخابات بود.

 

باید این رابطه برقرار شود».حشمت‌الله فلاحت پیشه نیز چهره دیگری است که چندی پیش با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری درباره شورای نگهبان، حسن روحانی را راه‌حل مناسب چالش عبور اصلاح‌طلبان از فیلتر این شورا دانسته بود. وی با درخواست این که رئیس‌جمهوری با نگاه عملگرایانه وارد موضوع شود، به فرارو گفته بود: «حاصل این نگاه می‌تواند قهر طیف عمده‌ای از اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات مجلس دهم و ورود بخشی از نیروهای هوادار دولت به مجلس باشد.»


راهکاری براساس حضور پر دامنه و استفاده از جوانان
با این حال دو نگاه دیگر نیز برای عبور اصلاح‌طلبان از صافی شورای نگهبان وجود دارد. گروهی از اصلاح‌طلبان معتقدند که این جریان می‌تواند به جای کاندیدا کردن چهره‌های شاخص از چهره‌های جوان استفاده کند. در تفسیر دیگری از این دیدگاه گفته می‌شود که اصلاح‌طلبان می‌توانند با تکثر کاندیداها، حتی در صورت رد صلاحیت گسترده، شانس عبور چهره‌های منتسب به خود را از فیلتر شورای نگهبان افزایش دهند. عباس عبدی در یادداشتی نوشته است

 

«اصلاح‌طلبان نیازی ندارند از شعارها و فهم و حتی افراد خود کوتاه بیایند یا آنها را نادیده بگیرند. بلکه کافی است که ازنظر ادبیات سیاسی و نیز اولویت‌بندی برنامه‌های خود را با ایده فوق هماهنگ کنند و ازنظر نیروی انسانی برای معرفی به‌عنوان نامزدهای نمایندگی فرصت را مغتنم بشمارند و تعداد زیادی از نیروهای جوان‌تر و پرانرژی‌تر را که با این ایده کلی موافق هستند به عرصه عمومی روانه و معرفی کنند. فراموش نباید کرد قرار نیست که هر خواست اصلاح‌طلبانه لزوماً به دست اصلاح‌طلبان محقق شود. وقتی‌که زمینه‌ها فراهم شود، چه‌بسا دیگران به دلایل متعددی آمادگی بیشتری برای تامین آن خواست‌ها خواهند داشت، تجربه دو سال گذشته از این نظر بسیار آموزنده و مهم است.»


اصلاح‌طلبان نیاز به ارفاق ندارند
این در حالی است که گروه دیگری از اصلاح‌طلبان اساساً اعتقادی به یافتن سازوکار خاص برای عبور از فیلتر شورای نگهبان ندارند و تاکید می‌کنند که برگزاری قانون در چارچوب قانون کافی است تا هر دو جریان سیاسی در یک انتخابات آزاد و رقابتی شرکت کنند و رای مردم تعیین‌کننده باشد. حسین مرعشی فعال سیاسی اصلاح‌طلب از این دسته است که در گفت‌وگو با فرارو ضمن مخالفت با هر دو روش می‌گوید: «به نظر من مسئله رد صلاحیت‌ها چالش اصلاح‌طلبان نیست بلکه چالش و مسئله همه کشور است و هیچ راهی ندارد غیر از آن که فرایند آن در چارچوب قانون طی شود».

سخنگوی حزب کارگزاران با اشاره به موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهوری در این خصوص گفت: روحانی این مسئله را به‌خوبی درک کرده و به این مسئله پاسخ مشخصی داده است. وی با تاکید بر اینکه نیاز داریم همه نهادها در کشور در چارچوب وظایف قانونی خود عمل کنند، گفت: اصلاح‌طلبان نیز برای راه یافتن به مجلس آینده نه نیاز به ارفاق دارند و نه اینکه از شیوه‌های خاصی استفاده کنند. کاندیداهای اصلاح‌طلب نیز مانند کاندیداهای دیگر مطابق قانون باید موردبررسی قرارگرفته و از فیلترهای مربوطه عبور کنند.

 

مرعشی در پاسخ به اینکه اگر بر اساس تجربیات گذشته شاهد رد صلاحیت جریان اصلاح‌طلب باشیم، این جریان چه طور باید از این چالش عبور کند؟ گفت: این چالش اصلاح‌طلبان نیست بلکه چالش کشور است. شاهد بودیم که در سال‌های گذشته و در نبود نیروهای اصلی و صالح کشور به دستان کسانی افتاد که نتیجه آن فساد گسترده بود؛ بنابراین اگر قرار باشد که کشور در مدار صحیح اداره شود باید یک انتخابات رقابتی داشته باشیم که چهره‌های شاخص و صالح باهم رقابت کنند و مردم قدرت انتخاب داشته باشند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن ابراز خوش‌بینی در ثمربخش بودن تلاش‌های دولت در رابطه با برگزاری یک انتخابات آزاد و قانونی، گفت: معتقد هستم که آقای روحانی بر موضع خود مبنی بر حرکت در مسیر قانون‌گرایی پافشاری می‌کند و موفق می‌شود.


بازگشت شورای نگهبان از نقش «برادری» به نقش «پدری»
حسین کمالی، رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز لزوم تغییر را نه در تعیین سازوکار اصلاح‌طلبان که در نحوه عملکرد شورای نگهبان می‌داند. وی در گفت‌وگو با «ابتکار» با تاکید بر این که این شورا باید سیستم و روش خود را تغییر دهد، می‌افزاید: آن چه که اکنون به عنوان نقش شورای نگهبان در تعیین یا رد صلاحیت‌ها می‌بینیم، به نظر من در تعارض با قانون اساسی است.

 

وی با اشاره به اصل 99 قانون اساسی، وظیفه شورای نگهبان را در نظارت بر انتخابات مختلف و مراجعه به آرای عمومی می‌داند و تشریح می‌کند: نظارت به معنی آن است که اگر وزارت کشور و ستاد انتخابات حق کاندیدایی را تضییع کند، شورای نگهبان مانع شود که حق کسی پایمال نشود. وی تاکید کرد که اصلاح‌طلبان انتظار دارند شورای نگهبان از جایگاه «برادری» به جایگاه «پدری» خود بازگردد. وی در عین حال در پاسخ به این که اگر چنین اتفاقی نیفتد، اصلاح‌طلبان چه سازوکاری را در پیش خواهند گرفت تصریح کرد: ما امیدواریم این اتفاق بیفتد و اگر نیفتاد آن وقت تصمیم می‌گیریم چه کاری باید انجام دهیم. کمالی در عین حال تصریح کرد که اصلاح‌طلبان هنوز به نوشتن لیست‌های انتخاباتی خود نپرداخته‌اند.


همه راه‌های ممکن
به نظر می‌رسد که در نهایت اصلاح‌طلبان ترکیبی از هر سه روش را برای عبور از فیلتر شورای نگهبان در پیش بگیرند. به این معنی که گروهی با مذاکره تلاش کنند راه‌حلی برای این موضوع در پیش گیرند و در عین حال کاندیداهای پرتعداد، جوان و کمتر شناخته شده را برای تایید صلاحیت به شورای نگهبان معرفی کنند. در کنار این‌ها اصلاح‌طلبان امیدوارند که در کنار تاکید چندباره ریاست‌جمهوری بر اجرای قانون در این زمینه، شورای نگهبان در نقش نظارتی خود ایفای نقش کند.


 اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------