آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

یک دلواپس آمریکایی: دستان حاميان توافق ايران ممکن است به خون آغشته شود



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,توافق هسته ای ایران

لیبرمن سپس با حالتی تعجب زده پرسید: شما چگونه می توانید با کسی توافق کنید و به او اعتماد داشته باشید، در حالی که همان شخص می گوید قصد کشتن شما را دارد؟

سناتور بازنشسته ایالت کنتیکت آمریکا گفت دستان حامیان توافق هسته‌ای ایران ممکن است به خون آغشته شود.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، جو لیبرمن در گفتگوی اختصاصی با مجری شبکه فاکس نیوز آمریکا گفت: حقیقت این است که اکثریت سنای آمریکا علیه این توافق هستند. وی افزود: این (مخالفت سنا با توافق ایران) خوب است، زیرا این توافقی «بد» است.

لیبرمن افزود: با این حال، مشکل اصلی این است که اگر اکثریت سناتورهای آمریکایی این توافق را رد کنند و رییس جمهور (اوباما) چنان که خودش پیشتر قول داده بود، آن را وتو کند.

وی تأکید کرد: این برای من بسیار دلسرد کننده است و من آن را درک نمی کنم، زیرا به نظر من، این توافقی بسیار بد است و برای امنیت آمریکا نیز بد است.

مجری: چرا شما بر این عقیده اید که آن توافقی بد است؟

لیبرمن: من هنگامی که کنگره تحریم های اقتصادی علیه ایران را به تصویب رساند در آنجا حضور داشتم(سناتور بودم). اکثریت قاطع اعضای هر دو حزب بزرگ آمریکا در کنگره از تصویب این تحریم ها حمایت کردند. قصد ما این بود که ما (فقط) هنگامی تحریم های ایران را پایان دهیم که آنان (ایرانیان) برنامه هسته ای خود را (به طور کامل) پایان داده باشند.

این در حالی است که دقیقاً خلاف این مسئله اتفاق افتاد، زیرا ما تحریم ها را پایان می دهیم و آنان 150 میلیارد دلار دریافت می کنند و همچنین به مسیری قانونی شده برای تبدیل شدن به قدرتی هسته ای، دست پیدا می کنند.

لیبرمن افزود: رییس جمهور آمریکا به شدت تلاش می کند، دموکرات ها را به سمت خود جلب کند و از گرایش های حزبی برای این کار استفاده کند. من بسیار ناراحتم، زیرا این شاید مهم ترین توافق دیپلماتیک پس از پایان جنگ سرد باشد که در برابر کنگره نهاد شده است، اما گرایش های حزبی در این زمینه تعیین کننده شده است. مثلاً از 46 دموکرات در سنای آمریکا، فقط دو نفرشان با این توافق مخالفت کرده اند.

لیبرمن افزود: من به یاد دوران رییس جمهور کندی افتادم که در آن دوران ما در این خصوص صحبت می کردیم که ما برای تضمین بقا و موفقیتِ «آزادی» باید از هر دوست، حمایت و با هر دشمن، مخالفت کنیم. این دقیقاً عکسِ آنچیزی است که در این توافق رخ داده است.

مجری: ما چگونه می توانیم موضع سناتور جیلیبراند و امثال وی را تغییر دهیم تا سنای آمریکا قادر شود که وتوی رییس جمهور را لغو کند؟

لیبرمن در رابطه با تلاش برای تغییر موضع خانم کریستین جیلیبراند، یکی از دو سناتور ایالت نیویورک که از توافق هسته‌ای ایران اعلام حمایت کرده است گفت: اولاً من می خواهم از سناتور چاک شومر، سناتور ارشد ایالت نیویورک به علت مخالفتش با این توافق، تشکر و قدردانی کنم. ثانیاً من از سناتور جیلیبراند دلسرد شدم و این در حالی است که من او را می شناسم، دوست دارم و به او احترام می گذارم. با این حال، نمی توانم درک کنم که وی چنین موضعی را از کجا اتخاذ کرده است.

من خطاب به سناتور جلیبراند می گویم: از زمانی که شما موضع خود را اعلام کرده اید، حقایق (جدیدی) درز کرده است - از جمله توافق پنهانیِ جانبی (میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی) - که دلیل خوبی برای تغییر موضع شما است.

وی افزود: این در خواست نهایی من است که نگذارید این لایحه تا حد مرگ فیلیباستر شود (سخنرانی های طولانی در سنا برای ممانعت از طرح یک لایحه تا زمان مقرری که برای طرح آن فرصت وجود دارد). لیبرمن افزود: به نظر می رسد، کاخ سفید و برخی از رهبران دموکرات خواهان فیلیباستر هستند. گویی این کافی نیست که اکثریت (سنا) خواهان رد این توافق هستند، بلکه برخی از رهبران دموکرات می گویند شما باید دست کم 60 رأی داشته باشید تا حتی بتوانید این لایحه را در صحن سنا طرح کنید (اگر دموکرات ها 41 رأی داشته باشند، آنگاه مجاز خواهند بود با فیلیباستر از طرح این لایحه در سنا کلاً جلوگیری کنند). علت آن این است که برای شکستن فیلیباستر به 60 رأی نیاز است تا این فرصت به سناتورها داده شود که درباره این توافق تاریخی رأی بدهند.

لیبرمن تأکید کرد: این اشتباه است و من از سناتور جیلیبراند می خواهم که حتی اگر شما باز هم از این توافق حمایت خواهید کرد، دست کم اجازه ندهید با یک تاکتیک دستورالعملی، این لایحه کشته شود، بلکه بگذارید در رابطه با شایستگی های این توافق (در سنا) رأی گیری شود.

لیبرمن افزود: من در رابطه با توافق های مختلفی در خلال 24 سال حضورم در سنای آمریکا رأی داده ام، ولی تصور نمی کنم که هیچیک از آن توافقات به اهمیت این توافق با ایران در رابطه با امنیت مردم آمریکا بوده باشد.

وی تأکید کرد: هرکس که به نفع این (توافق) رأی دهد، باید با عواقب (ناگوار) آن تا مدت های مدید زندگی کند و حتی بقیهِ ما (که با این توافق مخالف بودیم) نیز باید با همین عواقب زندگی کنیم. ما در این باره صحبت می کنیم که اعتماد فراوان به کشوری به نام ایران کنیم که تمام دلایل برای عدم اعتماد به این کشور را به ما داده اند و مثلاً هنوز می گویند «مرگ بر آمریکا.»

لیبرمن سپس با حالتی تعجی زده پرسید: شما چگونه می توانید با کسی توافق کنید و به او اعتماد داشته باشید، در حالی که همان شخص می گوید قصد کشتن شما را دارد؟

مجری این شبکه افزود: آنان (ایرانیان) به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند . وی سپس موضوع بحث را عوض کرد و به مسائل داخلیِ مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.


 اخبارسیاست  خارجی  - تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------