آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

نسخه جدید اصولگرایان برای تسلط بر مجلس آینده: تعهدنامه‌کتبی!



اخبار,اخبارسیاسی, انتخابات  مجلس

حالا این جبهه پیروان به رهبری باهنر است که سعی دارد صحنه اصولگرایی را کارگردانی کند. جبهه پیروان با همراهی جمعیت ایثارگران و تشکیل جلسات مشترک با پایداری‌ها در تلاش است ضلع تازه‌تاسیس و جدیدالورود اصولگرایان را به وحدت قانع کند.

حالا که اصولگرایان کم‌کم به پیچ تند انتخابات نزدیک می‌شوند، هر روز نسخه جدیدی برای ورود حداکثری به مجلس دهم می‌پیچند. چهره‌های میاندارشان که فصل‌الخطاب همه جدل‌های اصولگرایانه بوده‌اند یا کنار کشیده‌اند یا از دنیا رفته‌اند. مرگ حبیب‌الله عسگراولادی و محمدرضا مهدوی‌کنی در سه سال گذشته تاثیر زیادی بر پیکره اصولگرایی و همگرایی میان طیف‌های مختلف این جریان فکری گذاشته است و از سویی محمد یزدی، شیخ منتقد دهه هفتاد، مدت‌هاست که سکوت اختیار کرده و تنها به چند دیدار خصوصی با محمدعلی موحدی‌کرمانی و محمدتقی مصباح‌یزدی اکتفا کرده است.

به گزارش تیک ، حالا این جبهه پیروان به رهبری باهنر است که سعی دارد صحنه اصولگرایی را کارگردانی کند. جبهه پیروان با همراهی جمعیت ایثارگران و تشکیل جلسات مشترک با پایداری‌ها در تلاش است ضلع تازه‌تاسیس و جدیدالورود اصولگرایان را به وحدت قانع کند.

از سویی سیدرضا تقوی هم در تلاش است با برگزاری جلسات همگرایی اصولگرایان که در دو سال گذشته بارها برگزار شد همه طیف‌های اصولگرا را زیر چتر جامعتین جمع کند تا حالا که نه حبیب‌الله عسگراولادی و نه مهدوی‌کنی برای میانداری نیستند مجموعه جامعتین این مسئولیت را به سرانجام برساند. اما به نظر می‌رسد نه سیدرضا تقوی و نه حتی موحدی‌کرمانی در قامت دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و جانشین مهدوی‌کنی، نفوذ کلام‌شان در میان اصولگرایان آنقدر نیست که همه آنها را وادار کند تن به صحنه‌گردانی تمام و کمال این دو تشکل روحانی، سیاسی دهند.

اما نسخه جدید اصولگرایان برای عملیاتی شدن وحدتی که از آن صحبت می‌کنند ‌را غلامرضا مصباحی‌مقدم پیشنهاد داده است. مصباحی‌مقدم در گفت‌وگویی که در شماره اخیر هفته‌نامه صدا منتشر شده خبر داده است اصولگرایان تعهدنامه کتبی داده‌اند تا سهم‌خواهی نکنند. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در این گفت‌وگو تاکید کرده است: «برخی از گروه‌های اصولگرا به صورت مکتوب تعهد کرده‌اند که سهم‌خواهی نکنند. در برخی از دوره‌های گذشته این نقطه ضعف وجود داشته است که گاهی ادعا می‌شد فلان گروه وزن بیشتری دارد، در نتیجه باید سهم بیشتری داشته باشد. خوشبختانه در این دور گروه‌های مختلف جریان اصولگرایی با هم هم‌پیمان شده‌اند، برخی از این گروه‌ها به صورت مکتوب تعهد کرده‌اند که سهم‌خواهی نکنند و مبنا را بر این بگذارند که توافقی عمل شود.»

  اگر اصولگرا هستیم چرا تعهدنامه از ما خواسته نشد؟
اما به نظر می‌رسد اصولگرایان از موضوع تعهدنامه‌های امضاشده بی‌خبر هستند. ابوالقاسم رئوفیان عضو جبهه ایستادگی و دبیر حزب ایران‌زمین می‌گوید: «آقای مصباحی‌مقدم باید مشخص کنند آیا برای ما هم هویت اصولگرایی قائل هستند یا نه؟ اگر ما را هم جزء اصولگرایان می‌دانند چرا ما از بحث تعهدنامه‌های کتبی اطلاعاتی نداریم. من به‌عنوان دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین، عضو شورای عالی جبهه ایستادگی و سخنگوی جبهه هیچ‌گونه اطلاعی از این موضوع ندارم و هیچ یک از اعضای شورای عالی جبهه ایستادگی هم از این موضوع مطلع نیستند.»

  با وجود منشور، تعهد معنی ندارد
کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از موثرترین تشکل‌های اصولگرا هم گفت: «در جبهه پیروان بحثی در مورد تعهدنامه نشده است. و تا این لحظه موضوعیتی نداشته است. اصولگرایان منشوری دارند با عنوان منشور اصولگرایی باید‌ها و نباید‌ها که قبلا تدوین شده و همه باید به این منشور التزام داشته باشند، چنین چیزی موجود بوده و اما بحثی از تعهدنامه‌های کتبی در میان اصولگرایان مطرح نشده است.»

  پیمان‌شکنی سابقه دارد
از طرفی سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز و همچنین حسن ممدوحی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد این نسخه انتخاباتی اظهار بی‌اطلاعی کردند. سیدرضا اکرمی در پاسخ به این سوال که آیا چنین پیشنهادی عملیاتی می‌شود، توضیح می‌دهد: «همان‌طور که در انتخابات گذشته قرار بر این شد که حدادعادل، قالیباف و ولایتی تبلیغات را شروع و بررسی کنند، بعد یکی از آنها کناره‌گیری کند که بعد دیدید آقای حداد بدون اطلاع ادامه داد و حاضر به کناره‌گیری نشد، همه‌چیز شدنی است. مرحوم آیت‌الله مهدوی هم حتی ناراضی بود اما اتفاق افتاد، پس قابل پیش‌بینی نیست.»

با توجه به تجربیات پیشین گروه‌های اصولگرا در بحث وحدت، بسیاری از تحلیلگران امور ایران نسخه تعهدنامه کتبی را نیز زیاد اجرایی نمی‌دانند و تاکید می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد این طرح با موفقیت همراه باشد.


  اخبارسیاسی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------