جلسه بررسی توافق یا بازپرسی از تیم ظریف



اخبار,اخبارسیاسی,دلواپسان

فعالیت کمیسیون برجام همچنان ادامه دارد. قرار است این هفته نیز مقامات مذاکره‌کننده قبلی و فعلی در این کمیسیون حضور پیدا کنند. علاوه‌بر آن وزرای اقتصاد و دفاع هم احضار شده‌اند. اما کمیسیونی که قرار است بررسی‌کننده «برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 1+5 » باشد، تبدیل به محل تقابل شده است. مذاکره‌کنندگان قبلی می‌آیند جلسه در صلح، آرامش و دوستی برگزار و سوالات مدنظر پرسیده می‌شود.

  حتی در صحنه‌های گزینش‌شده‌ای که از صداوسیما پخش می‌شود این شائبه به وجود می‌آید که تیم سابق به اعضای کمیسیونی که اکثریت آن مخالف مذاکرات هستند، خط می‌دهند. بعد از آن تیم فعلی می‌آید جلسه در تنش، بحث و فشار برگزار می‌شود و هر آنچه تیم قبلی مطرح کرده بود، علیه تیم فعلی به کار برده می‌شود. این جلسات بیشتر شبیه به جلسات بازپرسی است تا بررسی. متهمان هم اعضای مذاکره‌کننده‌ای هستند که بعد از فشارهای زیاد و جلسات و رفت‌وآمدهای شبانه‌روزی توانسته‌اند به تفاهمنامه بینابینی دست یابند که جامعه جهانی را از ضدیت با ایران برحذر خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، جلسات شبیه بازپرسی ا‌ست؛ چراکه کمیسیون برجام از روبه‌رو شدن در هراس است. در هیچ‌یک از این جلسات اعضای مذاکره‌کننده قبلی و فعلی مستقیم در برابر هم قرار نمی‌گیرند. تلاش این کمیسیون بر این است که هیچ یک از حرکات شبیه مناظره به چشم نیاید. این وضعیت آنجا خود را بیشتر نمایان می‌کند که علیرضا زاکانی، رئیس این کمیسیون از چهره‌به‌چهره شدن با حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکرات در یک برنامه تلویزیونی خودداری کرد. دلیل این عدم رویارویی را هم مصوبه‌ای در کمیسیون ویژه اعلام کرد که براساس آن اعضا از مناظره منع شده‌اند، هرچند پس از آن مشخص شد چنین مصوبه‌ای وجود ندارد. از سوی دیگر قبل از آغاز به کار این کمیسیون خبرهایی منتشر شده بود که از مناظره تیم‌های مذاکره‌کننده خبر می‌داد. در آن زمان این خبر، شایعه تلقی شد و اعضا آن را تکذیب کردند. اما اکنون با اتفاقاتی که حول این کمیسیون رخ می‌دهد این شایعه (به سبک اعضای کمیسیون برجام) به حقیقت نزدیک می‌شود.

تقابل پنهان میان تیم‌های مذاکره‌کننده در هفته گذشته جایی به اوج خود رسید که سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و دیپلمات کارکشته ایرانی در مذاکرات را وادار به یک واکنش خشم‌آلود کرد. در کمیسیون درگیری میان اعضا به وجود آورد و علی‌اکبر صالحی را مجبور کرد تا بیش از یک‌بار در قبال صحبت‌های فریدون عباسی، رئیس سابق انرژی اتمی واکنش نشان دهد. صالحی اولین بار از اعضای کمیسیون خواست تا برای هر صحبتی که ارائه می‌شود سند بخواهند. همچنین برای اثبات حقانیت خود گفت: «ما مجوز مذاکره محرمانه با آمریکا را از حضرت آقا گرفتیم.» او همچنین بار دیگر در گفت‌وگویی که با «خانه ملت» داشت نیز از توافق هسته‌ای دفاع کرد و آن را متضمن منافع ایران دانست.

اکنون و در فاصله یک‌هفته مانده به آغاز به کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون برجام پدیده‌ای دیگر را تجربه می‌کند و آن تاثیرپذیری و خط گرفتن از رسانه‌های خاص است. طی روزهای گذشته شایعات رسانه‌ای مبنی‌بر احتمال دعوت از حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد برای حضور در این کمیسیون منتشر شده بود که با پیگیری خبرگزاری رسمی دولت، این خبر تکذیب شد؛ اما به‌نظر می‌رسد مسیر خوراک‌دهی کمیسیون ویژه به رسانه‌ها حالا دو طرفه شده و در روزهای آینده باید در انتظار تغییرات تازه‌ای باشیم.گ


 اخبار سیاسی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------