آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

آیا اصولگرایان به مصباح «بله» می گویند؟



اخبار,اخبارسیاسی,مصباح‌یزدی

با نزدیک شدن به زمان ثبت نام کاندیداهای داوطلب نمایندگی مجلس دهم شورای اسلامی، فعالیت احزاب و طیف‌های سیاسی کشور به اوج خود رسیده این در حالی است که اصولگرایان هنوز درگیر همان مشکل انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم هستند

با نزدیک شدن به زمان ثبت نام کاندیداهای داوطلب نمایندگی مجلس دهم شورای اسلامی، فعالیت احزاب و طیف‌های سیاسی کشور به اوج خود رسیده این در حالی است که اصولگرایان هنوز درگیر همان مشکل انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم هستند؛ در آن زمان با وجود افرادی همچون حبیب‌الله عسکر اولادی و آیت‌الله مهدوی کنی، اصولگرایان نتوانستند به اجماع برسند حال با درگذشت این دو ستون اصولگرایی به نظر می‌رسد رسیدن به این اجماع سخت‌تر شده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، بعد از درگذشت مهدوی کنی، آیت‌الله مصباح‌یزدی سعی بر این داشت که نقش خود را در بین اصولگرایان پررنگ‌تر کند و علاوه بر حضور در جلسات همگرایی، تعداد سخنرانی‌های عمومی خود را نیز بیشتر کرد و حتی از کنایه زدن به رقبای سیاسی خود اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مخالف خود دریغ نکرد. بعد از کنایه وی به آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر اینکه بعضی از افراد چون در دوران مبارزه ستم شاهی شکنجه شدند خود را صاحب حکومت می‌دانند، این بار نوبت به مخالفان درون حزبی رسید و در دیدار با با اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: وحدت این نیست که یک نفر بگوید شما تابع من باشید و هر چه گفتم همان نیز اجرایی شود.

خطاب مصباح
به نظر می‌رسد خطاب مصباح از این سخنان آن دسته افراد اصولگرایی باشند که وحدت را حول محور جامعتین ارزیابی می‌کنند و بر نقش نظارتی و کدخدا منشی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین تاکید دارند. از سوی دیگر، جبهه پایداری که به مصباح نزدیک و به نوعی پیاده‌کننده نظرات سیاسی وی در جامعه است به دنبال مدیریت شورای هماهنگی اصولگرایان است. حسین کنعانی‌مقدم از فعالان اصولگرایی معتقد است: جریان پایداری سعی می‌کند که خودش را در میان اصولگرایان محور قرار دهد و همچنین جریانی‌ را که با احمدی‌نژاد بودند را احیا کنند.

 

اختلاف‌نظری که ما با سایر اصولگرایان داریم در همین زمینه است و نمی‌پذیریم که کسانی قیم باشند. وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما با وجود اختلاف‌نظرهای علی لاریجانی و طیف رهروان با جبهه پایداری، آیا این دو در مجموعه وحدتی با هم قرار می‌گیرند، ‌تاکید کرد: نه تنها آقای لاریجانی بلکه آقایان قالیباف، ولایتی و ناطق نوری هم هیچ تصمیمی درباره این سازوکار نگرفته‌اند، آنها نیز نگرانند که برخی خودشان را قیم اصولگرایی قرار دهند.

راهکار استراتژیک
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که به نظر شما بهتر است که در میان اصولگرایان همان جامعتین تنها محور اصلی باشد، خاطرنشان کرد: همواره بحث این است که جامعتین محور باشد ولی جامعتین همه طیف‌های اصولگرایی را در برنمی‌گیرد، اصولگرایان برای وحدت باید راهکار استراتژیک داشته باشند نه اینکه دو جریان فقط محور باشند. عضو جبهه ایستادگی خاطرنشان کرد: متاسفانه در جریان اصولگرا عده‌‌ای به دنبال این هستند که با برخی ورشکستگان سیاسی که انگیزه بازگشت به عرصه سیاست را دارند، همراهی کنند تا از این طریق جریان‌هایی را که در گذشته به اصولگرایان ضربه زد احیا کنند.

 

وی گفت: ما اصولگرایان اصیلی داریم که هم در زمان انقلاب در خط امام بودند و هم امروز تابع رهبری هستند و هیچ نقطه سیاهی در کارنامه سیاسی آنها مشاهده نمی‌کنیم. ما بر خلاف برخی معتقدیم اصولگرا بودن و انقلابی بودن معنای واحدی دارد اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به معنای درستی از اصولگرایی برسیم. وی افزود: درباره تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان اظهار کرد: در تشکیل این شورا بیشتر اشخاص فعال هستند تا احزاب، از این رو به طور طبیعی اشخاص محور قرار گرفته‌اند و کمتر به احزاب توجه شده است البته به نظر می‌رسد که اگر شورا تشکیل شود در مسیر جامعتین خواهد بود.
دعوت نشدیم

دبیرکل حزب سبز تصریح کرد: ما از هر گونه وحدت میان اصولگرایان حمایت می‌کنیم البته وحدت حقیقی و نه صرفا انتخاباتی. در حالی که بنا بر اعلام قبلی شورای هماهنگی اصولگرایان مهرماه نشست همگرایی احزاب اصولگرا برگذار می‌شود اما هنوز برخی احزاب این طیف از این نشست اعلام بی‌خبری می‌کنند.

 

ابوالقاسم رئوفیان در پاسخ به این سوال که آیا برای تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان از جبهه ایستادگی دعوت شده است؟ پاسخ منفی داد و اظهار کرد: در دوره‌های گذشته نیز شاهد رفتارهای اینچنینی بودیم و این بار نیز برایمان دور از ذهن نبود که اینچنین رفتار شود. سخنگوی جبهه ایستادگی با بیان اینکه این جبهه متشکل از پنج حزب دارای مجوز است، اضافه کرد: احزاب دیگری که برای دریافت مجوز از کمیسیون ماده «10» احزاب درخواست خود را به این کمیسیون داده‌اند نیز در این جبهه عضویت دارند همچنین شخصیت‌های حقیقی نیز در شورای‌عالی جبهه حضور دارند از این رو جبهه ایستادگی 22 عضو شورای‌عالی دارد.

جریان اختلافی
رئوفیان در ادامه درباره احتمال رسیدن به وحدت میان اصولگرایان تصریح کرد: فکر می‌کنم که رسیدن به وحدت میان اصولگرایان در این دوره بسیار مشکل باشد. البته بهتر است به جای وحدت بگوییم همگرایی چراکه وحدت مطلق هیچگاه در میان اصولگرایان شکل نگرفته است. مسایلی در شورای همگرایی اصولگرایان در حال شکل‌گیری است که رسیدن به وحدت را سخت‌تر از گذشته می‌کند.

 

وی درباره تاثیر جبهه پایداری در شورای همگرایی اصولگرایان که به ریاست سیدرضا تقوی تشکیل شده است نیز تاکید کرد: قطعا تاثیر جریان پایداری بیش از پیش شده و این جریان به دلیل اختلاف مواضع با بسیاری از اصولگرایان در پی کنار گذاشتن جریان اعتدالی است که این امر وحدت و همگرایی در میان اصولگرایان را تحت تاثیر خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد برگزاری این نشست اولین امتحان وحدت بین اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی باشد؛ مجلسی که بر خلاف دو دوره قبلی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان به شدت خود را آماده حضور در آن می‌کنند و از این جهت اصولگرایان یکی از سخت‌ترین مبارزات انتخاباتی را پیش رو خواهند داشت


 اخبارسیاسی  -  تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------