آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

صدای مظلومیت زائران جان‌باخته در منا از زبان روحانی در نیویورک



اخبار,اخبارسیاسی,رئیس‌جمهور

در زمان وقوع حادثه منا، هر چند دکتر حسن روحانی در نیویورک حضور داشت، اما در دیدار با مقامات دیگر کشورها به این موضوع اشاره کرده و پی‌گیری وضعیت حجاج جان‌باخته و مصدوم از دغدغه‌های رئیس‌جمهور بود.

دستور رئیس‌جمهور به وزرای امور خارجه، ارشاد، راه و شهرسازی، کشور، بهداشت و بویژه سازمان حج برای تشکیل ستادی هماهنگ، نسبت به انتقال هر چه سریعتر پیکر قربانیان به میهن اسلامی و مداوای آسیب دیدگان حادثه از جمله پیگیری‌های رئیس‌جمهور بود.

دغدغه رئیس‌جمهور که در نیویورک به سر می‌برد در قبال این فاجعه به همین جا ختم نشد، یکشنبه شب معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد که رئیس‌جمهور قرار است با نیمه تمام گذاشتن سفر نیویورک، برای حضور در مراسم انتقال پیکر حجاج کشورمان که در حادثه اخیر منا جان باختند، به تهران بازگردد.

به گفته پرویز اسماعیلی قرار است رئیس‌جمهور پس از سخنرانی در سازمان ملل امشب به تهران بازگردد.

نکات مورد تاکید رئیس‌جمهور درباره فاجعه منا در دیدار با مقامات دیگر کشورها در سفر نیویورک در زیر می‌آید.

به گزارش ایسنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که برای شرکت در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است پس از اطلاع از فاجعه رخ داده در مناسک حج در فرودگاه جان اف کندی نیویورک در جمع خبرنگاران، حادثه منا را بسیار دردناک و دلخراش توصیف و خاطرنشان کرد: ازعربستان سعودی می‌خواهیم که با ستاد حج و بعثه مقام معظم رهبری برای امدادرسانی به زائران ایرانی همکاری کند.

ریییس جمهوری گفت: به وزیر خارجه ماموریت دادم تا با مقامات سعودی تماس گرفته و اقدامات لازم را درخصوص این حادثه انجام دهد.

وی هم‌چنین در دیدار با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل با اشاره به فاجعه منا گفت: متاسفانه دولت عربستان همکاری لازم را برای رسیدگی به وضع مفقودین، انتقال اجساد و مجروحان انجام نمی‌دهد و ضروری است که دبیرکل سازمان ملل وظایف قانونی و انسانی دولت ریاض را در این زمینه متذکر شود.

وی در دیدار فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه نیز درباره درگذشت زائران کشورمان در مراسم حج گفت: حادثه منا، حادثه‌ای بسیار تلخ و سنگین برای مسلمانان به‌ویژه مردم ایران بود که به دلیل سوءمدیریت و نبود مدیریت صحیح روی داده و دولت عربستان باید به مسوولیت‌های قانونی و اخلاقی خود عمل کند.

رییس‌جمهور هم‌چنین در ابتدای سخنرانی‌اش در اجلاس سران برای توسعه پایدار گفت: لازم می‌دانم با ابراز تاسف شدید از حادثه دلخراشی که برای هزاران نفر مسلمان و از جمله ایرانیان، در منا در روز پنج‌شنبه رخ داد، مراتب تسلیت خود را به خانواده‌هایی که در سوگ درگذشتگان این مصیبت عزادار شده‌اند، ابراز و بر ضرورت رسیدگی سریع نسبت به آسیب دیدگان و هم‌چنین بررسی علل و عوامل این حادثه و حوادث مشابه در مراسم حج امسال تاکید کنم.

وی در دیدار استفان لوفون، نخست‌وزیر سوئد نیز گفت: برای ما بسیار سخت و دردناک است که تعداد زیادی از حجاج عزیزمان به‌خاطر این حادثه دردناک، نمی‌توانند به جمع خانواده‌های خود بازگردند.

وی هم‌چنین در دیدار مدیران و مجریان ارشد رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و عربستان گفت: متاسفانه عده‌ای زیاد در مراسم دینی و مذهبی حج در عربستان کشته شده‌اند که 140 ایرانی هم در جمع کشته‌شدگان بود و البته این عدد ممکن افزایش هم بیابد. چندی پیش هم در مسجدالحرام عده‌ای کشته و مجروح شدند.

روحانی افزود: شرایط حج امسال متفاوت از گذشته شده و این حوادث بسیار بزرگ و غیر منتظره بوده است. انتظار این است که حکومت جدید عربستان با توجه به تجربیات گذشته فرایند مدیریت حج را بازنگری کند و نسبت به تامین امنیت و سلامت همه حجاج پایبند باشد.

وی هم‌چنین در جمع ایرانیان مقیم آمریکا با تسلیت درگذشت شماری از زائران حج ابراهیمی و از جمله کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از حجاج کشورمان در دو حادثه جداگانه در مراسم حج امسال، گفت: این حوادث تلخ در مسجدالحرام و منا نشان‌دهنده سوء مدیریت است. دولت عربستان باید میزبان خوبی برای زائران خانه خدا باشد و هم‌چنین از لحاظ حقوقی و سیاسی مسوول این حوادث است و باید پاسخگو باشد.

وی هم‌چنین ساعاتی پس از حادثه منا در گفت‌وگوی تلفنی با معاون اول خود، آخرین گزارش‌ها و اقدامات درباره نحوه پیگیری و امدادرسانی به مجروحان حادثه منا را بررسی و دستورات لازم را صادر کرد.

رییس‌جمهور کشورمان در این گفت‌وگو که روز شنبه انجام شد، از جزییات اقداماتی که برای انتقال سریع پیکر پاک حجاج کشورمان و نیز مجروحان حادثه و سپس مداوا و رسیدگی‌های پزشکی به مصدومان انجام شده، مطلع شد.
 
 اخبارسیاسی  -  ایسنا   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------