آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

هاشمی‌رفسنجانی: باید کاری کرد که دیگر شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم



اخبار,اخبار سیاسی, حادثه سرزمین  منا

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حادثه دردناک منا گفت: با توجه به اینکه قرار است سال بعد 5 میلیون زائر به حج بروند باید کاری کرد که دیگر شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم.

به گزارش ایسنا ، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حادثه منا، اظهار کرد: این قابل قبول نیست که این اتفاق عجیب به آسانی بیفتد. این اتفاق فاجعه بسیار بدی است و واقعاً مصیبتی جدی است. ان‌شاءالله که این اتفاق درسی شود که دیگر شاهد تکرار چنین مسائلی نباشیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به حضور 5 میلیون زائر در مناسک حج سال آینده، خاطرنشان کرد: از آنجایی که قرار است سال بعد 5 میلیون زائر به حج بروند باید کاری کرد که دیگر شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سالگرد دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس شهامت، شجاعت و تیزبینی امام (ره) باعث شد که آن هشت سال به خوبی از سر ملت ایران گذرانده شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مطمئناً اگر جنگ‌های بزرگ و طولانی دنیا را بررسی کنید هیچ‌کدام را مانند دفاع هشت ساله مقدس پیدا نمی‌کنید چرا که این هشت سال دارای ویژگی‌های مهمی است و آنها از آن برخوردار نیستند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به ویژگی‌های هشت سال دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: زمانی جنگ علیه ایران آغاز شد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه آمادگی ورود به آن را نداشت و انقلاب اسلامی نیز نهالی قابل تخریب و تازه‌کار بود.

وی با اشاره به وضعیت ارتش و دوران پس از انقلاب و آغاز جنگ، گفت: در زمان آغاز جنگ ارتش در حال تصفیه نیروهای خود بود چرا که برخلاف کشورهای دیگر که پس از انقلاب‌ها ارتش منحل می‌شد ما در جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواستیم این اتفاق بیفتد. به همین دلیل با لحاظ همه شرایط پیش از انقلاب همه نیروهای نظامی اعم از ارتش و شهربانی را نیز نگه داشتیم و چنانچه افرادی مستحق تنبیه بودند آنها را بیرون می‌کردیم و اگر قابل بخشش بودند آنها را مورد بخشش قرار می‌دادیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تشکیل نهادهای مختلف در ابتدای انقلاب اظهار کرد: در کنارهای نهادهای موجود، نهادهای دیگری ایجاد شد که چنانچه ضعفی در عملکرد نهادهای قبلی وجود داشت اینها وارد شوند و بتوانند به مدیریت انقلاب کمک کنند. در همین راستا سپاه نیز در کنار نیروهای مسلح و جهاد سازندگی برای فعالیت‌های اداری و عمرانی و همچنین دادگاه انقلاب در کنار دستگاه قضا تأسیس شد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ساختار جمهوری اسلامی ایران عیبی ندارد و سرتاپای آن درست است، گفت: ساختار جمهوری اسلامی ایران ساختاری کاملاً مردمی است که در آن همه چیز انتخابی است؛ حال، عده‌ای نمی‌خواهند که انتخابات روح خود را داشته باشد اما آنچه که مهم است این است که همه انتخابات‌ ها اعم از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری باید کاملا آزاد برگزار شود.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر ساختار انتخابی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: دولت از بین دو منتخب بیرون می‌آید و همچنین رهبری نیز بالاترین مقام کشور است باید با دو انتخاب مسئولیت را بپذیرند؛ ابتدا مردم، متخصصین شناخت رهبری را انتخاب می‌کنند و سپس این منتخبین در مجلس خبرگان، رهبری را انتخاب می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ساختار نظام همواره مردمی است، افزود: ممکن است در انتخابات اشکالاتی داشته باشیم و اهداف واقعی حاصل نشود، اما اساس آن محفوظ است و تنها کافی است که قانون اساسی به درستی اجرا شود تا دیگر شاهد مشکلات سیاسی نباشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در هنگام آغاز جنگ در مرکزیت اختلاف‌هایی وجود داشت، خاطرنشان کرد: هنگام آغاز جنگ در مرکز رئیس جمهور با مجلس سازگار نبود، در آن زمان همچنین ما اسلحه خود را نمی‌شناختیم و ارتش نیز در حال تصفیه بود. در این شرایط دشمنان ما فکر می‌کردند که با دقت، زمان مناسبی را پیدا کرده‌اند. آنها گمان می‌کردند که مانند جنگ جهانی می‌توانند وارد تهران شوند؛ در این شرایط فردی همچون صدام که از ارتشی مجهز برخوردار بود را انتخاب و درگیر جنگ با ایران کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در آغاز جنگ، هیچ کشوری از ایران حمایت نداشت، اظهار کرد: جنگ در شرایطی آغاز شد که همه کشورها اعم از غرب و شرق و همچنین مرتجعین منطقه حامی و پشتیبان صدام بودند؛ ایران به تنهایی وارد جنگی ناخواسته شد و در شرایطی که ارتش در حال تجزیه بود، این نیرو انصافاً از خود مردانگی نشان داد.

وی با اشاره به اقدامات ارتش در هشت سال دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: در زمان دفاع مقدس، سپاه نهاد کوچکی بود که آرایش جنگی نداشت و بیشتر دارای آرایش امنیتی بود. با این وجود هم سپاه و هم بسیج شروع به دفاع از کشور کردند. در هیچ جای تاریخ نیز مشاهده نمی‌کنیم که همه قدرت‌های جهان در یک طرف و انقلابی تازه و جوان در یک سمت قرار بگیرد و پیروز شود.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه پس از هشت سال دفاع مقدس خداوند به جمهوری اسلامی ایران نصرت عطا کرد، گفت: پیروزی که ما پس از هشت سال دفاع مقدس کسب کردیم بسیار ارزشمندتر و بهتر از حالتی بود که بغداد را تصرف کرده و صدام را از بین می‌بردیم. گرچه این اتفاق نیز یک پیروزی محسوب می‌شد اما آنچه که در واقعیت اتفاق افتاد پیروزی واقعی بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه خدا در زمان مناسبی توسط عقلای کشور را به این نتیجه رساند که دیگر نباید بجنگیم، گفت: در آن شرایط که آمریکا در خلیج فارس می‌جنگید و به عراق سلاح‌های شیمیایی می‌داد و صدام نیز چراغ دست گرفته بود که هیچ قانونی را در جنگ مراعات نکند و همچنین ناتو سلاح‌های خود را همراه با خلبان به صدام می‌داد، کار به جایی رسید که فکر شد اگر بنا باشد حتی یک بار یکی از شهرهای ایران بمباران شود خسارات بسیاری به کشور وارد خواهد شد.

وی با اشاره به پذیرش قطعنامه توسط ایران خاطرنشان کرد: آنها پس از پذیرفتن قطعنامه احساس کردند که ایران از روی ضعف این قطعنامه را پذیرفته است به همین دلیل برای زمین‌گیر کردن جمهوری اسلامی ایران از دو نقطه وارد شدند و حال آنکه از هر دو نقطه با شکست سنگینی روبرو شدند.

وی با اشاره به حضور ایران در عراق و کمک‌های جمهوری اسلامی به این کشور، اظهار کرد: اگر در زمان جنگ ما به بغداد رفته بودیم و شهرهای عراق را تصرف می‌کردیم شرایط امروز حاصل نمی‌شد چرا که مردم عراق حضور خارجی‌ها را نمی‌پذیرفتند. چنانچه ما امروز در عراق حضور داریم صرفاً برای کمک و مبارزه با تروریسم است. با این حال سر و صدای بسیاری بلند شده و بخش زیادی از عراقی‌ها از نفوذ ایران در این کشور انتقاد می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی افزود: با این حال زمانی که در آمریکا اوباما می‌خواهد جمهوری‌خواهان کنگره را سرزنش کند، به حضور ایران پس از حضور نظامی آمریکا در عراق اشاره می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اظهارات برخی در مورد نوشاندن جام زهر به امام (ره) پس از پذیرش قطعنامه،‌ اظهار کرد: امروز آدم‌های تازه واردی وارد شده‌اند که این مسائل را نمی‌فهمند و می‌گویند قطعنامه جام زهر بود در صورتی که نمی‌دانند حرف امام (ره) چه بود.

وی خاطرنشان کرد: امام (ره) سه ماه بعد گفتند که من ابتدا گفتم که قطعنامه جام زهر بود اما الان می‌گویم که این جام، جامی شیرین است چرا که کشور به سرعت در حال بازسازی و توسعه است.

هاشمی رفسنجانی همچنین در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ضروری‌ترین نیازهای جامعه بود که چنانچه امام خمینی (ره) حمایت نمی‌کردند هیچ‌گاه تأسیس نمی‌شد.

وی با اشاره به حضور و تحصیل ایثارگران در دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: پس از جنگ در مجلس تصمیم گرفتیم که راجع به تحصیل ایثارگران و همچنین خانواده‌های شهدا کار عادلانه‌ای انجام دهیم. در همین راستا به کسانی که در این هشت سال زندگی و تحصیل خود را رها کرده و به دفاع از کشور پرداختند و همچنین به فرزندان شهدای این هشت سال سهمیه‌ای در نظر گرفتیم تا به دانشگاه‌ها بیایند و روحیه ایثار را به دانشگاه‌ها تزریق کنند.

هاشمی رفسنجانی به حضور 240 هزار دانشجوی ایثارگر در دانشگاه آزاد اشاره و اظهار کرد: حضور این تعداد دانشجوی ایثارگر نتیجه همان تصمیم و حمایت امام خمینی (ره) است که راه را برای این کار باز کرد.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به حضور 12 میلیون و 700 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: افتخار بسیار بزرگی است که این تعداد دانشجو سال تحصیلی جاری را آغاز می‌کنند و همچنین افتخار بزرگ‌تری است که تعداد بسیاری از این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

هاشمی رفسنجانی همچنین با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به هیچ فردی نیست و هیچ کس مالکیت آن را بر عهده ندارد بلکه متعلق به مردم است و هیأت امنای این دانشگاه فقط حق اداره و تعیین سیاست‌های آن را دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید در ادامه فعالیت‌های خود وارد مرحله پژوهش و همچنین اشتغالزایی شود، خاطرنشان کرد: باید در سراسر کشور، پژوهشگاه‌های نیرومند ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه را فقط برای تأمین نیازهای جامعه تأسیس کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: هشت سال تحریم‌ها آنچنان شیره جان کشور را گرفت که دولت نمی‌تواند اقدامات بسیاری در کشور به ویژه در بخش اشتغال انجام دهد چرا که دولت در حال حاضر از لحاظ امکانات مالی و بودجه دچار وضعیت بدی است و چنانچه که برجام اجرا شود خواهد توانست که کم‌کم مشکلات خود را برطرف نماید.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد متعلق به مردم است و به همین دلیل ماندگار و همیشگی است، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی ماندگارترین نهادی است که با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند. کار بزرگ ما نیز در آینده این دانشگاه ایجاد شغل برای کشور است. باید تلاش کنیم که شغلی مناسب برای فارغ‌التحصیلان بیکار فراهم نماییم. در همین زمینه باید اقدام به تأسیس و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نماییم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان متکی بر سیاست‌های تصویب شده در کشور است، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی متعهد به اجرای این سیاست است و در همین راستا باید طرح‌های موجود در بایگانی‌ها را خارج و پس از رسیدگی‌های لازم اقدام به تجاری‌سازی آنها نماید.

وی با تأکید بر اینکه با تأسیس هر شرکت دانش‌بنیان تعداد بسیاری از فارغ‌التحصیلان وارد عرصه کار و تلاش می‌شوند، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید در این زمینه فعالیت و حمایت کند.

هاشمی رفسنجانی در پایان با انتقاد از کندی سرعت انجام کار در دانشگاه آزاد، گفت: باید در دانشگاه آزاد به گونه‌ای عمل شود که کار از سرعت عمل بالایی برخوردار باشد.
 
 اخبار  سیاسی  -  ایسنا 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------