آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

قرائت کیفرخواست 3 متهم/حضور ماموران اورژانس در دادگاه انقلاب/جلسه بعدی 9 آبان



اخبار,اخبارسیاسی  دادگاه باباک  زنجانی

سومین جلسه رسیدگی به پرونده «بابک زنجانی» در دادگاه انقلاب برگزار شد.

 به گزارش ایسنا ، ساعت 8:30 صبح امروز (دوشنبه) 13 مهرماه، بابک زنجانی متهم اصلی پرونده موسوم به نفتی با تدابیر ویژه امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.


 * سه متهم پرونده ساعت 8:45 وارد شعبه 15 دادگاه انقلاب شدند.

* وکلای متهمان، دو خواهر متهم ردیف اول و چند نفر از اقوام دو متهم دیگر پرونده نیز در جلسه دادگاه حضور دارند.

* برخی از اعضای خانواده «ح.ف.ه» متهم ردیف دوم پرونده پیش از ورود متهمان به شعبه سعی داشتند تا با متهم صحبت کنند، اما تدابیر امنیتی چنین اجازه‌ای به آنها نداد.

* جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به نفتی ساعت 8:50 به ریاست قاضی صلواتی و با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید به صورت علنی آغاز شد.

* قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه، با اشاره به مواد 353، 354 و 358 قانون آیین دادرسی کیفری، تذکرات لازم را به حاضرین در جلسه داد.

* قاضی صلواتی اعلام کرد: وکلای خارجی متهم ردیف اول با ارائه پیش‌نویس ضمانت‌نامه بدون قید و شرط اعلام کردند که بدهی HK را پرداخت می‌کنند. بر همین اساس مدیر امور حقوقی شرکت نفت ایران روز جاری اعلام کرد که با همکاری وکلای متهم بدهی بیت‌المال بازگردانده می‌شود، ان‌شاءالله.

* در ادامه رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب از نماینده دادستان خواست تا برای ادامه قرائت کیفرخواست در جایگاه حاضر شود.

* نجفی نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست متهمان پرونده موسوم به نفتی گفت: پیمانکاران وزارت نفت به عملکرد متهم ردیف اول پرونده در پرداخت‌ها اعتراض داشتند؛ چرا که وی مکلف بود 2 میلیارد و 700 یورو به پیمانکاران پرداخت کند، اما 160 میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده است.

* نماینده مدعی‌العموم اعلام کرد: طبق ادعای پیمانکاران پرداخت‌های بابک زنجانی با تاخیر بوده و باعث شده به پروژه خسارت وارد شود. متهم ردیف اول متعهد شده بود که ارز را در خارج از کشور پرداخت کند نه در داخل.

* نجفی خاطرنشان کرد: اوایل سال 91، متهم ردیف اول با حمایت «ح.ف.ه» و «م.ش» و اعتمادی که با مشارکت یکی از بانک‌ها کسب کرده بود به دنیای معاملات نفت وارد می‌شود. «م.ش» با توجه به سابقه آشنایی با «الف.و.د» بابک زنجانی را معرفی می‌کند تا با فروش نفت به وی موافقت شود.

* نماینده دادستان یادآور شد: متهم ردیف اول روش پرداخت را واریز نقدی در خارج از کشور معرفی می‌کند. همچنین وی از طریق «ک.د» معاون شرکت نیکو به «س.ج.س» معرفی و با او ملاقات می‌کند. بابک زنجانی در این ملاقات از توانایی‌های خود در جابجایی‌های ارزی و داشتن دو بانک در خارج از ایران یاد می‌کند.

* نجفی گفت: وی همچنین در این ملاقات موضوع خرید نفت از صندوق بازنشستگی شرکت نفت را مطرح شده و مدعی می‌شود در خارج از کشور مخازن متعددی دارد و می‌تواند محموله‌های نفتی را برای شرکت نفت انبار کند.

* نماینده مدعی‌العموم بیان کرد: در نهایت با معرفی «ح.ف.ه» و سایر اشخاص، متهم ردیف اول موفق به اخذ مصوبه‌ای در هفتم تیر 91 از 3 وزیران سابق نفت، اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت و رئیس سابق بانک مرکزی می‌شود. در نهایت بابک زنجانی با «ح.ف.ه» و «م.ش» و با مشارکت در عملیات متقلبانه، 2 میلیارد و 700 میلیون یورو از شرکت نفت کلاهبرداری می‌کند.

* معاون دادستان علت پرداخت نکردن مابقی مبالغ از سوی بابک زنجانی را تحریم شدن اف.آی.آی.بی معرفی می‌کند و می‌گوید اظهارات متهم در این راستا کاملا بی‌اساس است. این متهم با این استدلال که اف.آی.آی.بی تحریم شده است چندین ماه مدیران شرکت HK، نیکو، وزارت نفت، مدیران بانک مرکزی، نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه را در خصوص استرداد و واریز مبلغ به حساب اچ.کی و بانک مرکزی درگیر کرده بود.

* نجفی گفت: بابک زنجانی پیش از دستگیری در جهت استرداد مبلغ مورد ادعای شرکت HK اقداماتی را انجام داده است. در طول تحقیقات چند نوع اظهارات وجود دارد. اول اینکه از اثبات مالکیت خود بر بانک اف.آی.آی.بی گریزان بود و گفته بود بانک متعلق به او نیست، اما با کشف اسناد ناگزیر شد مالکیت خود را بپذیرد.

* نماینده دادستان گفت: بابک زنجانی در صدد بود اف.آی.آی.بی را معتبر معرفی کند، اما بعد از تحقیقات مقدماتی مشخص شد بانک اف.آی.آی.بی دارای اسناد معتبر نیست و مشتریان و سپرده‌گذارانی که درصدد سپرده‌گذاری در این بانک باشند وجود ندارد و سپرده گذاری در این بانک محدود بوده است؛ به طوری که در شعبه کوالالامپور هیچگونه عملیات بانکی انجام نشده بود. کلیه فعالیت‌های مفسدانه بابک زنجانی در بستر بانک اف.آی.آی.بی انجام شده و دیگر متهمان پرونده با او همکاری داشته‌اند.

* بابک زنجانی در حین قرائت کیفرخواست اعتراضی را مطرح کرد که قاضی صلواتی با تذکر به وی گفت که بدون کسب اجازه صحبت نکنید.

* نماینده دادستان گفت: بابک زنجانی در صدد بود با جعل حواله‌های ارزی کلان و پیام‌های سوئیفتی بتواند از موسسه‌های اعتباری و بانک های داخلی اسناد بهادار دریافت کند و با پرداخت آن به شرکت اچ.کی دین خود را به این شرکت بپردازد، اما تمامی این پیام‌های سوئیفتی توسط کارشناسان بانک مرکزی بررسی و جعلی بودن آن تایید شده است.

* نجفی بیان کرد: متهم ردیف اول در رابطه با وام دریافتی 15 میلیارد یورویی خود می‌گوید این مبلغ را از یکی از شیوخ در دبی گرفته، اما پس از آن مدعی می شود آن را از آی وان دریافت کرده است، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد آی وان به هیچ عنوان در بحث اعطای تسهیلات به اشخاص فعالیت نمی‌کند.

* نماینده مدعی‌العموم گفت: با دستوری از سوی متهم ردیف اول، 4 میلیارد یورو در قالب یک وام سه ساله به سازمان تامین اجتماعی داده می‌شود و از حساب وی در دبی به یکی از شعبات بانک رفاه کارگران واریز می‌شود.

 * رییس دادگاه ساعت 10:30 تنفس 15 دقیقه‌ای اعلام کرد.

* قبل از اعلام تنفس، 178 صفحه از کیفرخواست قرائت شده است.

* در زمان تنفس دادگاه، «م.ش» یکی از متهمان پرونده دچار افت فشار شد که پس از گذشت زمان اندکی بهبود یافت و وارزد شعبه دادگاه شد.

* متهمان و قاضی رسیدگی کننده به پرونده ساعت 10:50 برای ادامه جلسه وارد شعبه شدند.

* پس از پایان اعلام تنفس، حمزه‌ای یکی دیگر از نمایندگان دادستان برای قرائت ادامه کیفرخواست در جایگاه حضور یافت.

* حمزه‌ای اظهار کرد: بابک زنجانی با مراجعه به «س.م» در معیت «ح.ف.ه» می گوید که می‌تواند سهام شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی را به مبلغ 4 میلیارد یورو خریداری کند. «س.م» با بابک زنجانی و «ح.ف.ه» وارد انعقاد قرارداد شده و در تاریخ 27/ 9/ 91 قراردادی بین این سه نفر امضاء می‌شود و بابک زنجانی 4 میلیارد یورو را به صورت ین ژاپن در حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کند.

* نماینده دادستان گفت: بابک زنجانی از شرکت HK کلاهبرداری کرده است و پس از کسب عواید آنها از طرق مختلف سعی در پنهان کردن اموال داشته است.

* قرائت کیفرخواست متهم ردیف اول ساعت 11:15 پایان یافت و در ادامه نماینده مدعی‌العموم قرائت کیفرخواست «م.ش» متهم ردیف دوم پرونده را آغاز کرد.

* نوبت صبح دادگاه ساعت 12 به پایان رسید و ادامه رسیدگی به نوبت عصر موکول شد.

 

 * ساعت 12:25 متهمان برای ادامه رسیدگی وارد شعبه 15 دادگاه انقلاب شدند و پس از گذشت 5 دقیقه دادگاه به صورت رسمی در نوبت عصر آغاز شد.

* با گذشت 15 دقیقه از شروع نوبت عصر سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در ساعت 12:45، «ح.ف.ه» متهم ردیف سه به دلیل افت فشار با دستور قاضی به خارج از دادگاه منتقل شد.

* حضور ماموران اورژانس در دادگاه انقلاب برای مداوای متهم ردیف سوم

* نجفی نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: مشارکت «م.ش» و بابک زنجانی در ارتکاب جرایم منجر به افساد فقط به حوزه اقدامات خرید محموله‌های نفتی و فروش آن و صرف وجوه در منافع شخصی خلاصه نمی شد. یکی از اشخاصی که به همراه بابک زنجانی در تسهیل عواید حاصل از جرم اقدام کرده، متهم ردیف دوم یعنی «م.ش» است.

* نجفی بیان کرد: متهم ردیف دوم عواید حاصل از جرم را تحویل گرفته و در تحویل محموله‌های نفتی از یکی از شرکت‌ها نقش پررنگی داشته است و اکثر قریب به اتفاق محموله ها را تحویل گرفته و به فروش رسانده است. وی همچنین عواید حاصل از شرکت نیکو را با همراهی متهم ردیف اول انتقال داده است.

* نماینده دادستان خاطرنشان کرد: با توجه به اتهامات «م.ش» مبنی بر افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری و مشارکت در پولشویی درخواست محکومیت متهم و مصادره اموال وی را از رئیس دادگاه داریم.

* قاضی صلواتی در پایان جلسه دادگاه گفت: از آنجایی که وکلای متهمان برای بار دوم درخواست استمهال را مطرح کردند با هماهنگی‌های صورت گرفته و در راستای حفظ حقوق متهمان، با درخواست آنان موافقت می‌شود.

* جلسه بعدی دادگاه، نهم آبان ماه برگزار می‌شود.

  اخبار سیاسی - ایسنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------