آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

آخوندی نشد زنگنه بشه!



اخبار,اخبار سیاسی,استيضاح وزير نفت

 جمع‌آوري امضا براي استيضاح وزير نفت که از مدتي پيش كليد خورده بود به نوشته مهر؛ تاكنون به عدد 40رسیده است.

 

در حالي نمايندگان به استيضاح بیژن زنگنه اصرار دارند كه روز سه‌شنبه تیر برخي از آنها كه با اهداف سياسي و گروهي درصدد استيضاح وزير راه بودند به سنگ خورد و شايد هم برخي از آنها براي جبران آن ناكامي خود، ديروز نامه درخواست استيضاح وزير نفت را امضا كرده باشند.

 

وقتي طرح اجرايي‌شدن برجام در صحن علني به رأي گذاشته شد و يك فوريت آن با ۱۶۸رأي موافق، ۵۷ رأي مخالف و ۹رأي ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد، نخستين وزن‌كشي به سود ديپلماسي دولت به پايان رسيد و در گام بعدي وقتي همه اميد پايداري‌ها به استيضاح وزير راه بود تا به نوعي خود را در ميدان رقابت ثابت كنند؛ دومين شكست، اردوگاه دلواپسان را بر هم ريخت، چرا كه استيضاحي كه براي ضرب شست نشان دادن به دولت شكل گرفته بود نه تنها راي نياورد بلكه ميزان راي اعتماد دوباره به عباس آخوندي از مرحله اول بيشتر بود و مشخص شد تفكر پايداري تنها 72 حامي در ميان 290نماینده دارد. به نظر مي‌رسد اين دو شكست موجب شده تا بار ديگر مخالفان دولت به تكاپو بيفتند و استيضاحي ديگر را رقم بزنند از اين رو بيژن نامدار زنگنه در سيبل قرار گرفته و اين‌بار امضا براي استيضاح او رقم مي‌خورد.
 
 اعتراف به انتظار نتيجه استيضاح آخوندي
شكرخدا موسوي با اعلام خبر جمع‌آوری 40 امضا برای استیضاح وزیر نفت، گفت كه منتظر بوديم تا تكليف استيضاح وزير راه و شهرسازي معلوم شود تا بعد از آن، اين طرح را به هيات رئيسه مجلس تحويل دهيم. وي با اشاره به مهم‌ترين دلايل و محورهاي پيگيري استيضاح بيژن زنگنه اظهار کرد: نيمه‌تعطيل بودن پارس جنوبي كه عملا كاري در آنجا صورت نمي‌گيرد، مشكلات ميادين مشترك، به‌كارگيري افراد متهم در پرونده فساد كرسنت در مسئوليت‌هاي كليدي نفت و واگذاري دكل‌هاي نفتي به شركت‌هاي چيني و هندي از مهم‌ترين دلايل اين موضوع است.

 

عضو كميسيون انرژي مجلس ادامه داد: مساله انتصابات وزير، وضعيت پالايشگاه‌ها و تعطيلي بخشي از آنها به خاطر افزايش واردات بنزين و نيز واردات بي‌رويه بنزين به كشور و بي‌توجهي به شرايط اقتصادي كشور و موضوع اقتصاد مقاومتي در حوزه نفت از ديگر دلايل پيگيري استيضاح وزير نفت است. نماينده مردم اهواز در مجلس افزود: موضوع اقتصاد مقاومتي عملا جايگاهي در سياست‌هاي وزارت نفت ندارد، با اينكه مدام شعار آن را سر مي‌دهند و تصور مي‌كنم استيضاح وزير نفت از جمله استيضاح‌هايي باشد كه راي‌آوري آن بالا خواهد بود.


 پاسخ قبل از حضور در دولت
درباره تكميل نشدن پروژه نفت جنوب تنها بايد به مصاحبه زنگنه در انتهاي سال 91 اشاره كرد. او كه در دولت اصلاحات هم وزير نفت بود درباره پروژه پارس جنوبي در دولت احمدي‌نژاد گفته بود: «سوالي كه دولت احمدي‌نژاد بايد جواب دهد اين است كه چرا اين سرمايه چندبرابري، بازدهي كمتري دارد؟ ما براي اجراي هر فاز پارس جنوبي يك ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مي‌كرديم و الان براي انجام همان كار بين سه تا چهار ميليارد دلارسرمايه‌گذاري انجام مي‌شود.

 

آيا قيمت‌هاي جهاني سه تا چهار برابر شده است؟ به دليل تحريم است؟ يا دليل ديگري دارد؟ ما در فازهاي 4 و 5 پارس جنوبي در عرض 43 ماه يك فاز را از صفر به توليد رسانديم اما فازهاي 9 و10 پارس جنوبي كه هشت‌سال پيش با پيشرفت 60درصد به اين دولت تحويل شد، هنوز به اتمام نرسيده است. گويا اينها هم مانند قنات حاج ميرزا آغاسي است كه براي مملكت گازي ندارد اما براي برخي نان دارد. ما براي بيش از 30هزارنفر در عسلويه و براي 20هزارنفر در بندر امام اشتغال مستقيم ايجاد كرده بوديم. پنج فاز پارس جنوبي را تكميل كرديم و پنج فاز را با پيشرفت فيزيكي بالاي 60درصد تحويل داديم. »  بنابراين به نظر می‌رسد زنگنه پيش از حضور در وزارت نفت دولت روحاني به ايراد امروز برخی نمایندگان مجلس از خود پاسخ داده بود.


 200 نماينده حمايت كرده بودند
حال وزير راه بر سر پست خود ابقا شده است و دليل كافي براي تلاش براي بركناري وزير ديگر وجود دارد، اما از آنجايي كه در جريان استيضاح وزير آموزش و پروش، ابوترابي‌فرد نایب‌رئيس اول مجلس اعلام كرد اميدواريم تا پايان سال ديگر استيضاحي نداشته باشيم و همچنين در جلسه روز سه‌شنبه نيز محمدرضا باهنر در قامت مخالف استيضاح و حامي وزير پشت تريبون قرار گرفت و به انتقاد از عملكرد گذشته پرداخت، مشخص مي‌شود دولت در ميان هيات‌رئيسه نيز از جايگاه خاصي برخوردار است؛ بر اين اساس به نظر مي‌رسد مخالفان دولت براي به كرسي نشاندن حرف خود راه دشواري در پيش داشته باشند. فارغ از تمام اين موارد لازم است به نامه‌اي كه نمايندگان در حمايت از وزير نفت امضا كردند نيز اشاره كرد. هشتم مهرماه، 220نماينده مجلس در نامه‌اي از عملكرد زنگنه در گازرساني به شهرهاي كوچك و روستاها قدرداني كردند كه نشان مي‌دهد اين تعداد حامي عملکرد وزير نفت هستند  بنابراين امضاي 40 نفر خواستار استيضاح در مقابل 220 حامي وزير، شاید بازی از پیش ‌باخته‌ای باشد.


 پيامكي براي اعلام آماده باش
به نظر مي‌رسد شايعه‌اي كه روز سه‌شنبه درباره پيامك ارسالي وزير نفت به نمايندگان درباره وزير راه منتشر شد هم بخشي از پروژه استيضاح زنگنه بوده باشد. ماجراي پيامك اينچنين بود كه يكي از رسانه‌ها در حين استيضاح آخوندي در قامت وزير راه، در خبري روي خروجي خود مدعي شده بود كه بيژن زنگنه وزير نفت در پيامكي به نمايندگان مجلس از آنان خواسته كه در استيضاح عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي از اين استيضاح حمايت نكنند! البته اين پيامك سريع تكذيب شد و اداره كل روابط عمومي وزارت نفت در اطلاعيه‌اي، انتشار هرگونه پيامك را از سوي وزير نفت خطاب به نمايندگان مجلس درباره استيضاح وزير راه و شهرسازي تكذيب كرد. ديروز نيز پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نفت تاكيد كرد: وزير محترم نفت از مداخله‌هايي از اين دست در امور كشور به‌شدت اجتناب مي‌ورزد و چنين نحوه ورودي را به موضوع، دون شأن وزارت و نمايندگان محترم مجلس می‌داند.


 چرا نامه را امضا نكرد؟
از ديگر موضوعاتي كه اكنون درباره زنگنه مطرح مي‌شود نبودن نام او در پاي نامه 4 وزير به رئيس‌جمهور است. طيب‌نيا، وزير اقتصاد در پاسخ به اين مطلب كه پس چرا امضاي وزير نفت در پاي نامه نيست؟ عنوان كرد: در پي مذاكرات با وزير نفت، معاون اقتصادي وزارت اقتصاد با معاونان زنگنه درباره نرخ خوراك پتروشيمي‌ها جلساتي را برگزار كردند و به‌زودي نرخ جديد خوراك پتروشيمي نهايي خواهد شد. شايد زنگنه از تحركات مجلس عليه خود اطلاع داشته تا با امضا نكردن اين نامه بتواند حمايت حداكثري رئيس‌جمهور و ديگر مسئولان را داشته باشد.


 اخبار سیاسی  -  آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------