آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

صالحی: لاریجانی سنگ تمام گذاشت/ رییس‌جمهور زمان اجرای تعهدات ایران را تعیین می‌کند



اخبار,اخبارسیاسی,  تصویب برجام در مجلس

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که اقدامات روی زمین(درباره عمل ایران به تعهداتش در برجام) حداکثر دو ماه طول می‌کشد اظهار کرد: زمان شروع این اقدامات با نظر رئیس‌جمهور خواهد بود.

 علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشستی که با موضوع "اهمیت بزم‌های اندیشه در آموزش و پرورش" برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب جزییات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم که به صورت جدی بر روی موضوع برجام همگی با این نیت کار کردند که به منافع و حاکمیت ملی ما خدشه‌ای وارد نشود. به لطف خدا برجام نهایتا با همت عزیزان در مجلس به نتیجه رسید.

وی با بیان این که همچنین تشکر ویژه‌ای از آقای دکتر لاریجانی دارم ادامه داد:‌ آقای دکتر لاریجانی زمانی هم که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند گام بزرگی در حل و فصل موضوع هسته‌ای برداشتند و آن مربوط می‌شد به برنامه مدالیته که به ابتکار ایشان بود و با این ابتکار بحث فنی ما با آژانس بین‌المللی پایان یافت.

صالحی با تاکید بر این که لاریجانی واقعا قدم بزرگی در این راستا برداشت و کارش در پیشرفت امور بسیار موثر بود خاطر‌نشان کرد: زمانی که آقای لاریجانی به ریاست مجلس رسیدند چه در دولت سابق که ما به صورت محرمانه با آمریکا مذاکره می‌کردیم ، فعالانه حمایت می‌کردند و چه در دولت یازدهم که این موضوع شتاب بیشتری گرفت ایشان به عنوان یک عضو اصلی کمیته راهبردی هسته‌ای همواره حامی و پیشنهاد دهنده افکار و پیشنهادات بسیار مفید و موثری بودند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که حضور من در تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای بنا به توصیه و تاکید آقای لاریجانی صورت گرفت، اظهار کرد: می‌توان گفت ایشان واقعا در مجلس و با مدیریتی که انجام دادند سنگ تمام گذاشتند و با وجود آراء مختلفی که در مجلس مطرح بود ایشان توانستند به گونه‌ای مدیریت کنند که برجام در جهت منافع ملی و حاکمیت ملی ما به سرانجام نیکوی خود برسد.

وی با بیان اینکه امیدواریم شورای نگهبان هر چه زودتر نتیجه نهایی را اعلام کند، گفت: با اعلام شورای نگهبان امیدواریم که هفته آینده روز اعلام توافق برجام و تصویب آن باشد.

صالحی با بیان اینکه تصویب به این معناست که طرفین به صورت رسمی اعلام می‌کنند که برجام پذیرفته شده است ، به اقدامات پس از روز تصویب اشاره و اظهار کرد:‌ پس از روز تصویب اقداماتی که باید انجام بگیرد اقداماتی روتین خواهد بود و دیگر نیازی نیست که در جایی موضوعی به تصویب رسانده شود.

وی با اشاره به اقداماتی که طرف مقابل پس از روز اعلام توافق برجام باید انجام دهد خاطرنشان کرد:‌ اتحادیه اروپا رسما اعلام خواهد کرد که تحریم‌ها لغو خواهد شد اما زمان اجرای آن را موکول به زمانی می‌کند که ما اقدامات اجرایی خود روی زمین را انجام دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که رئیس جمهور آمریکا نیز بیانیه‌ای خواهد خواند و طی آن اعلام خواهد کرد که تحریم‌ها را رفع و تعلیق خواهند کرد، افزود: آنها نیز روز اجرای تعهدات خود را به زمانی موکول می‌کنند که ما اقدامات روی زمین‌مان را انجام دهیم.

صالحی با اشاره به اقدامات روی زمینی که ایران طی توافق برجام باید انجام دهد خاطرنشان کرد‌: اقدامات علی الارض ما حداکثر حدود یک و نیم الی دو ماه طول می‌کشد و می‌توان گفت که اواخر آذرماه یا اوایل دی ماه سال جاری شاهد اجرایی شدن کامل برجام خواهیم بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: انشاءالله پس از اجرای کامل برجام جمهوری اسلامی ایران در شرایط بسیار خوبی از نظر تبادلات تجاری، اقتصادی و همچنین تعاملات بین المللی در ابعاد مختلف علمی، فنی، صنعتی و تجاری قرار خواهد گرفت.

صالحی در مورد زمان آغاز انجام اقدامات روی زمین توسط ایران با تاکید بر اینکه زمان آغاز این اقدامات را رئیس‌جمهور تعیین می‌کند خاطرنشان کرد: بخش‌هایی از این اقدامات مربوط به نطنز است که باید تعداد سانتریفیوژهای موجود در نطنز را به تعدادی که در برجام آمده است برسانیم. همچنین انجام اقداماتی در فردو و آب سنگین اراک نیز از جمله اقدامات روی زمین است که ایران باید انجام دهد.

وی افزود: زمانی که ما اقدامات لازم را انجام دهیم ، بازرسان در کشور حضور یافته و پس از تایید این اقدامات به طرف مقابل اعلام می‌کنند که ایران مطابق برجام اقدامات خود را انجام داده است.

صالحی در مورد گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در مورد مسائل گذشته ارائه دهد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طبق نقشه راهی که در وین با آقای آمانو توافق کردیم در حال همکاری با آژانس هستیم و تا امروز نیز کارها به خوبی پیش رفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: یکی از شرایطی که آقای رئیس جمهور باید از آن اطمینان پیدا کند این است که کار با آژانس روال خود را طی کرده باشد در آن زمان آقای رئیس جمهور دستور لازم برای انجام اقدامات روی زمین را صادر خواهند کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا اجرای برجام ایران را برای پیشرفت‌های بعدی محدود نمی‌کند اظهار کرد: همانطور که من بارها نیز گفته‌ام ، این محدودیت‌های 10 ساله از منظر آنها محدودیت‌هایی بر سر راه رسیدن به سلاح هسته‌ای است که ما اصلا نمی‌خواهیم در آن راه گام برداریم. لذا این موضوعات را محدودیت قلمداد نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در مورد همکاری‌های پادمانی و ایمنی و شفاف سازی با ژاپن و قرارداد با این کشور در این زمینه خاطرنشان کرد:‌ ژاپنی‌ها و بسیاری از کشورهای دیگر در بحث ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای آمادگی خود برای همکاری با ایران را اعلام کردند.

وی گفت: ژاپن از مدت‌ها قبل آمادگی خود را اعلام کرده بود و در این راستا نیز تعدادی از مسئولان سازمان انرژی اتمی با این کشور در تماس بوده و سفرهایی نیز به این کشور داشته‌اند.

صالحی با تاکید بر این که بحث ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای یکی از مهمترین مباحث مورد توجه کشورهای مختلف است خاطر نشان کرد:‌ ایمنی نیروگاهها‌ی هسته‌ای موضوع بسیار مهمی است چراکه چنانچه حادثه‌ای در این نیروگاه‌ها رخ دهد ، آن حادثه مرز نمی‌شناسد. در همین راستا نیز همه کشورها در مورد موضوع ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای حساسیت دارند و کنوانسیونی بین‌المللی نیز در این زمینه در سطح جهان تشکیل شده تا طی آن همه کشورها به یکدیگر کمک کنند.

صالحی همچنین در مورد اتفاقات جلسه روز یک شنبه مجلس و تهدید شدنش از سوی یکی از نمایندگان با بیان این که آن جلسه گذشت و تمام شد اظهار کرد: آقای حسینیان از دوستان بسیار عزیزمان هستند و برایشان آرزوی سلامتی داریم. روز گذشته نیز خدمت ایشان جهت عیادت رسیدیم.

وی با بیان این که اقتضای مباحث سیاسی این گونه است، اظهار کرد: افراد در مجلس گاهی تند و گاهی آرام حرف می‌زنند.

 

 اخبار سیاسی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------