فایننشال تایمز: پایان تنش ها در ایران؛ تندروها ناامید شدند



اخبار,اخبارسیاسی ,بررسی طرح برجام

مباحثات پارلمانی شدید در ایران از احساسات قوی درباره توافقنامه ای حکایت دارد که می تواند آینده ایران را ظرف چند سال بعد شکل دهد.

  پارلمان ایران روز سه شنبه توافق هسته ای این کشور با قدرتهای جهان را تصویب کرد اما این فرآیند با نارضایتی ها و کشمکش هایی همراه بود که منعکس کننده ناامیدی تندروها در مورد بی اثر کردن توافقنامه بود.

علی لاریجانی رئیس محافظه کار پارلمان که از طرفداران پر و پا قرص توافق ماه ژوئیه بوده است، در کمتر از یک ساعت آن توافق را به رای گذاشت که با صد و شصت و یک رای موافق، پنجاه و نه رای مخالف و سیزده رای ممتنع به تصویب رسید. اقدام وی اعتراض بیشتر اعضای تندرو را که انتظار داشتند مباحثات در مورد توافقنامه چند روز طول بکشد، برانگیخت.

در این گزارش با اشاره به برخی واکنشهای اعتراض آمیز نمایندگان در جلسه مجلس آمده است: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز ماه گذشته توانست با کسب حمایت تعداد کافی از اعضای کنگره مانع از رد توافق توسط منتقدان آن شود.

این توافق که نقطه عطفی در روابط جمهوری اسلامی با بقیه کشورهای جهان خواهد بود، با تصویب رسمی آن در این ماه، در نیمه اول سال آینده اجرایی خواهد شد که لغو تحریم های ایران در ازای مهار برنامه (هسته ای ) تهران را به همراه خواهد داشت. این توافق دستاورد محوری حسن روحانی رئیس جمهور میانه رو ایران است که در تلاش برای احیاء اقتصاد و برآورده ساختن انتظارات مردم عادی و بهبود فوری معیارهای زندگی با چالشهایی مواجه است. وی در عین حال باید با انتقادهای تندروهای سرسخت در آستانه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آینده مقابله کند.

توافقنامه هنوز باید تایید شورای نگهبان را که همه قوانین تصویب شده در پارلمان را مورد بررسی قرار می دهد، کسب نماید.

لاریجانی اقدامش در به تصویب رساندن توافقنامه را مبتنی بر یک تصمیم جمعی توسط رهبران کشور توصیف کرد.

 

 اخبار سیاسی  - تیک 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------