آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

نُنُر بازی صالحی یا جِر زنی بازندگان؟!



اخبار,اخبارسیاسی,علی  اکبر  صالحی

 حکایت گندیدن نمک است و واماندگی. زمانی رسم بود که می‌گفتند مراکز فرهنگی، اشاعه‌دهنده آداب هستند! ولی حالا در بازار مکاره سیاست کشور که محل گذر چند روزه خیلیهاست... رفت و آمد نااهلان و برو بیاهای کج مداران دشمن جو، آن قدر زیاد شده که رسم و رسومات گذشته را هم دستخوش تغییرکرده است. تا جایی که دیگر کسی برای به خاک مالیدن پشت رقیب از هیچ ابزار و وسیله ای ابا ندارد . اگر روزی بیان خردمندانه شخصیت‌های سیاسی بود که با هوشمندی به رقیب ضربه می‌زد، این روزها علنی شدن توهین‌ها مُد است و تهدید کردن‌ها در بورس!

از این محفل و آن محفل، از این رسانه و آن رسانه، از این دلواپس و آن دلواپس، هر واژه غیر قابل پیش بینی و به دور از عرفی را باید انتظار داشت. دیگر کسی کلام خشن خود را در پشت هیبت مقام پنهان نمی‌کند و ذات هجومی اش را در پشت قلم مخفی .

یک نفر در صحن مجلس خطاب به وزیر خارجه کشور می‌گوید که " غلط زیادی کرده " و قصه خروس را وسط می‌کشد! آن یکی رودررو "صالحی" را تهدید به مرگ می‌کند، دیگری در فلان دانشگاه ، خط و نشان قلدر مابانه برای تیم مذاکره کننده می‌کشد و حالا هم در جدیدترین اتفاق، یکی در نوشته‌اش در روزنامه‌ای اصولگرا از لفظ "پدر سوخته بازی" برای رفتار صالحی در مجلس استفاده کرده .

جالب است که امروز حتی بعد از تصویب و اجرایی شدن برجام، دیواری کوتاهتر از تیم مذاکره کننده هسته ای ، یافت نمی‌شود و آماج حملات و تیغ تیزهتاکی، بر گردن باریک تر از موی ظریف و صالحی جا خوش کرده .

پدرسوخته بازی؟!
مدتهاست از برخی نمایندگان مردم که زمانی می‌پنداشتیم، منتخبین جامعه و کشور هستند، پس از آن همه اهانت کردن‌ها و هتاکی‌هایشان، ناامید شده‌ایم، انگار بعد از مایوس شدنمان از الگوهای وطن! حالا نوبت به دلسرد شدن از برخی مراکز و محیط هایی که به نشر فرهنگ و هنر و ادب شهره اند، رسیده، چرا که توهین تندروها از صحن مجلس به رسانه‌های این جریان ختم شده است. آن هم از نوع ناسزاهایی که به خانواده مردم هم رحم نمی‌کنند !چه ساده بودیم که می‌پنداشتیم بی ادبی علنی ، تنها ازبرخی تماشاچی" نما"های استادیوم فوتبال برمی آید ولی گویا باید دایره لغوی این واژه" نما" را به برخی نماینده نماهای مجلس و روزنامه‌نگارنماها! هم تعمیم داد.

حال در آخرین حمله دلواپسان به تیم مذاکره کننده، رسانه متبوع آنان (تندروها) در بخشی از نوشته خود آورده است:" جناب صالحی رگ گردن کلفت می‌کند! که چی؟ که نماینده مجلس مرا تهدید کرده! عجب! سربازان خط مقدم دیپلماسی این همه نازک‌نارنجی بودند و ما نمی‌دانستیم؟! ...به تهدید خودشان که می‌رسد، این همه حساس می‌شوند و احساسی؟! ...باورم هست اگر یک‌صدم این غیرتی که روی خودشان داشتند، روی مملکت هم می‌داشتند، دیگر توافق هسته‌ای این همه دل‌بخواه دشمن از آب درنمی‌آمد. همچین قپی در می‌کنند که نماینده مجلس مرا تهدید کرده کانّه نماینده مذکور با کارد سلاخی بالای سرش ایستاده! خجالت هم چیز خوبی است! ما را باش فکر می‌کردیم بعضی از این دیپلمات‌ها اگر انقلابی نیستند لااقل با الفبای مردی و مردانگی حداقلی از موانست را دارند." (!)

هر چند تا اینجای کاراگرچه متن نوشته تند است و کمی غریب اما تنها بخشی که بتوان آن را هتاکی توصیف کرد قسمتی است که در باره انقلابی نبودن و البته دور بودن ظریف و صالحی از مردانگی! سخن گفته می‌شود،ولی ادبیات ناسالم توهین در ادامه این نوشته است جایی که آمده :" یادم آمد روزگار کودکی را، و نه حتی دبستان که آمادگی و مهدکودک! آنجا و آن روزها اگر پسربچه‌ای در مواجهه با یک تهدید همکلاسی خود، قیصریه را می‌خواست به آتش بکشد، همه به آن همکلاسی نازک‌نارنجی می‌گفتند: «بچه ننر!» ...صدالبته در عالم سیاست نام چنین مواجهه‌ای دیگر «بچه‌ننر‌ بازی» نیست، بلکه بی‌تعارف ذیل عنوان «پدرسوخته بازی»!!! تعریف می‌شود!"

آری ! اکنون در ادبیات بزرگسالانه!! تندروها گویا بعداز در فشانی هایی ! چون " غلط اضافی کرده "،"قدر یک خروس غیرت داشته باش"،"زیر سیمان دفنت می‌کنیم" و ... "پدر سوخته بازی" را هم باید اضافه کنیم . کلمات و تهدیدهایی که یا نثار ظریف شده اند یا هدیه به صالحی .آن هم پس از این همه سال پیگیری برای حل بحران هسته ای !

جالب آنجاست که نویسنده متن این رسانه اصولگرا طوری می‌گوید که نماینده تهدید کننده صالحی ، با کارد سلاخی بالای سر او نیامده است که انگار توقع داشته چنین اتفاقی هم بیفتد! و یا شایدهم چندان از وقوع چنین حرکتی(حضور نماینده با کارد سلاخی در بالای سر صالحی ) هم بدش نمی‌آمده ! از طرفی دیگر هرچند بی غیرت توصیف کردن تیم مذاکره کننده ایران چیز تازه ای نیست که از زبان دلواپسان شنیده می‌شود ، و احتمالا ظریف و صالحی هم چندان از این واژه پس از استفاده‌های مکرر از سوی برخی نمایندگان مجلس جا نخورده اند، اما ما یکی از کلمه " پدر سوخته بازی " جا خوردیم !

خودشان می‌فهمند
کار به اینجا ختم نمی‌شود چرا که این روزنامه اصولگرا در ادامه مطلب خود نوشته " مافوق همین دیپلمات، و در بدترین اتهام ممکن، منتقد خود را «حواله به جهنم» می‌دهد. این حواله دادن به جهنم یعنی تهدید به قتل جمیع جماعت منتقد! و ثانیا یعنی مشخص کردن جایگاه ابدی کشته‌شدگان، آن‌هم در جهنم!"

این بخش از صحبت‌های نویسنده هم قابل تامل است ، اشاره‌های این رسانه فرهنگی ! به صحبت‌های معروف حسن روحانی است هرچند با اندکی تحریف! چرا که در آن صحبت‌ها رییس جمهور ، منتقدین خودش را به جهنم حواله نداده بود و اصلا به شخص خاصی هم - برخلاف کاری که این روزنامه نگار کرده و مشخصا صالحی را خطاب قرارداده - اشاره ای نداشت . حال اینکه چه شده است ، آقایان روی صحبت‌های آن روز حسن روحانی را به خود گرفته اند جای تعجب دارد، شاید حکایت همان گفته‌ای است که ضمیر مرجع خودش را پیدا می‌کند!

چرا حتی بعد از اینکه برجام و اجرایی شدنش کلید خورده ، همچنان حمله ، تهدید و خط و نشان کشیدنها برای ظریف و صالحی و تیمش ادامه دارد؟ این ادبیات در آینده به چه شکلی قرار است باشد آیا ممکن است از این هم تند تر شود ؟و آیا چنین لحنی تاثیر گذار و کاربردی خواهد بود و آنها را به اهدافشان خواهد رساند ؟!

به نظر می‌آید که در این کارزار سیاسی و جناحی، اهانت جریان رادیکال، پایداری خاصی به خود گرفته و قراراست مستمر بماند. اما چرا ؟

با توهین بازارگرمی می‌کنند
جلال جلالی زاده نماینده سابق مجلس دراینباره به آفتاب یزد گفت:" به کار بردن این تهدیدها و استفاده از کلمات اهانت آمیز هیچ فایده ای ندارد ، برجام کاری است که دیگر صورت گرفته و استفاده از لفاظی‌ها و توهین‌ها ، تنها نشان دهنده شکست و ضعف جریان مخالف است ."

وی اضافه کرد:"تنها هدف تداوم این برخوردهای تند ، بازار گرمی و تشویق هواداران اصولگرایی در موقعیت جدید است و ثمره ای به غیر از این عایدی نصیب این جریان نخواهد کرد. هر چند که از نظر سیاسی و اجتماعی چنین اهانت هایی در جامعه مدعی دینداری قابل قبول نیست ."
جلالی زاده ادامه داد:"ناکارآمدی مخالفت‌ها و هیاهوی برخی نمایندگان مجلس با تصویب طرح برجام پیش از این مشخص شده بود و من فکر می‌کنم بعد از اینکه اراده مسئولین بالا رتبه نظام در این طرح ، عنوان شد ، دیگر مخالفان نمی‌توانند تاثیرگذار باشند ،به نظر می‌آید این کار ،صرفا جنبه تبلیغاتی برای نشان دادن تداوم مخالفت‌های این عده و نارضایتی شان دارد."

وی اضافه کرد:" این گروه جزاستیضاح آقای روحانی تا ایام انتخابات گزینه دیگری ندارند."

این نماینده سابق مجلس درباره اینکه آیا در آینده ادبیات‌های تندتری را از مخالفان شاهد خواهیم بود، گفت:"اینکه این ادبیات تندتر یا ملایمتر شود ، اهمیتی ندارد."

وی اضافه کرد:" برجام آخرین سنگر تندروها بود که می‌توانستند از آن استفاده کنند ولی در آن هم شکست خوردند پس این گونه رفتارها در بلندمدت به ضرر خودشان تمام می‌شود."

جلالی زاده درباره علنی شدن ادبیات تهدید و توهین در بین برخی مسئولین گفت:" اگر ما ادعای دینداری می‌کنیم، استفاده از الفاظ بدون ملاحظه خطاب به اشخاص حقیقی و حقوقی، تعجب برانگیز ‌است، این درست که جناح‌ها درصدد این هستند که رقیب خود را از صحنه به در کنند، اما مطمئنا استفاده از چنین ابزاری برای رسیدن به مقصود در هیچ کجای دنیا صحیح نیست ."

وی درباره اینکه عده ای می‌گویند وقتی رئیس جمهور از واژه «به جهنم» استفاده می‌کند ما نیز می‌خواهیم با چنین ادبیاتی حرف بزنیم ، گفت :" تخریب هر کس کار ناپسندی است ، اما بین اینکه یک مسئله را کلی مطرح کنید یا آنکه شخصی را در گفته هایتان خطاب قرار دهید بسیار فرق است ! شخصا آقای ظریف و صالحی را یا تهدید به مرگ می‌کنند یا برایشان خط و نشان می‌کشند یا به او توهین می‌کنند! ممکن است یک زمانی، شخصی حرف تندی را بیان کند! اما در آن ، مخاطب مشخص نیست ، اما استفاده از تریبون هابرای اینکه یک شخص خاص را با توهین بکوبانیم، موضع گیری است که صرفا در بداخلاقی‌های سیاسی و فراتر از آن جا می‌گیرد."

مردم خودشان قضاوت می‌کنند
اما الهه کولایی فعال سیاسی و استاد دانشگاه در اینباره به آفتاب یزد گفت:" با وجود اینکه در میان رهبران و الگوهای ما اخلاق اسلامی و پایبندی به آداب و احترام متقابل در رفتارهای اجتماعی مورد تاکید ویژه قرار گرفته است، متاسفانه در جامعه افراد و گروه هایی هستند که برخلاف شعارها و سر وصدای بسیاری که در دفاع از این ارزش‌ها و بنیان‌ها می‌کنند، به مسائل پایه ای آن هم توجه ندارند و در جهت پیشبرد اهداف سیاسی خود همه موازین اخلاقی را کنار می‌گذارند."

وی ادامه داد:" رفتارهای نامناسب جریان تندرو در برابر تیم مذاکره کننده که چه در مجلس و چه در رسانه‌ها شاهد بودیم ، از سوی افکار عمومی مورد قضاوت  قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند به خوبی تشخیص دهند ،آنها که فریاد و غوغای دفاع از ارزش‌های اسلامی را بلند کرده اند چگونه برای دفاع از منافع سیاسی خود، بی‌اعتنایی و زیر پا گذاشتن این موازین را هدف قرار می‌دهند."

این نماینده سابق مجلس افزود:" قضاوت اینگونه رفتار از سوی مردم ، در بزنگاه‌های تاریخی و اجتماعی نتیجه هتاکی‌ها را به نمایش می‌گذارد ، کسانی که به نام دین دیدگاه‌های شخصی خود را مطرح می‌سازند با اینگونه اعمال ، خود را رسوا می‌کنند."

کولایی درباره اینکه آیا در آینده ممکن است شاهد تندترشدن این لحن باشیم گفت:" تجربه سیاسی در کشور ما نشان می‌دهد که جریان مخالف از هر فرصتی برای بیان دیدگاه خود بهره می‌گیرد ولی می‌توان انتظار داشت با عملیاتی شدن توافق این سرو صداها رو به کاهش رود."
کولایی افزود:" توجیه و بهانه ای برای بی اخلاقی‌های مستمر نسبت به تیم مذاکره کننده هسته ای وجود نداد."

جرزنی سیاسی !!
حقیقت آن است که هتاکان تیم مذاکره کننده ، امروز همان بازندگانی هستند که به قولی هم بازی سیاست را باخته اند و هم اخلاق را .

بد نیست برای همین دوباره به نوشته‌های رسانه اصولگرای مذکور بازگردیم، نویسنده مطلب توهین به صالحی نوشته بود که رفتار رییس سازمان انرژی اتمی ایران اگر در دوران بچگی از کسی سر می‌زد به او می‌گفتیم " ننربازی" در می‌آورد ولی حالا آن رفتار در عرصه سیاست پدر سوخته بازی تعبیر می‌شود!

خطاب به ایشان می‌گوییم راستش را بخواهید ماهم در زمان بچگی وقتی بازی می‌کردیم و کسی بازی را می‌باخت یا می‌خواست تا به زور بگوید که بازی را نباخته جرزنی می‌کرد ! می‌شود شما که استاد تبدیل واژه‌ها از کودکی به بزرگسالی در عرصه سیاست هستید بگویید، به جرزنی ای که امروز شما و یارانتان بعداز شکست، انجام می‌دهید، در عالم سیاست چه می‌گویند؟


اخبار سیاسی  -  افتاب  یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------