آخرین اخبار سیاسی

دور جدید طرح حجاب و عفاف  ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

برخوردهای خیابانی در موضوع حجاب؛ بدون‌ برنامه، بی‌قاعده و فاقد تدبیر | «تذکر خاص» به آمران طرح «نور»

دور جدید طرح حجاب و عفاف در میادین و خیابان‌های مهم اغلب شهرهای بزرگ کشور چنان گسترده و پرحاشیه آغاز شد که عده‌ای آن را لشگرکشی خیابانی…

آخرین تیر خشاب دلواپسی



اخبار,اخبار سیاسی,  دلواپسان


 مذاکرات و توافق هسته‌ای، اگر چه تنها نقطه هجمه دلواپسان به دولت یازدهم نبود، اما می‌توان گفت که مهم‌ترین محوری بود که منتقدان دولت از آن برای مقابله با دولت استفاده می‌کردند.

 

حال در شرایطی که به نظر می‌رسد برجام از پیچ و تاب گذرهای قانون و ابلاغ گذشته و به مرحله اجرا رسیده است، این عده هنوز از آن دل نمی‌کنند.آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران توصیه کرد که «باید برجام را تمام شده تلقی کنیم و بدانیم که اگر خیر یا شر، کم یا زیاد و خوب یا بد بوده است دیگر باید آن را تمام شده تلقی کنیم و پیگیر حقوق‌مان در برجام باشیم».

 

با این حال به نظر می‌رسد که برخی مایل نیستند که به این توصیه عمل کنند. یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی هم که در این زمینه در پیش گرفته شده است، مورد هدف قرار دادن چهره‌های موثر در روز تصویب برجام در مجلس – از جمله علی لاریجانی و علی‌اکبر صالحی – است.


از دروغ خواندن جلسه سه‌جانبه تا گندم ری!
دلواپسان محور انتقادهای خود را بر این قرار داده‌اند که چرا مجلس تنها در 20 دقیقه برجام را تصویب کرده است. به نظر می‌رسد که توضیحات علی لاریجانی درباره این که بررسی برجام پیش از این انجام شده و تصویب قرار نیست زمان زیادی طول بکشد یا این که پرونده هسته‌ای، پرونده رهبری است و در سطوح عالی نظام تصمیم‌گیری شده است، به چشم آن‌ها نمی‌آید.

 

در آخرین این واکنش‌ها، علیرضا زاکانی که خود ریاست کمیسیون ویژه برجام – با آن روند و در نهایت گزارش حاشیه‌ساز – را بر عهده داشته است، نشان داد. وی در نشست بررسی پشت پرده برجام که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، درباره سخنان رئیس مجلس گفته است: اینکه می‌گویند پرونده مذاکرات، پرونده رهبری است حرف نادرستی است، مقام معظم رهبری صراحتا فرمودند در جزییات دخالت نمی‌کنند، مسئولیت پرونده هسته‌ای به گردن لاریجانی و روحانی است. زاکانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر واقعیت جلسه‌ آقایان لاریجانی، شمخانی و حجازی پیرامون تایید طرح مجلس برای برجام، ادعا کرده است: برگزاری چنین جلسه‌ای دروغ است، اصلاً چنین جلسه‌ای تشکیل نشده است.


جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد که سابقه درگیری لفظی با محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی را دارد نیز در نشستی با عنوان «در مجلس چه گذشت؟ و خط نفوذ کجاست؟» ادعا کرد که متن پیامک‌هایی که برای موافقان برجام ارسال شده و آن‌ها را از رای دادن به این طرح منع کرده است، حرف‌های خانواده یکی از شهدای هسته‌ای بوده است. این نماینده دلواپس با انتقاد از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادعا کرد: کسانی که مذاکره می‌کردند گفتار درمانی را محور کار خود قرار داده بودند و محتوای گفتار درمانی کوچک‌نمایی چیزهای خیلی بزرگ و بزرگ‌نمایی چیزهای خیلی کوچک بود اما قطعنامه جدید تهدید نظامی را قانونی کرده است. و مذاکره‌کنندگان قطعنامه جدید را که یک خطر بزرگ است به عنوان یک دستاورد بزرگ معرفی می‌کنند.

 

وی همچنین در ادامه با متهم کردن رئیس مجلس مدعی شد: من از نزدیک شاهد مدیریت آقای لاریجانی در قضیه برجام بودم و او با تمام وجود مایه گذاشت تا رسید به چیزی که یک لکه ننگی در قانون گذاری جمهوری اسلامی شد. حمید رسایی نیز این هفته در اینستاگرام خود در واکنش به تصویب برجام نوشت: 27 تیرماه 67 جام زهر را که دست امام دادند من یک بسیجی بودم و رسته رزمی‌ام اطلاعات عملیات...آن روز، ابزار رسانه‌ای امروز نبود تا برای همیشه تصویر و سخنان کسانی که این جام را تعارف کرده‌اند به حافظه تاریخ بسپاریم، خدا رو شکر امروز آنقدر ابزار رسانه‌ای در اختیار مردم هست که لازم نباشد 20 سال دیگر درباره تعارف کنندگان جام زهر امروز دنبال اسناد بگردیم. به گندم ری نمی‌رسید..


واکنش‌های اهالی بهارستان به دلواپسان
انتقادهای دلواپسان مجلس‌نشین البته واکنش برخی همکاران ایشان در پارلمان را نیز به دنبال داشته است.

 

به عنوان مثال، علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اینکه زاکانی تاکید داشته گفتن اینکه پرونده هسته‌ای پرونده رهبری است، ظلم است، توضیح داد: منظور دکتر لاریجانی از  عنوان این موضوع کاملا مشخص است. از آنجایی که پرونده هسته‌ای در سال‌های گذشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است مسئولیت آن به شورای عالی امنیت  داده شد نه ارگان دیگری. نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: از آنجایی که مصوبات شورای عالی امنیت بدون تایید مقام معظم رهبری ارزش ندارد، اینکه دکتر لاریجانی بگویند پرونده هسته‌ای، پرونده رهبری است، از این باب کاملا صحت دارد. وی همچنین با بیان اینکه زاکانی تلاش دارد بگوید دیدار دکتر لاریجانی، شمخانی و حجازی دروغ است، توضیح داد: در دیداری که با دبیر شورای عالی امنیت ملی داشتم، آقای شمخانی تایید کرد که چنین دیداری انجام شده و دروغ بودن آن کذب محض است.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شمخانی جلسه سه جانبه را صراحتا تایید کرده است بنابراین قابل تکذیب نیست. منصور حقیقت‌پور، نماینده اردبیل نیز با اشاره به سخنرانی علیرضا زاکانی در جمع دانشجویان بسیجی به این نماینده توصیه کرد: تنها حرفی که می‌توانم به ایشان بزنم این است که کمی معقول‌تر و سنجیده‌تر صحبت و تقوا را رعایت کند. علیکم به تقوا را  سر لوحه سخنرانی‌ها و اقدامات آینده‌‌اش قرار دهد. حقیقت‌پور خطاب به زاکانی گفت: آقای زاکانی این درست نیست که برای رسیدن به اهدافتان به هر راهی بزنید. وی یادآوری کرد که زاکانی زمانی خطاب به منتقدان گزارش برجام کمیسیون عنوان کرده بود «همه حرفهای این افراد، جواب دارد و نشان می دهد اینها می‌خواهند در این مملکت دیکتاتوری راه بیاندازند.

 

من گفتم اگر شما بخواهید این کار را بکنید من پیراهنم را از تن در می‌آورم و در خیابان به همه مردم خواهم گفت، شما چه می‌خواهید بکنید.» این نماینده با اشاره به این موضوع گفت: بهتر است آقای زاکانی پیراهنش را در بیاورد و کاری که می‌خواست را انجام دهد. عوض حیدرپور همچنین در پاسخ به اظهارات علیرضا زاکانی در جمع دانشجویان بسیجی گفت: آقای دکتر زاکانی  جلسه مجلس و بررسی برجام را  تخطئه کرده است. واکنش زاکانی نسبت به طرح یک فوریتی مربوط به برجام در واقع تحریف یک جلسه تاریخی در قوه مقننه است. نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی برخی ادعا می کنند صحبت های دکتر لاریجانی از این طرح باعث تصویب آن شد اما توضیحاتی که ایشان در آن جلسه ارائه کرد همان موضوعاتی بود که 150 امضا کننده یعنی بیش از نیمی از مجلس از آن مطلع بودند.

 

برداشت ما این است که زاکانی هم جلسه علنی رسیدگی به را تحریف کرده و هم به امضا کنندگان طرح توهین کرده است. عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس تاکید کرد: باید زاکانی از نمایندگان عذرخواهی کند. به رای نمایندگان مجلس، کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی برجام تشکیل شد و ریاست آن برعهده زاکانی قرا گرفت. به نظر ما  آن کمیسیون مسیر انحرافی را طی می‌کرد که خدا را شکر ماموریت آن تمام شد بنابراین او حق ندارد، مجلس، نمایندگان و قوه مقننه را دروغگو خطاب کند. این نماینده افزود: آقای زاکانی چه مسئولیتی دارد که موضوعات مطرح شده در صحن علنی را تکذیب می‌کند؟ مردم تهران در تصمیم‌گیری‌هایشان در انتخابات آینده باید توجه داشته باشند که به چه کسی رای می‌دهند. اظهارات حمید رسایی نیز بی‌‌واکنش نبوده است.

 

حسین سبحانی‌نیا عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی  در گفت‌وگو با مجلس نیوز، در این رابطه گفت:‌ به نظر من اینگونه اظهارات شانتاژ سیاسی و تبلیغاتی است و مطرح‌کنندگان این مطالب از تصمیم قاطع اکثریت مجلس در تصویب طرح برجام ناراحت و عصبانی هستند. وحید احمدی، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه طرح این موضوع که لاریجانی با آوردن نام حجازی مسئول دفتر رهبری نظر نمایندگان نسبت به طرح مربوط به برجام را تغییر داد صحت ندارد، گفت: نمایندگان مجلس بعد از شنیدن همه نقطه نظرات به طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در برجام رای دادند. این درست نیست وقتی نظر برخی مورد قبول قرار نگرفته، نظر طرف مقابل را زیر سوال ببرند.


آخرین تیرهای ترکش
به نظر می‌رسد در ماه‌های پایانی مجلس نهم و در شرایطی که لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 95 هم در راه مجلس هستند، فرصت دلواپسان مجلس‌نشین برای هجمه به دولت از این تریبون بسیار کم است. این در حالی است که طرح‌های این عده برای راه‌انداختن استیضاح‌های سیاسی تاکنون با همراهی سایر نمایندگان همراه نبوده است. هر چند در گذشته – و به ویژه در دوره مجلس نهم که همزمان با دولت دهم بود – به نظر می‌رسید به دلیل همراهی و همزبانی دلواپسان با دولت احمدی‌نژاد، این عده توانایی خوبی در جذب همراهی نمایندگان با خود دارند، اما به نظر می‌رسد اهالی بهارستان به این نتیجه رسیده‌اند که در سال انتخابات نباید زلف خود را به زلف تندروهای پارلمان گره بزنند. نتیجه این که به نظر می‌رسد حنای این عده دیگر رنگی ندارد و دوره افولشان فرا رسیده است و این اظهارات پسابرجام، آخرین تیرهای ترکش هجمه به دولت است.


اخبار سیاسی  - ابتکار  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------