آخرین اخبار سیاسی

دور جدید طرح حجاب و عفاف  ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

برخوردهای خیابانی در موضوع حجاب؛ بدون‌ برنامه، بی‌قاعده و فاقد تدبیر | «تذکر خاص» به آمران طرح «نور»

دور جدید طرح حجاب و عفاف در میادین و خیابان‌های مهم اغلب شهرهای بزرگ کشور چنان گسترده و پرحاشیه آغاز شد که عده‌ای آن را لشگرکشی خیابانی…

هزینه میلیاردی برای ورود به مجلس



اخبار,اخبارسیاسی,تبلیغات انتخاباتی

  این روزها بار دیگر چند کلمه که قبلا بسیار خبرساز شد بر سر زبان‌ها افتاده است: «پول‌هایی با منابع تایید نشده»؛ پول‌هایی که صرف تبلیغات انتخاباتی می‌شود و مشخص نیست اهداف اعطاکنندگان این پول‌ها به کاندیداها چیست. پول‌هایی که اردیبهشت امسال در بیانیه وزارت کشور اینگونه تعریف شد: «تجربه‌های تلخ گذشته مبنی بر ورود جریان پول‌های نامشخص در حوزه سیاست و قدرت که بارها منجر به تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب شده است قابل کتمان نیست، بنابراین سیاستمداران هوشمند انقلابی و متعهد باید در هر یک از نهادهای کشور برای مصون‌سازی حال و آینده کشور مراقب سیل ویرانگر قاچاق و ورود برخی پول‌ها در عرصه‌های مختلف باشند.»

 

باز هم انتخابات شد و هشدارهای دلسوزان و مقامات مسئول برای تضمین سلامت انتخابات به گوش می‌رسد. برای برخی پول معیار رسیدن به صندلی‌های سبز بهارستان است و تخصص و کارآمدی برایشان معنایی ندارد. سفره‌های طویل برای شام و ناهار پهن می‌کنند و این روزها اوج فعالیت آنهاست؛ دادن نذری در ماه محرم بخصوص دو شب عاشورا و تاسوعا. در این روزها موبایلشان را بعد از زنگ اول جواب می‌دهند و گشاده‌رویی‌شان علامت بزرگی در اذهان برخی که به رفتار جدی و عبوس آنها آشناست ایجاد می‌کند اما این سوال خیلی زود پاسخ داده می‌شود؛ آنها می‌خواهند به عنوان نماینده وارد ساختمان هرمی شکل بهارستان شوند.

 

برخی از آنها ابایی از افشای این بریز و بپاش‌هایشان ندارند و خیلی راحت زمانی که مهمانانشان قصد ترک مجلس نذری را دارند در گوش آنها می‌گویند: «به خانواده و دوستان بگویید حواسشان به اسم من در برگه رای مجلس باشد!» این سوال هم در ذهن بسیاری پدید آمده است که چرا فلان شخصیتی که امسال دیگ‌های نذری‌اش نیمی از کوچه محل سکونتش را پر کرده است در سال‌های گذشته دیگی برای نذری نداشت و امسال آموخته که پخش نذری در عاشورا و تاسوعا اهمیت دارد و از رسوم سنتی و دینی است؟ موضوع دیگر این است که آیا آنها نمی‌دانند چشمان تیزبین نهادهای نظارتی و بررسی‌کننده صلاحیت افرادی که برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم می‌خواهند کاندیدا شوند شاهد نذری دادن‌ها و تبلیغات اینچنینی آنهاست؟ میزان هم در این باره نوشت؛ سوالاتی مطرح می‌شود از جمله اینکه این رقم‌های سرسام‌آور از کجا می‌آید؟ هدف از صرف این مبالغ کلان برای ورود به مجلس چیست؟ آیا شفافیتی نسبت به حامیان مالی نمایندگان وجود دارد؟ آیا دستگاهی برای نظارت بر حامیان مالی و مبالغی که صرف تبلیغات انتخاباتی می‌شود وجود دارد؟ ضعف قانون انتخابات در خصوص هزینه‌های تبلیغاتی چیست؟


 تبلیغی که ضدتبلیغ می‌شود
این نذری‌ها که بعضا با صرف مبالغ زیاد تهیه و عرضه می‌شود زمانی هم به ضدتبلیغ تبدیل می‌شود. همزیستی با مردم و رفتار اجتماعی و اقتصادی در حد و اندازه جامعه ساکن در حوزه انتخابیه، یکی از انتظاراتی است که مردم در هنگام رای دادن بدان توجه می‌کنند. اینکه در حوزه انتخابیه‌ای که مردمش از وسع مالی زیادی برخوردار نیستند به آنها نذری رنگ و لعاب‌داری داده شود یا تبلیغات گرانقیمتی شود مطمئنا این تفاوت احساس خواهد شد و مردم آن حوزه انتخابیه به این موضوع می‌اندیشند که اگر کاندیدای محترم برای حضور در مجلس به این اندازه پول خرج کرده است پس با حضور در بهارستان هم اقداماتی خواهد کرد که با مولفه‌های مردمی که به او رای دادند همخوانی نخواهد داشت و بی‌خیال نوشتن نام آن کاندیدا در برگه رای خود خواهند شد.


 دولت به دنبال اصلاح قانون انتخابات
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اخیرا در نشستی با خبرنگاران با اشاره به شفافیت منابع مالی کاندیداها در انتخابات گفت: دولت علاقه‌مند است که قانون انتخابات اصلاح شود؛ چون قانون انتخابات این اجازه را که کاندیداها بتوانند از کمک افراد استفاده کنند فراهم می‌کند حتی اگر کاندیداها قصد سوءاستفاده نداشته باشند، دربرخی موارد منجر به مفاسدی می‌شود و یک فرد سوءاستفاده‌گر ممکن است در این فعالیت انتخاباتی به حسابی پولی بریزد و بعدا مشخص شود که این فرد، انسان نابابی بوده است.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با اشاره به جایگاه ویژه مجلس در خدمت‌رسانی به مردم گفت: کسانی که قصد ورود به این عرصه را دارند مهم‌ترین شعارشان دفاع از حقوق افراد بی بضاعت است و اگر ورود به این عرصه با صرف هزینه‌های هنگفت باشد با فلسفه کار مطابقت ندارد و به نوعی نقض غرض است. محمدعلی اسفنانی ادامه داد: به جرات می‌توان گفت کسانی که برای ورود به مجلس میلیاردی هزینه می‌کنند قصد خدمت به مردم محروم را ندارند و نگاه آنها نگاه سیاسی است.

 

وی افزود: افرادی که چنین هزینه‌های سنگینی را برای ورود به مجلس متقبل می‌شوند یا باید از جیب خود خرج کنند که در دوران نمایندگی درصدد جبران و برگرداندن هزینه‌ها می‌شوند یا وامدار این طرف و آن طرف می‌شوند که باید در صورت رای آوردن دین خود را نسبت به کسانی که وامدارشان شده‌اند ادا کنند و نتیجه این می‌شود که نماینده از استقلال فکری برخوردار نباشد و تصمیم‌گیری‌هایش مبتنی بر جهت‌دهی حامیان مالی‌اش شود.

 

اسفنانی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ دستگاهی برای نظارت به حامیان مالی و مبالغی که صرف تبلیغات انتخاباتی می‌کنند وجود نداشته ادامه داد: امیدواریم با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رسیدگی به اموال مسئولان این شفاف‌سازی صورت بگیرد. این نماینده مجلس گفت: در خصوص قانون انتخابات ما در حال حاضر در صحن مجلس شورای اسلامی درگیر همین موضوع هستیم، هنوز بحث هزینه ها و شیوه‌های تبلیغاتی خیلی مشخص نیست.

 

 اخبار  سیاسی  - آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------